Gjest formula Skrevet 29. november 2017 #44661 Skrevet 29. november 2017 8 timer siden, Amafalathiel skrev: Ok, dette gjør jeg ikke ofte, men æres den som æres bør: Godord og tommel opp fra meg for at hun går for delvis aktivitetskalender, og forøvrig holder et fornuftig nivå på pakkene i kalenderen til 4-åringen. Liker 👍🏻 Enig! Både bursdag og adventskalender er tonet kraftig ned i forhold til det vi har sett før, og det er absolutt gledelig. Ikke så imponert over kommentarfeltet: For noen gode verdier du/dere har, og fører videre til barna <3 Det er vel hva man kan kalle en sannhet med modifikasjoner. Men mulig vi ser en liten kursendring.
Gulleplutt Skrevet 29. november 2017 #44662 Skrevet 29. november 2017 (endret) I denne tråden bidrar flere med konstruktiv og velbegrunnet kritikk. Mange har saklige innspill og gode forslag til forbedring av bloggen/virksomheten. Er det lov å håpe at CEB etter hvert tar dette inn over seg? De fleste av oss har kollegaer som vi diskuterer små og store problemstillinger med. På min arbeidsplass er vi ofte faglig uenige. Vi diskuterer og korrigerer, deler kunnskap og kommer i fellesskap fram til løsninger. Det er utviklende og lærerikt. Noen ganger veldig krevende, men samtidig viktig for å få et godt sluttresultat. Vi sender aldri fra oss noe som bare en eller to har jobbet med, uansett hvor "flink" vedkommende måtte være. Det handler om kvalitetssikring. Disse prosessene går CBE og LKE i stor grad glipp av. Jeg skal ikke si det sikkert, men antar de har flest "ja-mennesker" rundt seg. Mennesker som i liten grad stiller kritiske spørsmål. (familie, venner og samarbeidspartnere) Det overordnede målet er jo å tjene mest mulig penger. At bloggen er personlig til en viss grad og at skillet mellom jobb og privatliv blir mindre, bidrar også til at terskelen for å komme med kritikk blir høyere. Det blir jo indirekte en kritikk av det livet de lever. Måten de responderer på i kommentarfeltet og alle de kommentarene som ikke slippes gjennom viser jo tydelig at de lever i sitt eget lille univers. De er ikke intreressert i å bli utfordret på det de opplever som "sannheten." Det er synd, ikke minst for dem. Endret 29. november 2017 av Gulleplutt Språklig 33
Gjest Anna Nas Skrevet 29. november 2017 #44663 Skrevet 29. november 2017 (endret) I ren distraksjon slettet og lagret jeg store deler av innlegget mitt, og nå orker jeg ikke å formulere meg på nytt. Så... , og det er kanskje like greit. Endret 30. november 2017 av Anna Nas
Gjest Xstrella Skrevet 29. november 2017 #44664 Skrevet 29. november 2017 Prøver å finne mailadr til Fotoknudsen. Har noen den? Vil gi de beskjed om at dette ikke er greit.
penny_ Skrevet 29. november 2017 #44665 Skrevet 29. november 2017 7 minutter siden, Xstrella skrev: Prøver å finne mailadr til Fotoknudsen. Har noen den? Vil gi de beskjed om at dette ikke er greit. https://www.fotoknudsen.no/kontaktskjema 7
Stjernekikkeren Skrevet 29. november 2017 #44666 Skrevet 29. november 2017 Skjønner godt at folk kutter ut de firmaene og selskapene som har avtale med CBE, jeg skjønner ikke at de i det hele tatt vil ha navnet sitt på den bloggen, det beviser at de kun tenker rene penger. Hadde jeg hatt et seriøst og vellykket firma så hadde jeg vært ganske forsiktig med hvem som fikk fronte mine produkter eller tjenester, det mennesket skulle hatt de samme syn og tanker som jeg selv har, hvir er selvrespekten og integriteten? Har vært kunde hos fotoknudsen i mange år, men nå er det slutt. 23
Itro Skrevet 29. november 2017 #44667 Skrevet 29. november 2017 1 time siden, Xstrella skrev: Prøver å finne mailadr til Fotoknudsen. Har noen den? Vil gi de beskjed om at dette ikke er greit. Hva er ikke greit? At hun velger å vise bilder fra fødestuen? Ingenting farlig på de bildene. Eller bildet av datteren? Ingen lov som sier det er ulovlig.
Gjest Asti Skrevet 29. november 2017 #44668 Skrevet 29. november 2017 (endret) 24 minutter siden, Itro skrev: Hva er ikke greit? At hun velger å vise bilder fra fødestuen? Ingenting farlig på de bildene. Eller bildet av datteren? Ingen lov som sier det er ulovlig. Den du siterer mener det er ikke greit for henne, og det er nok pga bloggeren ikke bryr seg om barnas privatliv og deres rett til å skape en egen digital identitet. Heldigvis kan man si i fra som forbrukere, når det er noe vi reagerer på. Så får man se hvilke valg annonsørene tar etter det. Artikler om bloggerbarna: https://imgur.com/a/C4nEV Endret 29. november 2017 av Asti
pøbelsara Skrevet 29. november 2017 #44669 Skrevet 29. november 2017 (endret) 32 minutter siden, Itro skrev: Hva er ikke greit? At hun velger å vise bilder fra fødestuen? Ingenting farlig på de bildene. Eller bildet av datteren? Ingen lov som sier det er ulovlig. Ingen lov som sier det er ulovlig å eksponere barna sine, det har du rett i. Men vi har ratifisert FNs barnekonvensjon i Norge - den stadfester barns rett til privatliv. Og den fastslår også at det ikke er tilstrekkelig at brudd på barnets privatliv ikke er til skade for barnet - - det må være til barnets beste. Jeg kan overhodet ikke se en eneste grunn til å eksponere barna slik de gjør. Barna er ikke tjent med det i det hele tatt. Barna burde vært beskyttet - ikke vist frem og brukt i kommersielt øyemed. En ting er barn som er modeller - men dette er barn vi vet en hel masse ting om. Informasjon de burde eie selv, er ukritisk delt med alle som vil lese om dem eller se bilder av dem. Jeg synes det er dypt uetisk å eksponere ungene slik de gjør - og har gjort siden før de ble født. At noe ikke er ulovlig, gjør det ikke akkurat høyverdig eller lurt eller snilt. Og at de velger å vise bilder fra fødestua er jo en del av det samme. Særlig når bildene ikke engang er realistiske - vi får ikke innblikk i fødselen, men bare et velfrisert og gjennomregissert ledd i picture-perfect-fremstillingen de har konstruert for å utnytte den kommersielt. Jeg synes det er viktig at kommersielle aktører som velger å markedføre produktene sine gjennom blogger, også reflekterer rundt dette, Og hvis folk som er uenige i praksisen sier fra, så vet de det. Endret 29. november 2017 av pøbelsara 40
Gjest Xstrella Skrevet 29. november 2017 #44670 Skrevet 29. november 2017 28 minutter siden, Itro skrev: Hva er ikke greit? At hun velger å vise bilder fra fødestuen? Ingenting farlig på de bildene. Eller bildet av datteren? Ingen lov som sier det er ulovlig. Det er ikke greit å bli sponset i alt de foretar seg. Og den utleveringen av mindreårige som ikke har bedt om å være i sosiale medier. At Fotoknudsen som er et seriøst firma vil sponse denne utleveringen er jeg skuffet over. De tjener over 2 mill, så råd til bilder selv burde de hatt. Bilder er og private som ikke bør vises til hele verden når det er småbarn på dem.
