Gå til innhold

Besteforeldre som ikke stiller opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen innspill på om jeg er urimelig..

Besteforeldrene på farsiden bor flere timers kjøring fra OSD sæ vi set ikke så mye til dem. Min mor derimot, bor i gangavstand fra oss. Hun jobber 100%. 

Sønnen vår på 3 har aldri blitt hentet i barnehagane av bestemoren sin, og jeg tror ikke jeg kommer på en eneste gang hun frivillig har spurt om å få ha han litt hos seg, omså bare for noen timer. Hun er flink å invitere på middag, så vi er heldige der, men det virker rett og slett som at hun ikke har noen interesse av å tilbringe tid med barnebarnet alene. 

Jeg forlanger ingenting, og spør henne kun i krisesituasjoner. Nå har jeg egentlig kommer dit at jeg helt har sluttet å spørre for vil rett og slett se hvor lang tid det tar før hun selv tar initiativ. 

Så over til spørsmålet mitt, er dette vanlig? Kjenner jeg savner en bestemor som bruker litt av tiden sin på barnebarnet.

Anonymkode: 9fb25...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser det ble noen skrivefeil, skriver fra mobil. OSD=oss

Anonymkode: 9fb25...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cma skrev:

Ser det ble noen skrivefeil, skriver fra mobil. OSD=oss

 

Anonymkode: ed131...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deres barn, så dere kan faktisk ikke forvente at bestemoren nær dere stiller opp. Hun jobber 100% og setter nok stor pris på sin egen fritid.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

Man kan ikke tvinge besteforeldre til å passe ungene, men det er rimelig tafatt av hun å aldri ta initiativ. Skulle tro at barnebarna betydde mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det kan mistolkes litt i tittelfeltet. Det handler ikke om at hun ikke stiller opp, men mer om at jeg synes det er rart hun at hun ikke ønsker å bruke litt av fritiden sin sammen med barnebarnet.

Anonymkode: 9fb25...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jobber 100% og er flink til å invitere dere på middag. Dere har en 3-åring og som 3-åring flest er de aktive. Jeg som er ung, orker ikke engang å ha en 3-åring hos meg lenger enn nødvendig. 

Det er ditt barn og ditt ansvar. Du burde heller kanskje spørre moren din hvordan hun har det og om hun har der bra, istedenfor at alt handler om deg og ditt. 

Anonymkode: 45cb5...aed

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun typen som liker å sitte på golvet med unger og leke? 

Anonymkode: 5484f...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at det kan mistolkes litt i tittelfeltet. Det handler ikke om at hun ikke stiller opp, men mer om at jeg synes det er rart hun at hun ikke ønsker å bruke litt av fritiden sin sammen med barnebarnet.

Anonymkode: 9fb25...d5c

Hun gjør jo det! Hun vil bare tilbringe den med deg og mannen din i tillegg. Det blir sikkert annerledes da barnet blir eldre, det er jo bare tre år.

Anonymkode: 845dc...6d5

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var vel en litt krass kommentar å komme med. Jeg mener overhodet ikke at alt handler om meg og mitt, men synes kanskje mer det er synd at bestemor og barnebarn ikke får tid med hverandre- slik jeg ser for meg at mange andre besteforeldre ønsker. 

Anonymkode: 9fb25...d5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger noen innspill på om jeg er urimelig..

Besteforeldrene på farsiden bor flere timers kjøring fra OSD sæ vi set ikke så mye til dem. Min mor derimot, bor i gangavstand fra oss. Hun jobber 100%. 

Sønnen vår på 3 har aldri blitt hentet i barnehagane av bestemoren sin, og jeg tror ikke jeg kommer på en eneste gang hun frivillig har spurt om å få ha han litt hos seg, omså bare for noen timer. Hun er flink å invitere på middag, så vi er heldige der, men det virker rett og slett som at hun ikke har noen interesse av å tilbringe tid med barnebarnet alene. 

