Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
35 minutter siden, Sol79 skrev:

Det er jeg helt enig i, men det var ikke det jeg kommenterte heller. Folk flest aner faktisk ikke hvem disse barna er, men det rettferdiggjør virkelig ikke eksponeringen.

Ikke folk flest,men alle som vil få tak i informasjonen kan få tak i den. De kan aldri få være anonyme eller starte med blanke ark! ALDRI! Tenk om alle skulle vite hva du gjorde som barn,kjolen du hadde på 1årsdagen,2 årsdagen.. osv. Noe så ekkelt. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
47 minutter siden, Trulte80 skrev:

Litt off topic dette, men

Yayanaomi/ yayas(?) er svensk blogger og instagrammer. Hun eksponerer sine barn, reklamerer og anbefaler, ja driver bloggbusiness på høyt nivå. Til og med i mye større skala når det kommer til eksponering av barna enn CBE Samtidig tar jeg meg i å like dama, digge ungene og reflekterer i mye mindre grad over eksponering enn hos bl.a. CBE. 

HVORFOR?!

Er det fordi hun er mer «min stil»når det gjelder klær, interiør etc? Opp mot hverandre er jo utlevering like ille, men takhøyden er (dessverre) mye høyere hos svensken. Det skal sies at jeg ikke kjenner til grums(kommertarfeltjuks, redigering, nedlatenhet mm) hos yayanaomi da.

Jeg fulgte en annen svensk blogger som hadde mye bra klærinspo. Men etter at jeg oppdaget at hun eksponerte de mindreårige så til de grader, og brukte graviditeten sin for likes og klikk. Så var det unfollow neste. 

Skrevet

Og der var bursdagsinnlegget på plass. De har spist pølser, chips og snop. Var det ikke nettopp det hun disset i kommentarfeltet nettopp? Menyen for oss som ikke legger så mye i det???

• Liker 34
Skrevet

Når de begynner på skolen og lærer om nettvett, så blir det ikke så enkelt for dem. Barna googler seg selv, foreldre osv og det kan bli fryktelig flaut det som da dukker opp. Jeg hadde ikke blitt glad over at hele min barndom er tilgjengelig for alle. Eldste er 4 om 2 år er de der.

Skrevet
20 timer siden, yeans skrev:

Følgere, enten det er facebook, instagram eller hva man har, er delt inn i flere grupper. Spesielt på åpne profiler. 

Du har de få som genuint følger. Venner, familie, andre bloggvenner.

Deretter har du de få som følger som har interesse i form av bedrift og reklame. Enten de vil drive skjult reklame hos deg ved å følge deg, skrive kommentarer eller de vil at du skal reklamere for dem.

Så har du de få såkalte fans. De som følger blogger, bloglovin osv.

Deretter kommer de som følger kun på grunn av nysgjerrighet og ren gossip. De er en større gruppe.

Alle de overnevnte er egentlig i mindretall totalt sett.

Deretter kommer den største gruppen, som egentlig er robotkontoer. Falske kontoer som drives av slike som selger følgere, som selger kontoer på sosiale medier som er fylt opp med enda mer falske kontoer som ser ut som ekte mennesker. Bare at alle promoterer kjøp og salg av følgere, sex, narkotika eller har mer spesielle tema som rasedyrking av mennesker osv. De kan ha kontoer med bare reposting eller stjålne bilder og noen få selfies for at feks instagram ikke skal slette dem. (Bruk av andres bilder er ikke lov på instagram og allikevel skjer dette i så stor grad at instagram ikke har kontroll)

Hvis vi så tar tallene på blogglisten: Du kan gå ut fra at minst 50-60 % av de 30 000 er slike spamkontoer. Så er de resterende delt opp i minst 8-9000 gossipfølgere, og resten er familie, venner, fans, bedrifter.

Egentlig er ikke 30 000 følgere så imponerende lenger når du vet hva tallene skjuler.

Den samme logikken kan du bruke på facebook, twitter og instagram. For til tross for hva de plattformene har gjort for å fjerne slike spamkontoer, så har de ikke kontroll lengre. 

