AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #61 Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Du snakker jo om så grusomt det må være å sitte barnevakt fir sitt eget kjøtt og blod Nei. Men jeg sier at mange av oss synes treåringer er slitsomme, men at vi gjerne er mye sammen med dem og leker og har det gøy, selv om vi helst ikke vil være barnevakt og ha eneansvar så ofte. Jeg ble tante i 20åra, var ikke akkurat gammel og satt, og jeg var jo barnevakt i blant, men ikke "bare fordi jeg hadde lyst" - det var om foreldrene skulle bort. Likevel elsket jeg tantebarna og hadde masse gøy med dem, ting jeg fant på som bare vi lekte, men da med andre folk i huset.....altså ikke barnevakt. Anonymkode: 2e397...6d1 4
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #62 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Men jeg sier at mange av oss synes treåringer er slitsomme, men at vi gjerne er mye sammen med dem og leker og har det gøy, selv om vi helst ikke vil være barnevakt og ha eneansvar så ofte. Jeg ble tante i 20åra, var ikke akkurat gammel og satt, og jeg var jo barnevakt i blant, men ikke "bare fordi jeg hadde lyst" - det var om foreldrene skulle bort. Likevel elsket jeg tantebarna og hadde masse gøy med dem, ting jeg fant på som bare vi lekte, men da med andre folk i huset.....altså ikke barnevakt. Anonymkode: 2e397...6d1 Så ofte? Ts snakker om en gang innimellom. Og tante og bestemor er ikke det samme. En bestemor er også mors eller fars mor. Og det går an å stille opp for egne barn av og til selv om de har blitt voksne. 2
Arabella Skrevet 22. januar 2017 #63 Skrevet 22. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Logisk feilslutning. Når du får barn, så er å bli besteforelder en del av det. Så den dagen bestemoren i dette tilfellet bestemte seg for å få barn, så måtte hun anta at hun kom til å bli bestemor, med de oppgaver det medfører. Anonymkode: 187b3...88a Dette må du være så snill å forklare for meg. Hvilke plikter har man som besteforelder? 7
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #64 Skrevet 22. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan selvfølgelig velge å gi faen i barn, kjæreste, barnebarn og alle i nær familie. Særlig sympatisk er det ikke. Alle besteforeldre må logisk nok hatt egne/eget barn selv. Anonymkode: 187b3...88a Du er flink til å kutte i sitatene men det å ikke passe ens barnebarn på tre betyr ikke at en gir f i det ei eller annen familie. En trenger ikke å like andres småbarn selv om en har hatt småbarn selv 2
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #65 Skrevet 22. januar 2017 2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Du er flink til å kutte i sitatene men det å ikke passe ens barnebarn på tre betyr ikke at en gir f i det ei eller annen familie. En trenger ikke å like andres småbarn selv om en har hatt småbarn selv Egne barnebarn er like unormalt å mislike som egne barn 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #66 Skrevet 22. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Logisk feilslutning. Når du får barn, så er å bli besteforelder en del av det. Så den dagen bestemoren i dette tilfellet bestemte seg for å få barn, så måtte hun anta at hun kom til å bli bestemor, med de oppgaver det medfører. Anonymkode: 187b3...88a Så vær snill å list opp de oppgaver jeg har påtatt meg foruten å sørge for at mine barn får en trygg og god oppvekst samt at jeg gjør de klar for voksen livet. Mener du f.eks at farmoren på 85 skal passe min minste? (Snart 1 år) 5
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #67 Skrevet 22. januar 2017 3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Så vær snill å list opp de oppgaver jeg har påtatt meg foruten å sørge for at mine barn får en trygg og god oppvekst samt at jeg gjør de klar for voksen livet. Mener du f.eks at farmoren på 85 skal passe min minste? (Snart 1 år) Hvis hun er istand til det fysisk og psykisk. Hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #68 Skrevet 22. januar 2017 Dette tror jeg er svært stedsavhengig. Jeg bor i Oslo og har aldri sett noen besteforeldre i barnehagen vår. Når det er sagt, føler jeg det på samme måte i forhold til min egen mor. Jeg tilbragte minimum 4-5 uker i året pluss diverse helger hos besteforeldre (dekt ca likt på begge sider) hvert år fra jeg var ganske liten. Min mor hadde altså masse avlastning selv, men gir ingenting tilbake. Det synes jeg rett og slett er egoistisk. Mitt valg å få barn, for all del. Hennes valg å være en elendig bestemor. Anonymkode: ed41e...402 2
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #69 Skrevet 22. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: nei, men vi må jo forholde oss til fakta i saken? Kanskje tar hun mer kontakt senere, kanskje ikke. Det vet vi jo ingenting om. Anonymkode: 2f627...8d3 Fakta er at barnet er tre år og pr nu er hun lite interessert og at ingen av oss kanvite hva fremtiden vil vise ei heller du....
