Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
32 minutter siden, Speilvegg skrev:

"Caroline Berg Eriksen" har ikke besvart VGs henvendelser."

Men Lars Kristian Eriksen er veldig aktiv og besvarer i kommentarfeltene. 

:P

Skulle nesten ønske at VG oppdaterte artikkelen med LKE sine svar - https://imgur.com/a/3x5z4.  Det blir litt motsetning til UI sitt tilsvar der CBE legger seg helt flat og beklager så mye - https://imgur.com/a/oBZqk .

Endret av Asti
Gjest eksiltronder
Skrevet

Om CBE legger seg flat, så er det sikkert i planken.

LKE er ikke i nærheten av å bøye hodet engang.

Skrevet
1 time siden, Asti skrev:

Nei, det er veldig vanskelig å forstå. 

Og før mai klarte CBE også å komme med vinanbefaling på bloggen:  https://imgur.com/a/qAH19 .  Dette burde de jo ha forstått ikke er lov.  Jeg fatter virkelig ikke at det går an.

Det er ikke ulovlig å komme med vinanbefalinger når man har kjøpt vinen selv uten innblanding fra produsent. Putter man det inn i et reklameinnlegg så blir det noe annet.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Purple Basil skrev:

Det er ikke ulovlig å komme med vinanbefalinger når man har kjøpt vinen selv uten innblanding fra produsent. Putter man det inn i et reklameinnlegg så blir det noe annet.

Jeg er klar over det. Se diskusjon om det over vedr om bloggen er å regnes som reklamekatalog eller ikke. :)

Skrevet
29 minutter siden, Asti skrev:

Skulle nesten ønske at VG oppdaterte artikkelen med LKE sine svar - https://imgur.com/a/3x5z4.  Det blir litt motsetning til UI sitt tilsvar der CBE legger seg helt flat og beklager så mye - https://imgur.com/a/oBZqk .

Kan ikke noen svare LKE i kommentarene og spørre om det er dette bedriften mener med "å legge seg flat"? Eller er kanskje ikke styreleder og daglig leder enige i denne saken...

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Asti skrev:

Jeg er klar over det. Se diskusjon om det over vedr om bloggen er å regnes som reklamekatalog eller ikke. :)

Jeg har sett den diskusjonen. Om innlegget ikke betalt for på noe vis så er det heller ikke ulovlig. Aviser og matmagasiner er fulle av reklamer de og men har likevel lov til å komme med vinbefalinger så lenge det ikke inngår i reklame. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Purple Basil skrev:

Jeg har sett den diskusjonen. Om innlegget ikke betalt for på noe vis så er det heller ikke ulovlig. Aviser og matmagasiner er fulle av reklamer de og men har likevel lov til å komme med vinbefalinger så lenge det ikke inngår i reklame. 

Der er ikke reklameavdeling innblandet i det journalistiske innholdet. :)

Men jeg kan trekke tilbake den bastante påstanden om at det er ulovlig, siden det kan være tvil om det. Jeg tenker imidlertid at  det er ulovlig. Dette får evt Helsedirektoratet se på. :)

Endret av Asti
Gjest Anna Nas
Skrevet
10 minutter siden, Purple Basil skrev:

Er du helt sikker?

Treasures AS har vedtektsfestet (Brønnøysund) at de driver "Bloggvirksomhet for salg av annonseplass til bedriftskunder og annet som naturlig faller sammen med dette."  og er helt åpenbart ikke leverandør av uavhengig journalistikk. En selger av annonseplass kan vel ikke bytte hatt litt ettersom, og bruke ledig annonseplass til å dytte inn vinanbefalinger eller til stadighet publisere bilder av seg selv med vin i glasset?

Både vinabefaling og bilder av "fritid med rødt i glasset", er profilering av det kommersielle produktet som bloggen er. CBE selger jo seg selv og familien som til de grader konstant inkludert i dette produktet. Det er kommersielt og de offentliggjør ikke privatlivet sitt. Dette til og med etter eget utsagn. 

Jeg gjentar meg selv her, men altså: I alkoholforskriften kapittel 14, fremgår det at enhver form for massekommunikasjon i markedsføringsøyemed er forbudt, og vi kan vel trygt fastslå at alt som presenteres på CBE.no er massekommunikasjon i markedsføringsøyemed? Alt de formidler, formidler de for å profilere seg og merkevaren sin på rett måte, for å øker verdien på produktet CBE.no.

Skrevet (endret)

Hjelpes, så flaut. Én ting er at det er flaut at en tilsynelatende seriøs bedrift ikke klarer å forholde seg til loven. Men det at LKE raller ivei på den måten der, sprenger bare flauhetsskalaen. Eier han ingen selvkontroll? Jeg skjønner at han synes det er synd at de ikke kan gjøre akkurat som de vil, men hva med å holde kjeft om det offentlig? De har brutt loven, er det i det hele tatt noe å forsvare? Snakk om å drite seg ut. 

Endret av Cesil
  • Liker 41
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/kultur/motebloggere-far-alkorefs-1.7271739

Dette er artikkelen om første lovbrudd i 2010. Her kommer CBE med en rekke uttalelser som også viser holdningen til det å begå feil. Hun synes man må "se gjennom fingrene". 

Den gangen var omtalen initiert av en leverandør av musserende, som sendte flasker til bloggere som takket ja. Hun uttaler: "Jeg skrev på en måte om det på eget initiativ men hadde nok ikke gjort det om jeg ikke fikk flasken tilsendt". Definisjon av eget initiativ er nokså vanskelig sånn egentlig, og dessuten så står det i skarp kontrast til det de sier fra leverandøren. For de initierte, bloggerne takket ja.

Også verdt å merke seg at hun snakker ned påvirkningskraft. Influenceren sin det.

Endret av CecilieX
Endret fra benekter til snakke ned.
Skrevet

Hold dine venner nær, men dine fiender enda nærmere

Hadde cbe.no fulgt dette rådet, så hadde de vært spart for så utrolig mange flauser. Om de bare bittelitt hadde lyttet til KG-kjerringene.. tenk hvor mye de hadde vært spart for! cbe.no burde rett og slett benyttet Rampelys-tråden som rådgivende ift egen praksis, og siden KG-kjerringene ikke er en enkelt person ville et hyllest-innlegg til KG-kjerringene være på sin plass.

Til deres eget beste, Lars-Kristian Eriksen og Caroline Berg Eriksen. Lytt til disse misunnelige KG-kjerringene! De har som regel rett. Så slipper dere slike puteflaue innlegg gang på gang brettet ut over forsidene. 

.. og en liten PS til dagens innlegg, Caroline Berg Eriksen: Kaktuser inne på et mørkt bad med dusj er vel ikke akkurat optimale vekstvilkår. Sånn.. bare et lite gratis tips.

• Liker 30
Skrevet
8 minutter siden, CecilieX skrev:

https://www.nrk.no/kultur/motebloggere-far-alkorefs-1.7271739

Dette er artikkelen om første lovbrudd i 2010. Her kommer CBE med en rekke uttalelser som også viser holdningen til det å begå feil. Hun synes man må "se gjennom fingrene". 

Den gangen var omtalen initiert av en leverandør av musserende, som sendte flasker til bloggere som takket ja. Hun uttaler: "Jeg skrev på en måte om det på eget initiativ men hadde nok ikke gjort det om jeg ikke fikk flasken tilsendt". Definisjon av eget initiativ er nokså vanskelig sånn egentlig, og dessuten så står det i skarp kontrast til det de sier fra leverandøren. For de initierte, bloggerne takket ja.

Også verdt å merke seg at hun snakker ned påvirkningskraft. Influenceren sin det.

Disse uttalelsene er syv år gamle. CBE var ikke en "veteranblogger" da, og regnet seg nok heller ikke for å være en "influencer". Det er derfor urimelig å holde henne ansvarlig for disse uttalelsene, etter så lang tid. 