pøbelsara Skrevet 29. november 2017 #44671 Skrevet 29. november 2017 1 minutt siden, Xstrella skrev: Det er ikke greit å bli sponset i alt de foretar seg. Og den utleveringen av mindreårige som ikke har bedt om å være i sosiale medier. At Fotoknudsen som er et seriøst firma vil sponse denne utleveringen er jeg skuffet over. De tjener over 2 mill, så råd til bilder selv burde de hatt. Bilder er og private som ikke bør vises til hele verden når det er småbarn på dem. FotoKnudsen sopnser nok ikke bare fotoboken - de betaler et beløp som i følge fotballfrueparet sev ligger mellom 30-50 000 for en annonse. 18
Keaton Skrevet 29. november 2017 #44672 Skrevet 29. november 2017 Akkurat nå, Xstrella skrev: Det er ikke greit å bli sponset i alt de foretar seg. Og den utleveringen av mindreårige som ikke har bedt om å være i sosiale medier. At Fotoknudsen som er et seriøst firma vil sponse denne utleveringen er jeg skuffet over. De tjener over 2 mill, så råd til bilder selv burde de hatt. Bilder er og private som ikke bør vises til hele verden når det er småbarn på dem. Ja, klart de har råd til det. At de i tillegg får 50 000 for reklameinnlegget, gjør ikke saken bedre. 12
pøbelsara Skrevet 29. november 2017 #44674 Skrevet 29. november 2017 Akkurat nå, Kollontaj skrev: Hehe @pøbelsara Great minds think alike. 4
Itro Skrevet 29. november 2017 #44675 Skrevet 29. november 2017 Jeg opprettet bruker i dag, jeg har ikke kommentert her inne før, men jeg har fulgt med i et par måneder må. For en utenforstående så er det mye "latterligjøring" innimellom alt det seriøse. Det er også det samme som går igjen, som har blitt diskutert opp og i mente på 600 sider; eksponering av barn, juks med merking av reklame og dermed mangel av troverdighet. Blir man aldri ferdig? Kommer sjeldent noen nye synspunkter. Derfor syntes jeg denne tråden er mer som et sted å få ut frustrasjon enn et sted med saklig diskusjon (Men det er kanskje ikke det som er meningen?) 8
Infinity Skrevet 29. november 2017 #44676 Skrevet 29. november 2017 8 minutter siden, Itro skrev: Jeg opprettet bruker i dag, jeg har ikke kommentert her inne før, men jeg har fulgt med i et par måneder må. For en utenforstående så er det mye "latterligjøring" innimellom alt det seriøse. Det er også det samme som går igjen, som har blitt diskutert opp og i mente på 600 sider; eksponering av barn, juks med merking av reklame og dermed mangel av troverdighet. Blir man aldri ferdig? Kommer sjeldent noen nye synspunkter. Derfor syntes jeg denne tråden er mer som et sted å få ut frustrasjon enn et sted med saklig diskusjon (Men det er kanskje ikke det som er meningen?) Selfølgelig er det også for å få ut frustrasjon. Bloggeren selv sensurerer jo kommentarfeltet, så der er det ikke rom for debatt. 20
Ultiva Skrevet 29. november 2017 Forfatter #44677 Skrevet 29. november 2017 (endret) 3 timer siden, Itro skrev: Jeg opprettet bruker i dag, jeg har ikke kommentert her inne før, men jeg har fulgt med i et par måneder må. For en utenforstående så er det mye "latterligjøring" innimellom alt det seriøse. Det er også det samme som går igjen, som har blitt diskutert opp og i mente på 600 sider; eksponering av barn, juks med merking av reklame og dermed mangel av troverdighet. Blir man aldri ferdig? Kommer sjeldent noen nye synspunkter. Derfor syntes jeg denne tråden er mer som et sted å få ut frustrasjon enn et sted med saklig diskusjon (Men det er kanskje ikke det som er meningen?) Når bloggeren nekter å endre på det kritikkverdige så er det da heller ikke merkelig at diskusjonen fortsetter. Kritikken mot bedriften kommer forøvrig ikke kun fra KG men også fra Forbrukerombudet, Helsedirektoratet, Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim og jurist Sara Eline Grønvold. Legerådet for Etikk og Legemiddelverket refset også bloggen hhv i 2015 og i 2016. At det dukker opp usaklige innlegg her inne er forøvrig ikke rart. Både fordi det er mange aktive i tråden og fordi bloggen engasjerer mye både ved å provosere og ved å være ufrivillig komisk. Endret 29. november 2017 av Ultiva 41
