Gå til innhold

Burde jeg gjøre bare cardio og ikke styrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God dag! Er en kar som driver å tenker på om jeg ikke bare skal gjøre cardio nå. Har en fettprosent på 30 ish, og veldig synlige valker når jeg sitter. Veier 91 nå. Har gjort styrke, men føler lissom ikke det hjelper en dritt, før fettet blir borte. Tenker å gjøre bare cardio frem til sommeren, og etter det kan jeg bygge meg opp igjen med muskler.

Tanker?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nevner ikke hva slags cardio du vil holde på med, men uansett så er regelmessig styrketrening viktig når man trener utholdenhet. Jeg løper mye, og styrketrening er med på å holde meg sterk og skadefri. I tillegg øker styrketrening forbrenningen.

Vil du ned i vekt så må du ha kaloriunderskudd, og her er kostholdet viktigst. Vanlig trening hjelper ikke en dritt om du spiser for mye. 

Anonymkode: 2069f...32d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner ikke hva slags cardio du vil holde på med, men uansett så er regelmessig styrketrening viktig når man trener utholdenhet. Jeg løper mye, og styrketrening er med på å holde meg sterk og skadefri. I tillegg øker styrketrening forbrenningen.

Vil du ned i vekt så må du ha kaloriunderskudd, og her er kostholdet viktigst. Vanlig trening hjelper ikke en dritt om du spiser for mye. 

Anonymkode: 2069f...32d

Hiit-cardio og løping tenke jeg.

Ja har kjørt på med kaloriunderskudd, men føler ikke det hjelper en dritt på all fettet. Gått ned littegrann i kg, men fettvalkene og slik er der fremdeles klart ennå.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ville gå ned i vekt hadde jeg en blanding, men med en overvekt på cardio trening. Vil ikke sitte her på nett og uttale meg om din kropp og hva som fungerer best for deg. Da jeg ikke har noen utdanning innenfor feltet selv, kun alt for mange år på en håndballbane og erfaringer.

Men jeg mener det er viktig at du ikke kutter ut styrketreningen helt. For å ikke få muskelsvinn og begynne å feilbelaste. Nå vet jo ikke jeg hvor mange ganger om uken du trener. Men når jeg trente for å gå ned i vekt igjen etter en lang skadeperiode, hadde jeg 4 økter med cardio og 2 økter med styrke hver uke, som kroppen min responderte raskt og effektivt på :-) 

Bare min erfaring, vil igjen påpeke at jeg ikke har noen form for pt utdanning, så dette er kun basert på min egen erfaring. 

God påske og lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke langt ved å "trene bort" fettet med løping o.l. Det vil si, det skal veldig mye løping til for å øke forbrenningen din noe særlig ut over det bruker ved å leve et vanlig liv. HIIT og styrketrening er det som øker hvileforbrenningen mest. Kaloriunderskudd bør du først og fremst få gjennom å legge om kostholdet. Det finnes tusen dietter og programmer å velge mellom. Personlig trives jeg godt med periodisk faste. Lavkarbo funker også for mange. Bedre kosthold og et enkelt styrketreningsprogram kan få deg langt. Husk at vekttapet ofte går litt i rykk og napp selv om man er konsekvent på å ha kaloriunderskudd, og det er lurt å ha en "spisedag" i uka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, fernweh skrev:

Når jeg ville gå ned i vekt hadde jeg en blanding, men med en overvekt på cardio trening. Vil ikke sitte her på nett og uttale meg om din kropp og hva som fungerer best for deg. Da jeg ikke har noen utdanning innenfor feltet selv, kun alt for mange år på en håndballbane og erfaringer.

Men jeg mener det er viktig at du ikke kutter ut styrketreningen helt. For å ikke få muskelsvinn og begynne å feilbelaste. Nå vet jo ikke jeg hvor mange ganger om uken du trener. Men når jeg trente for å gå ned i vekt igjen etter en lang skadeperiode, hadde jeg 4 økter med cardio og 2 økter med styrke hver uke, som kroppen min responderte raskt og effektivt på :-) 

Bare min erfaring, vil igjen påpeke at jeg ikke har noen form for pt utdanning, så dette er kun basert på min egen erfaring. 

God påske og lykke til! 

Hva mener du her. Fordi jeg føler ikke at styrke hjelper noe, før all fettet er vekke

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linsejesus skrev:

Du kommer ikke langt ved å "trene bort" fettet med løping o.l. Det vil si, det skal veldig mye løping til for å øke forbrenningen din noe særlig ut over det bruker ved å leve et vanlig liv. HIIT og styrketrening er det som øker hvileforbrenningen mest. Kaloriunderskudd bør du først og fremst få gjennom å legge om kostholdet. Det finnes tusen dietter og programmer å velge mellom. Personlig trives jeg godt med periodisk faste. Lavkarbo funker også for mange. Bedre kosthold og et enkelt styrketreningsprogram kan få deg langt. Husk at vekttapet ofte går litt i rykk og napp selv om man er konsekvent på å ha kaloriunderskudd, og det er lurt å ha en "spisedag" i uka.

Jeg har prøvd styrke, i et halvt år ca, og jeg føler ikke noe forskjell. Litt større overarmer, men ingenting, absolutt ingenting på magen/brystkassa.

Har en fettprosent på 30%...........

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, O.G. skrev:

Nei.

Fordi?

Ser ikke hvordan styrke skal stramme opp 30% fett kontra HIIT trening hver dag og kcal underskudd.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd styrke, i et halvt år ca, og jeg føler ikke noe forskjell. Litt større overarmer, men ingenting, absolutt ingenting på magen/brystkassa.

Har en fettprosent på 30%...........

Anonymkode: a0497...3ac

Hvilken effekt du får av styrketrening avhenger av kostholdet ditt (og at du trener ordentlig, dvs. passelig mengde, nok hvile, god teknikk etc). Hvis du spiser mer enn du forbrenner vil du øke i muskelmasse, hvis du spiser mindre vil du bevare musklene mens fettet minsker. Hvis du går på diett uten å trene noen form for styrke mister du en del muskelmasse sammen med fettet.

Trener du styrke mens du er i kaloriunderskudd vil vekten kanskje holde seg stabil, fordi du øker litt i muskelmasse samtidig som du mister fett. Og du kan legge på deg ganske mye muskelmasse under fettet, som ikke vil synes så godt før du er blitt slankere.

Sjekk https://stronglifts.com/5x5/ og http://www.leangains.com/.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi?

Ser ikke hvordan styrke skal stramme opp 30% fett kontra HIIT trening hver dag og kcal underskudd.

Anonymkode: a0497...3ac

HIIT hver dag kan fort bli mer enn du klarer å hente deg igjen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvilken effekt du får av styrketrening avhenger av kostholdet ditt (og at du trener ordentlig, dvs. passelig mengde, nok hvile, god teknikk etc). Hvis du spiser mer enn du forbrenner vil du øke i muskelmasse, hvis du spiser mindre vil du bevare musklene mens fettet minsker. Hvis du går på diett uten å trene noen form for styrke mister du en del muskelmasse sammen med fettet.

Trener du styrke mens du er i kaloriunderskudd vil vekten kanskje holde seg stabil, fordi du øker litt i muskelmasse samtidig som du mister fett. Og du kan legge på deg ganske mye muskelmasse under fettet, som ikke vil synes så godt før du er blitt slankere.

Sjekk https://stronglifts.com/5x5/ og http://www.leangains.com/.

Ja jeg var på kcal underskudd og drev å trente SS. Lå på 1600 kcal om dagen. Øvelsene gikk smud, men selve kroppen er samme, spesielt det jævla fettet. Gått ned litt i kg.

Cardio og kcal underskudd vil vel kunne redusere dette betydelig? Tenker å kjøre HIIT i 10 min og løping i 45 min

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg var på kcal underskudd og drev å trente SS. Lå på 1600 kcal om dagen. Øvelsene gikk smud, men selve kroppen er samme, spesielt det jævla fettet. Gått ned litt i kg.

Cardio og kcal underskudd vil vel kunne redusere dette betydelig? Tenker å kjøre HIIT i 10 min og løping i 45 min

Anonymkode: a0497...3ac

All trening er bra, men du må bevege deg veldig mye hvis du skal bruke det til å brenne fett, i alle fall hvis du fra før av ikke bare sitter i sofaen hele dagen. Det er fort gjort å trene for mye også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du her. Fordi jeg føler ikke at styrke hjelper noe, før all fettet er vekke

Anonymkode: a0497...3ac

For min del merket jeg heller ikke spesielt mye av styrken før fettet var vekke - trodde jeg. Men jeg merket det etterhvert at kroppen ikke bare ble "tynnere" men også mye strammere underveis. 

Fordelen med å trene styrke mens du trener mye cardio er som noen har nevnt tidligere det er styrke og kosthold øker forbrenningen betydelig. Men hvis du kun trener cardio og ingen styrkeøkter vil kroppen begynne å "henge" der du evt hadde overflødig fett, ved å trene styrke sammen med cardioen vil ikke veien bli så lang til å stramme opp kroppen når du føler du har kommet dit du vil. Med mindre du er sykelig overvektig, noe jeg tviler på at du er, er det ingen poeng i å kutte ut styrketreningen fullstendig, men ta den kanskje litt lettere, med lettere vekter / kortere sett osv. hvis du føler det er det beste for deg.

Husk også at når du trener så må du se på mål og ikke vekt, da muskler veier en del vil du oppleve vektøking uten at dette er negativt da muskler veier mer enn fett. Og sist men ikke minst, husk at 90% av treningen gjøres på kjøkkenet. 

Bare spørr hvis du lurer på mer, eller noe har kommet frem utydelig i svaret mitt :-) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2017 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Hiit-cardio og løping tenke jeg.

Ja har kjørt på med kaloriunderskudd, men føler ikke det hjelper en dritt på all fettet. Gått ned littegrann i kg, men fettvalkene og slik er der fremdeles klart ennå.

Anonymkode: a0497...3ac

Det er nettopp kaloriunderskudd som gjør at fettet forsvinner. Eller mente du styrketrening? All bevegelse hjelper deg med å forbrenne mer kalorier. Ting skjer ikke over natta, så det vil ta tid før valkene er borte. Om du er overvektig, så hjelper det nok ikke å gå ned "littegrann i kg". 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi?

Ser ikke hvordan styrke skal stramme opp 30% fett kontra HIIT trening hver dag og kcal underskudd.

Anonymkode: a0497...3ac

Styrketrening strammer ikke opp fett. Det er fysisk umulig. Styrketrening gjør musklene større og sterkere. 

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke, om du tar i ordentlig, er en slags intervalltrening.

Økt muskelmengde gir en høyere basalforbrenning.

Du blir strammere underveis, så når fettet forsvinner, blir musklene mer definert.

Styrke gir en god etterforbrenning også.

 

Så win-win.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Styrke, om du tar i ordentlig, er en slags intervalltrening.

Økt muskelmengde gir en høyere basalforbrenning.

Du blir strammere underveis, så når fettet forsvinner, blir musklene mer definert.

Styrke gir en god etterforbrenning også.

 

Så win-win.

Joda men vanskelig når man har en fettprosent på 30%. Hadde skjønt om jeg hadde hatt 20% i fett.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening = øker muskelmasse, forbedrer styrke (obviously)
Kardiotrening = forbrenner fett -> slankere kropp, forbedrer utholdenhet. 

Anonymkode: 9a148...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening = øker muskelmasse, forbedrer styrke (obviously)
Kardiotrening = forbrenner fett -> slankere kropp, forbedrer utholdenhet. 

Anonymkode: 9a148...e01

Ja og det er slankere kropp jeg trenger nå. Få ned fettprosenten betydelig. Styrke hjelper ikke med all fettet på meg iallf.

Jeg er ikke overvektig, veier 88kg og 186.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja og det er slankere kropp jeg trenger nå. Få ned fettprosenten betydelig. Styrke hjelper ikke med all fettet på meg iallf.

Jeg er ikke overvektig, veier 88kg og 186.

Anonymkode: a0497...3ac

Hvorfor spør du egentlig? Du avviser jo alle råd du får om styrke, cardio og kalorier. Du har jo liksom allerede bestemt at du ikke skal trene styrke....

Anonymkode: d256e...59d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...