lalaB Skrevet 22. januar 2017 #70 Skrevet 22. januar 2017 2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Så vær snill å list opp de oppgaver jeg har påtatt meg foruten å sørge for at mine barn får en trygg og god oppvekst samt at jeg gjør de klar for voksen livet. Mener du f.eks at farmoren på 85 skal passe min minste? (Snart 1 år) Det er vel ikke representativt for gjennomsnittet at en på 85 år er farmor til en ettåring, og hvis hun er dårlig så stiller jo saken seg ganske så annerledes. Men er det for mye å ønske seg at besteforeldrene selv skal se verdien i kvalitetstid alene med barnebarnet sitt? Ikke fordi de må, ikke fordi noen forventer det, men fordi de selv skal ha ville ha en trygg og sterk relasjon til barnebarnet sitt. 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #71 Skrevet 22. januar 2017 5 minutter siden, Maleficenta skrev: Hvis hun er istand til det fysisk og psykisk. Hvorfor ikke? Tviler på at hun og/eller svigerfar hadde klart det. Ikke vil jeg noen gang forvente det heller. Mine barn mitt ansvar, men så har jeg barn i "alle" aldersgrupper så vi har barnevakt på huset 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #72 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, lalaB skrev: Det er vel ikke representativt for gjennomsnittet at en på 85 år er farmor til en ettåring, og hvis hun er dårlig så stiller jo saken seg ganske så annerledes. Men er det for mye å ønske seg at besteforeldrene selv skal se verdien i kvalitetstid alene med barnebarnet sitt? Ikke fordi de må, ikke fordi noen forventer det, men fordi de selv skal ha ville ha en trygg og sterk relasjon til barnebarnet sitt. Har aldri sagt at det er snittet, men det viser at det er alle slags aldre. Jeg er 42 og bestemor. Har ingen problemer med å hjelpe til når de spør om det, men så har jeg barn som er jevnaldrende med sine tante/onkel barn slik at jeg har rutinene inne 1
lalaB Skrevet 22. januar 2017 #73 Skrevet 22. januar 2017 8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Fakta er at barnet er tre år og pr nu er hun lite interessert og at ingen av oss kanvite hva fremtiden vil vise ei heller du.... Ingen kan forvente at en treåring skal være interessert i noen som ikke har vist interesse tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #74 Skrevet 22. januar 2017 Mitt barn har en slik bestemor. Den ene bestemoren er veldig deltagende, på gulvet og leker, har bysset og kost og lest for og skiftet på siden barnet var lite. Den andre bestemoren er uttalt veldig opptatt av barnet, men jeg føler vi merker det lite når de er sammen. Begge har like god helse. Bestemor2 sier hun gjerne vil passe og ha barnet en helg alene, men jeg klarer ikke slippe barnet fordi hun aldri "ser" barnet når familien er samlet. Hun tar bilder og legger på sosiale medier uten lov, fordi hun får masse likes på å legge ut "bestemors lille skatt" og høster vel noen poeng på at hun besøker eller har besøk av barnebarn, men hun bytter gjerne kanal fra barnetv til en dokusåpe hun vil se, om det så er en reprise av noe hun har sett. Eller reklame på tv2. Fordi barneprogram er kjedelig. Hun går ikke til barnas rom for å leke (med mindre andre voksne er der og det er lek og sang som hun kan filme til snapchat). Det at barnet kun blir sett gjennom smarttelefonen og ellers ignorert gjør meg skikkelig såret og skuffa. At hun overser barna og lar de kjøre sitt eget løp har vi også sett om hun skal se til dem mens vi er et ærend. Vi kan komme hjem til en dorull I do og knust sminke på badet og "Åh, jeg trodde han var på rommet sitt og lekte med biler fortsatt." Men hun er på besøk så ofte og inviterer oss så ofte, at jeg kan liksom ikke anklage henne for å være lite deltagende heller... Det er rart hvor nærtagende man blir på vegne av sine barn. Kjenner dette føles skikkelig leit, for barnet som blir oversett... Anonymkode: b767b...4e9