Gjest Snøsøta Skrevet 29. november 2017 #44678 Skrevet 29. november 2017 De kan vel knapt kalles bloggerbarn lengre. De og livene deres er en sentral del av et firmas "Bloggvirksomhet for salg av annonseplass til bedriftskunder og annet som naturlig faller sammen med dette". Et firma som er ett av flaggskipene I organisasonen som har som misjon å "...deliver authentic and meaningful relationships between consumers, influencers and marketers". Som definerer virksomhetsområdet som: "Influencer marketing is about engaging influencers with authentic social reach through content that sway the behaviour and mindset of consumers – giving you the power to move them into action" Influencerbarna er brikker for å gi markedsføring en autentisk "social reach", for å "sway the behaviour and mindset of consumers" helt uten å bli spurt. De brukes som brikker i en virkelighet som er konstruert for å selge produkter. Hvem kan forestille seg hvordan de selv blir påvirket av dette. Hvordan skal de leve opp til å føde uten smerte og uten et hår på avveie. Til å lage barnebursdager "selv". Til å klare trening, sminke, hårfjerning, hårklipp, hårextentions, hårkrølling og kaffedrikking på høye heler mens de har en normal jobb. Til å få alt de trenger, uten å måtte betale. Gi barna livet deres tilbake.
Gjest formula Skrevet 29. november 2017 #44679 Skrevet 29. november 2017 8 minutter siden, Itro skrev: Jeg opprettet bruker i dag, jeg har ikke kommentert her inne før, men jeg har fulgt med i et par måneder må. For en utenforstående så er det mye "latterligjøring" innimellom alt det seriøse. Det er også det samme som går igjen, som har blitt diskutert opp og i mente på 600 sider; eksponering av barn, juks med merking av reklame og dermed mangel av troverdighet. Blir man aldri ferdig? Kommer sjeldent noen nye synspunkter. Derfor syntes jeg denne tråden er mer som et sted å få ut frustrasjon enn et sted med saklig diskusjon (Men det er kanskje ikke det som er meningen?) Jeg tenker man blir ferdig den dagen ting er på stell. Og ting skjer, eksponeringen av barna er betydelig mindre, og reklame blir merket. Sier ikke at KG skal ta æren for det, men at vi er med på å påvirke er jeg overbevist om. At CBE leser her inne og blir påvirket i positiv retning tenker jeg siste barnebursdag og adventskalender er klare bevis på, der hun har trappet ned både på barneeksponering og forbruk. Har hun kommet fram til det helt selv? Eh...nei, det har hun ikke. Ikke bare blir CBE påvirket, men også de av leserne hennes som er innom her og leser, og kommenterer på bloggen (kanskje ikke godkjent, men lest). På den måten øker presset mot barneeksponeringen, da det kommer fra flere hold. Noe som er nødvendig. For har rosabloggerne kommet fram til å begrense barnebilder helt selv? Eh...nei, det har de ikke. Dessverre.
Gjest nicecar Skrevet 29. november 2017 #44680 Skrevet 29. november 2017 27 minutter siden, Itro skrev: Jeg opprettet bruker i dag, jeg har ikke kommentert her inne før, men jeg har fulgt med i et par måneder må. For en utenforstående så er det mye "latterligjøring" innimellom alt det seriøse. Det er også det samme som går igjen, som har blitt diskutert opp og i mente på 600 sider; eksponering av barn, juks med merking av reklame og dermed mangel av troverdighet. Blir man aldri ferdig? Kommer sjeldent noen nye synspunkter. Derfor syntes jeg denne tråden er mer som et sted å få ut frustrasjon enn et sted med saklig diskusjon (Men det er kanskje ikke det som er meningen?) Grunnen til at de mange diskusjonene går igjen er blant annet fordi: -det kommer inn nye brukere som engasjerer seg i diskusjonen. -CBE driver FORTSATT med eksponering av barn, juks med merking av reklame og dermed mangel av troverdighet. Trenger du flere grunner?
Fremhevede innlegg