Neste gang du ser en åpen profil på facebook, twitter, instagram eller hvor du er, husk at de enorme tallene samsvarer ikke med de faktiske antall som plusser og gir kommentarer.

Og en ting til. Selv blandt plussene og kommentarene vil du ofte finne disse som spammer og forsøker å selge noe.

Slik jeg ser det, lever bloggere på luft og fantasier. Det samme med de som selger reklame og betaler for reklame. Den såkalte målgruppen eksisterer ikke lenger. Samtidig med at CbE blir eldre, blir de få leserne eldre, skjønner mer, og mister interessen for det hele.

Og snipp snapp snute var bloggeventyret ute.

Synes bare det er så rart med denne eksplosive økningen av likere og følgere nå de siste dagene, etter at antallet har sunket jevnt og trutt de siste ukene. 

+31 flere som liker fb-siden og + 33 flere følgere på fb bare siden i går, tilsammen ca + 100 på noen få dager. Så lurer på om de kan ha fordeler av å kunne slå i bordet med stort antall følgere i f eks avtaler med sponsorer?

Veldig rart at antallet følgere øker i et sånt tempo, mens lesertallene daler. Skulle tro de som liker og følger CBE på facebook også leser bloggen, i hvertfall en stor del av dem?

Skrevet

Ja nå har hun lagt ut detaljer fra bursdagen. Kanskje noen kan lage imdur?

Jeg syns det ble flott, men herlighet så høyt de har lagt lista. Jeg er glad jeg ikke har barn i samme omgangskrets. Det kan ikke være særlig gøy å måtte invitere til neste bursdag, i hvert fall ikke for foreldrene. Nå tror jeg faktisk barna er såpass små enda at de ikke vil legge merke til at dette var ekstraordinært. Så små barn er ofte veldig enkle sånn. Det har i hvert fall mine barn vært. Jeg tror dette blir verre med alder og når de er rundt 7-8 år vil de nok i mye større grad sammenligne og se forskjell. Det er trist hvis de da ikke tar til takke med en helt vanlig bursdag, men vil legge press på foreldre om at de også vil ha det som "prinsesse" N hadde det. Kanskje unødvendig å bruke prinsesse? men dette er jo så nært du kommer. Jeg syns det rett og slett er harry og amerikanisert. Usmakelig! Forventningspresset man har som foreldre i dag er skyhøyt og slik ting som dette her gjør bare presset enda høyere. Jeg tror det for mange er så høyt at det har ført til stress og sykdom.

Skrevet
31 minutter siden, pelikanen skrev:

VG om 10-15 år. De såkalte bloggerbarna raser. "Slett meg" blir nedringt hver dag, av sinte bloggerbarna.  VG har prøvd å få kontakt med foreldrene,uten resultat.

Barna: vi fatter ikke hvordan dette var lovlig. At våre foreldre fikk betalt for dette

Når disse barna fremstår er bloggverden borte eller forandret. Og barn ikke lovlig 

"Foreldrene mine solgte meg på nett" - en historie om grådighet og kynisme. 

• Liker 23
Skrevet (endret)
39 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Og der var bursdagsinnlegget på plass. De har spist pølser, chips og snop. Var det ikke nettopp det hun disset i kommentarfeltet nettopp? Menyen for oss som ikke legger så mye i det???

Stemmer. Sitat CBE:

• 19.11. "Det er null stress å lage en bursdag hvor det serveres pølser i brød, godteposer og kaker, men spesielt tidkrevende er det ikke."
  • 26.11.: "Vi har spist pølser, chips, kaker og snop..."

Jfr. https://imgur.com/a/mSl1E (med kildehenvisning)

Endret av Asti
La til tekst...
Skrevet
9 minutter siden, formula skrev:

Synes bare det er så rart med denne eksplosive økningen av likere og følgere nå de siste dagene, etter at antallet har sunket jevnt og trutt de siste ukene. 

