Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Valetta skrev:

Hva er straffen for å bryte markedsføringsloven da? Bøter?

"Tilsyn og sanksjoner

Forbrukerombudet skal på eget initiativ eller etter henvendelse fra andre arbeide for å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter bestemmelsene vi fører tilsyn med.

Markedsføringsloven § 40 jf. § 39 jf. § 34 gir Forbrukerombudet og Markedsrådet hjemmel til å legge ned forbud mot handlinger som er i strid med markedsføringsloven kapittel 1 til 5. Dersom et forbudsvedtak blir fattet, skal det som hovedregel fastsettes en tvangsmulkt etter § 42. Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av blant annet forskrift om urimelig handelspraksis, som enten anses som vesentlig eller har skjedd gjentatt, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr etter § 43.

Slike økonomiske sanksjoner kan rettes både mot annonsør, nettverk, reklamebyråer og den som har lagt ut reklamen."

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Amafalathiel skrev:

"Tilsyn og sanksjoner

Forbrukerombudet skal på eget initiativ eller etter henvendelse fra andre arbeide for å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter bestemmelsene vi fører tilsyn med.

Markedsføringsloven § 40 jf. § 39 jf. § 34 gir Forbrukerombudet og Markedsrådet hjemmel til å legge ned forbud mot handlinger som er i strid med markedsføringsloven kapittel 1 til 5. Dersom et forbudsvedtak blir fattet, skal det som hovedregel fastsettes en tvangsmulkt etter § 42. Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av blant annet forskrift om urimelig handelspraksis, som enten anses som vesentlig eller har skjedd gjentatt, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr etter § 43.

Slike økonomiske sanksjoner kan rettes både mot annonsør, nettverk, reklamebyråer og den som har lagt ut reklamen."

Og det fine er jo at selv om CBE ikke leser  nye oppdatertinger fra forbrukerombudet så vet vi at hun og LKE garantert leser her..! ;-)

• Liker 29
Skrevet (endret)

disse presiseringene var jo og interessante:

* Krav til merking gjelder i alle medier. Et innlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsføringsverdi.

Dersom du f. eks. har reklame i et blogginnlegg, må du også merke innlegg på Facebook, Instagram eller Snapchat som promoterer dette blogginnlegget. Det er ikke lov å få noen til å gå inn på et reklameinnlegg uten at de er oppmerksomme på at det er snakk om reklame.

Hvis du legger ut annonselenker må du merke disse i tillegg til selve innlegget.

- der er også en FAQ, som bl.a. svarer på om folk som har et samarbeid med et klesmerke må reklamemerke klær de har kjøpt selv, og svaret er ja mens samarbeidet pågår, men ikke for klær som blir kjøpt etter at det er avsluttet

https://forbrukerombudet.no/sos-reklame-some

Endret av Amafalathiel
  • Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, Aida_01 skrev:

Og det fine er jo at selv om CBE ikke leser  nye oppdatertinger fra forbrukerombudet så vet vi at hun og LKE garantert leser her..! ;-)

jeg vil tro at de sender ut personlige eksemplarer til enkelte influensere.....

• Liker 8
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg vil tro at de sender ut personlige eksemplarer til enkelte influensere.....

Rekommandert får man håpe. 

Eventuelt blogg-treff med gratis lunsj? 

Endret av Aida_01
Tilføyelse
  • Liker 5
Skrevet

Skumlest veileder og det er klar forbedring!! Dette blir spennende. Egentlig er alt dette common sense og jeg hadde vært flau om jeg ikke hadde skjønt dette fra før. Håper FO følger opp med uvarslede tilsyn. 

• Liker 21
Skrevet
55 minutter siden, Aida_01 skrev:

Rekommandert får man håpe. 

Eventuelt blogg-treff med gratis lunsj? 

FO kan lage en fin goody bag og legge veilederen oppi, eventuelt samarbeide med Pretty Flower Box og lime veilederen på pappvasen ;-)

• Liker 34
Skrevet

Om de følger denne veilederen fremover, så vil det ikke bli mange innlegg som ikke er merket, om noen. Men de finner vel sine måter å sno seg unna med sleipe/ulovlige triks. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Amafalathiel skrev:

en annen ting som jeg la merke til forleden, men ikke har nevnt (for det har vært så mye annet å diskutere) er at CBE har begynt (kanskje hun har gjort det hele tiden, jeg har ikke fulgt med på akkurat dette) å bruke nokså liten og fargesvak font når hun merker med "annonse". Jeg la spesielt merke til det i imsdalinnlegget. Den er ikke liten i forhold til brødteksten, men den er liten i forhold til overskriften, står rett over et bilde som tar vekk oppmerksomheten og jeg måtte lete litt bevisst før jeg så den. Den nye veilederen er tydelig:

"For at det skal fremgå klart at det er reklame må merkingen ha:

• fremtredende plassering,
  • tydelig skrift og
  • stor nok skriftstørrelse.

Med fremtredende plassering menes en plassering som gjør at man ser merkingen umiddelbart. Tenk på hvordan du kan merke innlegget slik at det også fremstår som reklame hvis det deles, og at også de som ikke følger deg jevnlig skal forstå at det er reklame. Man skal aldri måtte lete eller scrolle i et innlegg for å oppdage at det er reklame. En tommelfingerregel er at reklamemerkingen bør være blikkfanget i det man ser innlegget.

Merkingen kan for eksempel bli for utydelig dersom den står:

• langt ned
  • langt ut på kanten
  • med liten skrift
  • nær et bilde som tar oppmerksomheten.

Skriften kan gjøres tydelig ved å bruke en annen farge eller fremheve den på andre måter.

Merkingen bør minst være utformet i samme skriftstørrelse som annen tekst i innlegget. Er skriftstørrelsen på merkingen for liten sammenliknet med annen tekst, for eksempel en overskrift, er det lett at man ikke får den med seg, og du risikerer å bryte loven."

Jeg kjenner at begeistringen lar vente på seg, selv om jeg selvfølgelig er glad for innskjerpingene. Forbrukerombudet har jo virket fullstendig tannløst de siste årene, og nokså pysete hele veien. Det kom noen høflige brev til de verste bloggerne for noen år siden som ba dem så pent om følge loven og dett var dett. Ikke én eneste mulkt er delt ut i etterkant, på tross av titusenvis av lovbrudd og mengder av veldokumenterte tips til FO de siste syv årene. Millioner ruller inn og forbrukerne lures igjen og igjen. Dette gjelder både av CBE og av andre kommersielle bloggere/instagrammere. Denne loven blir dessverre like tannløs som barnekonvensjonen og personvernloven i fht bloggbarna. Det hjelper ikke med flotte lover når ingen håndhever dem.

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, mamsi skrev:

FO kan lage en fin goody bag og legge veilederen oppi, eventuelt samarbeide med Pretty Flower Box og lime veilederen på pappvasen ;-)

Nå måtte jeg flire :fnise: En Pretty Flower Box må da være det perfekte stedet å trykke veilederen på. 

Spøk til side. Flott at FO skriver tydeligere med konkrete og brukbare eksempler :klappe:Veldig bra dere tar tak i det FO! 

Biter merke i at det er KG-hønene som har tolket markedføringsloven korrekt og ikke den professjonelle bloggeren. Kanskje vi burde kreve konsulentgebyr :nigo:

• Liker 31
Skrevet
15 minutter siden, mamsi skrev:

Hva med lydbok? 

• Liker 18
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg kjenner at begeistringen lar vente på seg, selv om jeg selvfølgelig er glad for innskjerpingene. Forbrukerombudet har jo virket fullstendig tannløst de siste årene, og nokså pysete hele veien. Det kom noen høflige brev til de verste bloggerne for noen år siden som ba dem så pent om følge loven og dett var dett. Ikke én eneste mulkt er delt ut i etterkant, på tross av titusenvis av lovbrudd og mengder av veldokumenterte tips til FO de siste syv årene. Millioner ruller inn og forbrukerne lures igjen og igjen. Dette gjelder både av CBE og av andre kommersielle bloggere/instagrammere. Denne loven blir dessverre like tannløs som barnekonvensjonen og personvernloven i fht bloggbarna. Det hjelper ikke med flotte lover når ingen håndhever dem.

jeg er ikke enig i at det ikke hjelper. Med den gamle veilederen i hånda har leserne mast og klagd og debattert og sendt tips til FO. Og selv om det er langt igjen, så har det jo skjedd en del de siste par årene. Husker for eksempel jeg sjekket merkingen av CBEs sponsede turer for en stund siden, og der er jo en klar endring fra ingen merking, via merking nederst, til merking øverst.

Jeg opplever denne nye, mer detaljerte veilederen som en bekreftelse på at det meste av det vi har vært kritiske til, har blitt bekreftet. Nå blir det servert med teskje til dem det gjelder. Jeg tror FO jobber strategisk og langsiktig med dette. Først kommer denne overtydelige veilederen. Tipper det kommer en ny runde med kontroller. Den er det ikke sikkert vi får høre om. Men nå som det har gått så lang tid, vært flere runder med kontroller og flere runder med veiledning, så er grunnlaget lagt for sanksjoner.

Det å prioritere veiledning foran sanksjoner er en moderne arbeidsmetode som sikkert flere offentlige etater bruker. Det betyr ikke at de ikke bryr seg, men sannsynligvis ligger der en langsiktig strategi bak, for å få bloggerne til å etterleve uten sanksjoner. Det betyr ikke at de ikke bryr seg. Istedetfor å "ta" en enkelt blogger med sanksjoner, prøver de å bygge en kultur og en bevissthet, som gjør at mange vil etterleve. Det kan være mer verdifullt å fokusere på den brede holdningsendringen, enn den enkelte bloggeren.

Jeg er optimistisk!

Endret av Amafalathiel
  • Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, Inocybe skrev:

Nå måtte jeg flire :fnise: En Pretty Flower Box må da være det perfekte stedet å trykke veilederen på. 

Spøk til side. Flott at FO skriver tydeligere med konkrete og brukbare eksempler :klappe:Veldig bra dere tar tak i det FO! 

Biter merke i at det er KG-hønene som har tolket markedføringsloven korrekt og ikke den professjonelle bloggeren. Kanskje vi burde kreve konsulentgebyr :nigo:

Dette la jeg også merke til. Det er visst KG-brukerne som har tolket loven rett hele veien. Og dersom CBE nå skal begynne å etterfølge loven så må hun merke 90-95 % av innleggene med Reklame øverst. Med andre ord; denne loven kommer hun fremdeles ikke til å følge. Den kommersielle virksomheten hennes er tross alt tuftet på gråsoner og lovbrudd for å maksimere inntekten. Bloggen er jo en eneste stor kjøpekatalog. 

• Liker 22
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg er ikke enig i at det ikke hjelper. Med den gamle veilederen i hånda har leserne mast og klagd og debattert og sendt tips til FO. Og selv om det er langt igjen, så har det jo skjedd en del de siste par årene. Husker jeg sjekket merkingen av CBEs sponsede turer forleden, og der er jo en klar endring fra ingen merking, via merking nederst, til merking øverst.

Jeg opplever denne nye, mer detaljerte veilederen som en bekreftelse på at det meste av det vi har vært kritiske til, har blitt bekreftet. Nå blir det servert med teskje til dem det gjelder. Jeg tror FO jobber strategisk og langsiktig med dette. Først kommer denne overtydelige veilederen. Tipper det kommer en ny runde med kontroller. Den er det ikke sikkert vi får høre om. Men nå som det har gått så lang tid, vært flere runder med kontroller og flere runder med veiledning, så er grunnlaget lagt for sanksjoner.

Det å prioritere veiledning foran sanksjoner er en moderne arbeidsmetode som sikkert flere offentlige etater bruker. Det betyr ikke at de ikke bryr seg, men sannsynligvis ligger der en langsiktig strategi bak, for å få bloggerne til å etterleve uten sanksjoner. Det betyr ikke at de ikke bryr seg. Istedetfor å "ta" en enkelt blogger med sanksjoner, prøver de å bygge en kultur og en bevissthet, som gjør at mange vil etterleve. Det kan være mer verdifullt å fokusere på den brede holdningsendringen, enn den enkelte bloggeren.

Jeg er optimistisk!

Jeg er enig i at dette er et stort skritt i riktig retning. Det er veldig tilfredsstillende for det virker jo nesten som om FO har lest her på Rampelys og egentlig tatt til seg de fleste poeng vi har kommet med :Knegg:

Du har også helt rett i at reklamemerkingen er bedre enn for få år siden. Men - det florerer med skjult reklame på alle SoMe. Det er en skjult inntektsbonanza uten like hos "it"-personligheter med mange følgere. Jeg mener at FO har sittet på gjerdet altfor lenge og latt har det gå altfor langt. Om de skal få bukt med dette her en gang for alle så kommer det til å bli en svært omfattende snuoperasjon. Jeg krysser fingrene for at du har rett og at blogger-bobla snart sprekker.

Endret av Ultiva
  • Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, Ultiva skrev:

Dette la jeg også merke til. Det er visst KG-brukerne som har tolket loven rett hele veien. Og dersom CBE nå skal begynne å etterfølge loven så må hun merke 90-95 % av innleggene med Reklame øverst. Med andre ord; denne loven kommer hun fremdeles ikke til å følge. Den kommersielle virksomheten hennes er tross alt tuftet på gråsoner og lovbrudd for å maksimere inntekten. Bloggen er jo en eneste stor kjøpekatalog. 

Du har selvfølgelig helt rett i at FO også må følge opp med bøter/sanksjoner når bloggerne bryter loven. Og det kommer de garantert til å gjøre. Som du selv sier er innlegg uten reklame en sjeldenhet på CBE.no og det er ikke i deres interesse at leserne skal forstå hvor mye det er. 

• Liker 9
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg er sikkert en kvalmende misunnelig bitch, men jeg har så lyst til at CBE & co skal få noen saftige bøter for bruddene på markedsføringsloven. 

Husker for litt siden da vi diskuterte det så ble jeg forklart at grunnen til at Forbrukerombudet ikke sanksjonerte dem til tross for tydelige brudd var fordi de ikke hadde kapasitet til å bruke tid på dette. Men hvis man var flinkere på å bøtelegge ville man ikke få inn en god del penger da? Nå går disse uansett gjerne ikke direkte til Forbrukerombudet, men altså man skulle drevet disse tingene litt mer som en bedrift! Her ser man noen som bryter loven i hytt og gevær, da kunne man jo "tjent" litt penger på dette, for deretter å bruke det i driften av organet. 

Gjest CecilieX
Skrevet

Det er mulig jeg burde vite bedre, men jeg er også optimistisk. FO har adressert mange av de unnamanøvrene som bloggerne har brukt. De har påpekt flere steder at "da risikerer du å bryte loven". Så er spørsmålet bare om FO har lært noe av de feilene de har gjort før. For regelverket har jo ligget der, DET HAR BARE IKKE BLITT FULGT OPP. 

Så jeg satser på at dette er en totrinnsrakett. Først et regelverk som er formulert overtydelig, og deretter oppfølging inkludert konsekvenser til skrekk og advarsel. For det er litt som å jobbe med ulydige barn, man må nesten vise dem at man mener alvor. Særlig dersom ting har sklidd fullstendig ut, og de egentlig bare står og ler bak ryggen på deg. 

Gjest Dorey
Skrevet
3 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg er sikkert en kvalmende misunnelig bitch, men jeg har så lyst til at CBE & co skal få noen saftige bøter for bruddene på markedsføringsloven. 

Husker for litt siden da vi diskuterte det så ble jeg forklart at grunnen til at Forbrukerombudet ikke sanksjonerte dem til tross for tydelige brudd var fordi de ikke hadde kapasitet til å bruke tid på dette. Men hvis man var flinkere på å bøtelegge ville man ikke få inn en god del penger da? Nå går disse uansett gjerne ikke direkte til Forbrukerombudet, men altså man skulle drevet disse tingene litt mer som en bedrift! Her ser man noen som bryter loven i hytt og gevær, da kunne man jo "tjent" litt penger på dette, for deretter å bruke det i driften av organet. 

Enig!!! Jeg blir så provosert over folk som bevisst jukser og tusker til seg penger. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...