halvehimmelen Skrevet 13. april 2018 #54241 Skrevet 13. april 2018 27 minutter siden, Corinne skrev: Er det noen spesifikk grunn til at bilder av fruemann konsekvent redigeres dystre, mørke og generelt har et livstrøtt, furet og værbitt uttrykk? Ser litt underlig ut med ørten pastell-lyse, shinyglossy, solfylte bilder av mor og barn og så plutselig et bilde av LK med østblokkfilter.... Det er jo fordi det er den stemningen de ønsker å formidle. Han vil vel gjerne se så tøff og maskulin ut, så derfor blir bildene redigert slik. 4
Bypass Skrevet 13. april 2018 #54242 Skrevet 13. april 2018 21 minutter siden, Aricia skrev: Men nå er jo ikke dette samarbeidet noe voldsomt brudd med foregående mønster heller. Som flere her har hevdet lenge: Skivebommene står i kø mht reklame som virker troverdig i CBEs øvrige narrativ, og reklame som retter seg inn mot en definert lesergruppe. Svært lite virker gjennomtenkt overhodet - det eneste annonsørene og CBE synes å ha felles er målet om raske og lettjente annonsekroner, uten å måtte tenke, jobbe eller kvalitetssikre noe særlig. Og hvordan det hele faktisk framstår for leseren gir alle beng i. Cubus-reklamen er et symptomatisk eksempel på den rent profittdrevne adhoc-stilen som kjennetegner denne bloggen. Hvis den skulle representere noe slags flaggskip for innholdsmarkedførere i Norge kan det ikke stå særlig bra til med kvalitetskriteriene i bransjen. Det er jeg så uenig i Jeg synes generelt CBE er flink til å reklamere for produkter som treffer hennes målgruppe, eller reklamere for produkter som hun selv tenker er i den målgruppen hun ønsker. Så kan man jo mene hva man vil om SELVE PRODUKTET! Stygt, pent, luksusvare, ubrukelig, fremmer dårlige verdier osv. Alle har rett til sin MENING. Men her mister hun troverdighet, og dessverre gjør også Cubus det. Så - totalt skivebom. Ser ikke på CBE som noe "flaggskip". Det er veldig, VELDIG mange bloggere som er vanvittig gode på innholdsmarkedsføring. Gjør lange, godt planlagte og flott gjennomførte samarbeid. Men eksemplene på dette blant ROSA bloggerne er få! Men tar du en titt på matbolggere (trinematblogg, matpåbordet, frutiminan) så finner du utrolig mye bra! Ser du på sunn livsstilsblogger som treningsfrue, fitfocuse og kriweb, så finner du også utrolig mye bra. Og ikke minst interiørbloggere! CBE er kanskje en av de beste i klassen blant rosabloggerne, men rosa bloggerne generelt har et stykke opp til andre type blogger. Etter min mening. 8
Gjest Asti Skrevet 13. april 2018 #54243 Skrevet 13. april 2018 (endret) Fra kommentarfeltet: En leser skriver: "Litt rart at nesten alle innleggene fra ferien er reklame :/" . Og CBE svarer: "Innleggene er ikke reklame. Jeg har bare på meg klær som jeg har kjøpt for egne penger og som jeg får en viss kick back på om noen handler i den nettbutikken." Det er feil. Innlegg med annonselenker er også reklame. Forbrukertilsynet har gitt ut en veileder, som bl.a. Cbe.no har fått tilsendt, og der står det: "Hva er reklame? ..... Du bruker annonselenker som gir deg betalt f. eks. per klikk eller kjøp. All eksponering eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som kan gi mer trafikk til lenkene du legger ut, er da også reklame. " Dokumentasjon: https://imgur.com/a/42F3X Endret 13. april 2018 av Asti
Aricia Skrevet 13. april 2018 #54244 Skrevet 13. april 2018 7 minutter siden, Asti skrev: Fra kommentarfeltet: En leser skriver: "Litt rart at nesten alle innleggene fra ferien er reklame :/" . Og CBE svarer: "Innleggene er ikke reklame. Jeg har bare på meg klær som jeg har kjøpt for egne penger og som jeg får en viss kick back på om noen handler i den nettbutikken." Det er feil innlegg med annonselenker er også reklame. Forbrukertilsynet har gitt ut en veileder, som bl.a. Cbe.no har fått tilsendt, og der står det: "Hva er reklame? ..... Du bruker annonselenker som gir deg betalt f. eks. per klikk eller kjøp. All eksponering eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som kan gi mer trafikk til lenkene du legger ut, er da også reklame. " Dokumentasjon: https://imgur.com/a/42F3X Helt enig. Hun prøver seg med semantikk, men det er jo faktisk bare god gammeldags løgn. Igjen. 28
