Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Kollontaj skrev:

Hun mener det er hennes personlige smak, dvs fordi hun har valgt bildene helt selv. CBE, prøv nå og tenk deg at du velger bilder som ikke kommer fra dette bildefirmaet. Da begynner du kanskje å nærme deg personlig smak. Vurder deretter å ikke vise frem rommet på bloggen, dvs hold det personlig. 

Nei, men det er jo ikke cbe privat som har valgt ut disse bildene de henger jo på kontoret til bloggeren cbe, eller vent, hvordan var det nå igjen😊....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner mer og mer hva hun mener med alternativ virkelighet. Hun går jo tydeligvis ut og inn av ulike virkeligheter med ujevne mellomrom.

Lurer på om ikke jeg skal starte med noe nytt på jobb neste gang det f.eks. er medarbeidersamtale. Hvis sjefen da sier noe sånt som, "sånn som jeg kjenner deg, så [sett inn noe som passer]". Da skal jeg bare svare at "næhæi, du kan ikke bare si sånn for du kjenner meg ikke sånn som jeg egentlig er".

Lurer på hvordan man da skal gjøre det i stillinger hvor personlig egnethet blir tillagt stor vekt. Hvis det kan være sånn at man er så innmari forskjellig på jobb og privat... 

• Liker 20
Skrevet (endret)
8 timer siden, Løperjente skrev:

Er ikke ny, men leser med stor interesse. Lenge siden jeg har tittet inn her nå, men ingenting er forandret. Har tydeligvis ikke gått glipp av noe😂

Ser tvert i mot ut til at du har gått glipp av litt av hvert... Mengder med dokumentasjon, for å nevne noe. 

Enig med @LFNemi - enda en måte å dokumentere useriøs drift på vil være å aktivt kommentere (saklig, åpenbart) de ulike innleggene som er problematiske av en eller annen grunn. Konsekvent ta screenshot. Konsekvent poste det her dersom det aldri blir godkjent/besvart. Vet ikke om det faktisk burde vært en egen tråd, men det ville i så fall vært interessant å se hva det vil gjøre med bevisstheten rundt hvordan de behandler henvendelser til bedriften sin. De hadde ikke kunnet overse dette lenge. Dersom de likevel velger å overse det er veien rimelig kort til nærmeste journalist... ren gavepakke.

For øvrig byttet hun ut (var det i KK hun sa det tro?) domenenavnet i sin tid fordi hun ville bruke sitt eget navn og bli en mer tydelig merkevare fremfor frua til LKE. Noen burde nevnt i samme slengen at det krever større evne til å skille sak og person enn hun evner, for å si det forsiktig.

Endret av Skribent
Skrevet (endret)
1 hour ago, Skribent said:

Ser tvert i mot ut til at du har gått glipp av litt av hvert... Mengder med dokumentasjon, for å nevne noe. 

Enig med @LFNemi - enda en måte å dokumentere useriøs drift på vil være å aktivt kommentere (saklig, åpenbart) de ulike innleggene som er problematiske av en eller annen grunn. Konsekvent ta screenshot. Konsekvent poste det her dersom det aldri blir godkjent/besvart. Vet ikke om det faktisk burde vært en egen tråd, men det ville i så fall vært interessant å se hva det vil gjøre med bevisstheten rundt hvordan de behandler henvendelser til bedriften sin. De hadde ikke kunnet overse dette lenge. Dersom de likevel velger å overse det er veien rimelig kort til nærmeste journalist... ren gavepakke.

For øvrig byttet hun ut (var det i KK hun sa det tro?) domenenavnet i sin tid fordi hun ville bruke sitt eget navn og bli en mer tydelig merkevare fremfor frua til LKE. Noen burde nevnt i samme slengen at det krever større evne til å skille sak og person enn hun evner, for å si det forsiktig.

I Det Nye, via MinMote, via Se og Hør: 

Nå har 27-åringen bestemt seg for å gjøre forandringer på den populære nettsiden sin.

- Den bytter navn fra Fotballfrue.no til CarolineBergEriksen.no. Jeg vil ikke lenger bare være «dama» til Lars-Kristian Eriksen, forteller hun i den nyeste utgaven av Det Nye, ifølge MinMote.no.

(Hentet fra: https://www.seher.no/kjendis/na-gir-hun-seg-som-fotballfrue/64195623)

Hun sa videre at det ikke lå noe dramatikk bak navnebyttet (utover at hun var aktuell som programleder på "Det Nye-jenta", som hadde premiere i de dager, og disse opplysningene kom via et intervju med Det Nye + at Det Nye et drøyt år senere ble felt for å reklamere for CBEs kolleksjon (https://www.dagbladet.no/kultur/det-nye-felt-i-pfu-for-caroline-berg-eriksen-sak/60489659))...

Edit: highlightet den aktuelle delen av det opprinnelige innlegget jeg siterte.

Endret av lenebu
  • Liker 4
Skrevet
19 timer siden, pøbelsara skrev:

Men det er uansett hun som må sette grensene mellom privat og business - ikke vi. Jeg kan ikke lese bloggen og gjette når hun er hva. 

Jeg kan ikke vite om hun plutselig blir privat-Caroline når hun skriver i den bloggen som hun lever av å skrive. Jeg antar at hun alltid er på jobb når hun skriver i bloggen sin - det er jo det hun lever av.

I en avis, ville vel aldri redaktøren blitt spurt om han sto inne for en betalt annonse i avisen hans. Siden CBE blander kortene så til de grader, blir hun stilt sprøsmpl om produkter hun tar betalt for å promotere - folk antar at hun har et personlig forhold også til produktene hun får betalt for å promotere. Fordi hun har skapt det som trygt kan kalles uklare grenser mellom hva som er kommersielt og ikke-kommersielt innhold i bloggen, blir det stilt spørsmål ved valgene hun har gjort også når de  valgene er en kommersiell annonse.

Hvis hun påberoper seg at dette er betalt innhold som ikke har noe med henne som privatperson å gjøre, vil hun miste kredibilitet hos leserne sine, og annonsen vil miste sin verdi - noe som igjen vil minske hennes markedsverdi på sikt. grunnen til at mange ønsker å annonsere   hos influencere/påvirkere er jo nettopp at det gir skinn av å være en personlig anbefaling fra noen man kjenner - eller "kjenner" og dermed stoler på. Istedet for å bare være en annonse i en avis. Selv om det egentlig er det samme, vi bli bare påvirket og primet til å tenke noe annet.

Dette er sakens kjerne, egentlig. I hvert fal for hvorfor jeg stadig deltar i denne debatten.

Spot on!

Uten inntekt fra reklame så ville de ikke hatt noen inntekt. Det er jo tydelig at de lever fett av bloggen så det er overraskende at folk fremdeles tror at det så og si er reklamefritt på bloggen. De hadde aldri kunne levd så godt av å kun ha 1-2 reklameinnlegg i uken. Hun er ikke Helene Christensen og kan få flere hundretusen for et reklameinnlegg slik at de andre innleggene kan være uten reklame. Hun kan heller ikke velge å vrake, det er derfor produktene ikke alltid samstemmer med hva hun tidligere har sagt/gjort. Det er mange år siden bloggen sluttet å være en personlig dagbok. 

Skrevet
19 timer siden, Ellepelle skrev:

Tenker du da at det er helt greit at hun konsekvent sletter alle kommentarer som går til henne som privatperson - i dette tilfellet om feminisme?

Jeg tror hun beskytter merkevaren sin med nebb og klør. Derfor er det forståelig at hun sletter kritiske kommentarer. 

Skrevet
5 minutter siden, Atheena skrev:

Jeg tror hun beskytter merkevaren sin med nebb og klør. Derfor er det forståelig at hun sletter kritiske kommentarer. 

Og her er paradokset. Det er forståelig som privatperson, uklokt som merkevare. Hun ER sin egen merkevare, og det krever tungen rett i munnen. Dessverre takler hun overhodet ikke denne balansen, og resultatet er en svært tvilsom, for ikke å si uetisk og uprofesjonell, merkevare og drift av virksomheten.

Merkevaren hennes ER nettopp et uklart skille - som vi ser flere her sluker rått - men for å leve med det, kreves kunnskap om PR og evne til å skille på det ene og det andre. Med å nekte plent å å lære seg dette graver hun sin egen grav for seg og bedriften på lengre sikt. La oss håpe det ikke rammer henne selv (og uskyldige tredjeparter) mer enn det som allerede ligger i kortene.

I mellomtiden kan man bare håpe at de som er dyktige på dokumentasjon fortsetter å lagre alt som lagres kan. Nok å ta av på daglig basis.

Skrevet
3 minutter siden, Skribent skrev:

Og her er paradokset. Det er forståelig som privatperson, uklokt som merkevare. Hun ER sin egen merkevare, og det krever tungen rett i munnen. Dessverre takler hun overhodet ikke denne balansen, og resultatet er en svært tvilsom, for ikke å si uetisk og uprofesjonell, merkevare og drift av virksomheten.

Merkevaren hennes ER nettopp et uklart skille - som vi ser flere her sluker rått - men for å leve med det, kreves kunnskap om PR og evne til å skille på det ene og det andre. Med å nekte plent å å lære seg dette graver hun sin egen grav for seg og bedriften på lengre sikt. La oss håpe det ikke rammer henne selv (og uskyldige tredjeparter) mer enn det som allerede ligger i kortene.

I mellomtiden kan man bare håpe at de som er dyktige på dokumentasjon fortsetter å lagre alt som lagres kan. Nok å ta av på daglig basis.

Ja det er et hårfint skille og det ser også ut til at hovedpersonene vender kappa etter vinden, alt etter hva som passer merkevaren best. Mange ganger ser det ut til at kommentarer fra LKE/CBE er styrt av følelser. I lys av kommentarjukset er det jo umulig å si hvem av de som egentlig kommenterer. Så "tusen takk, søte du" kan like gjerne være fra LKE sånn jeg ser det. 

Skrevet
18 timer siden, Pikachuchu skrev:

Skjønner mer og mer hva hun mener med alternativ virkelighet. Hun går jo tydeligvis ut og inn av ulike virkeligheter med ujevne mellomrom.

Lurer på om ikke jeg skal starte med noe nytt på jobb neste gang det f.eks. er medarbeidersamtale. Hvis sjefen da sier noe sånt som, "sånn som jeg kjenner deg, så [sett inn noe som passer]". Da skal jeg bare svare at "næhæi, du kan ikke bare si sånn for du kjenner meg ikke sånn som jeg egentlig er".

Lurer på hvordan man da skal gjøre det i stillinger hvor personlig egnethet blir tillagt stor vekt. Hvis det kan være sånn at man er så innmari forskjellig på jobb og privat... 

Vet frua hvem hun er til enhver tid? Når er hun privatpersonen Caroline Berg Eriksen og når er hun carolinebergeriksen.no? Det er ikke lett når Lassebasse også blandet seg inn med kommentarer. Og hvor lenge kan man ha et "finger pekende opp bilde" på veggen med små arvinger i hus?

• Liker 6
Skrevet

Jeg antar at hun i et reklamemerket innlegg er cbe.no. Selv om det ikke ser helt slik ut i kommentarfeltet under det innlegget om feministbildene. 

• Liker 6
Skrevet

Nei, veldig merkelig av et firma å hevde at det er feminist i hvert fall... 

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Pikachuchu skrev:

Nei, veldig merkelig av et firma å hevde at det er feminist i hvert fall... 

Det kan jo være en feministisk virksomhet? :vetikke: 

uansett så tenker jeg at det ikke bør være veldig vanskelig for de to som utgjør CBE.no å skjønne at feminisme ikke er det først man tenker når man tenker på deres virksomhet. Hun er en dyktig entreprenør og har gjort det veldig bra som SoMe-pioner - men feminist? Postfaktuell feminist, kanskje? Litt sånn "feminisme er det jeg mener at det er"? - slik at det blir litt eksebisjonisme og selvvalg objektivisering med tyll og glitter fordi det er slik jeg definerer det? lltt flyttet vekk fra ideologiene og tidligere tradisjoner? :vetikke:

.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Med hensyn til tidligere uttalelser og innleggets overliggende mål, så er vel dette streng tatt ikke noe annet enn en kjøpt og betalt feminist. 

Nå er det jo forøvrig også en kjensgjerning at cbe.no gjerne engasjerer seg for sosiale mål - så lenge det gir klirrende mynt i egen kasse. 

Gjest Kaktuspotte
Skrevet (endret)
54 minutter siden, Kleenex skrev:

Vet frua hvem hun er til enhver tid? Når er hun privatpersonen Caroline Berg Eriksen og når er hun carolinebergeriksen.no? Det er ikke lett når Lassebasse også blandet seg inn med kommentarer. Og hvor lenge kan man ha et "finger pekende opp bilde" på veggen med små arvinger i hus?

Tror du barn tar skade av «fokkefingeren «?

Endret av Kaktuspotte
Skrevet

Hun har tilhengere i kommentarfeltet som mener at feminisme er at kvinner skal ha frihet til å gjøre hva de vil. For eksempel, jeg skal være hjemme med barna mine i 3 år og kose meg. De burde gi halve permisjonen til far, heller, vi får ikke like rettigheter av å kose oss hjemme. Min mor vil jeg heller kalle feminist. Hun tok utdanning og gikk ut i jobb i en tid da gifte kvinner skulle være hjemmeværende. De er det som har gitt oss de rettighetene vi har i dag. All respekt til dem og ikke en rosablogger med plakater på veggen.

Skrevet
1 time siden, Kleenex skrev:

Hun har jo fullstendig regi på bloggen så vil tro at hun hele veien har vist frem den siden som hun ønsker å være, men ingen er jo perfekte så det er klart at det er vanskelig å hele tiden kunne klare å opprettholde dette glansbildet som hun har lagd av seg og familien. 

Skrevet
Akkurat nå, Atheena skrev:

Hun har jo fullstendig regi på bloggen så vil tro at hun hele veien har vist frem den siden som hun ønsker å være, men ingen er jo perfekte så det er klart at det er vanskelig å hele tiden kunne klare å opprettholde dette glansbildet som hun har lagd av seg og familien. 

Ja, også bokstavelig talt, den siden av ansiktet hun ønsker å vise!

Skrevet
2 minutter siden, Anne B skrev:

Hun har tilhengere i kommentarfeltet som mener at feminisme er at kvinner skal ha frihet til å gjøre hva de vil. For eksempel, jeg skal være hjemme med barna mine i 3 år og kose meg. De burde gi halve permisjonen til far, heller, vi får ikke like rettigheter av å kose oss hjemme. Min mor vil jeg heller kalle feminist. Hun tok utdanning og gikk ut i jobb i en tid da gifte kvinner skulle være hjemmeværende. De er det som har gitt oss de rettighetene vi har i dag. All respekt til dem og ikke en rosablogger med plakater på veggen.

Jepp. feminisme er det jeg selv definerer det som, er visst gårsdagens mantra. Jeg synes slev grensen går ved å pynte seg med andre kvinners hår - driver man med slik, kan man med skam å melde ikke definere seg som feminist. Eller mener man at det bare er ens egne rettigheter som kvinne helt øverst på næringskjeden feminisme handler om? en slags egofeminisme?

• Liker 27
Skrevet (endret)
1 time siden, Anne B skrev:

Ut fra uttalelsene hennes feks i forbindelse med post partum-bildene og i 8. mars-kronikken hennes har jeg også fått inntrykk av at det er sånn hun også definerer feminisme.

Etter mine begreper er dette ikke feminisme, men egosentrisme, selvdyrking og ekstremliberalisme uten konsekvenstenkning. Feminisme for meg må ha noe å gjøre med kamp for kollektive, almenne rettigheter. Ingen feminisme kan eksistere uten en form for solidaritet i bunnen.

Endret av Aricia
  • Liker 42
Skrevet
1 time siden, pøbelsara skrev:

Jepp. feminisme er det jeg selv definerer det som, er visst gårsdagens mantra. Jeg synes slev grensen går ved å pynte seg med andre kvinners hår - driver man med slik, kan man med skam å melde ikke definere seg som feminist. Eller mener man at det bare er ens egne rettigheter som kvinne helt øverst på næringskjeden feminisme handler om? en slags egofeminisme?

28 minutter siden, Aricia skrev:

Ut fra uttalelsene hennes feks i forbindelse med post partum-bildene og i 8. mars-kronikken hennes har jeg også fått inntrykk av at det er sånn hun også definerer feminisme.

Etter mine begreper er dette ikke feminisme, men egosentrisme, selvdyrking og ekstremliberalisme uten konsekvenstenkning. Feminisme for meg må ha noe å gjøre med kamp for kollektive, almenne rettigheter. Ingen feminisme kan eksistere uten en form for solidaritet i bunnen.

Dette! Fy flate, snakk om mangel på alt som heter innsikt, selvinnsikt og ydmykhet! Historieløst, ikke minst. Rovdyr er på toppen av næringskjeden... Blant mennesker er det personer med spisse albuer og fint lite samvittighet som kommer seg til topps, og det er uten unntak på bekostning av andre.

Om ikke avsmaken var sterk nok fra før, får man jo stadig nye påminnelser om hva personen(e) bak bedriften velger å representere i sitt virke - for det gjør de. De er personer, men de representerer en livsstil og verdier. Kvalmende!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...