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #75 Skrevet 22. januar 2017 8 minutter siden, lalaB skrev: Ingen kan forvente at en treåring skal være interessert i noen som ikke har vist interesse tilbake. Men nå er ikke barnet tre år for evig tid 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #76 Skrevet 22. januar 2017 Jeg forstår deg godt Ts. Det føles sårt for deg at du opplever det som at bestemor til barnet ditt ikke er interessert i å utvikle et nært forhold til barnet. Kanskje dere to bør snakke sammen... Det kan jo tenkes at hun opplever situasjonen på en annen måte enn deg? Kanskje hun er redd for å trenge seg på? Kanskje hun ikke har overskudd til å gi mer enn hun gjør nå? Anonymkode: 41bd5...282 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #77 Skrevet 22. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn har en slik bestemor. Den ene bestemoren er veldig deltagende, på gulvet og leker, har bysset og kost og lest for og skiftet på siden barnet var lite. Den andre bestemoren er uttalt veldig opptatt av barnet, men jeg føler vi merker det lite når de er sammen. Begge har like god helse. Bestemor2 sier hun gjerne vil passe og ha barnet en helg alene, men jeg klarer ikke slippe barnet fordi hun aldri "ser" barnet når familien er samlet. Hun tar bilder og legger på sosiale medier uten lov, fordi hun får masse likes på å legge ut "bestemors lille skatt" og høster vel noen poeng på at hun besøker eller har besøk av barnebarn, men hun bytter gjerne kanal fra barnetv til en dokusåpe hun vil se, om det så er en reprise av noe hun har sett. Eller reklame på tv2. Fordi barneprogram er kjedelig. Hun går ikke til barnas rom for å leke (med mindre andre voksne er der og det er lek og sang som hun kan filme til snapchat). Det at barnet kun blir sett gjennom smarttelefonen og ellers ignorert gjør meg skikkelig såret og skuffa. At hun overser barna og lar de kjøre sitt eget løp har vi også sett om hun skal se til dem mens vi er et ærend. Vi kan komme hjem til en dorull I do og knust sminke på badet og "Åh, jeg trodde han var på rommet sitt og lekte med biler fortsatt." Men hun er på besøk så ofte og inviterer oss så ofte, at jeg kan liksom ikke anklage henne for å være lite deltagende heller... Det er rart hvor nærtagende man blir på vegne av sine barn. Kjenner dette føles skikkelig leit, for barnet som blir oversett... Anonymkode: b767b...4e9 Kjenner oss igjen her. Mer stas utad å ha barnebarn enn i øyeblikket, for å si det sånn. Magefølelsen min reagerer veldig på det. Ønsker ikke at mitt barn skal bli et "statussymbol", blir såret over at enkelte av besteforeldrene ikke tar seg tid til å bli kjent med barnebarna sine men gjerne vil ha dem som profilbilde på facebook. Jeg husker selv roen og tilstedeværelsen hos min egne besteforeldre som noe hellig. Vil så gjerne at egne barn skal oppleve å bli sett og elsket på den samme måten. Men det er kanskje for mye å kreve i 2017. Anonymkode: 1319c...d30
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #78 Skrevet 22. januar 2017 49 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Fakta er at barnet er tre år og pr nu er hun lite interessert og at ingen av oss kanvite hva fremtiden vil vise ei heller du.... Derfor uttaler jeg meg om nåtiden, og akkurat nå legger hun ikke brosteinene for et godt fremtidig forhold. Anonymkode: 1bf9d...28e 2
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #79 Skrevet 22. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor uttaler jeg meg om nåtiden, og akkurat nå legger hun ikke brosteinene for et godt fremtidig forhold. Anonymkode: 1bf9d...28e Og jeg velger å være positiv og anta at det vil endre seg med tiden 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #80 Skrevet 22. januar 2017 Jeg er veldig takknemlig for at min sønn har et godt og nært forhold til begge sine bestemødre. Det betyr overhodet ikke at vi har barnevakt i hytt og pine, det spør vi om svært sjelden, men begge bestemødre har vært mye på besøk eller vi har vært på besøk der. De har gledet seg med oss hele veien fra han lå i magen og det er rørende å se han legge armene rundt halsen på mormor eller farmor, eller sovne på fanget. Et nært forhold kommer ikke nødvendigvis gratis om besteforeldrene ikke engasjerer seg i det. Det må naturligvis være opp til hver enkelt besteforelder hva de selv ønsker, men blir jeg bestemor selv en dag blir jeg nok lik slik min mor er i dag jeg ser absoultt verdien i det, som bestemor blir man jo selv eldre en dag. Anonymkode: e37aa...ff5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå