AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #81 Skrevet 22. januar 2017 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: En trenger ikke å like andres småbarn selv om en har hatt småbarn selv Dette er noe av det rareste og kaldeste jeg har lest. Du beskriver barnebarn på en ytterst kjølig måte, som om det er hvilket som helst småbarn. 2 timer siden, Arabella skrev: Dette må du være så snill å forklare for meg. Hvilke plikter har man som besteforelder? Som jeg har skrevet før, så må du ingen ting, du kan gi f i barn, barnebarn, samboer og alle i din nærhet om det er det du vil fram til. Jeg prater om hva jeg oppfatter som normalt. I alle slike roller har vi et sett av forventninger, enten du er mor, far, søster, bestemor eller onkel. Så lenge helsen er grei, så oppfatter jeg det som helt normalt at man hjelper også voksne barn og at man ønsker seg et nært forhold til sine barnebarn. For å hjelpe dine barn og for å få et godt forhold til sine barnebarn så ser jeg det som helt normalt og vanlig at man viser interesse for barnebarnet og at man bidrar med å gi foreldrene en pustepause i blant. Både i min nærmeste familie og i storfamilien rundt meg så stiller man opp for hverandre, uten at jeg oppfatter min familie som spesiell av den grunn. Anonymkode: 187b3...88a 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #82 Skrevet 22. januar 2017 Mistet litt tråden her....men poenget mitt var hvertfall at det er ikke slik at besteforeldre må være barnevakt for å få et godt, nært og kjærlig forhold. Veldig hyggelig om besteforeldrene orker å være barnevakt når foreldrene skal i selskap eller er i jobbskvis f eks, sikkert veldig hyggelig også med de som har enda mer ressurser og kan ha barnebarna litt på deltid. Men det er ikke sånn at besteforeldre som ikke får til det er kalde eller distanserte.....og ikke bryr seg. Det er en feilslutning. Man kan skape tette, gode bånd i familiegruppen også Anonymkode: 2e397...6d1 4
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #83 Skrevet 22. januar 2017 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Tviler på at hun og/eller svigerfar hadde klart det. Ikke vil jeg noen gang forvente det heller. Mine barn mitt ansvar, men så har jeg barn i "alle" aldersgrupper så vi har barnevakt på huset Om hun hadde vært 60 år og helt frisk da?
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #84 Skrevet 22. januar 2017 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Tviler på at hun og/eller svigerfar hadde klart det. Ikke vil jeg noen gang forvente det heller. Mine barn mitt ansvar, men så har jeg barn i "alle" aldersgrupper så vi har barnevakt på huset Men du er jo også dine foreldres barn 2
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #85 Skrevet 22. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe av det rareste og kaldeste jeg har lest. Du beskriver barnebarn på en ytterst kjølig måte, som om det er hvilket som helst småbarn. Som jeg har skrevet før, så må du ingen ting, du kan gi f i barn, barnebarn, samboer og alle i din nærhet om det er det du vil fram til. Jeg prater om hva jeg oppfatter som normalt. I alle slike roller har vi et sett av forventninger, enten du er mor, far, søster, bestemor eller onkel. Så lenge helsen er grei, så oppfatter jeg det som helt normalt at man hjelper også voksne barn og at man ønsker seg et nært forhold til sine barnebarn. For å hjelpe dine barn og for å få et godt forhold til sine barnebarn så ser jeg det som helt normalt og vanlig at man viser interesse for barnebarnet og at man bidrar med å gi foreldrene en pustepause i blant. Både i min nærmeste familie og i storfamilien rundt meg så stiller man opp for hverandre, uten at jeg oppfatter min familie som spesiell av den grunn. Anonymkode: 187b3...88a Du oppfatter det kanskje som kaldt men jeg ser på det som hvordan naturen av og til fungerer. Sier ingenting om hva jeg anser som normalt men rams gjerne opp hva din norm er.
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #86 Skrevet 22. januar 2017 (endret) 8 minutter siden, Maleficenta skrev: Men du er jo også dine foreldres barn Endret 22. januar 2017 av Fru Uperfekt
Forundret.. Skrevet 22. januar 2017 #87 Skrevet 22. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger noen innspill på om jeg er urimelig.. Besteforeldrene på farsiden bor flere timers kjøring fra OSD sæ vi set ikke så mye til dem. Min mor derimot, bor i gangavstand fra oss. Hun jobber 100%. Sønnen vår på 3 har aldri blitt hentet i barnehagane av bestemoren sin, og jeg tror ikke jeg kommer på en eneste gang hun frivillig har spurt om å få ha han litt hos seg, omså bare for noen timer. Hun er flink å invitere på middag, så vi er heldige der, men det virker rett og slett som at hun ikke har noen interesse av å tilbringe tid med barnebarnet alene. Jeg forlanger ingenting, og spør henne kun i krisesituasjoner. Nå har jeg egentlig kommer dit at jeg helt har sluttet å spørre for vil rett og slett se hvor lang tid det tar før hun selv tar initiativ. Så over til spørsmålet mitt, er dette vanlig? Kjenner jeg savner en bestemor som bruker litt av tiden sin på barnebarnet. Anonymkode: 9fb25...d5c Vet ikke om det er så vanlig.. Det er ganske likt her da. Barnets bestemor som nabo men hun får ikke lov å passe barnet pga helsemessige årsaker. Farmor bor ca ti- femten min kjøretur unna men bryr seg fint lite, hun engasjerer seg mer i sin type sitt barnebarn i samme alder.. hun kjører forbi oss for å komme til dette barnet.. Barna går flott sammen men farmor bryr seg ikke med å ''spleise'' dem.
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #88 Skrevet 22. januar 2017 8 minutter siden, Maleficenta skrev: Men du er jo også dine foreldres barn Men ikke alle barn har foreldre........
Maleficenta Skrevet 22. januar 2017 #89 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Men ikke alle barn har foreldre........ Hva snakker du om nå? 2
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #90 Skrevet 22. januar 2017 (endret) 51 minutter siden, Maleficenta skrev: Hva snakker du om nå? Slettet av bruker Endret 22. januar 2017 av Fru Uperfekt
Zienna Skrevet 22. januar 2017 #91 Skrevet 22. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at det kan mistolkes litt i tittelfeltet. Det handler ikke om at hun ikke stiller opp, men mer om at jeg synes det er rart hun at hun ikke ønsker å bruke litt av fritiden sin sammen med barnebarnet. Anonymkode: 9fb25...d5c Godt at du avklarte, ts. For det er stor forskjell på forventninger om å stille opp, og forventning om å ha ønske om. Min erfaring som bestemor, med mange venninner som er det samme, er at vi er veldig forskjellige. Spesielt de som er unge bestemødre, altså i 40-årene, synes å ikke bruke mye tid sammen med barnebarn. Tiden fra de selv var ansvarlige mødre til de ble bestemødre ble sikkert altfor kort. De uttaler gjerne i diskusjoner om temaet, at nå er det heldigvis deres tur til å nyte friheten. Andre bestemødre jeg kjenner sliter seg helt ut for datter/sønn og barnebarn. De stiller opp til enhver tid, og ja, jeg vil påstå at de utnyttes og tas som en selvfølge. Så finnes der en mellomting, som jeg forsøker. Dvs, at jeg hjelper barna mine når de spør, eller jeg tilbyr meg. Utgangspunktet er at de ikke spør meg i hytt og pine, og derfor er det lett å si ja, og lett å tilby seg. Jeg blir spurt om det passer at barnebarna kommer innom, eller jeg ringer å spør om de små kanskje har lyst til å komme. Det er helt ok at jeg svarer at det ikke passer. Mine små er 4 og 7 år, og trenger ikke lenger å underholdes. Når jeg vasker hus, vasker de to sammen med meg, med stor glede Gi ikke opp! Barnet ditt blir kjent med bestemoren sin via middagene dere har sammen. Ettersom han blir eldre vil hun føle seg tryggere på å ha ansvaret for ham alene. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #92 Skrevet 22. januar 2017 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: Og jeg velger å være positiv og anta at det vil endre seg med tiden Og det er rene spekulasjoner... Anonymkode: 1bf9d...28e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #93 Skrevet 22. januar 2017 Jeg hadde vært SÅ skuffet hvis dette var min mor, men tror ikke det er uvanlig. Ett barn som ikke er vandt med å bruke tid alene hos/sammen med sine besteforeldre kommer ikke til å gå dit av egen vilje senere. Så blir barnet ungdom og bryr seg i hvert fall ikke om besteforeldre, men kanskje når barnet blir forelder selv, men da er besteforeldrene blitt "skrell" i forhold til det dem var for 20 år siden. Så kan ikke se hvor dama vinner på å vente med å skape ett tettere bånd med sitt barnebarn. Min familie er ikke slik! Jeg har bare ett barn som er i skolealder og synes det er dumt å tenke på at hvis jeg får flere barn nå så har jeg ikke like mye tid til mine 2 tantebarn som i dag. Selv om det er ett større tegn på at jeg ikke ønsker flere, men jeg forguder de Anonymkode: 44fca...073 2
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #94 Skrevet 22. januar 2017 1 time siden, Maleficenta skrev: Om hun hadde vært 60 år og helt frisk da? Da hadde jeg heller ikke forventet det, det er mine og min manns barn så de er vårt ansvar. Nå bor de en 3-4t med bil eller 2t med båt unna så det er uansett lite de har hatt barna uten at vi var meget nærme. Mine barnebarn bor nært så de er hos oss så ofte som moren og faren ønsker det men nå er jo vi som nevnt i den sære situasjonen at noen av våre barn er jevnaldrende med sine tante og onkel barn så det utgjør liten forskjell i min og min manns hverdag å ha de på besøk.
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2017 #95 Skrevet 22. januar 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er rene spekulasjoner... Anonymkode: 1bf9d...28e Så er det å å regne med at det ikke vil endres.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #96 Skrevet 22. januar 2017 5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Så er det å å regne med at det ikke vil endres. Nei, det er å ta utgangspunkt i fakta som er pressentert i tråden, uten å finne opp fiktive senatorer for fremtiden. Anonymkode: 1bf9d...28e 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #97 Skrevet 22. januar 2017 Hadde jeg jobbet 100% hadde det ikke falt meg inn å passet barnebarn eller tenkt tanken på at jeg skulle ha det alene noen timer. Jeg hadde forventet at foreldrene selv forsto at barnebarn skal være en glede og ikke en plikt. Hadde gjort som mor din og bedt på middag en eller to ganger i mnd og følt at det hadde vært mer enn nok!!! Hadde det blitt krise ( sitte fast i kø, alvorlig sykdom etc) hadde jeg hentet i barnehage og passet til noen andre kom og hentet ungen. Din mor har dere på middag 2- 3 ganger pr mnd og det er OFTE. Slutt å klage og deg av avkommet ditt selv. Anonymkode: 83692...302 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #98 Skrevet 22. januar 2017 Helt vanlig på min side. Mine foreldre har visst bestemt seg for ikke å kontakt med noen av barnebarna og de er ganske kalde som foreldre også, kun kontrollerende. Får ikkje gjort noe annet enn å skape mitt eget liv. Anonymkode: cdd9d...ad0
Fru Uperfekt Skrevet 23. januar 2017 #99 Skrevet 23. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er å ta utgangspunkt i fakta som er pressentert i tråden, uten å finne opp fiktive senatorer for fremtiden. Anonymkode: 1bf9d...28e Som sagt før, du som skjuler deg bak anonymknappen, så betyr det ikke at det vil være slik for all fremtid. Men for all del fortsett å kverulere om det gjør dagen din bedre.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #100 Skrevet 23. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg jobbet 100% hadde det ikke falt meg inn å passet barnebarn eller tenkt tanken på at jeg skulle ha det alene noen timer. Jeg hadde forventet at foreldrene selv forsto at barnebarn skal være en glede og ikke en plikt. Hadde gjort som mor din og bedt på middag en eller to ganger i mnd og følt at det hadde vært mer enn nok!!! Hadde det blitt krise ( sitte fast i kø, alvorlig sykdom etc) hadde jeg hentet i barnehage og passet til noen andre kom og hentet ungen. Din mor har dere på middag 2- 3 ganger pr mnd og det er OFTE. Slutt å klage og deg av avkommet ditt selv. Anonymkode: 83692...302 Synes det var litt krasst. Om du leser så mener jeg ikke at min mor skal overta noe ansvar, men synes det er trist at hun ikke ønsker mer tid med barnebarnet. Når det er sagt så har jeg mange gode minner fra tiden med min bestemor og bestefar som også jobbet mye, men som likevel hadde meg på besøk ofte. Det er vel og en av grunnene til at jeg synes det er rart at min mor kanskje har glemt hvordan det var for henne. Men jeg forstår ut fra hva veldig mange skriver at man bare skal senke forventningene. Håper virkelig ikke jeg blir en slik bestemor selv. TS Anonymkode: 9fb25...d5c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå