Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

@virkelig - noen av oss diskuterer kommunikasjonen til Norges største livsstilblogger på s litt annet nivå enn like=lese/ikke-like=ikke-lese.  Jeg orker ikke dra hele regla igjen nå. Men jeg kommer til å fortsette å lese, kommentere og analysere selv om jeg ikke liker. Det har jeg lov til. 

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Lin10 skrev:

Hun prøver å skape et bilde av en travel forretningskvinne? Det er jo det hun er, samtidig som hun ønsker å være med barna sine og følge opp de. Det er mange som jobber mye, har karriere og ser barna mindre. Endel har Au- pair. Hun skriver hun står opp kl. 06 trener og ordner barna til barnehage og jobber frem til 16. Så er det ofte jobbing på kvelden når barna har lagt seg. Hun er på jobb så og si alltid 7 dager i uken. De fleste har fridager. Men, det er dette livet hun har valgt og som skaper gode inntekter til familien.  Vi som er småbarns mødre og i jobb, vet hvor hektisk dagene er. Man kan da gå til frisøren og hudpleier eller annet på dagtid, hvis man jobber på kvelden.  Men, det er klart de er privilligerte at begge kan styre dagene selv, men arbedsoppgavene er jo der. Det er nok mange av dere som tydligvis ikke forstår hvor mye jobb som ligger bak bloggen, og det å være småbarnsmor til flere. Så kritikken som kommer her får man legge inn på konto for uvitenhet. 

Jeg sier ikke at hun ikke er travel, jeg sier at hennes bilde av travel ikke alltid er gjenkjennbart for andre travle. Og hvis man kjører Sarpsborg-Oslo for å gå til frisøren, vil jo mange se at det er potensiale for mye mer effektivt ressursbruk og mindre heseblesende travelhet ved å velge noe annet, feks å bruke en lokal frisør. Jeg tenker at når hun publiserer detaljer fra hverdagen sin hver eneste dag, så gir hun folk et bilde av hvordan den faktisk er. Hvis folk har en feil oppfatning av det, er det opp til henne å kommunisere klarere. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 30
Skrevet

Jeg kjenner ingen som kan bruke flere timer ila en dag for å trene og gå på kafe, som ikke er single uten barn. Selvfølgelig er dette en hverdag andre kan identifisere seg med, men ikke jeg med en annen type jobb og barn, pluss en mann som jobber.

Derfor etterspør jeg noe jeg kan identifisere meg med, altså det å flette inn trening i en hverdag som er mer låst enn CBE sin. De har flere ganger sagt at så lenge man prioriterer rett, så får man til å trene så og si hver dag. Da har jeg lyst å et innlegg der hun kan vise til dette, kanskje med hjelp av noen andre.

• Liker 16
Skrevet (endret)
33 minutter siden, virkelig skrev:

Men er det dette hun beskriver som stressende ? Og hva som er stressende for deg trenger ikke være stressende for deg eller omvendt, det er jo ikke du eller jeg som sitter på noen fasit, Og det er nok total pakka som er stressende, og ikke disse små glimtene som vises, det er nok mye bak bloggen som ikke vises for oss. Vi er alle forskjellige og takler oppgaver forskjellige, så det blir så dumt å pirke på at hun beskriver dagen som stressende når dere ikke kan vite hva den inneholder fra hun står opp til hun legger seg. Det kan være stressende for CBE, hun sier ikke at det er fasiten heller for andre

Igjen, som så mange ganger før: Vi snakker om en blogg her. En kommersiell blogg som pleier relasjoner til leserne, og selger disse relasjonene (altfor) dyrt til godtroende annonsører.

Vi snakker ikke om mitt liv, ditt liv og CBEs liv, men om bloggtekster som leses av kvinner i samme livsfase som CBE, og som tilbys disse tekstene til inspirasjon for egen hverdag. Og for disse kvinnene, altså leserne, indikerer denne tråden gangpågangpågang at de ikke blir inspirerte. De blir tvert imot lattermilde, frustrerte eller til og med en smule provoserte.

28 minutter siden, Stjernekikkeren skrev:

Det er liksom akkurat der CBE tar god rennafart og pisser litt utover alle oss andre. Når hun skriver at hun har stressende dager, og de går utpå å velge klær til photoshoot, sminke seg, gå til frisør, ha "et møte som tar nesten mange timer på Bølgen og Moi".. Ja, da kan ikke jeg relatere meg til det, og jeg kan ikke annerkjenne det som en stressende hverdag. Blir litt som å havne på sykehuset for å ha forstua ankelen, havne på rom med folk som har operert beina, og så klage på hvor vondt og ubehagelig man selv har det. 

Hvorfor blir CBEs lesere frusterte og provoserte? Som @Stjernekikkeren så godt beskriver her: Fordi bloggen bare ikke treffer med beskrivelsene sine. Den skyter fullstendig bomskudd.

27 minutter siden, virkelig skrev:

Har jeg skrevet her at det er misunnelse ? Det som beskrives er at CBE ikke kan kalle dagene sine for stressende, men det er ikke opp til andre å avgjøre, alle er forskjellige og ting kan føles stressende forskjellig på de forskjellige personenen, hun skriver vel også innimellom at dette med frisø etc.ikke regnes med i arbeidstiden, men at hun da tar igjen jobb. Men hav er poenget med å henge seg opp i det. Det bør ikke plage deg eller andre med at hun føler hun har stressende dager, eller tar seg tid til dette når det passer hun. 

Neida, jeg tar det svært lett at CBE føler hun har stressende dager.

Men: Det bør så definitivt plage og bekymre CBE at hennes virkelighetsbeskrivelser til de grader ikke går hjem hos leserne hennes. Og det bør plage annonsørene som betaler henne dyrt for en relasjon til leserne som de tror vil komme dem til gode gjennom innholdsmarkedsføring i bloggen hennes, men som i stedet fører til at merkevaren deres assosieres med noe kunstig, frustrerende og totalt virkelighetsfjernt.

Endret av Aricia
  • Liker 34
Skrevet
6 minutter siden, Lin10 skrev:

Hun prøver å skape et bilde av en travel forretningskvinne? Det er jo det hun er, samtidig som hun ønsker å være med barna sine og følge opp de. Det er mange som jobber mye, har karriere og ser barna mindre. Endel har Au- pair. Hun skriver hun står opp kl. 06 trener og ordner barna til barnehage og jobber frem til 16. Så er det ofte jobbing på kvelden når barna har lagt seg. Hun er på jobb så og si alltid 7 dager i uken. De fleste har fridager. Men, det er dette livet hun har valgt og som skaper gode inntekter til familien.  Vi som er småbarns mødre og i jobb, vet hvor hektisk dagene er. Man kan da gå til frisøren og hudpleier eller annet på dagtid, hvis man jobber på kvelden.  Men, det er klart de er privilligerte at begge kan styre dagene selv, men arbedsoppgavene er jo der. Det er nok mange av dere som tydligvis ikke forstår hvor mye jobb som ligger bak bloggen, og det å være småbarnsmor til flere. Så kritikken som kommer her får man legge inn på konto for uvitenhet. 

Ut i fra det jeg ser på bloggen og andre SOME kanaler, vil jeg ikke tolke det slin hun har mye jobb. Dette er slik jeg ser det ut i fra informasjon hun deler, ikke fasiten. 

To innlegg til dagen med slurve tekster, lite aktivitet i kommentarfeltet, hun snaper om en avslappende hverdag der hun fikser hår, sminker seg og kan trene i flere timer. CBE tar seg mye fri i helgene, og får gjøre mye sammen.

Ut i fra dette blir jeg ikke imponert, men dette er som sagt min subjektive meningen ut fra innsamlet tilgjengelig data.

• Liker 20
Skrevet
14 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg sier ikke at hun ikke er travel, jeg sier at hennes bilde av travel ikke alltid er gjenkjennbart for andre travle. Og hvis man kjører Sarpsborg-Oslo for å gå til frisøren, vil jo mange se at det er potensiale for mye mer effektivt ressursbruk og mindre heseblesende travelhet ved å velge noe annet, feks å bruke en lokal frisør. Jeg tenker at når hun publiserer detaljer fra hverdagen sin hver eneste dag, så gir hun folk et bilde av hvordan den faktisk er. Hvis folk har en feil oppfatning av det, er det opp til henne å kommunisere klarere. 

Det kan jo hende hun tar andre gjøremål i Oslo den dagen uten at hun skriver det på bloggen. Hun trenger ikke å fortelle alle hvilke gjøremål hun skal. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Lin10 skrev:

Det kan jo hende hun tar andre gjøremål i Oslo den dagen uten at hun skriver det på bloggen. Hun trenger ikke å fortelle alle hvilke gjøremål hun skal. 

Men så er da også det saken fullstendig uvedommende, selvsagt. Vi kan jo ikke forholde oss til livet til CBE her, det understreker hun jo stadig at vi ikke vet særlig om ut fra det som skrives på bloggen.

Tråden her handler om blogginnleggene, og summen av historiene hun velger å presentere der. 

• Liker 26
Skrevet
26 minutter siden, virkelig skrev:

Men det er jo en del av hennes jobb, uansett om det er vanlig eller ikke, så er det nå sånn jobben hennes er. Om du ikke kan anerkjenne det eller ikke spiller jo ikke så stor rolle, eller om du syntes hun har stressende dager spiller jo heller ingen rolle. Det er hennes liv, hennes blogg, les den eller la vær. Enklere enn det får det ikke bllitt

Jeg lar være, vær du sikker, jeg leser ikke den bloggen, får nok info her til å diskutere videre. Hennes «jobb» går ut på å motta sponsorgaver og selge reklameplass, og det lar jeg ikke være, for det er uetisk og ved flere anledninger også ulovlig. Gråsone er fortsatt ikke innafor. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Lin10 skrev:

Nei. Det er selvsagt helt opp til henne hva hun skriver. Men hvis hun ønsker at fortellingen om den travle forretningskvinnen skal gå hjem hos leserne hennes, må hun vurdere om frisørbesøk og lange lunsjer er det hun bør formilde hvis hennes ønske er at folk skal kjøpe fortellingen om hardtarbeidende, travel og effektiv. Hun trenger ikke fortelle noen noe som helst, det har du rett i. Men så lenge hun kommuniserer med folk og lever av å kommunisere et visst image, er det jo lurr å sjekke hvordan budskapet mottas av de hun skriver for. Hun får jo godt betalt for å kommunisere med en gitt gruppe som kundene hennes ønsker å påvirke, og da må det være (veldig!) interessant å vite noe om hvordan budskapet hun formidler oppfattes av folk i denne gruppen. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 24
Skrevet (endret)

For eksempel inneholder det siste blogginnlegget hennes, som er et betalt innlegg, noen banale skrivefeil. Hvis jeg hadde betalt for reklameinnlegg hos henne, hadde jeg forventet at det som ble publisert på bloggen var et korrekturlest, feilfritt produkt.  

Endret av pøbelsara
  • Liker 20
Skrevet
21 minutter siden, Lin10 skrev:

Hun trenger ikke au pair; hun har jo LKE. Mens hun drikker kaffe og trener og dokumenterer det for hele verden med den evinnelige kaffesnappingen, så er det han som har barna. Han som står opp med de og får de avgårde til en lang dag i barnehagen. Om hun jobber til kl 16, så har barna lengre dager i bhg enn hun har på jobb, når de da ikke blir henter før barnehagens stengetid. Ref Bølgen og MOI innlegget med et møte som varte i nesten flere timer. For Sorry altså, jeg regner ikke trening og egenpleie som jobb, uansett hvor mye hun presenterer seg selv som et produkt på bloggen og må derfor være flawless (i bedriftens øyne, flere hadde vel syns det var postitivt om hun faktisk kunne tillatt seg å avbildes med et hårstrå på avveie, for å virkelig sette det på spissen)

At hun er en forretningskvinne er det ingen tvil om, at hun er så hardtarbeidende har jeg større problemer med å erkjenne da de er to ansatte i selve bedriften, i tillegg til egen agent og et helt team hos UI.

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, pøbelsara skrev:

Nei. Det er selvsagt helt opp til henne hva hun skriver. Men hvis hun ønsker at fortellingen om den travle forretningskvinnen skal gå hjem hos leserne hennes, må hun vurdere om frisørbesøk og lange lunsjer er det hun bør formilde hvis hennes ønske er at folk skal kjøpe fortellingen om hardtarbeidende, travel og effektiv. Hun trenger ikke fortelle noen noe som helst, det har du rett i. Men så lenge hun kommuniserer med folk og lever av å kommunisere et visst image, er det jo lurr å sjekke hvordan budskapet mottas av de hun skriver for. Hun får jo godt betalt for å kommunisere med en gitt gruppe som kundene hennes ønsker å påvirke, og da må det være (veldig!) interessant å vite noe om hvordan budskapet hun formidler oppfattes av folk i denne gruppen. 

De flere som leser bloggen, leser det som står uten å analysere og dissekere det som står der. De fleste som er i full jobb og har småbarn vet at livet er travelt, uavhengig og man er toppblogger eller sykepleier. Hun vet nok at uansett hva hun skriver så er det alltid noe som ikke går hjem hos enkelte lesere. Denne tråden er jo et bevis på det. Det er alltid noen som skal betvile det hun skriver, og det er ikke hun som skal ta kritikk for eller kan gjøre noe med. Forstår bare ikke dette behovet her inne for å tvile på at hun har det travelt. Hun har ikke kommet til sin posisjon i dag som toppblogger uten å jobbe hardt for det. 

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, pøbelsara skrev:

For eksempel inneholder det siste blogginnlegget hennes, som er et betalt innlegg, noen banale skrivefeil. Hvis jeg hadde betalt for reklameinnlegg hos henne, hadde jeg forventet at det som ble publisert på bloggen var et korrekturlest, feilfritt produkt.  

Synes det er helt greit at  hun kan gjøre feil også. Hun er ikke perfekt og gjør feil som du og jeg. Det kalles å være mennskelig. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Lin10 skrev:

Synes det er helt greit at  hun kan gjøre feil også. Hun er ikke perfekt og gjør feil som du og jeg. Det kalles å være mennskelig. 

Mtp at hun sier hun er ganske dyr som annonseplass, som igjen betyr de fakturerer ganske mange timer for et innlegg, burde ikke da rettskriving være helt på g? 

Hadde det vært en annonse hadde det vært en ting, men dette er et gjennomgående problem.

• Liker 19
Gjest formula
Skrevet

For min del ville det vært lettere å godta både travelheten hun beskriver, samt lengselen etter kvalitetstid med kjæresten hvis mannen hadde en annen jobb, slik at en av dem iallefall måtte ut av huset 8-16, eller i allefall hadde en annen jobb. Når man vet at de er to stykker om bloggen og hverdagen generelt klarer jeg bare ikke å ta denne travelheten seriøst. Og at småbarnslivet skulle være så hektisk i seg selv kan jeg ikke fatte, når barna er i barnehagen hele dagen.

Kan heller ikke forstå hvorfor hun skriver dårlig og med mengder av skrivefeil. Det gjorde hun faktisk ikke før. Det er jo bloggen som er CBEs ansikt utad, og det produktet hun presenterer for kunden/leseren, så i mine øyne burde hun tatt seg tid til de ekstra minuttene det tar å lese gjennom det hun skriver før hun poster, uansett hvor travelt hun føler hun har det. Synes språket trekker bloggen voldsomt ned, til tross for stort sett fine bilder.

Skrevet
45 minutter siden, Liver skrev:

Jeg kjenner ingen som kan bruke flere timer ila en dag for å trene og gå på kafe, som ikke er single uten barn. Selvfølgelig er dette en hverdag andre kan identifisere seg med, men ikke jeg med en annen type jobb og barn, pluss en mann som jobber.

Derfor etterspør jeg noe jeg kan identifisere meg med, altså det å flette inn trening i en hverdag som er mer låst enn CBE sin. De har flere ganger sagt at så lenge man prioriterer rett, så får man til å trene så og si hver dag. Da har jeg lyst å et innlegg der hun kan vise til dette, kanskje med hjelp av noen andre.

Jeg kan styre dagen min akkurat som CBE, trene, gå til frisør, nettop fordi dagene mine legges opp slik jeg ønsker. Men hvorfor skal CBE måtte innrette seg etter de som har en låst hverdag når det ikke er hennes hverdag ? Mange lever i turnus yrker og da kan de gjøre som CBE, hun kan ikke tildfredstille alle . Og jeg er alene med 2 barn og hund, vært alene med barn i 11 år siden de var små, 100% . Enda så følger jeg bloggen og reagerer ikke på hverken stressende hverdag eller at jeg ikke kan anerkjenne hverdagen hennes

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Liver skrev:

Mtp at hun sier hun er ganske dyr som annonseplass, som igjen betyr de fakturerer ganske mange timer for et innlegg, burde ikke da rettskriving være helt på g? 

Hadde det vært en annonse hadde det vært en ting, men dette er et gjennomgående problem.

Men det flotte er jo at ikke det er vi som betaler for annonsen da :P, men skjønner hva du mener. Men det er en gjenganger hos flere bloggere, syntes faktisk CBE er flink til å flette inn annonsene på en grei måte, men kunne nok gått gjennom teksten før publisering

Skrevet
28 minutter siden, Lin10 skrev:

Vet ikke hvor lenge du har kjent til CBE, men da hadde du visst at imaget hennes går helt og holdent ut på å være feilfri og overmenneskelig. Faktisk så må man nesten ta kvelertak på fotballfrueparet for å få de til å innrømme noe som helst, jamfør alt det kommentarfelttullet og det å utgi seg for å være fagfolk osv. 

• Liker 22
Gjest Speilvegg
Skrevet
1 time siden, Liver skrev:

Mener å huske hun klaget på at hun ikke fikk tid til å trene når de dreiv å pusset opp første gangen i fjor?

(understreket det jeg svarer på i sitatet)

Skrevet (endret)

Igjen. Hun kan gjøre akkurat hva hun vil, skrive sukehus i et reklameinnlegg, hun kan gjerne både trene, sette på negler og injisere ting i leppene sine som en del av arbeidsdagen sin. Poenget mitt er at hun selger seg selv som travel småbarnsmor som selger annonseplass. Hun lever av dette.

Jeg betaler ikke våre leverandører for tekster med skrivefeil i, jeg vet og anerkjenner absolutt at de er menneskelige, men forventer at de retter opp skrivefeil i tekster jeg skal betale for. 

Hun kan altså gjøre hva hun vil, men jeg forundrer meg over den manglende profesjonaliteten hun viser frem på bloggen, som jo er levebrødet til hele familien. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 20
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...