Liver Skrevet 13. april 2018 #54245 Skrevet 13. april 2018 Jeg tror CBE må stenge kommentarfeltet en periode, for de blir mer og mer uspiselig i møte med leserne. De har så og si ingen som kommenterer lengre, og ordlegger man seg med litt for lite beundring i teksten, blir man slaktet. At de ikke klarer å se dette selv er for meg et mysterium. 22
pøbelsara Skrevet 13. april 2018 #54246 Skrevet 13. april 2018 Ja, det er veldig tydelig at de/hun er veldig lei. Jeg skjønner at hun blir sur av all negativ oppmerksomhet, men hun er direkte ufin i kommentarfeltet, og tar det meste i verste mening, 15
Gjest Asti Skrevet 13. april 2018 #54247 Skrevet 13. april 2018 (endret) 2 timer siden, MissLucy skrev: ja, jeg er enig med deg i det, selvfølgelig vil man oppnå noe hvis alle gjør litt. Det var helst kombinasjonen fast fashion-aktør og influencer/storforbruker som fikk hele Cubus' fremstøt til å fremstå som ekstremt lite troverdig, og ganske kynisk hvis det de egentlig prøver å si er at du kan kjøpe så mye fast fashion du vil så lenge du passer på å hive en øko-skjorte inn i miksen av og til. Enig. CBE skriver: "To be sustainable is not about changing who you are, but about making a small change in your choices for our planet". Cbe.no er kjent for å fremme høyt forbruk på bloggen sin. Viser til https://imgur.com/a/v72b4 . Når Cubus velger Cbe.no til å fronte sin svanemerket kolleksjon med dette budskapet, så sier de egentlig: "Kjøp så mye dere vil, bare dere i tillegg til alt annet handler fra denne kolleksjonen". Dette er ikke bærekraftig forbruk, og det vil ikke utgjøre en liten forandring i valgene for vår planet. Dokumentasjon: https://imgur.com/a/gE2Fp Endret 13. april 2018 av Asti
pøbelsara Skrevet 13. april 2018 #54248 Skrevet 13. april 2018 45 minutter siden, Bypass skrev: Det er jeg så uenig i Jeg synes generelt CBE er flink til å reklamere for produkter som treffer hennes målgruppe, eller reklamere for produkter som hun selv tenker er i den målgruppen hun ønsker. Så kan man jo mene hva man vil om SELVE PRODUKTET! Stygt, pent, luksusvare, ubrukelig, fremmer dårlige verdier osv. Alle har rett til sin MENING. Men her mister hun troverdighet, og dessverre gjør også Cubus det. Så - totalt skivebom. Ser ikke på CBE som noe "flaggskip". Det er veldig, VELDIG mange bloggere som er vanvittig gode på innholdsmarkedsføring. Gjør lange, godt planlagte og flott gjennomførte samarbeid. Men eksemplene på dette blant ROSA bloggerne er få! Men tar du en titt på matbolggere (trinematblogg, matpåbordet, frutiminan) så finner du utrolig mye bra! Ser du på sunn livsstilsblogger som treningsfrue, fitfocuse og kriweb, så finner du også utrolig mye bra. Og ikke minst interiørbloggere! CBE er kanskje en av de beste i klassen blant rosabloggerne, men rosa bloggerne generelt har et stykke opp til andre type blogger. Etter min mening. Jeg er litt enig og litt uenig med deg. Jeg tenker at noen av greiene hun reklamerer for, sikkert treffe lesergruppen hennes godt - sånn som swiss roller og annen kosmetikk diverse barneutstyr, - og kanskje kolleksjonene hennes med sko og vesker? Jeg vet ikke, har ikke sett noen med CBEveske eller sko som jeg har lagt merke til - men jeg antar at det har solgt litt. Men feks. Jysk-reklamene hennes traff jo ikke - det var mange faste lesre som kommenterte at det overhodet ikke var hennes stil - og senere erfaringer tilsier jo det samme - det er mye pseudoherregård og kontinental monumentalisme i villaen deres, lite lys, skandinavisk billigkjede over det hele. Sviskereklamen var skivebom, synes jeg - og Freia-reklamen også. Ulempen med å bygge seg et image og blogge så mye over år, er jo at folk vet mye om hvem du ønsker å fremstå som. Og å skulle fronte en eco-miljø-greie for Cubus er jo helt fryktelig skivebom. Forøvrig er jeg eig med deg i det du sier om innholdsmarkedsføring. Å hevde til det kjedsommelige at man ikke reklamerer for noe man ikke kan stå inne for, har vist seg å være løgn mange ganger. Jeg er enig med degi at de matbloggere du nevner, er gode på innholdsmarkedføring. Et annet veldig godt eksempel på god innholdsmarkedsføring er Jotun.no - masse gode tips, triks, muligheter til å kommunisere direkte med fargekonsulenter etc. gjør det til en side men gjerne oppsøker på selv om det altså er markedsføring 18
LilleSnupp Skrevet 13. april 2018 #54249 Skrevet 13. april 2018 Som jeg nettopp skrev, det kommentarfeltet gir og gir. Fascinerende å se hvordan hun oppfører seg i kommentarfeltet, fra tusen takk søte du til å kalle leserne både det ene og det andre - gjerne indirekte med et smilefjes på slutten. I det siste innlegget er det en leser som kommenterer at klokka viser 18.00 og cbe skriver innledningsvis at bildene er tatt før de spiste lunsj. Her både forsvarer fansen henne, OG hun svarer selv i flere kommentarer, eks. .. om du ikke er av den konspiratoriske typen? skriver frua. En forsvarer blir skremt over at noen legger merke til at klokka viser 18, og om hun legger godviljen til så kan hun si seg enig. Enig i hva? Hva er det hun legger godviljen til da? Ikke at bloggverden er iscenesatt som Ida prøver å frem over flere kommentarer, men at 1-2 bloggposter ikke viser mer enn en brøkdel av livet hennes og hva hun gjør - noe jeg forøvrig ikke kan se at Ida nevner. 22
pøbelsara Skrevet 13. april 2018 #54250 Skrevet 13. april 2018 Det er jo helt rart at mange virker som om de ikke skjønner at alt de leser om er iscenesatt. Sånn som den hjemmealenekvelden hun beskrev for en tid tilbake, der hun var fotografert i sengen mens hun drakk te og spiste biscotti på sengen - hvor folk lurte på hvordan hun hadde fått tatt bildene, siden mannen var på kamp. Men hvorfor hun valgte å kalle det lunsj når jeg går ut fra at ingen ville ha reagert på at hun kalt det middag, det synes jeg er utrolig rart. men hva folk ser - de zoomer inn på bilder og ser både manglende diamenater i ringen hennes og hva klokken er på et bilde som er tatt i helfigur. merkelig. 15
Gjest Asti Skrevet 13. april 2018 #54251 Skrevet 13. april 2018 26 minutter siden, pøbelsara skrev: Ja, det er veldig tydelig at de/hun er veldig lei. Jeg skjønner at hun blir sur av all negativ oppmerksomhet, men hun er direkte ufin i kommentarfeltet, og tar det meste i verste mening, Det er mange som besøker Cbe.no pga kranglingen i kommentarfeltet. Kanskje en måte å få flere lesere? Det trengs.... Viser til http://blogglisten.no/blogg?q=carolinebergeriksen.no Dag Global Rang Sidevisninger Norske Sidevisninger Lesere Norske lesere 12-04-2018 5 64249 58171 29606 26842 11-04-2018 3 67667 61568 31145 28344 10-04-2018 2 80688 73322 34572 31502 09-04-2018 3 90177 82702 37100 33853 08-04-2018 3 70165 64468 32559 29874 07-04-2018 4 61854 56432 28350 25939 06-04-2018 4 59590 53975 27699 25178
Bypass Skrevet 13. april 2018 #54252 Skrevet 13. april 2018 56 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg er litt enig og litt uenig med deg. Jeg tenker at noen av greiene hun reklamerer for, sikkert treffe lesergruppen hennes godt - sånn som swiss roller og annen kosmetikk diverse barneutstyr, - og kanskje kolleksjonene hennes med sko og vesker? Jeg vet ikke, har ikke sett noen med CBEveske eller sko som jeg har lagt merke til - men jeg antar at det har solgt litt. Men feks. Jysk-reklamene hennes traff jo ikke - det var mange faste lesre som kommenterte at det overhodet ikke var hennes stil - og senere erfaringer tilsier jo det samme - det er mye pseudoherregård og kontinental monumentalisme i villaen deres, lite lys, skandinavisk billigkjede over