+31 flere som liker fb-siden og + 33 flere følgere på fb bare siden i går, tilsammen ca + 100 på noen få dager. Så lurer på om de kan ha fordeler av å kunne slå i bordet med stort antall følgere i f eks avtaler med sponsorer?

Veldig rart at antallet følgere øker i et sånt tempo, mens lesertallene daler. Skulle tro de som liker og følger CBE på facebook også leser bloggen, i hvertfall en stor del av dem?

Det er 99% sikkert at de fleste nye følgere er kjøpt. Tallene vil dessuten alltid gå opp og ned ettersom noen kontoer blir slettet, andre unfollower og noen leser her eller andre steder og tenker at kg gjengen er bare misunnelige og dermed velger å følge. 

Det viktigste her er å se hvor grafen har gått de siste 5-6 årene. Og det er nedover.

Jeg tror reklamebransjen er så kynisk at den takker ja til enhver mulighet for eksponering. Selv små blogger med kun noen få hundre lesere kan oppleve å få henvendelser og invitasjoner til å være tilstede i nyåpninger av kafeer, få gavekort til give aways, gratis kinobilletter og lignende.  Fordi de tenker at all omtale på blogger er god reklame.

CbE er et nå et så kjent navn at de trenger liksom ikke å slå med tall i bordet lenger. Alt hva de gjør blir omtalt. Fordi det er så sprøtt at de fleste sitter og gosser seg over galskapen.

Så sånn sett kommer det en dag da slike tråder som dette bør opphøre fordi det til syvende og sist betyr gratis reklame for cbe og de bedriften reklamerer for.

Personlig tenker jeg at pr i dag, dersom man vil ha stopp på eksponeringen av barna og omtale av bloggen, så bør enhver nå ta et aktivt valg om å slutte å følge den. På blogg, facebook og instagram. Bare slutte å si mer og bare ignorere den bloggen til den forsvinner av seg selv. 

Og når reklamebedrifter merker at ingen snakker om cbe lenger, først da vil de slutte å henvende seg til dem for å få annonseringer. 

For ærlig talt. Det er ingenting i den bloggen eller varene den reklamerer for som er verdt noens tid, penger eller oppmerksomhet.

Verden har gått videre og miljø er i høysetet. Og der skårer cbe 0%.

Er det noen med makt her, så er det dere. Hva velger dere? 

Skrevet (endret)
36 minutter siden, Atheena skrev:

Ja nå har hun lagt ut detaljer fra bursdagen. Kanskje noen kan lage imdur?

Jeg syns det ble flott, men herlighet så høyt de har lagt lista. Jeg er glad jeg ikke har barn i samme omgangskrets. Det kan ikke være særlig gøy å måtte invitere til neste bursdag, i hvert fall ikke for foreldrene. Nå tror jeg faktisk barna er såpass små enda at de ikke vil legge merke til at dette var ekstraordinært. Så små barn er ofte veldig enkle sånn. Det har i hvert fall mine barn vært. Jeg tror dette blir verre med alder og når de er rundt 7-8 år vil de nok i mye større grad sammenligne og se forskjell. Det er trist hvis de da ikke tar til takke med en helt vanlig bursdag, men vil legge press på foreldre om at de også vil ha det som "prinsesse" N hadde det. Kanskje unødvendig å bruke prinsesse? men dette er jo så nært du kommer. Jeg syns det rett og slett er harry og amerikanisert. Usmakelig! Forventningspresset man har som foreldre i dag er skyhøyt og slik ting som dette her gjør bare presset enda høyere. Jeg tror det for mange er så høyt at det har ført til stress og sykdom.

Enig! Men det som er mest bekymringsfullt er at de "selger" et barns private barndomsminner. 

Endret av Varma
Skrevet

"Maui til guttene og Vaiana til jentene"

Jeg må bare riste på hodet nå..

Skrevet

Synes de har ordnet det fint jeg, litt over the top er det jo selvsagt, som alt hun gjør. Men de har ordnet selv, ikke spons og reklame heller.

