Liver Skrevet 18. februar 2018 #50501 Skrevet 18. februar 2018 Jeg ønsker å se en endring i hvordan blogging som et yrke har utartet seg. Her har flere unge mennesker fått fritt spillerom lenge for publikum har ikke sett/fått med seg de etiske problemstillingene før nyere tid. CBE er blitt en bedrift som selger annonseplasser, men blir en personlig dagbok når det passer bedre. Her må utviklingen drøftes, for skjer det endringer som kan føre med seg lovbrudd må dette tas opp til vurdering. Her er det privatpersoner som står bak, men det er det i mange andre firmaer og. Disse får og kritikk, men sjeldent ser jeg noen som ignorerer kritikken på samme nivå som CBE. Mye av problematikken er at ingen har gått inn og tatt kontroll, og nå som folk har begynt å stille spørsmål ved bedriftens handlinger, kan dette være vanskelig å håndtere. Derfor mener jeg at noen objektive mennesker må inn og rydde opp, sette klare retningslinjer og passe på at disse blir følgt. Dette kommer ikke til å skje over natten, men en plass må man starte. 15
LilleSnupp Skrevet 18. februar 2018 #50502 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, orfeus skrev: Forslag til løsning: CBE følger regelverket for markedsføring og slutter å utlevere barna sine. Vips! Så er det ikke noe å kritisere. CBE ble kritisert før gråsonene kom og før hun fikk barn, så tror du virkelig det? 9
Gjest Skribent Skrevet 18. februar 2018 #50503 Skrevet 18. februar 2018 Akkurat nå, Liver skrev: Jeg ønsker å se en endring i hvordan blogging som et yrke har utartet seg. Her har flere unge mennesker fått fritt spillerom lenge for publikum har ikke sett/fått med seg de etiske problemstillingene før nyere tid. CBE er blitt en bedrift som selger annonseplasser, men blir en personlig dagbok når det passer bedre. Her må utviklingen drøftes, for skjer det endringer som kan føre med seg lovbrudd må dette tas opp til vurdering. Her er det privatpersoner som står bak, men det er det i mange andre firmaer og. Disse får og kritikk, men sjeldent ser jeg noen som ignorerer kritikken på samme nivå som CBE. Mye av problematikken er at ingen har gått inn og tatt kontroll, og nå som folk har begynt å stille spørsmål ved bedriftens handlinger, kan dette være vanskelig å håndtere. Derfor mener jeg at noen objektive mennesker må inn og rydde opp, sette klare retningslinjer og passe på at disse blir følgt. Dette kommer ikke til å skje over natten, men en plass må man starte. Enig i dette. I og med at blogging er en levevei nå, riktignok utført med stor variasjon hva angår kvalitet og etikk, så bør det også tas på alvor. Det har blitt betraktet som en litt harmløs bertehobby litt for lenge, men det finnes et stort spekter av blogger som ikke er rosa.
Bakepulver Skrevet 18. februar 2018 #50504 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, LilleSnupp skrev: CBE ble kritisert før gråsonene kom og før hun fikk barn, så tror du virkelig det? Hun har da vært i gråsonen hele tiden med å fronte lavkarbo og et usunt kroppsbilde. 14
Gjest Asti Skrevet 18. februar 2018 #50505 Skrevet 18. februar 2018 (endret) 9 minutter siden, orfeus skrev: Forslag til løsning: CBE følger regelverket for markedsføring og slutter å utlevere barna sine. Vips! Så er det ikke noe å kritisere. + lov om opphavsrett + loven om alkoholreklame + usunt kroppsfokus + fronting av forbruk som ikke er bærekraftig. Dvs. https://imgur.com/a/3mO86 Endret 18. februar 2018 av Asti
Gjest Senil Skrevet 18. februar 2018 #50506 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, Bakepulver skrev: Hun har da vært i gråsonen hele tiden med å fronte lavkarbo og et usunt kroppsbilde. Første gang jeg ble oppmerksom på fotballfruen var da hun mente barnet også skulle gå på lavkarbo, dette før barnet var født eller rett etter. Dog viste jeg ikke om KG da, men håper og tror det ble kritisert.
Bakepulver Skrevet 18. februar 2018 #50507 Skrevet 18. februar 2018 Akkurat nå, Senil skrev: Første gang jeg ble oppmerksom på fotballfruen var da hun mente barnet også skulle gå på lavkarbo, dette før barnet var født eller rett etter. Dog viste jeg ikke om KG da, men håper og tror det ble kritisert. Ja, det var da jeg også ble oppmerksom på fotballfrue. 6
Gjest Skribent Skrevet 18. februar 2018 #50508 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, Senil skrev: Første gang jeg ble oppmerksom på fotballfruen var da hun mente barnet også skulle gå på lavkarbo, dette før barnet var født eller rett etter. Dog viste jeg ikke om KG da, men håper og tror det ble kritisert. Lavkarbo til barn? Var dette før utdannelsen innen ernæring? Jeg har ikke hørt om at lavkarbo på noe tidspunkt er blitt anbefalt til småbarn av folk som har kompetanse im dette?
Bakepulver Skrevet 18. februar 2018 #50509 Skrevet 18. februar 2018 2 minutter siden, Skribent skrev: Lavkarbo til barn? Var dette før utdannelsen innen ernæring? Jeg har ikke hørt om at lavkarbo på noe tidspunkt er blitt anbefalt til småbarn av folk som har kompetanse im dette? https://www.seher.no/kjendis/barna-mine-skal-ga-pa-lavkarbo/64470186 9
Akvarium85 Skrevet 18. februar 2018 #50510 Skrevet 18. februar 2018 12 minutter siden, Skribent skrev: Lavkarbo til barn? Var dette før utdannelsen innen ernæring? Jeg har ikke hørt om at lavkarbo på noe tidspunkt er blitt anbefalt til småbarn av folk som har kompetanse im dette? Nå er den offisielle definisjonen på lavkarbo 150g karbo eller mindre om dagen, noe som f.eks tilsvarer 5-6 skiver brød. Uten at jeg forsvarer FF sitt skrudde syn på mat og kropp hverken da eller nå, så er det ikke skadelig for barn å spise "lavkarbo". Istedet for 3 av 4 måltider som brødmat og det fjerde som pasta, kan ungen kose seg med eggeretter, gresk yoghurt med musli og frukt, salater, supper, smoothies, og middager med fokus på grønnsaker, kjøtt, kraft og godt fett. Man kan spise både frukt, poteter, ris, og også fullkornsprodukter og fortsatt være "på lavkarbo". 7
Gjest orfeus Skrevet 18. februar 2018 #50511 Skrevet 18. februar 2018 27 minutter siden, LilleSnupp skrev: CBE ble kritisert før gråsonene kom og før hun fikk barn, så tror du virkelig det? Søren, jeg glemte kroppsfiksering, bilderedigering, ernæringsteoritøys og litt annet småtteri. Men, det fikser hun nok samtidig som hun lærer seg å følge markedsføringsloven og dropper å utlevere ungene, - da blir det sikkert slutt på kritikken.
Gjest Skribent Skrevet 18. februar 2018 #50512 Skrevet 18. februar 2018 (endret) 1 time siden, Akvarium85 skrev: Nå er den offisielle definisjonen på lavkarbo 150g karbo eller mindre om dagen, noe som f.eks tilsvarer 5-6 skiver brød. Uten at jeg forsvarer FF sitt skrudde syn på mat og kropp hverken da eller nå, så er det ikke skadelig for barn å spise "lavkarbo". Istedet for 3 av 4 måltider som brødmat og det fjerde som pasta, kan ungen kose seg med eggeretter, gresk yoghurt med musli og frukt, salater, supper, smoothies, og middager med fokus på grønnsaker, kjøtt, kraft og godt fett. Man kan spise både frukt, poteter, ris, og også fullkornsprodukter og fortsatt være "på lavkarbo". Neida, jeg tror lavkarbo kan være bra, i hvert fall tenker jeg de fleste av oss er oppvokst med mer enn nok karbohydrater. Jeg lurte mer på hvilket grunnlag bloggeren hadde for å ta slike avgjørelser. Det er også interessant med tanke på påvirkningskraften hun har, i tillegg til at hun har gitt ut kokebok. Endret 18. februar 2018 av Skribent Presisering
Gjest Zeitgeist Skrevet 18. februar 2018 #50513 Skrevet 18. februar 2018 Kan jeg få minne om at det finnes en adskillig mer egnet tråd for de siste dagers diskusjoner enn denne?
