Pås Skrevet 8. august 2017 #37081 Skrevet 8. august 2017 5 minutter siden, Lin10 skrev: Den skandalen som skjedde for noen år siden, tror jeg flere av dere her inne nok aldri vill glemme. Var overhode ikke bra, men noen ganger må man gå videre. Men problemet er jo at de har vist en gang for alle at de er svindlere?? Hvordan kan man noensinne stole på dem igjen da? Det var jo ikke en misforståelse engang, men rent bedrag av leserne.. Jeg må si ta hver gang jeg leser bloggen hennes og hun skriver entusiastisk om et eller annet tenker jeg: hvor mye tjener hun på dette da...? Uavhengig om det er merket som reklame eller ikke... 18
Gjest Skribent Skrevet 8. august 2017 #37082 Skrevet 8. august 2017 21 minutter siden, Lin10 skrev: Det kan vel vært slik tidligere at hun har testet ut et produkt og ikke vært fornøyd. Da er det jo veldig troverdig å fortelle om dette på bloggen, og ikke lyve om dette. Kan ikke tenke meg at firmaet er så glad for det, men kan tenkes at det var avtalen dengang. Kan jo være slik i dag at hun først prøver ut produkter og ser om hun liker de først, og deretter bare anbefaler produkter som fungerer for henne. Det er jo ingen bedrifter som ønsker negativ omtale, da er det jo bedre å ikke reklamere for produktet. Man jo må også tenke seg at flere av produktene hun reklamerer for kan være produkter andre også har nytte av å prøve. Ja, hun tjener på det, men det kan jo også være tips til andre. Man må ikke bare se sort/ hvitt på alt, men se nyansene. Jeg leser nok bloggen på en annen måte en mange av dere kritikerne. Flotte bilder og innlegg som det er god kvalitet på hver dag. Ja, det er viktig å merke reklame, men jeg velger å tro at dette også jobbes med hver dag. Vet knapt hvor jeg skal begynne her, men... Neida, ikke alt er sort/hvitt, vi er etter hvert blitt svært godt kjent med begrepet "gråsoner" her, først og fremst gjennom LKE når han fullstendig mangler gode forklaringer på tvilsom forretningsdrift. Du mener at det er god kvalitet på innleggene. Jeg lurer på hvordan innleggene skiller seg kvalitetsmessig fra andre blogger/andre medier? Hva er det med hennes innlegg som etter din mening har god kvalitet? Det er lov å synes det, jeg bare lurer på hva som appellerer til deg? Du velger å tro at det jobbes med hver dag, dette med å merke reklame. Hvis de nå har blogget i sju år, hvor hardt tror du de egentlig jobber med dette? Hvor mange års opplæring føler du det er greit å beregne på en jobb? Jeg kjenner ingen arbeidsgiver som hadde tilgitt venstrehåndsarbeid i så mange år. Du nevner også at ingen her "vil glemme" skandalen fra noen år tilbake. Som om det er en enkeltstående hendelse, for veldig mange år siden, når det tvert i mot er mer regelen enn unntaket at det skjer brudd på diverse lover og regler (som dokumentert grundig i denne tråden av folk med mer peiling enn meg). Som om ikke det sier noe om verdiene de, som voksne mennesker, velger å stå for - eller rettere sagt, prver å unngå å stå for når de blir konfrontert med det. Det er kjempefint at du synes bloggen er pen og koselig, men det gjør deg i grunnen bare til en drømmekunde hos samtlige annonsører hun driver mer og mindre skjult reklame for.
Lin10 Skrevet 8. august 2017 #37083 Skrevet 8. august 2017 (endret) 24 minutter siden, Bakepulver skrev: Men du sitter med fakta mener du? Vet du hva skjult reklame er? Da leser du bloggen på din måte, med skjult reklame i hvert innlegg og så leser jeg bloggen på den måten som de fleste leser bloggen, og ser mer på innholdet og det som står der. Lettlest underholdning. Jeg anser meg overhode ikke som noen "venninne" eller lettlurt av den grunn. Endret 8. august 2017 av Lin10 1
Bakepulver Skrevet 8. august 2017 #37084 Skrevet 8. august 2017 2 minutter siden, Lin10 skrev: Da leser du bloggen på din måte, med skjult reklame i hvert innlegg og så leser jeg bloggen på den måten som de fleste leser bloggen, og ser mer på innholdet og det som står der. Lettlest underholdning. Jeg anser meg overhode ikke som noen "venninne" eller lettlurt av den grunn. Du leser med rosa briller med andre ord? 12
Keaton Skrevet 8. august 2017 #37085 Skrevet 8. august 2017 2 timer siden, Lin10 skrev: Da kunne hun jo hatt daglige reklameinnslag hvis handlet om profitt, så,ditt argument faller jo bare bort. Hun har tidliger vært klar på hvor mye reklame det skal være på bloggen. Du viser ikke innsikt i hvordan reklame fungerer. Å ha reklameannonser daglig er veldig dårlig for businessen, dermed er argumentet ditt ikke gyldig. En tidligere rosablogger skrev bacheloroppgave om reklame i blogger (2012): "Hun gikk gjennom de ti største rosabloggene i Norge, skrevet av jenter over 20 år, for å å undersøke hvor stor del av blogginnholdet som var reklamebasert. — 41 prosent av innleggene inneholdt ulike former for reklame og sponsing. Dessuten var hele 81 prosent av koblingene på rosabloggene reklamebasert, sier Kristina Kvistad Hustad." kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/48a6/--Reklamen-tar-over-rosabloggene Tviler på at det har blitt mindre reklame siden 2012. Ps. Selv om jeg personlig mener at bloggeren CBE har svært liten troverdighet, betyr det ikke at jeg mener at hun er uten innflytelse. Tvert i mot. Viser til Anna Nas' utfyllende innlegg over her! 👏🏻 20
Vitulina Skrevet 8. august 2017 #37086 Skrevet 8. august 2017 Skjult reklame virker slik: se for deg at du kjører på en stor motorvei. Langs veien er det store høye, skilt, de ligger et langt stykke fra selve veien, men godt synlige på avstand om man bruker blikket. Du registrerer ikke engang at du har kjørt forbi skilter og du husker det heller ikke. Men den dagen du går inn på en butikk skal du velge mellom to merker. Da tar du instinktivt det ene, selv om du ikke har kjøpt noen før og ikke hørt noe negativt om det andre. Hvordan tror dere hjernen påvirkes når dere frivillig går inn på en blogg som har nærbilder av firmalogoer, merker og annet dumskap på stort sett hvert andre-tredje bilde? 27
Lin10 Skrevet 8. august 2017 #37087 Skrevet 8. august 2017 13 minutter siden, Skribent skrev: Vet knapt hvor jeg skal begynne her, men... Neida, ikke alt er sort/hvitt, vi er etter hvert blitt svært godt kjent med begrepet "gråsoner" her, først og fremst gjennom LKE når han fullstendig mangler gode forklaringer på tvilsom forretningsdrift. Du mener at det er god kvalitet på innleggene. Jeg lurer på hvordan innleggene skiller seg kvalitetsmessig fra andre blogger/andre medier? Hva er det med hennes innlegg som etter din mening har god kvalitet? Det er lov å synes det, jeg bare lurer på hva som appellerer til deg? Du velger å tro at det jobbes med hver dag, dette med å merke reklame. Hvis de nå har blogget i sju år, hvor hardt tror du de egentlig jobber med dette? Hvor mange års opplæring føler du det er greit å beregne på en jobb? Jeg kjenner ingen arbeidsgiver som hadde tilgitt venstrehåndsarbeid i så mange år. Du nevner også at ingen her "vil glemme" skandalen fra noen år tilbake. Som om det er en enkeltstående hendelse, for veldig mange år siden, når det tvert i mot er mer regelen enn unntaket at det skjer brudd på diverse lover og regler (som dokumentert grundig i denne tråden av folk med mer peiling enn meg). Som om ikke det sier noe om verdiene de, som voksne mennesker, velger å stå for - eller rettere sagt, prver å unngå å stå for når de blir konfrontert med det. Det er kjempefint at du synes bloggen er pen og koselig, men det gjør deg i grunnen bare til en drømmekunde hos samtlige annonsører hun driver mer og mindre skjult reklame for. Jeg kan svare kort på det før jeg må gå: grunnen til at leser bloggen er fordi hun leverer hver dag innlegg som er av stor kvalitet sammelignet med andre bloggere. Nå har hun etter flere år god erfaring med å skrive innlegg og ha nok dette i " fingrene". Det er variasjon i innleggene. Jeg er selv småbarns mor, men i jobb ( høyskoleutdannet) og liker å lese om trening, interiør, hus/hjem, oppskrifter, hverdagsliv. Det er et lite avbrekk i hverdagen. Man merker at hun har jobber med innleggene sine før hun sender ut og mannen tar flotte bilder. Vi kan være uenige om mye, men jeg må jo si dere forundrer meg når flere av dere tydeligvis opplever dette mennesker som svindler og uredelig, men allikevel klikker dere inn på bloggen/ snap hver dag og følger henne. 2
Keaton Skrevet 8. august 2017 #37088 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, Lin10 skrev: Jeg kan svare kort på det før jeg må gå: grunnen til at leser bloggen er fordi hun leverer hver dag innlegg som er av stor kvalitet sammelignet med andre bloggere. Nå har hun etter flere år god erfaring med å skrive innlegg og ha nok dette i " fingrene". Det er variasjon i innleggene. Jeg er selv småbarns mor, men i jobb ( høyskoleutdannet) og liker å lese om trening, interiør, hus/hjem, oppskrifter, hverdagsliv. Det er et lite avbrekk i hverdagen. Man merker at hun har jobber med innleggene sine før hun sender ut og mannen tar flotte bilder. Vi kan være uenige om mye, men jeg må jo si dere forundrer meg når flere av dere tydeligvis opplever dette mennesker som svindler og uredelig, men allikevel klikker dere inn på bloggen/ snap hver dag og følger henne. Jeg misliker FrP og deres politikk, men jeg leser masse om dem, både hva de selv uttaler og hva andre skriver om dem. Hvordan skal jeg ellers vite hva de mener og kunne argumentere mot politikken? Lukke ørene? Veldig sammenlignbart. (Leser bloggen på Bloglovin' forøvrig, men det tar vel 1 min, det er ikke Knausgård akkurat.) 32
minimymlen Skrevet 8. august 2017 #37089 Skrevet 8. august 2017 9 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg kan svare kort på det før jeg må gå: grunnen til at leser bloggen er fordi hun leverer hver dag innlegg som er av stor kvalitet sammelignet med andre bloggere. Nå har hun etter flere år god erfaring med å skrive innlegg og ha nok dette i " fingrene". Det er variasjon i innleggene. Jeg er selv småbarns mor, men i jobb ( høyskoleutdannet) og liker å lese om trening, interiør, hus/hjem, oppskrifter, hverdagsliv. Det er et lite avbrekk i hverdagen. Man merker at hun har jobber med innleggene sine før hun sender ut og mannen tar flotte bilder. Vi kan være uenige om mye, men jeg må jo si dere forundrer meg når flere av dere tydeligvis opplever dette mennesker som svindler og uredelig, men allikevel klikker dere inn på bloggen/ snap hver dag og følger henne. Jeg tror også det ligger mye planlegging bak innleggene, både med tanke på innhold og innpakning. Personlig er jeg ikke så opptatt av alle de oppstilte antrekksbildene, men hun skal ha for at hun har mange bra matoppskrifter. 1
Gjest Skribent Skrevet 8. august 2017 #37090 Skrevet 8. august 2017 28 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg kan svare kort på det før jeg må gå: grunnen til at leser bloggen er fordi hun leverer hver dag innlegg som er av stor kvalitet sammelignet med andre bloggere. Nå har hun etter flere år god erfaring med å skrive innlegg og ha nok dette i " fingrene". Det er variasjon i innleggene. Jeg er selv småbarns mor, men i jobb ( høyskoleutdannet) og liker å lese om trening, interiør, hus/hjem, oppskrifter, hverdagsliv. Det er et lite avbrekk i hverdagen. Man merker at hun har jobber med innleggene sine før hun sender ut og mannen tar flotte bilder. Vi kan være uenige om mye, men jeg må jo si dere forundrer meg når flere av dere tydeligvis opplever dette mennesker som svindler og uredelig, men allikevel klikker dere inn på bloggen/ snap hver dag og følger henne. 15 minutter siden, minimymlen skrev: Jeg tror også det ligger mye planlegging bak innleggene, både med tanke på innhold og innpakning. Personlig er jeg ikke så opptatt av alle de oppstilte antrekksbildene, men hun skal ha for at hun har mange bra matoppskrifter. Innhold?! Nå må dere gi dere... Det er bablerier, med skrivefeil, dårlig/svakt språk både på norsk og engelsk, og absolutt ingen substans. Jeg krever ikke at alt jeg leser skal være på Pulitzer-nivå, vi kan alle sette pris på hjernedød underholdning i ny og ne, men da finner jeg det der folk kan skrive bedre enn mine egne dagbøker fra ungdomsskolen. Hvis andre rosabloggere er enda verre står det jammen dårlig til med det generelle utdanningsnivået i dette landet. Enkeltbilder kan være veldig fine, men det er for mange like bilder i hvert innlegg. Kan bare snakke for meg selv, men jeg er ikke innom den bloggen spesielt ofte - ref det tynne innholdet tar det ikke lange tiden å skumme gjennom innimellom dersom det er et tema som dukker opp her i tråden. I tillegg har jeg faglig interesse av noen blogger da jeg studerer noe relatert. Det er langt mer interessant å høre på hvorfor tilsynelatende oppegående kvinner er helt hekta og synes det er helt topp. Det at man ikke anser seg selv for å være naiv og lettlurt selv om man forsvarer bloggeren og trofast leser bloggen - vel, det betyr ikke at man ikke er nettopp naiv og lettlurt, etter alt som er kommet frem, og dermed også er i drømmemålgruppen for nettopp slike aktører CBE velger å samarbeide med.
Lin10 Skrevet 8. august 2017 #37091 Skrevet 8. august 2017 34 minutter siden, Kollontaj skrev: Jeg misliker FrP og deres politikk, men jeg leser masse om dem, både hva de selv uttaler og hva andre skriver om dem. Hvordan skal jeg ellers vite hva de mener og kunne argumentere mot politikken? Lukke ørene? Veldig sammenlignbart. (Leser bloggen på Bloglovin' forøvrig, men det tar vel 1 min, det er ikke Knausgård akkurat.) Jeg synes faktisk ikke det er sammenlignbart. Selvfølgelig er det viktig å vite hva de forskjellige partiene står for, og være samfunnsinteresserte, men dette er jo en kommersiell blogg. Hvis man er imot det hun står for, så undrer jeg meg over at man da gir henne klikk ved å gå inn på bloggen hennes eller snap. Hun tjener jo penger på hvert klikk. Jeg er imot dyrefekting og falske designvesker. Ville aldri falt meg inn å hverken se på dette eller kjøpe en slik veske. Vil ikke støtte slik virksomhet. Kan virke som flere av dere har et elsk/hat forhold til henne. Dette beviser jo hvor dyktig hun er. Når hun klarer å opprettholde interessen til dere, slik at dere klikker inn på bloggen. Ganske fascinerende egentlig. 2
Lin10 Skrevet 8. august 2017 #37092 Skrevet 8. august 2017 1 time siden, Kollontaj skrev: Du viser ikke innsikt i hvordan reklame fungerer. Å ha reklameannonser daglig er veldig dårlig for businessen, dermed er argumentet ditt ikke gyldig. En tidligere rosablogger skrev bacheloroppgave om reklame i blogger (2012): "Hun gikk gjennom de ti største rosabloggene i Norge, skrevet av jenter over 20 år, for å å undersøke hvor stor del av blogginnholdet som var reklamebasert. — 41 prosent av innleggene inneholdt ulike former for reklame og sponsing. Dessuten var hele 81 prosent av koblingene på rosabloggene reklamebasert, sier Kristina Kvistad Hustad." kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/48a6/--Reklamen-tar-over-rosabloggene Tviler på at det har blitt mindre reklame siden 2012. Ps. Selv om jeg personlig mener at bloggeren CBE har svært liten troverdighet, betyr det ikke at jeg mener at hun er uten innflytelse. Tvert i mot. Viser til Anna Nas' utfyllende innlegg over her! 👏🏻 Jeg vet hvordan reklame fungerer. Tror du misforsto det jeg prøvde å si. Hvis hun bare tenkte på profitt, kunne hun hatt flere reklameinnslag, men det har hun ikke, nettopp basert på at leserne ikke ville ha likt det. 1
RompeRusk Skrevet 8. august 2017 #37093 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, Lin10 skrev: Jeg vet hvordan reklame fungerer. Tror du misforsto det jeg prøvde å si. Hvis hun bare tenkte på profitt, kunne hun hatt flere reklameinnslag, men det har hun ikke, nettopp basert på at leserne ville forsvunnet når de innså at det kun er en reklamebedrift Rettet det for deg jeg 17
Aricia Skrevet 8. august 2017 #37094 Skrevet 8. august 2017 5 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg vet hvordan reklame fungerer. Tror du misforsto det jeg prøvde å si. Hvis hun bare tenkte på profitt, kunne hun hatt flere reklameinnslag, men det har hun ikke, nettopp basert på at leserne ikke ville ha likt det. Poenget er vel at hvis leserne ikke liker det får hun færre klikk, og da blir det ikke profitt likevel. Så joda, klart hun tenker profitt når hun ikke kjører full åpenlys reklame hele tiden. Både hun og annonsørene er jo tjent med det. 18
Lin10 Skrevet 8. august 2017 #37095 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, RompeRusk skrev: Rettet det for deg jeg Du undervurderer tydeligvis hennes lesere. Det er nok ikke en homogen gruppe som leser den denne bloggen.
Bakepulver Skrevet 8. august 2017 #37096 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, Aricia skrev: Poenget er vel at hvis leserne ikke liker det får hun færre klikk, og da blir det ikke profitt likevel. Så joda, klart hun tenker profitt når hun ikke kjører full åpenlys reklame hele tiden. Både hun og annonsørene er jo tjent med det. Nettopp! Det er jo tross alt en bedrift og ingen bedrifter jobber gratis. 4
Lin10 Skrevet 8. august 2017 #37097 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, Aricia skrev: Poenget er vel at hvis leserne ikke liker det får hun færre klikk, og da blir det ikke profitt likevel. Så joda, klart hun tenker profitt når hun ikke kjører full åpenlys reklame hele tiden. Både hun og annonsørene er jo tjent med det. Jeg ser ikke åpenlys reklame hele tiden. Kritikken har jo vært skjult reklame..
Aricia Skrevet 8. august 2017 #37098 Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg ser ikke åpenlys reklame hele tiden. Kritikken har jo vært skjult reklame.. Nei nettopp? Jeg svarte bare på argumentet ditt om at det at hun IKKE kjører åpenlys reklame hele tiden indikerer at hun ikke er kun er opptatt av profitt. Jeg er uenig i det. 13
Stjernekikkeren Skrevet 8. august 2017 #37099 Skrevet 8. august 2017 (endret) Har ikke lest alt her, men det der om utdrikningslaget, altså.. jeg har selv arrangert ett alene og hjulpet til ved flere, vi er en venninnegjeng av grei størrelse, så jeg har litt erfaring. Og det jeg tenker på er at hvis det er så dyrt at folk ikke har råd til det, da er det noe som ikke er riktig. Hvis hun måtte ha en sponsorgreie i bildet for at folk skulle ha råd, så er det heller ikke riktig. Hvis hun hadde gjort det riktige så hadde hun valgt morsomme og rimelige aktiviteter som alle hadde fiksa fint. Greit nok at bruden kosa seg og hadde det fint, men sannheten er vel at caroline tjente på dette her, og gjorde det til foretninger. Det hadde jeg aldri gjort mot min venninne. Og hva er det snakk om, blomstergreier til 1200kr stykket , og ballonger ingen hadde råd til, brukte hun hele budsjett på pynt eller? Endret 8. august 2017 av Stjernekikkeren Autokorekt 25
Lin10 Skrevet 8. august 2017 #37100 Skrevet 8. august 2017 1 time siden, Vitulina skrev: Skjult reklame virker slik: se for deg at du kjører på en stor motorvei. Langs veien er det store høye, skilt, de ligger et langt stykke fra selve veien, men godt synlige på avstand om man bruker blikket. Du registrerer ikke engang at du har kjørt forbi skilter og du husker det heller ikke. Men den dagen du går inn på en butikk skal du velge mellom to merker. Da tar du instinktivt det ene, selv om du ikke har kjøpt noen før og ikke hørt noe negativt om det andre. Hvordan tror dere hjernen påvirkes når dere frivillig går inn på en blogg som har nærbilder av firmalogoer, merker og annet dumskap på stort sett hvert andre-tredje bilde? Jeg er helt enig om at all reklame skal merkes. Men jeg opplever at hun nå etterstreber det. Det er overhode ikke riktig og få tilsend en morgenkåpe gratis og tilfeldigvis bruke den uten at det f.eks er merket. Men poenget mitt er at det ikke trenger å være skjult reklame. Hvis den lille spiser en yoghurt for Tine så betyr ikke det at CBE har fått betalt for å vise dette. Ja, det kan være gratis reklame og at folk kan bli påvirket, men det er ikke ulovlig. 1
Fremhevede innlegg