RompeRusk Skrevet 29. mai 2017 #33761 Skrevet 29. mai 2017 4 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: Kan ikke huske at det var så mange oppfordringer om at hun måtte legge ut bilde etter fødsel # 2. Men historie-omskrivning i ettertid og bevisst ignoranse er jo noe CBE er dyktig til. Det skal hun ha. Hun uttalte et intervju kort tid før graviditet nr 1 at motivasjonen for å trene var bla å bevise at graviditet ikke ødelegger kroooen. Sunne holdninger gitt 30
Gnellen Skrevet 29. mai 2017 #33762 Skrevet 29. mai 2017 Personlig vil jeg tro at de fleste ikke drikker vin til lunsj før de skal hente i barnehagen. Synes det er spesielt at dette legges opp som noe naturlig for en småbarnsmamma på en mandag. Riktignok så VET jeg jo ikke at de ikke hadde barnefri... 9
LilleSnupp Skrevet 29. mai 2017 #33763 Skrevet 29. mai 2017 2 minutter siden, Gnellen skrev: Personlig vil jeg tro at de fleste ikke drikker vin til lunsj før de skal hente i barnehagen. Synes det er spesielt at dette legges opp som noe naturlig for en småbarnsmamma på en mandag. Riktignok så VET jeg jo ikke at de ikke hadde barnefri... De hadde vel med seg minifotballen? Kan ikke tro de trillet tom barnevogn.. 4
Gjest Atheena Skrevet 29. mai 2017 #33764 Skrevet 29. mai 2017 54 minutter siden, JJBU skrev: Peisen er vel sponset da? De følger vell med her så blir kanskje litt kleint å innrømme skjult produktplassering angående peisen. Spiser sokkene mine hvis ikke den peisen er reklame. Camilla Pihl er jo nå hovedmodellen til Ellos så tviler ikke et sekund på at managementet trekker i noen tråder når de har fått den avtalen i havn. Så får vi bare vente i spenning angående hvor den er fra 😂
Gjest Anne B Skrevet 29. mai 2017 #33765 Skrevet 29. mai 2017 3 timer siden, Ultiva skrev: Oi. Det holdt tydeligvis ikke med en lookbook av seg selv fra svangerskapet kun iført blondeundertøy, sittende på en huske pyntet med kunstige blomster. Som hun syns "er så koselig å ha på stuebordet så kan man bla i den sammen når det kommer besøk"... Cue klein stemning.... Nei da, dama koser seg også med å lage en collage av seg selv gjennom svangerskapet! 12 velredigerte magebilder på rekke og rad! Minner meg om det lange historien hun dedikerte til sitt eget hår med typ 25 bilder av håret sitt. Her snakker vi navlebeskuelse ikke bare i dobbel forstand men i femte potens. Ren og skjær dyrkelse av egen kropp. For et forbilde! Jeg er enig med deg. Jeg lurer på hva det gjør med et menneske å poste x antall bilder av seg selv i diverse positurer med en selvskrytende tekst og etterpå sitte og motta hyllest over hvor fantastisk man er. Kan ikke skjønne at det går an å bli mer selvopptatt. Selvskrytet blir rettferdiggjort med at man har rett til å være stolt. Ja, jeg kan godt være stolt men så pinlig å skryte av det til alle. Der i gården holder det ikke å vite med seg selv at man har gjort noe bra, nei hele verden må få vite det ellers gir det ingen mening. På tide å bli voksen snart, det er veldig usympatisk å være så selvopptatt.
