AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #41 Skrevet 22. januar 2017 12 minutter siden, EvaLena skrev: Hva mener du er riktig av meg å gjøre da? Slutte å jobbe, begynne å nave for å få penger til mat, så jeg kan passe barnebarn gratis for ungene mine istede? Jeg er dessverre nødt til å jobbe, men hadde jeg klart meg uten penger til ett sted å bo eller mat, så hadde jeg sluttet på dagen. Er set MIN plikt å passe barnebarn og slite meg enda mer ut? Det er da ikke jeg som velger å få barnebarn den dagen det skjer, men uansett så kommer jeg til å bli ei skikkelig høne bestemor uansett. ? Hva snakker du om? Har du i det hele tatt lest HI? Dette handler om helt normale besteforeldre-ting, som å vise lyst til å se og ta initiativ til å være sammen med barnebarn av og til. Du får det til å høres ut som om du skulle overta ansvaret. Newsflash, ingen som snakker om det... Anonymkode: 187b3...88a 5
Gjest antbug Skrevet 22. januar 2017 #42 Skrevet 22. januar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tante til en 3-åring, og selv om jeg synes han er superskjønn så foretrekker jeg å være med ham når foreldrene til stede. Han er en typisk 3-åring, full fart hele tiden . Tror kanskje at din mor vil ønske å tilbringe mer tid med din 3-åring når h*n har blitt litt eldre og ikke har en " motor i ræven" . Anonymkode: 8005a...eef Det tror jeg også Småbarn er søte men forferdelig slitsomme. Jeg tror man må være ekstremt tullete etter unger for å melde seg frivillig som barnevakt for en treåring(eller yngre) hvis man jobber heltid og er ferdig med barn selv! Tviler for å være helt ærlig på at jeg vil gjøre det selv når jeg får barnebarn, men når barnet blir litt større har jeg det gjerne både på overnatting og lengre opphold. Jeg ville selvsagt stilt opp hvis det skjedde noe akutt og sikkert hentet i barnehagen og sånt hvis foreldrene var i knipe, men jeg ville nok ikke vært av dem som selv tryglet og bad om å få passe den lille.
Outlander Skrevet 22. januar 2017 #43 Skrevet 22. januar 2017 (endret) 27 minutter siden, EvaLena skrev: Hva mener du er riktig av meg å gjøre da? Slutte å jobbe, begynne å nave for å få penger til nav, så jeg kan passe barnebarn gratis for ungene mine istede? Jeg er dessverre nødt til å jobbe, men hadde jeg klart meg uten penger til ett sted å bo eller mat, så hadde jeg sluttet på dagen. Er set MIN plikt å passe barnebarn og slite meg enda mer ut? Det er da ikke jeg som velger å få barnebarn den dagen det skjer, men uansett så kommer jeg til å bli ei skikkelig høne bestemor uansett. Men kjære deg- ts forventer ikke en fulltid barnevakt. Hun ønsker at bestemor viser litt mer interesse å dyrke et forhold til sitt barnebarn. Feks hente i barnehage tidlig på en fredag og gjøre noe koselig sammen. Er det for mye å forvente? Jeg hadde besteforeldre på den ene siden som jeg gjort absolutt INGENTING med - INGENTING. Egentlig var min bestemor på denne siden en skikkelig kjerring og var ikke snill. Men vi var der på besøk flere ganger i måneder frem til jeg var langt opp i tenåringsalders. Min bestemor/bestefar på andre side var tvert imot. Jeg hadde den forhold med de- ble invitert til masse, overnattet av og til og de tok meg på langreiser også. DE spurte om jeg kunne være med og frem til bestemoren min døde hadde vi verdens beste forhold, noe jeg komme til å sette pris på frem til jeg dør. ..og det er DETTE forhold jeg vil at barnebarn har sammen med meg. TS- barn er utrolig slitsomt når de er små og det er godt mulig at hun rett og slett ikke klarer han alene men vil ikke såre deg ved å si det. Jeg tipper med at når han blir eldre blir det lettere for henne å ha han med på ting, men jeg kan ikke love at hun vil. Noen voksne blir sliten når de blir eldre og føler at de er ferdig når sine egne barn har vokst og flyttet ut. Men å slutte å spørre bare for å se hvor lenge det blir før hun spører deg gjør ikke noe annet en å gjør deg lei seg og irritert. Så, jeg anbefaler at du legg de dårlige følelser bak deg, gjør noe spesielt for henne for å vise hvor glad du er i hu, og spør henne for hjelp når du trenger det. Mine barn har besteforeldre som egentlig var litt lik din mor - nesten alltid sa ja hvis vi trengte hjelp, alltid stilte opp når de ble invitert til alle ting som skjer med barnehagen og deretter skolen og 17 mai var ofret for at du kunne ble sammen med våres. MEN, de nesten aldri ringt på egen hånd for å spørre om de kunne passe på dem eller vist initiativ for å hente dem tidlig fra barnehagen. Når barna mine var yngre ble jeg litt irritert selv....jøss...har de virkelig null interesse å være sammen med sine barnebarn? Frem til jeg tenkte vet du hva, de inviterer til middager, elsker å være sammen med oss når vi invitere dem, gir barna mye kjærlighet og omsorg når vi er sammen og er jammen med på alt disse kjedelig forestillinger i barnehagen og skolen - i tillegg var de i jobb og hadde sine egne liv de måte leve og før de blir for gammel å nytte disse tingene. Etter det tenkte vi aldri mer på det. Endret 22. januar 2017 av Outlander 9
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #44 Skrevet 22. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger noen innspill på om jeg er urimelig.. Besteforeldrene på farsiden bor flere timers kjøring fra OSD sæ vi set ikke så mye til dem. Min mor derimot, bor i gangavstand fra oss. Hun jobber 100%. Sønnen vår på 3 har aldri blitt hentet i barnehagane av bestemoren sin, og jeg tror ikke jeg kommer på en eneste gang hun frivillig har spurt om å få ha han litt hos seg, omså bare for noen timer. Hun er flink å invitere på middag, så vi er heldige der, men det virker rett og slett som at hun ikke har noen interesse av å tilbringe tid med barnebarnet alene. Jeg forlanger ingenting, og spør henne kun i krisesituasjoner. Nå har jeg egentlig kommer dit at jeg helt har sluttet å spørre for vil rett og slett se hvor lang tid det tar før hun selv tar initiativ. Så over til spørsmålet mitt, er dette vanlig? Kjenner jeg savner en bestemor som bruker litt av tiden sin på barnebarnet. Anonymkode: 9fb25...d5c Fortell henne at å passe barnebarn bidrar til å forebygge demens...
Daria Skrevet 22. januar 2017 #45 Skrevet 22. januar 2017 (endret) Hvor mye kvalitetstid og hygge blir det egentlig av at bestemor etter full arbeidsdag henter en sliten 3-åring etter full barnehagedag? Å forvente at besteforeldre som jobber fulltid skal ta initiativ til samvær i hverdagen bare for kosens skyld synes jeg er i overkant. Hun er jo interessert i å tilbringe tid med dere og tar initiativ ved å invitere til middag flere ganger i måneden, det er mer enn andre besteforeldre jeg kjenner, som absolutt er interessert i og opptatt av barnebarna, har tid til eller i det hele tatt får til, når tre generasjoners travle dager skal samordnes. Jeg er tante til tre under ti og har aldri tatt initiativ til å tilbringe tid på egenhånd med noen av dem når de har vært så små. Å ha ansvar for barn som er så små at de må fotfølges, trenger hjelp til det meste og ikke nødvendigvis har språk nok til å si hva de vil og hva som er i veien er krevende - jeg synes det er mye mer kos å være sammen med dem når foreldrene også er i nærheten. Endret 22. januar 2017 av Daria 11
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #46 Skrevet 22. januar 2017 15 minutter siden, Daria skrev: Hvor mye kvalitetstid og hygge blir det egentlig av at bestemor etter full arbeidsdag henter en sliten 3-åring etter full barnehagedag? Å forvente at besteforeldre som jobber fulltid skal ta initiativ til samvær i hverdagen bare for kosens skyld synes jeg er i overkant. Hun er jo interessert i å tilbringe tid med dere og tar initiativ ved å invitere til middag flere ganger i måneden, det er mer enn andre besteforeldre jeg kjenner, som absolutt er interessert i og opptatt av barnebarna, har tid til eller i det hele tatt får til, når tre generasjoners travle dager skal samordnes. Jeg er tante til tre under ti og har aldri tatt initiativ til å tilbringe tid på egenhånd med noen av dem når de har vært så små. Å ha ansvar for barn som er så små at de må fotfølges, trenger hjelp til det meste og ikke nødvendigvis har språk nok til å si hva de vil og hva som er i veien er krevende - jeg synes det er mye mer kos å være sammen med dem når foreldrene også er i nærheten. Det er da hyggelig det, en gang i blant. Klart man blir sliten, men det er jo ikke hver dag og det er jo koselig også selv om man blir sliten? Hun kan også ta initiativ til å hente ha han en lørdag eller søndag... Anonymkode: 1bf9d...28e 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #47 Skrevet 22. januar 2017 19 minutter siden, Daria skrev: Hvor mye kvalitetstid og hygge blir det egentlig av at bestemor etter full arbeidsdag henter en sliten 3-åring etter full barnehagedag? Å forvente at besteforeldre som jobber fulltid skal ta initiativ til samvær i hverdagen bare for kosens skyld synes jeg er i overkant. La oss si at man gjør det en gang i måneden, eller en og annen dag i helgen, så er du nok mer der hva man kan forvente. Mange her som skriver omtrent som en skulle tro at TS mener daglig hjelp, noe som TS aldri har skrevet. Anonymkode: 187b3...88a 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #48 Skrevet 22. januar 2017 1 time siden, EvaLena skrev: Hva mener du er riktig av meg å gjøre da? Slutte å jobbe, begynne å nave for å få penger til mat, så jeg kan passe barnebarn gratis for ungene mine istede? Lol. Så må du slutte å jobbe og begynne å nave for å kunne være med barnebarnet ditt av og til? Du overdriver så sinnsykt. Anonymkode: 187b3...88a 5
lalaB Skrevet 22. januar 2017 #49 Skrevet 22. januar 2017 1 time siden, Daria skrev: Hvor mye kvalitetstid og hygge blir det egentlig av at bestemor etter full arbeidsdag henter en sliten 3-åring etter full barnehagedag? Å forvente at besteforeldre som jobber fulltid skal ta initiativ til samvær i hverdagen bare for kosens skyld synes jeg er i overkant. Hvis ikke hun (og dere mange bestemødre/kommende bestemødre i denne tråden) syns det er hyggelig og ser verdien i bittelitt alenetid med barnebarnet sitt, være seg en time på en hverdag eller et par timers tid i helga en gang i blant (for ingen snakker om hver uke, men en gang innimellom), så kan hun/dere like godt la vær. Det er ingen av dere som skal tilbringe tid med barnebarna deres fordi det forventes, men dere bør gjøre det fordi dere har lyst. Og hvis dere ikke tror at kvalitetstid alene med barnebarnet bygger en sterkere relasjonen, så tar dere grundig feil. Og det tror jeg dere selv taper på på sikt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #50 Skrevet 22. januar 2017 2 timer siden, lalaB skrev: Barnet blir ikke invitert alene på middag, nei. Nei, og hvorfor skulle hun gjøre det? Da er hun jo plutselig barnevakt og har ansvaret. Det er jo ikke nødvendig å være barnevakt for å være mye sammen med barnebarn.... Anonymkode: 2e397...6d1 6
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #51 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, og hvorfor skulle hun gjøre det? Da er hun jo plutselig barnevakt og har ansvaret. Det er jo ikke nødvendig å være barnevakt for å være mye sammen med barnebarn.... Anonymkode: 2e397...6d1 Hvorfor syns du det er så grusomt å sitte barnevakt for barnebarnet ditt? Det er bra for hjernen din 2
lalaB Skrevet 22. januar 2017 #52 Skrevet 22. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, og hvorfor skulle hun gjøre det? Da er hun jo plutselig barnevakt og har ansvaret. Det er jo ikke nødvendig å være barnevakt for å være mye sammen med barnebarn.... Anonymkode: 2e397...6d1 Hvorfor skal barnebarnet ditt komme å besøke deg når du sitter alene på gamlehjem om 20 år? 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #53 Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Hvorfor syns du det er så grusomt å sitte barnevakt for barnebarnet ditt? Det er bra for hjernen din Eh....jeg har barn i barneskolealder, ikke barnebarn. Når det gjelder alenetid med barnebarna tror jeg ikke de er så veldig opptatt av det. For oss som har besteforeldre et stykke unna, drar vi dit hele familien i helg/ferie. Da kan bestemor legge et puslespill med treåringen (da de var så små, er større nå), eller bestefar lese en bok eller to mens foreldrene går en tur, klipper plenen eller sitter i sola med avisen. Det er som regel alenetid nok, og en sånn stund er fin avlastning, men da er det en halvtimes tid, med foreldre innen rekkevidde. Virker som om mange med små barn ikke helt skjønner hvor slitsomt det er med andres treåringer.....selv om de er nær familie. Man kan ha masse små snutter med kvalitetstid bestemor/barnebarn, selv om foreldrene er i samme hus.... Anonymkode: 2e397...6d1 7