-Fyrstikk- Skrevet 18. februar 2018 #50514 Skrevet 18. februar 2018 10 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: Kan jeg få minne om at det finnes en adskillig mer egnet tråd for de siste dagers diskusjoner enn denne? En særdeles god idé. For dem med mye tid til overs (og dem er det jo flust av i denne tråden, etter det man blir fortalt), vil jeg anbefale litt sarkasme-spotting i akkurat den tråden. Da vil man ville komme til å finne ut at en utstrakt bruk av giftige sarkasmer forekommer der man minst skulle forvente det, foråsidetsånn. Det meste har en forhistorie. Og sånn ellers er jo sarkasme et retorisk virkemiddel som ethvert annet, bare sånn for å minne om det. Det er ikke i seg selv en indikator på mangel på argumenter eller nedrig diskusjonsteknikk. Sarkasmer er derimot i blant på sin plass, og svært økonomisk rent kommunikativt - når ingenting annet når gjennom, feks. 10
Gjest Gregor Clegane Skrevet 18. februar 2018 #50515 Skrevet 18. februar 2018 Min kropp blir kvalm av små vaksiner som stenger kusma ute. Jeg har fått angst for medisiner, for jeg er en nålepute. En slags fobi, det er blitt et hysteri Sølje Bergmann sa klart ifra, at litt meslinger bør barna ha - Ingen har jo dødd av meslinger. Jo det det kanskje, men ikke på de artiklene jeg har lest for tiden. Jeg så alt med nye briller, da hun sto frem i VG. For hun er Cæsar-skuespiller, det jo nesten lege. Besatt av hysteri, fordi små barn blir stukket i. Røde hunder, gi dem det, de trenger noe å smittes med - Ingen leger anbefaler vaksiner. Noen leger anbefaler vaksiner. Mange leger anbefaler vaksiner. Alle leger egentlig, men likevel. En forsker holder hardt på makta, begrunner alle ting faglig Men hva er vitenskap og fakta, mot ei som blogger daglig? En slags fobi, la oss alle bli vaksinefri. Så kan vi leve på vann og luft, og kjærlighet og blomsterduft Kun vaksinert mot sunn fornuft.
Husfrua Skrevet 18. februar 2018 #50516 Skrevet 18. februar 2018 4 minutter siden, Gregor Clegane skrev: Min kropp blir kvalm av små vaksiner som stenger kusma ute. Jeg har fått angst for medisiner, for jeg er en nålepute. En slags fobi, det er blitt et hysteri Sølje Bergmann sa klart ifra, at litt meslinger bør barna ha - Ingen har jo dødd av meslinger. Jo det det kanskje, men ikke på de artiklene jeg har lest for tiden. Jeg så alt med nye briller, da hun sto frem i VG. For hun er Cæsar-skuespiller, det jo nesten lege. Besatt av hysteri, fordi små barn blir stukket i. Røde hunder, gi dem det, de trenger noe å smittes med - Ingen leger anbefaler vaksiner. Noen leger anbefaler vaksiner. Mange leger anbefaler vaksiner. Alle leger egentlig, men likevel. En forsker holder hardt på makta, begrunner alle ting faglig Men hva er vitenskap og fakta, mot ei som blogger daglig? En slags fobi, la oss alle bli vaksinefri. Så kan vi leve på vann og luft, og kjærlighet og blomsterduft Kun vaksinert mot sunn fornuft. det er skremmende hvor mye makt disse bloggerne får. Dessverre kan det se ut for at dagens nyheter kommer fra CBE eller en annen blogger og ikke fra VG eller dagbladet🙈 jeg tør påstå at verden var et bedre sted for unge før alle disse bloggene🙄 6
Gjest Gregor Clegane Skrevet 18. februar 2018 #50517 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, Husfrua skrev: det er skremmende hvor mye makt disse bloggerne får. Dessverre kan det se ut for at dagens nyheter kommer fra CBE eller en annen blogger og ikke fra VG eller dagbladet🙈 jeg tør påstå at verden var et bedre sted for unge før alle disse bloggene🙄 Du er inne på noe der. Tror at det var betraktelig enklere å vokse opp i et samfunn uten slikke bloggere vi i dag har. Blir litt mye etter hvert.
Gjest Skribent Skrevet 18. februar 2018 #50518 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, Gregor Clegane skrev: Du er inne på noe der. Tror at det var betraktelig enklere å vokse opp i et samfunn uten slikke bloggere vi i dag har. Blir litt mye etter hvert. Jeg lurer på hva som gjør at bare noen ungdommer blir hektet på dette og andre knapt enser dem? Vi har tenåringer av begge kjønn ut og inn dørene her jevnlig, og for dem er rosablogger helt fjernt å skulle identifisere seg med. De er like mye på nettet som andre. Klassen og omgangskretsen er sikkert helt gjennomsnittlig. Hva har gjort at de har forstått at det ikke er noe å hige etter? Var de heldige med sine lærere? Eller er de for unge - bloggere er «ut»? Uansett er det en total ansvarsfraskrivelse å bare ta til seg ros og hyllester, mens man konsekvent blir stum når det kommer spørsmål som går mer i dybden. Jeg hadde ikke sovet godt om natten dersom oppegående fagfolk hadde pekt på min blogg som et problem. Det overrasker meg at noen kan overse sånt og samtidig forlange å bli tatt på alvor. Blås endelig i folk på et forum, men vi snakker fagfolk i det offentlige rom. Hvordan overse det så blankt?