Jeg forlanger ingenting, og spør henne kun i krisesituasjoner. Nå har jeg egentlig kommer dit at jeg helt har sluttet å spørre for vil rett og slett se hvor lang tid det tar før hun selv tar initiativ. 

Så over til spørsmålet mitt, er dette vanlig? Kjenner jeg savner en bestemor som bruker litt av tiden sin på barnebarnet.

Anonymkode: 9fb25...d5c

Hennes liv, hennes valg.

Dere kan ønske og håpe men aldri forvente.

Det er deres barn, og som de fleste vet så kan en treåring være en håndfull, så det er deres ansvar.

Husk at det er ikke utenkelig at hun ønsker å ha barnet mer når det blir eldre og "enklere"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver, hun er i 100% jobb og har sitt fritidsliv / sosiale liv. At hun nå er blitt bestemor endrer kanskje ikke på dette?! At hun inviterer dere alle på middag passe ofte er jo flott :) 

Alle besteforeldre er kanskje ikke så veldig glad i barn heller, tenker på min egen mor, alle hennes barnebarn fikk aldri noe godt forhold til henne, hun likte ikke barn i noe særlig grad, men det gikk jo noe bedre da barnebarna ble ungdommer/unge voksne.

Anonymkode: da9ca...de2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dere har nok rett. Møter bare veldig mange forskjellige besteforeldre i barnehagen som snakker høyt om hvor hyggelig det er å få hente barnebarna sine, mens min mor vet nok ikke engang hvilken dør hun skulle gått inn. Ofte på middag var kanskje å ta hardt i, regner med det er rundt 2-3 ganger i mnd. 

Forventer IKKE at hun skal ta ansvar for mitt barn, det klarer jeg fint selv. Ville bare høre med andre hva som var trenden. 

Anonymkode: 9fb25...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det er jo ikke noe man kan forvente, men skjønner kjempegodt at du synes det er trist! 

Men det kan jo faktisk hende at det blir bedre når barnet blir eldre, mange synes det er enklere og hyggeligere med eldre barn.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske vanlig, ja. Besteforeldre som ikke er unge lenger og i full jobb har ofte nok med små doser barnebarn. Mange(men ikke alle) får mindre energi og overskudd med årene og trenger ofte også mer tid til å hente seg inn igjen. De nyter kanskje også å endelig bare ha seg selv å tenke på når barna er store og klarer seg selv. Jeg tror det er lurt å ikke forvente for mye og heller gi uttrykk for at man setter pris på det man får av hjelp. Å invitere dere på middag er jo også å vise omsorg. Hun tenker kanskje at det er godt for dere travle småbarnsforeldre å komme til dekket bord av og til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skal det sies at hun er i 50-årene, så hun er i god form og har nok energi. Tror bare hun ønsker å ha fritiden for selv, noe jeg skjønner godt. Men å tilbringe alenetid med barnebarnet noen timer av og til hadde nok vært hyggelig for de begge. Sist han var alene med henne var noen timer i høst en gang.

Anonymkode: 9fb25...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om du har litt for store forventninger til din mor. Hun tilbringer jo tid sammen med dere som hel familie, og hun er i full jobb. Da mener i alle fall jeg at det ikke er det minste «rart» at hun ikke henter barnet i barnehagen e.l. Ytterst få av mine venninner har foreldre som spør om de kan få ha barnebarn(-a) alene hos seg. Slike ting er en «ekstraservice», ikke noe som du skal ta for gitt.  

Anonymkode: 480ff...71e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hva mer du skal forvente jeg. Gitt at hun stiller opp når dere ber om det virker dette som en engasjert bestemor. 

Anonymkode: 37e47...94d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du er skuffet. Det er tennes tap i det lange løp. Hun vil ikke utvikle noe nært tett bånd til barnebarnet sitt og kan komme til å angre på det når hun selv trenger noen...

Anonymkode: 1bf9d...28e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...