penny_ Skrevet 28. juni 2017 #34881 Skrevet 28. juni 2017 16 timer siden, Crash skrev: Er det bare meg som er skeptisk til at de har sluttet å forminske diverse kroppsdeler? http://imgur.com/a/32XEv Lår/knær ser sånn ut når man er slank som henne og Kristin Gjelsvik f.eks. http://vixen.no/wp-content/uploads/2015/10/kristin-gjelsvik6.jpg 2
Keaton Skrevet 28. juni 2017 #34882 Skrevet 28. juni 2017 Ja, "glanset magasin" er vel omtrent like poppis som kaffe latte på Grünerløkka. Hvis hun satser på trening, mat og naturlighet og dropper barn, PS og kjøpebonanza tror jeg hun kan overleve fremover, men det spørs om det er nok penger i det. 15
Gjest Anne B Skrevet 28. juni 2017 #34883 Skrevet 28. juni 2017 6 timer siden, Anna Nas skrev: Men hvis man lar seg irritere av en upersonlig reklametekst, som følge av at Berg Eriksen privat har barn som sover når de skal og at hun derfor ikke vet hva hun snakker om, må det vel bety at "narrativet" om at hun har barn som alltid sover som de skal, blir trodd? Og videre at man oppfatter at reklameteksten er tips som kommer fra henne personlig? Hun karakteriseres jo som en av de mange mødrene med sovebabyer som kommer med tips. Jeg skjønner på deg at dere andre her er opptatt av narrativet, så det jeg skriver er sikkert uinteressant for de fleste her. Jeg tar det selvsagt til etterretning. I og med at jeg er i gang, benytter jeg likevel muligheten til å følge opp det jeg skrev i går. Dette er ikke relatert til din kommentar, @Kollontaj , men mitt generelle syn på både Natusan-reklamen som vakte irritasjon i går + litt til. Teksten i Natusan-reklamen er ikke bestemt av CBE. Reklamen er ikke en hilsen fra henne, men fra Johnson & Johnson Consumer Nordic ("a division of Janssen-Cilag Oslo") til alle småbarnsmødre som leser CBE.no. (Tilsvarende tips, signert Natusan-eieren Johnson & Johnson ligger flere steder på internett. ) Tekst og bilder på CBE.no skal uttrykke Natusans verdier og personlighet. Natusan står for det myke og harmoniske, og skal ikke assosieres med utslitte mødre og mange våkenetter. I den grad man skal la seg irritere, er det Johnson & Johnson Consumer Nordic som er rett adressat, etter mitt skjønn. Jeg kan jo ta veldig feil når jeg hevder at de fleste, meg inkludert, ikke har oppdaget i hvor stor grad personen (personligheten) Caroline Berg Eriksen egentlig har forsvunnet. "Caroline" er mest av alt en distansert reklamefigur. Jo flere store, profesjonelle oppdragsgivere som dukker opp heretter, jo mer styrt blir tekst og bilder, og dess mindre personlig blir bloggen og bloggeren. Det er jo klart at f.eks bilder fra ferie og strandliv, grillkveld med venner, hagearbeid og hva de nå tilfører av estetikk til den vellykkede, harmoniske, småbarns- og kjernefamilie-merkevaren sin og dessuten legger inn som kulisser og troverdig backstory for reklamen, er noe som må være med for å gi et skinn av at bloggen fortsatt er litt privat og en personlig hilsen fra Berg Eriksen til leserne sine. Den emosjonelle tilknytningen leserne har til merkevaren Caroline Berg Eriksen med familie, betyr alt. (Dette er noe jeg er opptatt av og teksten ble veldig lang. Jeg har ikke tid nok til å redigere på plass og formulere dette så presist som jeg skulle ønske, men regner med at jeg til en viss grad klarer å formidle noe som er til å forstå.) He he, ja selvsagt er CBE supermor også og har ingen våkenetter eller er trøtt og utslitt takket være Natusan og rutiner. Dette faller på sin egen urimelighet og det skjønner nok vi som har større barn. Hvordan dette kan påvirke nybakte mødre som sliter er jo ikke bra. Ser Natusan er kritisert for villedende markedsføring av tv2 hjelper deg i 2015 for dette. Jeg synes ikke akkurat CBE fronter rutiner sånn som de flyr rundt. Mine barn sov også godt om natten og det uten Natusan 😊
Gjest Sirkustjukk Skrevet 28. juni 2017 #34884 Skrevet 28. juni 2017 (endret) 24 minutter siden, Anne B skrev: He he, ja selvsagt er CBE supermor også og har ingen våkenetter eller er trøtt og utslitt takket være Natusan og rutiner. Dette faller på sin egen urimelighet og det skjønner nok vi som har større barn. Hvordan dette kan påvirke nybakte mødre som sliter er jo ikke bra. Nettopp! Om vi som ser det store bildet forstår at dette er en konstruert tekst med tips og råd er dette nok et innlegg hvor usikre og søvnberøvede mødre kan tenke dette er en reel løsning. På samme måte som at man bare er "flink nok" gravid kan man legge på seg minimalt, unngå strekkmerker, være supersterk og smette inn i løpetightsen igjen på barsel dag 3. Det er de urealistiske forventningene hun nok en gang serverer jeg reagerer på. Endret 28. juni 2017 av Sirkustjukk
Gjest Asti Skrevet 28. juni 2017 #34885 Skrevet 28. juni 2017 (endret) Viser til påstand fra CBE: http://www.carolinebergeriksen.no/2017/06/27/gode-rutiner-gode-sovnvaner/ / https://imgur.com/a/yvgLs om at Natusan bedtime inneholder beroligende og avslappende egenskaper som er tilpasset for å fremme god nattesøvn. Fra http://www.tv2.no/a/6562325/ / https://imgur.com/a/GOWBa: "Men når jeg ser på ingredienslisten, kan jeg ikke se noe som skal virke beroligende, så jeg er nysgjerrig på hvor de har den påstanden fra, sier farmasøyt og forfatter Monika Andersen. TV 2 hjelper deg har bedt Natusan om å dokumentere påstanden, og har fått en klinisk studie i retur. Den viser at babyer som har en tretrinns leggerutine, sover bedre enn babyer som ikke har det. – Dette er jo ikke akkurat noen nyhet. Vi som har hatt barn vet jo at det er lettere å få barna til å sove, hvis de har et fast opplegg om kvelden. Så dette er nok mer villedende enn veiledene, kommenterer Dr. Langeland.". Så hvordan kan CBE påstå dette, når Natusen kun har vist til rutiner som dokumentasjon? Det kan se ut som annonsen til CBE = villedende markedsføring. Tipser FO om det. Tilføyelse: (Om det er andre som har lyst til å tipse: https://forbrukerombudet.no/tips-eller-klage ). Endret 28. juni 2017 av Asti
Ultiva Skrevet 28. juni 2017 Forfatter #34886 Skrevet 28. juni 2017 (endret) 7 timer siden, Anna Nas skrev: Men hvis man lar seg irritere av en upersonlig reklametekst, som følge av at Berg Eriksen privat har barn som sover når de skal og at hun derfor ikke vet hva hun snakker om, må det vel bety at "narrativet" om at hun har barn som alltid sover som de skal, blir trodd? Og videre at man oppfatter at reklameteksten er tips som kommer fra henne personlig? Hun karakteriseres jo som en av de mange mødrene med sovebabyer som kommer med tips. Jeg skjønner på deg at dere andre her er opptatt av narrativet, så det jeg skriver er sikkert uinteressant for de fleste her. Jeg tar det selvsagt til etterretning. I og med at jeg er i gang, benytter jeg likevel muligheten til å følge opp det jeg skrev i går. Dette er ikke relatert til din kommentar, @Kollontaj , men mitt generelle syn på både Natusan-reklamen som vakte irritasjon i går + litt til. Teksten i Natusan-reklamen er ikke bestemt av CBE. Reklamen er ikke en hilsen fra henne, men fra Johnson & Johnson Consumer Nordic ("a division of Janssen-Cilag Oslo") til alle småbarnsmødre som leser CBE.no. (Tilsvarende tips, signert Natusan-eieren Johnson & Johnson ligger flere steder på internett. ) Tekst og bilder på CBE.no skal uttrykke Natusans verdier og personlighet. Natusan står for det myke og harmoniske, og skal ikke assosieres med utslitte mødre og mange våkenetter. I den grad man skal la seg irritere, er det Johnson & Johnson Consumer Nordic som er rett adressat, etter mitt skjønn. Jeg kan jo ta veldig feil når jeg hevder at de fleste, meg inkludert, ikke har oppdaget i hvor stor grad personen (personligheten) Caroline Berg Eriksen egentlig har forsvunnet. "Caroline" er mest av alt en distansert reklamefigur. Jo flere store, profesjonelle oppdragsgivere som dukker opp heretter, jo mer styrt blir tekst og bilder, og dess mindre personlig blir bloggen og bloggeren. Det er jo klart at f.eks bilder fra ferie og strandliv, grillkveld med venner, hagearbeid og hva de nå tilfører av estetikk til den vellykkede, harmoniske, småbarns- og kjernefamilie-merkevaren sin og dessuten legger inn som kulisser og troverdig backstory for reklamen, er noe som må være med for å gi et skinn av at bloggen fortsatt er litt privat og en personlig hilsen fra Berg Eriksen til leserne sine. Den emosjonelle tilknytningen leserne har til merkevaren Caroline Berg Eriksen med familie, betyr alt. (Dette er noe jeg er opptatt av og teksten ble veldig lang. Jeg har ikke tid nok til å redigere på plass og formulere dette så presist som jeg skulle ønske, men regner med at jeg til en viss grad klarer å formidle noe som er til å forstå.) Jeg mener det er Caroline Berg Eriksen som har det hele og fulle ansvaret for hva hun velger å formidle på sin blogg, som i tillegg bærer hennes navn. Å fraskrive veteranbloggeren ansvaret for hva hun formidler blir å stakkarsliggjøre henne. At hun kun er en viljeløs brikke. Det er hun ikke; CBE håver inn millioner på sin reklamekanal og jeg mener det er en selvfølge at journalisten selv tar ansvar for hva hun velger å formidle til kundene/leserne. Men yrkesstolthet er vel et fremmedord for de som har satt prislapp på sine barns privatliv. Endret 28. juni 2017 av Ultiva 34
Sophia_08 Skrevet 28. juni 2017 #34888 Skrevet 28. juni 2017 Er vel ikke så rart at ikke en eneste kommentar er godkjent under Natusan-innlegget... Mulig det ble litt kritikk? 21
Shopgirl2014 Skrevet 28. juni 2017 #34889 Skrevet 28. juni 2017 (endret) 57 minutter siden, Asti skrev: Viser til påstand fra CBE: http://www.carolinebergeriksen.no/2017/06/27/gode-rutiner-gode-sovnvaner/ / https://imgur.com/a/yvgLs om at Natusan bedtime inneholder beroligende og avslappende egenskaper som er tilpasset for å fremme god nattesøvn. Fra http://www.tv2.no/a/6562325/ / https://imgur.com/a/GOWBa: "Men når jeg ser på ingredienslisten, kan jeg ikke se noe som skal virke beroligende, så jeg er nysgjerrig på hvor de har den påstanden fra, sier farmasøyt og forfatter Monika Andersen. TV 2 hjelper deg har bedt Natusan om å dokumentere påstanden, og har fått en klinisk studie i retur. Den viser at babyer som har en tretrinns leggerutine, sover