virkelig Skrevet 7. april 2018 #53881 Skrevet 7. april 2018 (endret) 2 minutter siden, troikaen skrev: Ryktes om at hun filmer for neste sesong, så da kan vi jo håpe det er krampetaket Hvor har du det ryktet fra ? Hun ble spurt på bloggen for litt siden og hun svarer nei. Så da bør du dokumentere hvor ryktet kommer fra ellers blir det spekulasjon Endret 7. april 2018 av virkelig 7
troikaen Skrevet 7. april 2018 #53882 Skrevet 7. april 2018 (endret) 2 minutter siden, virkelig skrev: Hvor har du det ryktet fra ? Hun ble spurt på bloggen for litt siden og hun svarer nei. Så da bør du dokumentere hvor ryktet kommer fra ellers blir det spekulasjon Ok, da blir det spekulasjon. Som rykter ofte* er. Vil gjerne endre dette til *alltid. Endret 7. april 2018 av troikaen 2
Emilie112 Skrevet 7. april 2018 #53883 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, virkelig skrev: Det er visse kommentarer jeg skjønner de ikke bruker tid på , hva skal de svare da? Når situasjonen deres ikke er at de har en 0800-1600 jobb, men fleksibel. Det er en kommentar en skjønner er ment for å "provosere", trenger ikke ha funnet opp kruttet for å se den. Når det til stadighet kommer den type kommentarer , tenk på alle oss som må levere , hente, pendle , kjøre hit og dit. Det er ikke realiteten til CBE så hvorfor skal hun da konstruere et svar til den type kommentar. At de har fleksibel jobb er en ting, men vis oss at arbeidsdagen er et minutt lenger en 7,5 time før man kommer drassende med en stressende hverdag. Jeg tror ikke et minutt på at de jobber om lengre dager en andre. 12
virkelig Skrevet 7. april 2018 #53884 Skrevet 7. april 2018 4 minutter siden, Emilie112 skrev: At de har fleksibel jobb er en ting, men vis oss at arbeidsdagen er et minutt lenger en 7,5 time før man kommer drassende med en stressende hverdag. Jeg tror ikke et minutt på at de jobber om lengre dager en andre. Om de jobber lenger eller ikke enn andre spiller ikke så stor rolle egentlig, stressende hverdag trenger ikke nødvendigvis ha med x antall timer å gjøre bestandig, det er mye mer enn det. Men det er ikke uten grunn at bloggeren tjener mye penger, og alt er ikke på klikk eller reine annonser. Det er nok mye mer bak bloggen enn det vi ser. Jeg kjenner til noen store bloggere personlig (ikke norske), har også en i nær familie som gjør det bra og tjener en veldig god årslønn, det legges ned mye arbied. Men igjen hva som er stressende for deg og meg, kan føles annerledes for andre. Det er ikke vår oppgave og bestemme om hun har det stressende eller ikke , vi kjenner vel ikke fasiten på hvordan dagen hennes er, ikke alt syntes i bloggen, selv om noen tror det 5
Stjernekikkeren Skrevet 7. april 2018 #53885 Skrevet 7. april 2018 53 minutter siden, troikaen skrev: Ryktes om at hun filmer for neste sesong, så da kan vi jo håpe det er krampetaket Hvis det stemmer så er det i allefall enden på noe, en kan bare håpe at det enten er slutten på hele bloggen eller det CBE har stått frem som til nå, kanskje det er en total helomvending som blir presentert, en menneskelig versjon 2
PecanPie Skrevet 7. april 2018 #53886 Skrevet 7. april 2018 (endret) 18 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Hvis det stemmer så er det i allefall enden på noe, en kan bare håpe at det enten er slutten på hele bloggen eller det CBE har stått frem som til nå, kanskje det er en total helomvending som blir presentert, en menneskelig versjon Litt sånn tilbake til røttene, tenker du? I så fall bør hun lete etter noen som kan gi den eller de som skriver på bloggen norsk rettskrivingskurs. For eksempel ser dagens innlegg, som handler om fødselsplakater, ut som et dårlig førsteutkast. At det dukker opp en og annen tastefeil kan man forstå, men jeg teller minst 8 skrivefeil i løpet av et innlegg på ca 370 ord. Det er da både setningsfeil, stavefeil, feil tegnsetting og feil bruk av egennavn. Hadde CBE brukt bare et par minutter på korrekturlesing kunne disse vært unngått, og det hele hadde sett veldig mye bedre ut. Endret 7. april 2018 av PecanPie 18
Gjest CecilieX Skrevet 7. april 2018 #53887 Skrevet 7. april 2018 Interessant artikkel du refererer til @Asti. Hvis det er slik at annonsører ikke egentlig får mye igjen for bloggannonsering, så kan vi kanskje finne dette igjen i varigheten på samarbeidene? Ryktet i bransjen har jo vært at bloggannonsering er det helt store og det har fått annonsører til å bla opp. Men opprettholder de samarbeidet eller blir det med den ene gangen? Hvor mange lange samarbeid har feks CBE hatt? Markedsføringsstrategier og resultater er jo for forretningshemmeligheter å regne, så da sprer jo ikke kunnskapen seg om hvor lite effekt det har. Over lang tid vil jo likevel bobla sprekke.
Ultiva Skrevet 7. april 2018 Forfatter #53888 Skrevet 7. april 2018 (endret) 1 time siden, CecilieX skrev: Interessant artikkel du refererer til @Asti. Hvis det er slik at annonsører ikke egentlig får mye igjen for bloggannonsering, så kan vi kanskje finne dette igjen i varigheten på samarbeidene? Ryktet i bransjen har jo vært at bloggannonsering er det helt store og det har fått annonsører til å bla opp. Men opprettholder de samarbeidet eller blir det med den ene gangen? Hvor mange lange samarbeid har feks CBE hatt? Markedsføringsstrategier og resultater er jo for forretningshemmeligheter å regne, så da sprer jo ikke kunnskapen seg om hvor lite effekt det har. Over lang tid vil jo likevel bobla sprekke. Det er vel liten tvil om at eksponering virker. Firmabiler, reklameskilter osv er jo der av en grunn. Men enig i at det er merkelig at en Instagram-konto med 330 000 følgere ikke har mer enn 1500-3000 likes per bilde. Og at en blogg med 25 000 følgere ikke har mer enn 20-30 kommentarer per innlegg (hvorav halvparten tilhører bloggeren). Annonsørene bør også tenke over hvem de lar reklamere for seg og hvem de ønsker å forbindes med. Vi vet om flere aktører (TilBords og Kappahl) som valgte å bryte samarbeidet med bloggeren Anne Brith Davidsen etter at hun endret imaget sitt på bloggen. Anna Rasmussen har jo også ytret på bloggen at "ingen ønsker å samarbeide med henne mer". Nå er det jo mange spesielle folk som ligger i blogglistetoppen, og jeg kan forstå at CBE kan se ut som et av de få stuerene alternativene. Samtidig så er det et tankekors at tilsynelatende oppegående folk som CBE lar sine mindreårige ha 20-30 000 Googletreff, og at hun pusher materialisme og miljøsvineri over en lav sko fremfor å inngå mer bærekraftige og eksklusive avtaler. Griskheten er påtagelig og det går på bekostning av etikk og verdighet. Endret 7. april 2018 av Ultiva 21
Gjest Asti Skrevet 7. april 2018 #53889 Skrevet 7. april 2018 @Inocybe og @Ultiva I følge mediebyrået OMD blir influencere fremstilt som en effektiv kanal, samtidig er det det er et nytt medium med en del barnesykdommer, både når det gjelder pakketering (markedsføring av et produkt eller en tjeneste), prising, transparens og informasjon. OMD har analysert flere kampanjer basert på bloggere og influencere, og slår altså alarm om det de mener er en utbredt praksis med kunstig høye priser, grunnløse påstander, høy andel utenlandske følgere og (i enkelte tilfeller) falske følgere, jfr. https://kampanje.com/premium/april-2018/kampanjerapporten/slar-blogg-alarm/# Nå sier influences-nettverkene at de vil rydde opp, jfr. https://kampanje.com/premium/april-2018/kampanjerapporten/slik-svarer-influencer-nettverkene/ . UI "skrubbet nylig nettsiden for bloggpåstander etter kritikk - https://kampanje.com/premium/april-2018/kampanjerapporten/skrubbet-nettsiden-for-blogg-pastander/ - men de har ikke gjort noe med å rette på feil tall på nettsiden - http://salg.unitedinfluencers.no/nb-no/influencers/caroline-berg-eriksen-314/stats. Det kan derfor bli spennende å følge med på om det (som står i artiklene vist til over) vil ha noen innvirkning på UI og Cbe.no. Uansett håper jeg at annonsørene fremover reflekterer mer rundt hvor de legger igjen pengene sine, og ikke "blindt" tror på alt som f.eks. UI har ut av seg. Det har jo vist seg at de ikke har vært helt å stole på, jfr. http://forum.kvinneguiden.no/topic/1174393-cbe-as-debatt-rundt-hennes-virksomhet-vol-2/?page=116&tab=comments#comment-21419922.
Viking-girl Skrevet 7. april 2018 #53890 Skrevet 7. april 2018 3 timer siden, virkelig skrev: Hvor har du det ryktet fra ? Hun ble spurt på bloggen for litt siden og hun svarer nei. Så da bør du dokumentere hvor ryktet kommer fra ellers blir det spekulasjon Det «ryktet» snakkes om i VG Panelet. 4
Gjest Asti Skrevet 7. april 2018 #53891 Skrevet 7. april 2018 14 minutter siden, Viking-girl skrev: Det «ryktet» snakkes om i VG Panelet. https://www.vgtv.no/video/156393/panelet-104-paradise-fis-funkygine-med-kjoettkniv-og-ida-fladen-ferdig-i-tv-2 (spol frem til 10:20) .
xemiliex Skrevet 7. april 2018 #53892 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, Ultiva skrev: Men enig i at det er merkelig at en Instagram-konto med 330 000 følgere ikke har mer enn 1500-3000 likes per bilde. Når du med 330K følgere har et snitt på si 2500 likes, må det være legitimt å undre seg over hvor mange følgere som er reelle. 25
Gjest CecilieX Skrevet 7. april 2018 #53893 Skrevet 7. april 2018 (endret) 2 timer siden, Ultiva skrev: Det er vel liten tvil om at eksponering virker. Firmabiler, reklameskilter osv er jo der av en grunn. Men enig i at det er merkelig at en Instagram-konto med 330 000 følgere ikke har mer enn 1500-3000 likes per bilde. Og at en blogg med 25 000 følgere ikke har mer enn 20-30 kommentarer per innlegg (hvorav halvparten tilhører bloggeren). Annonsørene bør også tenke over hvem de lar reklamere for seg og hvem de ønsker å forbindes med. Vi vet om flere aktører (TilBords og Kappahl) som valgte å bryte samarbeidet med bloggeren Anne Brith Davidsen etter at hun endret imaget sitt på bloggen. Anna Rasmussen har jo også ytret på bloggen at "ingen ønsker å samarbeide med henne mer". Nå er det jo mange spesielle folk som ligger i blogglistetoppen, og jeg kan forstå at CBE kan se ut som et av de få stuerene alternativene. Samtidig så er det et tankekors at tilsynelatende oppegående folk som CBE lar sine mindreårige ha 20-30 000 Googletreff, og at hun pusher materialisme og miljøsvineri over en lav sko fremfor å inngå mer bærekraftige og eksklusive avtaler. Griskheten er påtagelig og det går på bekostning av etikk og verdighet. Ser jeg utrykte meg klønete. Selvfølgelig virker reklamen, men effekten står kanskje ikke i forhold til det de må betale. Sitat fra artikkelen - I utgangspunktet er influencere prissatt veldig høyt...- Når man justerer for faktisk dekning, synlighet i skjermbildet og utenlandske følgere, ser vi ofte priser som er direkte hårreisende og vi ser ofte tall som er 20 ganger som det det koster for merkevaren å poste selv. Man bør virkelig stille seg spørsmål om man får nok effekt igjen for pengene, fortsetter han. De skriver også om en "fear of missing out" metalitet, altså at man ukritisk kaster seg på bloggbobla Endret 7. april 2018 av CecilieX
Gjest CecilieX Skrevet 7. april 2018 #53894 Skrevet 7. april 2018 (endret) Et annet spørsmål er jo også hvordan bloggmarkedsføring fungerte tidligere sammenliknet med nå. Etter hvert som lesere blir mer oppmerksomme på den skjulte reklamen og i takt med at bloggere tvinges til å merke, så vil vel kanskje effekten fra den tidlige cowboy-perioden ikke lenger være relevant. I artikkelen fremheves det også at reklame via SoMe er særlig effektiv ut mot unge lesere. Bet meg merke i denne også: "Dersom du bare følger profiler som du ler av, men ikke med, og som du ikke synes noe om, er det lite trolig at du vil endre adferd fordi de promoterer et produkt. Influencere fungerer fordi de har en emosjonell link til følgerne sine, hvor følgerne lar seg inspirere av dem. Enten det gjelder matlaging, klær, reise eller spill" Sånn litt i lys av diskusjonen rundt hvem som egentlig leser CBE.no og hvorfor de gjør det. Rent kildekritisk skal det også sies at en del av artikkelene siterer ansatte i et mediebyrå som fungerer som mellomledd for mellom annonsør og kanal. De ønske selvfølgelig sin del av kaka, og de har noe å tjene på at ikke annonsørene går direkte til feks Ui. Men nettverkene går i grunnen langt i å innrømme at de ikke har alt på det tørre. Endret 7. april 2018 av CecilieX
Gjest Asti Skrevet 7. april 2018 #53895 Skrevet 7. april 2018 Enig @CecilieX med dine betraktninger (ser jeg glemte å tagge deg over). Jeg tror at mange "ler" eller følger litt "hoderistende" med på hva disse influencerne holder på med, og så har man jo de trofaste lesere/følgere. Tro hvor mange de egentlig er? Nå lover UI å lansere en ny nettside i løpet av Q2 2018 ( April 1 to June 30) med nye case som viser egne tall og resultater, jfr. https://kampanje.com/premium/april-2018/kampanjerapporten/skrubbet-nettsiden-for-blogg-pastander/ . Så da får vi kanskje noen svar (hvis man kan stole på tallene/resultatene til UI? Det har man ikke kunne gjort hittil, jfr. dokumentasjon over.). Vi får altså vente og se.
Sandin Skrevet 7. april 2018 #53896 Skrevet 7. april 2018 Under en PT-time de trente sammen var det jo tydelig en kameramann å se i speilet. 6
halvehimmelen Skrevet 7. april 2018 #53897 Skrevet 7. april 2018 29 minutter siden, Sandin skrev: Under en PT-time de trente sammen var det jo tydelig en kameramann å se i speilet. Det betyr vel ikke automatisk at det er Bloggerne de filmer til, kanskje de har noe annet på gang 🤔 2
Gjest formula Skrevet 7. april 2018 #53898 Skrevet 7. april 2018 41 minutter siden, Sandin skrev: Under en PT-time de trente sammen var det jo tydelig en kameramann å se i speilet. Det hender jo hun legger ut treningsvideo på bloggen, så det kan jo tenkes at det var treneren som filmet for senere bruk? Men jeg synes det ville vært spennende å se dem i bloggerne, og kan tenke meg at det ville gitt CBE et sårt tiltrengt boost.
Stjernekikkeren Skrevet 7. april 2018 #53899 Skrevet 7. april 2018 4 timer siden, PecanPie skrev: Litt sånn tilbake til røttene, tenker du? I så fall bør hun lete etter noen som kan gi den eller de som skriver på bloggen norsk rettskrivingskurs. For eksempel ser dagens innlegg, som handler om fødselsplakater, ut som et dårlig førsteutkast. At det dukker opp en og annen tastefeil kan man forstå, men jeg teller minst 8 skrivefeil i løpet av et innlegg på ca 370 ord. Det er da både setningsfeil, stavefeil, feil tegnsetting og feil bruk av egennavn. Hadde CBE brukt bare et par minutter på korrekturlesing kunne disse vært unngått, og det hele hadde sett veldig mye bedre ut. Det er utrolig rart at noen som lever av å skrive ikke klarer bedre enn dette, og har ikke hun en jorunalistutdannelse også? 6
Liver Skrevet 7. april 2018 #53900 Skrevet 7. april 2018 5 timer siden, PecanPie skrev: Litt sånn tilbake til røttene, tenker du? I så fall bør hun lete etter noen som kan gi den eller de som skriver på bloggen norsk rettskrivingskurs. For eksempel ser dagens innlegg, som handler om fødselsplakater, ut som et dårlig førsteutkast. At det dukker opp en og annen tastefeil kan man forstå, men jeg teller minst 8 skrivefeil i løpet av et innlegg på ca 370 ord. Det er da både setningsfeil, stavefeil, feil tegnsetting og feil bruk av egennavn. Hadde CBE brukt bare et par minutter på korrekturlesing kunne disse vært unngått, og det hele hadde sett veldig mye bedre ut. Hadde jeg vært kunden til CBE, og de leverer et produkt med så mye slurv, hadde eg blitt mildt sagt skuffa. CBE skryter på seg at annonse tjenesten deres er så dyre, da burde de virkelig levere tekster som står til prisen. 11
Fremhevede innlegg