det hele. Sviskereklamen var skivebom, synes jeg - og Freia-reklamen også. Ulempen med å bygge seg et image og blogge så mye over år, er jo at folk vet mye om hvem du ønsker å fremstå som. Og å skulle fronte en eco-miljø-greie for Cubus er jo helt fryktelig skivebom. Forøvrig er jeg eig med deg i det du sier om innholdsmarkedsføring. Å hevde til det kjedsommelige at man ikke reklamerer for noe man ikke kan stå inne for, har vist seg å være løgn mange ganger. Jeg er enig med degi at de matbloggere du nevner, er gode på innholdsmarkedføring. Et annet veldig godt eksempel på god innholdsmarkedsføring er Jotun.no - masse gode tips, triks, muligheter til å kommunisere direkte med fargekonsulenter etc. gjør det til en side men gjerne oppsøker på selv om det altså er markedsføring Selv om jeg leser bloggen fast, så fører jeg ikke logg over reklameinnleggene hennes så noen jysk kampanje har jeg aldri sett men mitt generelle inntrykk da er at hun stort sett velger ut produkter som er veldig «henne» og «hennes» målgruppe 1
Rubella Skrevet 13. april 2018 #54253 Skrevet 13. april 2018 Herregud så salty hun er i kommentarfeltet når hun får andre kommentarer enn rosenrød hyllest. 16
*Emma* Skrevet 13. april 2018 #54254 Skrevet 13. april 2018 (endret) 12 timer siden, MissLucy skrev: good grief, den siste reklamen til frua tar kaka. Reklame for en svanemerket kolleksjon hos Cubus, der slagordet (er det fruas eller cubus'? vet ikke) er "to be sustainable is not about changing who you are, but about making small changes in your choices for our planet" Altså, først - hvilken tulling er det som finner på at det passer å bruke fotballfrue av alle mennesker når de skal fremme en øko-kolleksjon!!??? og for det andre - hvis fotballfrue skal leve bærekraftig så er det en stor misforståelse at hun kan nøye seg med små endringer. Hun trenger en total livsstilstransplantasjon. Tror ikke Cubus bryr seg noe særlig om hvem de velger for reklamen sin. Bare de får reklame.... Den t-skjorta (eller i alle fall en fra den serien) har vært vist frem på omtrent alle (mer eller mindre kjente) bloggere sine insta-sider de siste ukene. Og i den gruppen er definitivt ikke CBE alene om å "bruk og kast"mentaliteten...... de er vel ganske ille alle sammen. Endret 13. april 2018 av *Emma* 6
virkelig Skrevet 13. april 2018 #54255 Skrevet 13. april 2018 2 timer siden, Asti skrev: Fra kommentarfeltet: En leser skriver: "Litt rart at nesten alle innleggene fra ferien er reklame :/" . Og CBE svarer: "Innleggene er ikke reklame. Jeg har bare på meg klær som jeg har kjøpt for egne penger og som jeg får en viss kick back på om noen handler i den nettbutikken." Det er feil. Innlegg med annonselenker er også reklame. Forbrukertilsynet har gitt ut en veileder, som bl.a. Cbe.no har fått tilsendt, og der står det: "Hva er reklame? ..... Du bruker annonselenker som gir deg betalt f. eks. per klikk eller kjøp. All eksponering eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som kan gi mer trafikk til lenkene du legger ut, er da også reklame. " Dokumentasjon: https://imgur.com/a/42F3X Hun har skrevet dette også, så ta gjerne med den også når du skal gjengi, den kom i kommentar under. Hun har vel rett selv om hun kan kunne ordlagt seg annerledes. Selve lenken er reklame, men ikke innlegget i seg selv Klærne er kjøpt av egne penger og jeg velger selv om jeg vil linke til klærne og tjene noe på det. Det er ikke sånn at jeg skriver innlegget med det utgangspunktet at det er reklame. 2
virkelig Skrevet 13. april 2018 #54256 Skrevet 13. april 2018 7 minutter siden, *Emma* skrev: Tror ikke Cubus bryr seg noe særlig om hvem de velger for reklamen sin. Den t-skjorta (eller i alle fall en fra den serien) har vært vist frem på omtrent alle (mer eller mindre kjente) bloggere sine insta-sider de siste ukene. Og i den gruppen er definitivt ikke CBE alene om å "bruk og kast"mentaliteten...... KA (kristina andersen) har hatt samme reklame, og hun er vel ikke akkurat så mye bedre når det kommer til forbruk enn CBE , for ikke snakke om merke flashing som henne er. Versting både når det kommer til utskifting av møbler og bil f.eks. KA hadde også på denne T-skjorten i innlegg på bloggen som ikke var merket, men hun brukte den i IG reklame. Sånn en avsporing, og tråden handler om CBE .. 1
virkelig Skrevet 13. april 2018 #54257 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, pøbelsara skrev: Det er jo helt rart at mange virker som om de ikke skjønner at alt de leser om er iscenesatt. Sånn som den hjemmealenekvelden hun beskrev for en tid tilbake, der hun var fotografert i sengen mens hun drakk te og spiste biscotti på sengen - hvor folk lurte på hvordan hun hadde fått tatt bildene, siden mannen var på kamp. Men hvorfor hun valgte å kalle det lunsj når jeg går ut fra at ingen ville ha reagert på at hun kalt det middag, det synes jeg er utrolig rart. men hva folk ser - de zoomer inn på bilder og ser både manglende diamenater i ringen hennes og hva klokken er på et bilde som er tatt i helfigur. merkelig. Når en henger seg opp i det om en kaller det for lunsj, middag , kunne kalt det for sen lunsj, da har en seriøst store problemer, sitte og zoome inn på klokken. Herrefred da har du seriøst problemer med for mye fritid bl.a 4
Aricia Skrevet 13. april 2018 #54258 Skrevet 13. april 2018 14 minutter siden, *Emma* skrev: Tror ikke Cubus bryr seg noe særlig om hvem de velger for reklamen sin. Bare de får reklame.... Den t-skjorta (eller i alle fall en fra den serien) har vært vist frem på omtrent alle (mer eller mindre kjente) bloggere sine insta-sider de siste ukene. Og i den gruppen er definitivt ikke CBE alene om å "bruk og kast"mentaliteten...... de er vel ganske ille alle sammen. Det tror ikke jeg heller. På samme måte som CBE ikke bryr seg om hvem hun reklamerer for eller til, bare hun håver inn honoraret. De som både betaler festen og overses totalt er leserne, som i realiteten er varen i transaksjonen mellom annonsør og blogger. Temmelig kjip deal. 12
Aricia Skrevet 13. april 2018 #54259 Skrevet 13. april 2018 32 minutter siden, Bypass skrev: Selv om jeg leser bloggen fast, så fører jeg ikke logg over reklameinnleggene hennes så noen jysk kampanje har jeg aldri sett men mitt generelle inntrykk da er at hun stort sett velger ut produkter som er veldig «henne» og «hennes» målgruppe Hvis man følger dårligere med på hva som faktisk skjer på markedsføringsfronten i CBE-bloggen enn dem man diskuterer den med er det jo ikke rart at man får endel motbør i diskusjonen, da. 11
LilleSnupp Skrevet 13. april 2018 #54260 Skrevet 13. april 2018 Hva faen er det å konstant sitte å indirekte og dirkete hevde at brukere her eller i kommentarfeltet på bloggen har diverse diagnoser og problemer bare fordi man ikke sluker narrativet til cbe med søkke og snøre?! Å hele tiden sitte å gnåle, ja for det er det det er, når noen stiller spørsmålstegn med narrativet - som nå sist ang klokka og lunsjen, at det er leserne som ditt eller datt? Det er da verken lunsj eller sen lunsj, mer tidspunkt for middag eller kveldsmat. Men neida, her har ikke frua skrevet noe feil - det er bare leserne som har problemer, kverulerer, konspirerer og hva enn fandens oldemor måtte holde på med! Eller argumentet samma det, mat er mat? Hæ? Kan man ikke forvente at noen som lever av å skrive kan formulere seg nogen lunde presist? Dette handler også som tidligere nevnt at frua har et utrolig dårlig språk til å skulle leve av å skrive. Blir for dumt å kalle det enten lek med språket eller at leserne er vrange fordi hun har ett rævva dårlig skriftspråk. Ensformig, upresist og repeterende! Ser jo at frua blir passiv-aggressiv hver gang noen påpeker at kart og terreng ikke henger på greip i narrativet hennes. Meeeeen.. er det lesernes feil hver jævla gang?!?! #FerdigBlåst 34
Fremhevede innlegg