bedre enn babyer som ikke har det. – Dette er jo ikke akkurat noen nyhet. Vi som har hatt barn vet jo at det er lettere å få barna til å sove, hvis de har et fast opplegg om kvelden. Så dette er nok mer villedende enn veiledene, kommenterer Dr. Langeland.". Så hvordan kan CBE påstå dette, når Natusen kun har vist til rutiner som dokumentasjon? Det kan se ut som annonsen til CBE = villedende markedsføring. Tipser FO om det. Tilføyelse: (Om det er andre som har lyst til å tipse: https://forbrukerombudet.no/tips-eller-klage ). Samtidig kan du jo tipse FO om bloggen Polliani, som også har et samarbeid med Natusan. Ja, for det er vel villedende markedsføring du vil til livs og ikke bloggen CBE spesielt? http://polliani.com/slik-skaper-du-gode-sovevaner-barnet-ditt/ Endret 28. juni 2017 av Shopgirl2014 10
Gjest Asti Skrevet 28. juni 2017 #34890 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Samtidig kan man jo tipse FO om bloggen Polliani, som også har et samarbeid med Natusan. Ja, for det er vel villedende markedsføring du vil til livs og ikke bloggen CBE spesielt? http://polliani.com/slik-skaper-du-gode-sovevaner-barnet-ditt/ Takk.
Gjest Gregor Clegane Skrevet 28. juni 2017 #34891 Skrevet 28. juni 2017 Fatter rett og slett ikke hvordan hun kommer seg gjennom hverdagen, med stort sett bare fordummende aktiviteter.
neiognei Skrevet 28. juni 2017 #34892 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Samtidig kan man jo tipse FO om bloggen Polliani, som også har et samarbeid med Natusan. Ja, for det er vel villedende markedsføring du vil til livs og ikke bloggen CBE spesielt? http://polliani.com/slik-skaper-du-gode-sovevaner-barnet-ditt/ Tror du "stakars" CBE er den eneste bloggeren som blir rapportert til FO? 17
Shopgirl2014 Skrevet 28. juni 2017 #34893 Skrevet 28. juni 2017 Akkurat nå, neiognei skrev: Tror du "stakars" CBE er den eneste bloggeren som blir rapportert til FO? Nei, det tror jeg ikke. Men hun er nok en av de bloggerne det er størst engasjement rundt. 5
Gjest Asti Skrevet 28. juni 2017 #34894 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Nei, det tror jeg ikke. Men hun er nok en av de bloggerne det er størst engasjement rundt. Jeg har rapportert flere enn CBE, så MITT fokus er også andre blogger. Unnskyld, men må bare når du nevner hvem som engasjerer seg for hvem her...
Shopgirl2014 Skrevet 28. juni 2017 #34895 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Asti skrev: Jeg har rapportert flere enn CBE, så MITT fokus er også andre blogger. Unnskyld, men må bare når du nevner hvem som engasjerer seg for hvem her... Hva er det du antyder? Jeg har vel ikke nevnt noen? Bestrider du at CBE er en av bloggerne det er størst engasjement rundt? 3
Gjest Anna Nas Skrevet 28. juni 2017 #34896 Skrevet 28. juni 2017 (endret) 2 timer siden, Ultiva skrev: Jeg mener det er Caroline Berg Eriksen som har det hele og fulle ansvaret for hva hun velger å formidle på sin blogg, som i tillegg bærer hennes navn. Å fraskrive veteranbloggeren ansvaret for hva hun formidler blir å stakkarsliggjøre henne. At hun kun er en viljeløs brikke. Det er hun ikke; CBE håver inn millioner på sin reklamekanal og jeg mener det er en selvfølge at journalisten selv tar ansvar for hva hun velger å formidle til kundene/leserne. Men yrkesstolthet er vel et fremmedord for de som har satt prislapp på sine barns privatliv. Jeg stakkarsliggjør ingen, men har begynt å betrakte Treasures AS/CBE mest som et rent reklamebyrå, og ingen person. Bloggen er heller ikke et journalistisk produkt og journalist er CBE i alle fall ikke. Hun har tatt noen klasser med journalistikk, men journalist er ingen beskyttet tittel, det er et yrke. Ansvaret for å holde kommunikasjonen lovlig på alle måter er helt reelt både reklamebyråets og oppdragsgivers ansvar, (Proffe reklamebyråer har gjerne en reklamerettslig ansvarlig som kan jus.) Den kreative biten kan jeg tenke meg at CBE noen ganger tar hånd om selv, men i Natusan-reklamen er teksten kopiert fra annet J&J-materiell som har eksistert lenge (Polliani "tipser" om akkurat de samme soverådene i sin reklame for Natusan, forøvrig). Jeg står fast på min mening om at det er avsender av reklame (J&J i Natusan-reklamen) som er rette adressat for forbrukernes eventuelle irritasjon over budskapet, enten det publiseres som annonse i VG, KK eller CBE.no Det som skaper surr og forvirring er at "reklamebyrået" CBE også er reklamekanal og dessuten reklamefigur og på toppen en person som publikum føler at de kjenner. Bloggreklame er antakelig effektiv på grunn av denne mixen av mange ting. Jeg mener bestemt at annonsører hittil har sluppet billig unna og gjemt seg bak ryggen til bloggerne. Jeg er usikker på om bloggerne har skjønt hva slags nyttige idioter de har vært med sin manglende merking. De har jo påtatt seg et mye større ansvar ved å late som tekstene er deres egen mening og helt sann. Edit: Jeg ser nå at flere viser til annonsen hos Polliani den 14. juni. Jeg lenket til den i går også, men det gikk visst mange hus forbi. Det ble i alle fall ikke noe irritasjon rettet mot JP for sovetipsene fra J&J. Edit 2: Jeg følte plutselig behov for å legge til at jeg ikke mener å generelt frita bloggbedriften for alt ansvar ifm budskap i reklameoppdrag. For eksempel virker Miss Mini Me-gründeren (den Aftenposten-kritiserte dukkereklamen) såpass amatør i intervjusituasjon, og bedriften hennes er dessuten så liten at jeg regner det for ganske sikkert at hun har involvert bloggbedriften i idéarbeid, tekstforfatting, foto og endelig utforming av Miss Mini Me-annonsen. Uansett hvem som har sydd sammen kommunikasjonen er det grunn til å rette skarp kritikk mot bloggbedriften for bildebruk. Hvem som har ansvaret for at barnebilder og bruk av barn i tekst er en del av produkttilbudet er det ikke tvil om. Endret 28. juni 2017 av Anna Nas
Keaton Skrevet 28. juni 2017 #34897 Skrevet 28. juni 2017 Jeg har rapportert både til FO og til gjeldende annonsører både Anne-Brith, Camilla Øvestad og noens hjertevenn Caroline Berg Eriksen. Bare sånn at ingen skal ligge søvnløs og tenke på at det er kun frua i Østfold vi er opptatt av. 26
Gjest Asti Skrevet 28. juni 2017 #34898 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Hva er det du antyder? Jeg har vel ikke nevnt noen? Bestrider du at CBE er en av bloggerne det er størst engasjement rundt? Nei, det gjør jeg ikke, men jeg bestrider at hun er den eneste jeg er opptatt av. I motsetning til enkelte andre.
Gjest Vanedis Skrevet 28. juni 2017 #34899 Skrevet 28. juni 2017 (endret) Feil. Endret 28. juni 2017 av Vanedis
Gjest Sirkustjukk Skrevet 28. juni 2017 #34900 Skrevet 28. juni 2017 Og nå som det neeesten var god stemmning og enighet om at Janka også burde på en smekk for feilinfo😒
Fremhevede innlegg