loffen Skrevet 29. mai 2017 #33766 Skrevet 29. mai 2017 Æsj, jeg ble lurt til å klikke på affiliate-linken. Jeg skal i alle fall ikke klikke meg inn på bloggen å få 12 gravidebilder i trynet. Nei takk, så ufattelig uinteressant for alle andre enn frua selv. Da jeg var gravid, tok jeg vel ett eneste magebilde, og det var noen dager før fødselen, for å dokumentere hvor innmari diger den magen var. Før var fokuset mer på barnet som skulle komme, ikke hvordan mors kropp så ut hverken under graviditet eller rett etter fødsel. Dette er bare sykt. Jeg er så jævla glad jeg ikke er gravid nå i disse tider! 34
LilleSnupp Skrevet 29. mai 2017 #33767 Skrevet 29. mai 2017 Er filnavnet på det siste innlegget en subtil beskjed til KG-kjerringene? 10
loffen Skrevet 29. mai 2017 #33768 Skrevet 29. mai 2017 Damn, der lå alle bildene på Bloglovin', og jeg greide ikke unngå å se de dessverre. Alle 15! 5
RompeRusk Skrevet 29. mai 2017 #33769 Skrevet 29. mai 2017 3 minutter siden, LilleSnupp skrev: Er filnavnet på det siste innlegget en subtil beskjed til KG-kjerringene? Som er? 3
LilleSnupp Skrevet 29. mai 2017 #33770 Skrevet 29. mai 2017 1 minutt siden, RompeRusk skrev: Som er? jeg_ser_hva_du_driver_med_ 15
RompeRusk Skrevet 29. mai 2017 #33771 Skrevet 29. mai 2017 2 minutter siden, LilleSnupp skrev: jeg_ser_hva_du_driver_med_ Det_gjør_kg_folkene_også... 22
Gjest Zeitgeist Skrevet 29. mai 2017 #33772 Skrevet 29. mai 2017 12 minutter siden, LilleSnupp skrev: jeg_ser_hva_du_driver_med_ Men_kjære_CBE_hva_om_du_heller_tok_deg_tid_til_å_følge_FOs_retningslinjer_enn_å_drive_med_dette ?
Keaton Skrevet 29. mai 2017 #33773 Skrevet 29. mai 2017 31 minutter siden, LilleSnupp skrev: Er filnavnet på det siste innlegget en subtil beskjed til KG-kjerringene? LKE; vi har sett hva du driver med i mange år. 48
Gjest Sirkustjukk Skrevet 30. mai 2017 #33774 Skrevet 30. mai 2017 https://www.nrk.no/kultur/krever-bedre-merking-av-reklame-i-sosiale-medier-1.13536821 Får håpe noe av den innsatsen som flere har lagt ned her blir tatt mer på alvor av "utenforstående"🙄 Den nye veilederen: https://forbrukerombudet.no/veiledning-reklame-some
Gjest Asti Skrevet 30. mai 2017 #33775 Skrevet 30. mai 2017 38 minutter siden, Sirkustjukk skrev: https://www.nrk.no/kultur/krever-bedre-merking-av-reklame-i-sosiale-medier-1.13536821 Får håpe noe av den innsatsen som flere har lagt ned her blir tatt mer på alvor av "utenforstående"🙄 Den nye veilederen: https://forbrukerombudet.no/veiledning-reklame-some Endelig, og jeg legger merke til at dette bekrefter det mange her i tråden har prøvd å si noe om vedr. merking. En er selv pliktig til å sette seg inn i regelverket, så heretter kan CBE glemme sine tidligere forsøk på å unngå å merke reklamen/annonsene tydelige nok. Fra veilederen: "Ord som er tydelige Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som alle kan forstå. Disse ordene er tydelige nok: -reklame annonse Andre ord og fraser, som for eksempel «i samarbeid med», «konkurranse», «anbefaling for», og «affiliatelenker» forklarer ikke at innlegget er reklame. Ved å bruke slike eller andre ord som ikke er like tydelige som «annonse» eller «reklame» som merking risikerer du å bryte loven. Det samme gjelder dersom du merker selve innlegget med «annonselenker». Det du legger ut sammen med annonselenker er også reklame, og derfor må følgerne skjønne at hele innlegget er reklame. Inneholder innlegget annonselenker kan du merke med «reklame» eller «annonse» i starten av innlegget, og heller bruke ordet «annonselenke» når du skal merke selve annonselenkene underveis i et innlegg. Du bør være konsekvent i hvilke begreper du bruker for å merke noe som reklame. Hvis du bruker mange ulike begreper om noe som i bunn og grunn er det samme – altså reklame – kan dette gjøre det uklart om det er reklame eller ikke, og da bryter du loven. Du kan heller gjerne forklare nærmere i innlegget ditt hva som er bakgrunnen for at du merker innlegget som reklame, om du ønsker det.".
SusieDerkins Skrevet 30. mai 2017 #33778 Skrevet 30. mai 2017 (endret) 1 time siden, Sirkustjukk skrev: https://www.nrk.no/kultur/krever-bedre-merking-av-reklame-i-sosiale-medier-1.13536821 Får håpe noe av den innsatsen som flere har lagt ned her blir tatt mer på alvor av "utenforstående"🙄 Den nye veilederen: https://forbrukerombudet.no/veiledning-reklame-some har lest hele nå. Det var ganske spesielt. Sjeldent du ser en tekst fra det offentlige som gir det så grundig med teskje. CBE bør føle seg svært truffet på de fleste punkter - de tar jo opp det meste av det vi har diskutert her, for eksempel merkingen av egen kolleksjon. Det viser seg at det var vi som hadde rett. Tenk det! De tar opp detaljert hvert eneste spørsmål vi har diskutert her inne, og som jeg vet det har vært sendt klager på, og de forutser bloggernes innvendinger av typen "men jeg står jo inne for produktet" eller "det er min ærlige mening". Bra. Og før noen sier at dette er nytt: Nei, det er det ikke. Markedsføringsloven har vært der hele tiden. Dette er bare teskjeversjonen av hvordan loven skal tolkes. Merket meg og at det ble presisert at det samme regelverket gjelder for annonsører, nettverk og reklamebyrå. Endret 30. mai 2017 av Amafalathiel 49
Valetta Skrevet 30. mai 2017 #33779 Skrevet 30. mai 2017 Hva er straffen for å bryte markedsføringsloven da? Bøter? 5
SusieDerkins Skrevet 30. mai 2017 #33780 Skrevet 30. mai 2017 en annen ting som jeg la merke til forleden, men ikke har nevnt (for det har vært så mye annet å diskutere) er at CBE har begynt (kanskje hun har gjort det hele tiden, jeg har ikke fulgt med på akkurat dette) å bruke nokså liten og fargesvak font når hun merker med "annonse". Jeg la spesielt merke til det i imsdalinnlegget. Den er ikke liten i forhold til brødteksten, men den er liten i forhold til overskriften, står rett over et bilde som tar vekk oppmerksomheten og jeg måtte lete litt bevisst før jeg så den. Den nye veilederen er tydelig: "For at det skal fremgå klart at det er reklame må merkingen ha: fremtredende plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Med fremtredende plassering menes en plassering som gjør at man ser merkingen umiddelbart. Tenk på hvordan du kan merke innlegget slik at det også fremstår som reklame hvis det deles, og at også de som ikke følger deg jevnlig skal forstå at det er reklame. Man skal aldri måtte lete eller scrolle i et innlegg for å oppdage at det er reklame. En tommelfingerregel er at reklamemerkingen bør være blikkfanget i det man ser innlegget. Merkingen kan for eksempel bli for utydelig dersom den står: langt ned langt ut på kanten med liten skrift nær et bilde som tar oppmerksomheten. Skriften kan gjøres tydelig ved å bruke en annen farge eller fremheve den på andre måter. Merkingen bør minst være utformet i samme skriftstørrelse som annen tekst i innlegget. Er skriftstørrelsen på merkingen for liten sammenliknet med annen tekst, for eksempel en overskrift, er det lett at man ikke får den med seg, og du risikerer å bryte loven." 30
Fremhevede innlegg