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #54 Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eh....jeg har barn i barneskolealder, ikke barnebarn. Når det gjelder alenetid med barnebarna tror jeg ikke de er så veldig opptatt av det. For oss som har besteforeldre et stykke unna, drar vi dit hele familien i helg/ferie. Da kan bestemor legge et puslespill med treåringen (da de var så små, er større nå), eller bestefar lese en bok eller to mens foreldrene går en tur, klipper plenen eller sitter i sola med avisen. Det er som regel alenetid nok, og en sånn stund er fin avlastning, men da er det en halvtimes tid, med foreldre innen rekkevidde. Virker som om mange med små barn ikke helt skjønner hvor slitsomt det er med andres treåringer.....selv om de er nær familie. Man kan ha masse små snutter med kvalitetstid bestemor/barnebarn, selv om foreldrene er i samme hus.... Anonymkode: 2e397...6d1 Hvis du ikke engang har barnebarn hva er det du klager på da? 2
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #55 Skrevet 22. januar 2017 Legger til at barnebarn har man en nær relasjon med. Det er ens egne barns barn. Ikke en annens random barn 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #56 Skrevet 22. januar 2017 Her var det mange ulike meninger. Konklusjonen blir vel at det neppe fins noe fasitsvar og at man får være fornøyd uansett. Og jeg mente aldri at min mor skulle overta noe som helst ansvar, selv om det hadde vært deilig med en helg bare sammen med mannen, men poenget var vel mer at jeg synes det er trist for hennes og barnet vårt sin del at hun ikke ønsker litt(!) alenetid. Barnet er 3 år og har overnattet to netter hos sin bestemor, aldri blitt hentet i barnehage og som jeg nevnte tidligere, tror ikke hun har hatt han alene siden i høst, og da var det ikke lange stunden. Jeg klarer meg fint, det er mitt barn og jeg skjønner at ansvaret ligger hos meg og min mann, men synes bare det er litt trist. TS Anonymkode: 9fb25...d5c 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #57 Skrevet 22. januar 2017 Jeg skjønner TS sine følelser rundt dette. Min svigermor er heller ikke på tilbudssiden for å si det mildt. Sønnen min er snart to år. Hun har aldri skiftet en bleie eller tilbudt seg noe som helst. Jo, det er hennes valg. Det som er merkelig er bare at hun er så sår og kommenterer at han er veldig opptatt av mormoren sin og at vi er mer der enn hos henne. Det er selvfølgelig fordi min mor fra dag en har villet holde han, tilbyr seg å skifte bleier, leker med han på gulvet, spør om vi trenger avlastning i perioder med mye nattevåk osv. Tenker at besteforeldrene selvsagt må få velge selv, men at de jo må skjønne at den gode, tette relasjonen bygges fra barna er små og at man ikke kan ta for gitt at barnebarna er hengivne og tilstede ved høytider osv. hvis de selv ikke hjelper litt til. Anonymkode: 1319c...d30 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #58 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, lalaB skrev: Hvorfor skal barnebarnet ditt komme å besøke deg når du sitter alene på gamlehjem om 20 år? Aner ikke, har ikke barnebarn Men jeg ser at mine gamle i familien har gode forhold til sine barnebarn, uavhengig av hvor mye de PASSET dem. Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle for barnet i forhold til bonding med bestemor om det er andre til stede eller ikke .... Anonymkode: 2e397...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #59 Skrevet 22. januar 2017 4 minutter siden, Maleficenta skrev: Hvis du ikke engang har barnebarn hva er det du klager på da? Jeg klager ikke jeg? Blander du meg med en annen ab?? Anonymkode: 2e397...6d1 1
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #60 Skrevet 22. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klager ikke jeg? Blander du meg med en annen ab?? Anonymkode: 2e397...6d1 Du snakker jo om så grusomt det må være å sitte barnevakt fir sitt eget kjøtt og blod 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå