Gå til innhold

Burde jeg gjøre bare cardio og ikke styrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du spiser lite nok over lang nok tid så vil du gå ned i vekt.

MEN: Det er mennesklig umulig å spise så lite over lang nok tid dersom det ikke er spesielle omstendigheter som gjør at du ikke KAN spise mer. Du må enten ikke ha tilgang på mer mat (sultkatastrofe, konsentrasjonsleir etc), eller være så syk at du ikke klarer å spise mer (alvorlig kreft, anoreksi etc). Hele vår biologi er bassert på at vi skal prøve å få i oss mer mat dersom vi får i oss for lite, så å klare å spise alt for lite på ren viljestyrke er umulig for de aller fleste mennesker (det er en grunn til at de som sultestreiker syr igjen munnen sin).

Det du må gjøre er å gradvis venne kroppen din til å akseptere et litt lavere inntak kalorier enn den tidligere har fått (det du har pleid å spise har vært for mye, men det vet ikke kroppen din), slik at kroppen ikke gjør alt den kan for at du skal spise mer. Dette gjør du ved å gå litt i underskudd, men ikke så veldig mye. Det er derfor det ikke er anbefalt å gå mer i underskudd enn 500kcal.

Husk at det er bedre å gå ned 15 kilo over lang tid, enn å gå ned 7 kilo før sommeren og opp 10 kilo før jul.

Anonymkode: 72a13...b5c

Du har tydeligvis aldri jobbet med mennesker som ikke spiser siden du skriver dette. 

Anonymkode: 86c65...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.4.2017 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Så i praksis bør jeg bare gjøre cardio og kjøre frem til jeg er nede på 80kg?

Anonymkode: 320db...2f1

Var det det jeg skrev? Nei. Var det det jeg mente? Nei. Tok jeg i det hele tatt stilling til hvordan du bør trene? Nei.

Hvordan i svarte granskauen kom du da fram til den konklusjonen ut fra det jeg skrev?

 

For å faktisk skrive noe om det du trodde du leste:

For å få en bedre og sunnere kropp bør du senke fettprosenten din. Dersom du ikke øker muskelmasse vil idealvekt sannsynligvis ligge på rundt 75, som du har nevnt tidligere (med forbehold om at kroppen din ellers er ganske gjennomsnittlig bygd).

Dersom du faktisk klarer å trene gjennom denne slankeprossessen vil muskelmassen din øke noe samtidig som fettprossenten går ned. Muskler veier noe, så du må ta dem med i beregningen. Enkelt fortalt: 1kilo økt muskelmasse gir 1 kilo økt idealvekt.

Jeg sier ikke at du skal stoppe ved 80 kilo, men at du skal se hvor du ligger an ved 80 kilo. Nå har du litt mye blubb til at vi kan se hva du har under flesket. Vi vet heller ikke hvor raskt du bygger muskler når du faktisk prøver, det vet man faktisk ikke før man har prøvd. Derfor skal du ikke sette noe absolutt mål ved 75 kilo, fordi absolutte mål er vanskeligere å vike fra. Hvis du heller sier at du skal ihvertfall gå ned til 80 er det lettere å stoppe ved 78 hvis det viser seg at det er riktig vekt.

 

Du har fått mange gode tips til hva du bør trene for å gå ned disse kiloene. Jeg er ikke den rette til å gi slike tips.

Det tipset jeg er kvalifisert til å gi er: Finn en god plan (slik jeg ser det har du funnet det tidligere i tråden). Følg planen. Vær ærlig med deg selv om hvor mye du klarer, og tilpass planen etter det innenfor de rammene for tilpassning planen gir. Lytt til folk som har peiling, men hold deg likevel til planen. Følg planen regelmessig over tid, men tilgi feiltrinn. Dersom planen virkelig ikke fungerer, finn ut hvorfor den ikke fungerte og bruk erfaringene til å finne en bedre plan.

Det er ikke lett å gå ned i vekt, det krever god innsats over lang tid. Det er heller ikke bare å løpe litt eller bare å spise på en bestemt måte, du må gjerne endre måten du lever på. Kroppen vil ikke ned i vekt, så du må lure kroppen til å tro at den får like mye som før selv om den får mindre, og du må holde det helt til kroppen aksepterer et nytt normal.

 

Husk at det tok noen år å legge på seg alle de kiloene. Det vil derfor ta noen år ¨å gå ned igjen.

Anonymkode: 72a13...b5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis aldri jobbet med mennesker som ikke spiser siden du skriver dette. 

Anonymkode: 86c65...2cd

Hva slags mennesker er det du har jobbet med som ikke spiser av ren viljestyrke? Vanligvis er det vel en form for psykisk elelr fysisk sykdom bak.

Å ikke spise av rene viljestyrke krever veldig mye viljestyrke, noe bare en liten del av befolkningen har. Den gruppen er ikke relevant for denne tråden

Anonymkode: 72a13...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var det det jeg skrev? Nei. Var det det jeg mente? Nei. Tok jeg i det hele tatt stilling til hvordan du bør trene? Nei.

Hvordan i svarte granskauen kom du da fram til den konklusjonen ut fra det jeg skrev?

 

For å faktisk skrive noe om det du trodde du leste:

For å få en bedre og sunnere kropp bør du senke fettprosenten din. Dersom du ikke øker muskelmasse vil idealvekt sannsynligvis ligge på rundt 75, som du har nevnt tidligere (med forbehold om at kroppen din ellers er ganske gjennomsnittlig bygd).

Dersom du faktisk klarer å trene gjennom denne slankeprossessen vil muskelmassen din øke noe samtidig som fettprossenten går ned. Muskler veier noe, så du må ta dem med i beregningen. Enkelt fortalt: 1kilo økt muskelmasse gir 1 kilo økt idealvekt.

Jeg sier ikke at du skal stoppe ved 80 kilo, men at du skal se hvor du ligger an ved 80 kilo. Nå har du litt mye blubb til at vi kan se hva du har under flesket. Vi vet heller ikke hvor raskt du bygger muskler når du faktisk prøver, det vet man faktisk ikke før man har prøvd. Derfor skal du ikke sette noe absolutt mål ved 75 kilo, fordi absolutte mål er vanskeligere å vike fra. Hvis du heller sier at du skal ihvertfall gå ned til 80 er det lettere å stoppe ved 78 hvis det viser seg at det er riktig vekt.

 

Du har fått mange gode tips til hva du bør trene for å gå ned disse kiloene. Jeg er ikke den rette til å gi slike tips.

Det tipset jeg er kvalifisert til å gi er: Finn en god plan (slik jeg ser det har du funnet det tidligere i tråden). Følg planen. Vær ærlig med deg selv om hvor mye du klarer, og tilpass planen etter det innenfor de rammene for tilpassning planen gir. Lytt til folk som har peiling, men hold deg likevel til planen. Følg planen regelmessig over tid, men tilgi feiltrinn. Dersom planen virkelig ikke fungerer, finn ut hvorfor den ikke fungerte og bruk erfaringene til å finne en bedre plan.

Det er ikke lett å gå ned i vekt, det krever god innsats over lang tid. Det er heller ikke bare å løpe litt eller bare å spise på en bestemt måte, du må gjerne endre måten du lever på. Kroppen vil ikke ned i vekt, så du må lure kroppen til å tro at den får like mye som før selv om den får mindre, og du må holde det helt til kroppen aksepterer et nytt normal.

 

Husk at det tok noen år å legge på seg alle de kiloene. Det vil derfor ta noen år ¨å gå ned igjen.

Anonymkode: 72a13...b5c

Ja cardio. Skal gå ned 8 kg på en måned.

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2017 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Ja cardio. Skal gå ned 8 kg på en måned.

Anonymkode: 320db...2f1

8 kg nedgang på en måned er ikke forsvarlig. 8 kg fett = 8000 g fett = 72 000 kcal. Hvis det er 30 dager i en måned (som det jo er) må du ha et gjennomsnittlig underskudd på 2400 kcal per dag. Du kan kanskje forbrenne ca 800-1000 kcal gjennom cardio eller en kombinasjon av cardio og styrke. Da ligger du på 1600 underskudd. Siden du er moderat aktiv mann på 80-90 kg er det rimelig å anta at vedlikeholdsbehovet ditt er 2500-3000 kcal per dag. Hvis dette stemmer må du innta maks 1400 kcal per dag og i tillegg trene med høy intensitet. Det overhodet ikke forsvarlig eller lurt å prøve dette. Det er ikke verdt å ofre helsa for å komme ned til X antall kilo kroppsvekt. Det kommer flere somre. Og som sagt, er det ikke six-packen jenter dømmer deg ut i fra. Og hvis det er noen jenter som gjør det er de ikke verdt å bruke tid eller energi på. Når det er sagt forstår jeg at du vil føle deg komfortabel på stranda/ferie/fest/whatever. Men det er likevel ikke verdt det. Bruk heller tid på å se hvor langt du kan komme med god trening og godt, sunt kosthold innenfor normale og forsvarlige rammer. Det er generelt ikke anbefalt å innta mindre enn 1500 kcal per dag, men en mer presis "regel" er å aldri gå i mer enn 800 kcal i underskudd per dag. 

Endret av fitlife
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2017 den 15.48, AnonymBruker skrev:

God dag! Er en kar som driver å tenker på om jeg ikke bare skal gjøre cardio nå. Har en fettprosent på 30 ish, og veldig synlige valker når jeg sitter. Veier 91 nå. Har gjort styrke, men føler lissom ikke det hjelper en dritt, før fettet blir borte. Tenker å gjøre bare cardio frem til sommeren, og etter det kan jeg bygge meg opp igjen med muskler.

Tanker?

Anonymkode: a0497...3ac

Kombinasjon av styrke og cardio er det mest effektive 😊👌 det er ikke noe problem å ta av fett samtidig som du bygger, men det må gjøres på riktig måte. Å spise på et lite overskudd kombinert med styrke og cardio er topp. Det fungerer ihvertfall fint for meg.  Nå trener jeg styrke ca 2 dager i uka etterfulgt av kortintervaller + tre rene kondisjonsøkter. 

Anonymkode: 550a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.4.2017 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Ja og det er slankere kropp jeg trenger nå. Få ned fettprosenten betydelig. Styrke hjelper ikke med all fettet på meg iallf.

Jeg er ikke overvektig, veier 88kg og 186.

Anonymkode: a0497...3ac

Du kan fint være overvektig selv med 88 kg på kroppen :) med en fettprosent på 30% som mann er du i grenseland 😉 

Samboeren min et litt lavere enn deg, veier 95 kg og har fettprosent på omkring 15. Løsningen? Han trener masse styrke i tillegg til at løper en hel del. 

Anonymkode: 550a9...715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint være overvektig selv med 88 kg på kroppen :) med en fettprosent på 30% som mann er du i grenseland 😉 

Samboeren min et litt lavere enn deg, veier 95 kg og har fettprosent på omkring 15. Løsningen? Han trener masse styrke i tillegg til at løper en hel del. 

Anonymkode: 550a9...715

Dobbelt så lite fettprosent, ja..

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2017 den 10.34, AnonymBruker skrev:

Dobbelt så lite fettprosent, ja..

Anonymkode: 320db...2f1

Ja halvparten så lite ihvertfall :fnise: 

Uansett så synes jeg 30% som mann er på grensa. 

10-20% er anbefalt for menn og 18-28% er anbefalt for kvinner (= Kvinner ligger generelt høyere i fettprosent enn menn av sine naturlige årsaker.

Jeg tror ihvertfall at du bør satse på kombinasjon av styrke og kondisjon. Kjedelig å ende som en slapp, spinkel mann også (= 

Anonymkode: 550a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en siste ting.. så blir du ikke slankere av å spise knekkebrød enn brødmat. Bak heller noe litt grovere brød eller rundstykker hjemme så holder du deg mett lengere også. 

Anonymkode: 550a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og en siste ting.. så blir du ikke slankere av å spise knekkebrød enn brødmat. Bak heller noe litt grovere brød eller rundstykker hjemme så holder du deg mett lengere også. 

Anonymkode: 550a9...715

Jeg spiser havre knekkebrød wasa, 4 knekkebrød 250 kcal kontra 4 brødskiver som har nærmere 400.....

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser havre knekkebrød wasa, 4 knekkebrød 250 kcal kontra 4 brødskiver som har nærmere 400.....

Anonymkode: 320db...2f1

Du kan jo ikke måle i stk, men i næringsinnhold (= Uansett, tips! 

Knekkebrød og brunost er lite næringsrikt og kjedelig i lengden.. du kommer til å bli lei rett og slett =/

 

Anonymkode: 550a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke slankere av å spise knekkebrød (= 

 

Grovt & Godt Grovbrød fra Mesterbakeren pr 100 g: 

244 kcal fett 3,5 g karbohydrater 37,4 g protein 11,9g

 

Wasa husmann knekkebrød pr 100g: 

330 kcal fett 2g karbohydrater 60 g protein 9g 

 
 

Anonymkode: 550a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke slankere av å spise knekkebrød (= 

 

Grovt & Godt Grovbrød fra Mesterbakeren pr 100 g: 

244 kcal fett 3,5 g karbohydrater 37,4 g protein 11,9g

 

Wasa husmann knekkebrød pr 100g: 

330 kcal fett 2g karbohydrater 60 g protein 9g 

 
 

Anonymkode: 550a9...715

Nei, men sparer meg for 200 kcal

4 knekkebrød har 240 kcal ca, 4 skiver brød nærmere 380

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg om lite matinntak og svar til dette. Husk at vi godkjenner ikke innlegg som omhandler inntak av mat på under 1500 kcal.

sofie777, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at jeg idag spiser 2300 kalorier om dagen, i tillegg til å forbrenne 300 kalorier på kardiotrening. Vil det ha samme effekt på fettforbrenningen og hoppe over kardiotreningen og heller redusere kaloriinntaket med de 300 kaloriene jeg forbrenner der?

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si at jeg idag spiser 2300 kalorier om dagen, i tillegg til å forbrenne 300 kalorier på kardiotrening. Vil det ha samme effekt på fettforbrenningen og hoppe over kardiotreningen og heller redusere kaloriinntaket med de 300 kaloriene jeg forbrenner der?

Anonymkode: 320db...2f1

Tanker?

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis du hadde vært like flink til å trene - uansett hva du hadde trent - som du er til å gruble og stille spørsmål om trening, så hadde du gått ned det du trenger i vekt allerede.

Anonymkode: 8b4d8...9ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men sparer meg for 200 kcal

4 knekkebrød har 240 kcal ca, 4 skiver brød nærmere 380

Anonymkode: 320db...2f1

Du sparer deg ikke for noen ting, for mat handler om vekt og ikke antall 😑 du kan ikke si at 5 om dagen av frukt og grønt likegodt kunne ha vært 5 stk bananer.. for kcal mengden er mye høyere enn feks 5 epler. Du tenker bare veldig feil.  Du "sparer" jo ingenting 

Anonymkode: 550a9...715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si at jeg idag spiser 2300 kalorier om dagen, i tillegg til å forbrenne 300 kalorier på kardiotrening. Vil det ha samme effekt på fettforbrenningen og hoppe over kardiotreningen og heller redusere kaloriinntaket med de 300 kaloriene jeg forbrenner der?

Anonymkode: 320db...2f1

300 kcal på kardiotrening i seg selv er ikke nok om du ikke er aktiv ellers. Det har mye å si hva du gjør utenom den tiden du er på treninga 😊

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kombinert styrke og kondisjon, blitt merd aktiv i hverdagen, gå en tur hver dag, droppe heisen, gå trapper.  Gå til matbutikken eller gå av et busstopp før du normalt sett ville gjort. Alle monner drar 😊 

Anonymkode: 550a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...