Gjest Gregor Clegane Skrevet 18. februar 2018 #50519 Skrevet 18. februar 2018 18 minutter siden, Skribent skrev: Jeg lurer på hva som gjør at bare noen ungdommer blir hektet på dette og andre knapt enser dem? Vi har tenåringer av begge kjønn ut og inn dørene her jevnlig, og for dem er rosablogger helt fjernt å skulle identifisere seg med. De er like mye på nettet som andre. Klassen og omgangskretsen er sikkert helt gjennomsnittlig. Hva har gjort at de har forstått at det ikke er noe å hige etter? Var de heldige med sine lærere? Eller er de for unge - bloggere er «ut»? Uansett er det en total ansvarsfraskrivelse å bare ta til seg ros og hyllester, mens man konsekvent blir stum når det kommer spørsmål som går mer i dybden. Jeg hadde ikke sovet godt om natten dersom oppegående fagfolk hadde pekt på min blogg som et problem. Det overrasker meg at noen kan overse sånt og samtidig forlange å bli tatt på alvor. Blås endelig i folk på et forum, men vi snakker fagfolk i det offentlige rom. Hvordan overse det så blankt? Tror dette er et litt sammensatt fenomen. Det kan være en kombinasjon av at de er fornuftige av natur, fått en god gjennomgang av sosiale aspekter på skolen, foreldre som har vært villige til å diskutere slike ting, samt egne erfaringer i forhold til identitet og samfunn, og at en del kanskje begynner å bli av den oppfatning at blogging ikke er like populært lenger. Av de som stadig er innom disse rosabloggene og blir blodfan av en del av dem, kan årsaken være at de kanskje er mer usikre på seg selv. De er muligens fortsatt litt på jakten etter å finne sin egen vei, og av den grunn blir dypt betatt av dette oppkonstruerte universet. Noen av dem har kanskje litt å gå på når det kommer til rasjonell tankegang. Ellers kan det være at de er glad i å dagdrømme. Fullstendig enig med deg når det kommer til etiske retningslinjer. Som blogger på toppnivå bør man være sitt ansvar bevisst, uavhengig av hva man måtte blogge om. Hvis fagfolk påpeker at bloggen gir skadelige signaler ut til samfunnet, bør man ta til seg dette og prøve å gjøre ting litt annerledes. Ofte er det bare små endringer som skal til. Blir som du sier ganske komisk når flere roper om å bli tatt seriøst, men samtidig ikke er villige til å innse egne bommerter og kanskje legge om linjen litt.
Husfrua Skrevet 18. februar 2018 #50520 Skrevet 18. februar 2018 22 minutter siden, Skribent skrev: Jeg lurer på hva som gjør at bare noen ungdommer blir hektet på dette og andre knapt enser dem? Vi har tenåringer av begge kjønn ut og inn dørene her jevnlig, og for dem er rosablogger helt fjernt å skulle identifisere seg med. De er like mye på nettet som andre. Klassen og omgangskretsen er sikkert helt gjennomsnittlig. Hva har gjort at de har forstått at det ikke er noe å hige etter? Var de heldige med sine lærere? Eller er de for unge - bloggere er «ut»? Uansett er det en total ansvarsfraskrivelse å bare ta til seg ros og hyllester, mens man konsekvient blir stum når det kommer spørsmål som går mer i dybden. Jeg hadde ikke sovet godt om natten dersom oppegående fagfolk hadde pekt på min blogg som et problem. Det overrasker meg at noen kan overse sånt og samtidig forlange å bli tatt på alvor. Blås endelig i folk på et forum, men vi snakker fagfolk i det offentlige rom. Hvordan overse det så blankt? Et av problemene, slik jeg ser det, er jo at de får lov til å ta så sinnsykt stor plass. Media elsker dem, de blir invitert med på alt og får lov til å stå frem med sine meninger i det offentlige rom. De har brått blitt en viktig samfunnsstemme, uavhengig av om de har noe å komme med eller ikke. Jeg vet ikke jeg, men det har muligens gjort noe med selvtilliten, som om deres mening er viktigere enn alle andres. Det er jo nokså spesielt å være et forbilde for mange, uten at du egentlig har gjort noen verdens ting🙄 19
Fremhevede innlegg