Sammenlignet med pepperkakebursdagen ifjor er dette er 1000 ganger bedre. Den var nærmest grotesk synes jeg.

Så hvis dette er alt vi får se av denne bursdagen er det ikke så ille etter min mening. Hadde de kuttet ut bildene av "hovedgjesten" hadde det vært enda bedre.

Skrevet
14 minutter siden, nicecar skrev:

"Maui til guttene og Vaiana til jentene"

Jeg må bare riste på hodet nå..

Viktig å opprettholde kjønnsforskjellene. Tenk om en gutt heller ville hatt Vaiana! :ironi:

(Jeg ser ikke på telefonen om jeg bruker «rett» flagg, men jeg flagger i alle fall.)

• Liker 32
Skrevet
5 timer siden, formula skrev:

Jeg må innrømme at jeg har vanskeligheter med å tro på denne historien. Likedan at det skulle gå rykter om at det skulle "være noe galt" med barnet. Rett og slett fordi jeg tviler på at interessen for dette paret og deres avkom skulle være så voldsomt stor at fremmede tyr til slike midler bare for å få et glimt av arvingen. Har knapt hørt om slike tilstander, bortsett kanskje fra når de gjelder internasjonale superstjerner og kongelige. 

Mer sannsynlig at dette er en oppkonstruert problemstilling for å ha en grunn til å vise fram barnet, og for å etterhvert kunne bruke det i reklameøyemed.

Jeg fikk selv ekstremt (!) mange kommentarer om at det måtte være noe galt med datteren min, at hun helt sikkert var stygg osv siden jeg ikke ville vise henne frem, så akkurat den biten tror jeg mer enn gjerne på. Det var helt utrolig hvor mange slike og lignende kommentarer det var som kom inn på grunn av avgjørelsen min, noe som selvfølgelig bare gjorde meg enda sikrere på at jeg hadde tatt det eneste riktige valget. 

• Liker 16
Skrevet
11 minutter siden, formula skrev:

Synes de har ordnet det fint jeg, litt over the top er det jo selvsagt, som alt hun gjør. Men de har ordnet selv, ikke spons og reklame heller.

Sammenlignet med pepperkakebursdagen ifjor er dette er 1000 ganger bedre. Den var nærmest grotesk synes jeg.

Så hvis dette er alt vi får se av denne bursdagen er det ikke så ille etter min mening. Hadde de kuttet ut bildene av "hovedgjesten" hadde det vært enda bedre.

Ja, og hadde de droppet å rapportere noe fra denne bursdagen hadde det vært best. Kan de ikke la henne ha denne dagen for seg selv, eller er det slik at det gir ingen mening hvis hun ikke får vise alle hvor flink hun har vært? 

Skrevet

Bildene hadde fungert like godt uten noen personer med. 

Stoff og stil nevnes, men det er vel ikke reklame, da. 

• Liker 6
Skrevet

Bursdagen var veldig fin, men jeg håper de har kost seg med forberedelsene, for de fleste fireåringer setter slett ikke pris på innsatsen. 

Skrevet
5 timer siden, Viking-girl skrev:

Vi må ikke glemme hvordan han skjelte og smelte den kvelden frua var på jentekveld. Her forklarer han litt "tilleggsopplysninger" til eksponering av barn:

IMG_7094.JPG

For å si det sånn : KG damene vet mer enn de fleste av toppbloggerne ønsker at de skal vite. At han legger så mye krefter i å diskutere med KG damene som lever i et annen virkelighet (som for øvrig ikke er en reklame boble)  enn en av Norges største rosablogger, sier meg at KG gjør en bra jobb.

Skrevet
4 minutter siden, Varma skrev:

For å si det sånn : KG damene vet mer enn de fleste av toppbloggerne ønsker at de skal vite. At han legger så mye krefter i å diskutere med KG damene som lever i et annen virkelighet (som for øvrig ikke er en reklame boble)  enn en av Norges største rosablogger, sier meg at KG gjør en bra jobb.

Hvor var det denne diskusjonen tok sted? Er det en FB-gruppe?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...