• Liker 4
Gjest CecilieX
Skrevet
5 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Disse uttalelsene er syv år gamle. CBE var ikke en "veteranblogger" da, og regnet seg nok heller ikke for å være en "influencer". Det er derfor urimelig å holde henne ansvarlig for disse uttalelsene, etter så lang tid. 

Er det? Hva er foreldelsesfristen? Eller er det alder som er avgjørende?

Hadde hun endret seg så hadde jeg forstått at det var urimelig å trekke frem slike uttalelser. Jeg havnet innom artikkelen fra NRK fordi VG lenket til den i denne saken. De gjør også et poeng av at dette er hennes tredje feil. De er dermed opptatt av å vise et gjentagende mønster i forhold til hvordan hun forholder seg til lovverket rundt alkoholreklame. Når hun fortsatt ikke greier å gjøre det riktig og nok en gang har fått refs fra gjeldende myndighet så er det beviselig slik at lite har endret seg. 

Skrevet
13 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Hold dine venner nær, men dine fiender enda nærmere

Hadde cbe.no fulgt dette rådet, så hadde de vært spart for så utrolig mange flauser. Om de bare bittelitt hadde lyttet til KG-kjerringene.. tenk hvor mye de hadde vært spart for! cbe.no burde rett og slett benyttet Rampelys-tråden som rådgivende ift egen praksis, og siden KG-kjerringene ikke er en enkelt person ville et hyllest-innlegg til KG-kjerringene være på sin plass.

Til deres eget beste, Lars-Kristian Eriksen og Caroline Berg Eriksen. Lytt til disse misunnelige KG-kjerringene! De har som regel rett. Så slipper dere slike puteflaue innlegg gang på gang brettet ut over forsidene. 

.. og en liten PS til dagens innlegg, Caroline Berg Eriksen: Kaktuser inne på et mørkt bad med dusj er vel ikke akkurat optimale vekstvilkår. Sånn.. bare et lite gratis tips.

vi burde fakturert dem...

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, Amafalathiel skrev:

vi burde fakturert dem...

Først må de vel strengt tatt benytte seg av rådene, og ikke gjøre det stikk motsatte som til nå..

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, LilleSnupp skrev:

Først må de vel strengt tatt benytte seg av rådene, og ikke gjøre det stikk motsatte som til nå..

du har et poeng der :Knegg:

• Liker 7
Skrevet

Hvordan kom hun på at det er lurt å sette TRE store kaktuser utenfor dusjen?! 

Jeg hadde vært rimelig redd for å stikke meg på vei inn/ ut av dusjen, i alle fall! 😂 An accident waiting to happen. 👀

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, CecilieX skrev:

Er det? Hva er foreldelsesfristen? Eller er det alder som er avgjørende?

Hadde hun endret seg så hadde jeg forstått at det var urimelig å trekke frem slike uttalelser. Jeg havnet innom artikkelen fra NRK fordi VG lenket til den i denne saken. De gjør også et poeng av at dette er hennes tredje feil. De er dermed opptatt av å vise et gjentagende mønster i forhold til hvordan hun forholder seg til lovverket rundt alkoholreklame. Når hun fortsatt ikke greier å gjøre det riktig og nok en gang har fått refs fra gjeldende myndighet så er det beviselig slik at lite har endret seg. 

Jeg blir fortsatt like overrasket over at hun definerer seg selv som perfeksjonist.. øh.. på hvilket område, må jeg spørre.

• Liker 19
Gjest Topptur
Skrevet
4 minutter siden, MissMaya skrev:

Hvordan kom hun på at det er lurt å sette TRE store kaktuser utenfor dusjen?! 

Jeg hadde vært rimelig redd for å stikke meg på vei inn/ ut av dusjen, i alle fall! 😂 An accident waiting to happen. 👀

Og detta er på bornas bad...

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...