Pikachuchu Skrevet 23. mai 2017 #33461 Skrevet 23. mai 2017 (endret) 3 timer siden, I'm back skrev: Det er godt at sakligheten er på plass og at det er bedriften CBE som blir diskutert. Så lenge store deler av innholdet i huset er sponset OG det vises frem og skrytes av er det helt på sin plass å kunne få ha en mening om det. Sponset oppussing/innhold/inventar har vel skjedd i egenskap av bedriften? Ønsker man ikke meninger om huset så får man bokstavelig talt bare lukke dørene. Endret 23. mai 2017 av Pikachuchu 15
Milio Skrevet 23. mai 2017 #33462 Skrevet 23. mai 2017 50 minutter siden, Minipilla skrev: Du er helten min. Punktum. 4
Shopgirl2014 Skrevet 23. mai 2017 #33463 Skrevet 23. mai 2017 5 minutter siden, pøbelsara skrev: Det må være ganske klinkende klart at det er adskillig mer kjøpesterke folk enn tolvåringer som går på den reklamen hennes - hvorfor ellers betaler ulike aktører millioner i året for at hun skal reklamere for produktene deres? Jeg har lest denne artikkelen og hørt et radioprogram (ett eller annet p2-program som omhandlet dette - og adskillig eldre jenter hadde også problemer med å identifisere forskjellen på reklame og ikke-reklame. Folk har mye mindre tillit til en annonse enn til en anbefaling fra noen de stoler på. Hovedbudskapet til Thomas Moen, United bloggers, er at bloggerne må samle leserne sine til litt kum-ba-yah rundt leirbålet. OG hvorfor lurer du på hva høyskolelektoren synes om denne tråden, egentlig? Jeg kjenner ganske mange medievitere og de er ikke akkurat nesegruse beundrere av rosabloggere. Det finnes endel mennesker som er genuint opptatt av etikk og redelighet. Det er jo ikke fordi reklame på blogg kan oppfattes som tvetydig at forskjellige aktører kjøper annonseplass på bloggen til Eriksen. Det er fordi hun og bloggen hennes er en sterk merkevare, med pene bilder og vellykket fasade. Hun representerer en person man tenker at kundegruppen ønsker å assosiere seg med. (Ja, jeg vet at ingen her i denne tråden ønsker det.) Dette er et av de eldste triksene i reklameboka (jf. f.eks. gamle sigarettreklamer med Rolv Wesenlund "nå røker også jeg prince" til pepsireklamen med Kendall Jenner osv osv) 1
pøbelsara Skrevet 23. mai 2017 #33464 Skrevet 23. mai 2017 Jeg tenker at det er en økende bevissthet blant annonsører om HVA de ønsker å assosieres med. Og en av de tingene som virkelig, virkelig overrasker meg ( og som er opphav til mitt egnasjoement i denne tråden) er at CBE som har opparbeidet seg en helt unik posisjon i markedet, ikke anstrenger seg mer for å følge reglene og for å opprettholde eller gjenopprette ryktet sitt. Det er ytterst arrogant å sleive sånn med merkingen som de har gjort de siste månedene. Det er nok dessverre slik at blogger og SoMe har vært en cowboybransje som etterhvert vil bli mer stueren - og da vil det også vil stilles større krav til profesjonalitet og redelighet bladt tilbyderne av annonseplass/innholdmarkedsføring. Jeg er enig i at CBE rent visuelt sett er den beste av bloggerne innenfor sitt segment. Men jeg er likefullt veldig kritisk til at hun bruker sine egne barn i den grad hun gjør. Jeg synes ikke det hjelper det spor at bildene er lekre og ungene er vakre - det er likevel helt, helt feil å selge reklameplass i barnedåp og barnebursdag. Det er et soleklart brudd på barnekonvensjonen, og da hjelper det for søren ikke at bildene er pene. 37
pøbelsara Skrevet 23. mai 2017 #33465 Skrevet 23. mai 2017 Og jeg synes også det er så himmelropende feil å poste et innlegg om "hei, vakre tirsdag-du-akn-ikke-bli-bedre - se på meg og de pene klærne jeg har på solsikkene og sykkelen min på en morgen hvor nyheten om nok en hjerteskjærende og meningsløs terroraksjon har rammet, at jeg kan ikke få sagt det. Det er jo hinsides tonedøvt og totalt selvopptatt. 48
Pikachuchu Skrevet 23. mai 2017 #33466 Skrevet 23. mai 2017 1 minutt siden, pøbelsara skrev: Jeg synes ikke det hjelper det spor at bildene er lekre og ungene er vakre - det er likevel helt, helt feil å selge reklameplass i barnedåp og barnebursdag. Det er et soleklart brudd på barnekonvensjonen, og da hjelper det for søren ikke at bildene er pene. Er helt enig! Jeg hadde blitt så flau hvis mine foreldre hadde gjort noe sånt. Ærlig talt, var de så "fattige" at de solgte dåpen/bursdagen/familieferien min for ei sponsa kake, noen heliumballonger og noen stakkarslige hotellopphold? Jeg er så inderlig glad for at penger ikke har vært det viktigste for mine foreldre, og at jeg som voksen selv kan styre hvilke bilder og minner jeg ønsker å dele med omverdenen. Og det er praktisk talt ingenting. 26
Aricia Skrevet 23. mai 2017 #33467 Skrevet 23. mai 2017 17 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Det er jo ikke fordi reklame på blogg kan oppfattes som tvetydig at forskjellige aktører kjøper annonseplass på bloggen til Eriksen. Det er fordi hun og bloggen hennes er en sterk merkevare, med pene bilder og vellykket fasade. Hun representerer en person man tenker at kundegruppen ønsker å assosiere seg med. (Ja, jeg vet at ingen her i denne tråden ønsker det.) Dette er et av de eldste triksene i reklameboka (jf. f.eks. gamle sigarettreklamer med Rolv Wesenlund "nå røker også jeg prince" til pepsireklamen med Kendall Jenner osv osv) Jeg er uenig. Det er nettopp fordi reklame i SoMe lettere passerer som noe annet enn reklame, feks personlige anbefalinger, at den virker bedre enn tradisjonell reklame, og utkonkurrerer den. Moens leirbål handler jo om nettopp det. Og du kan ikke sammenlikne med tradisjonell reklame fra 60-tallet som bruker kjendiser. Hele konseptet her er å gjøre skillet mellom redaksjonelt stoff og reklame så utydelig som mulig, slik at det skal merkes minst mulig. Det er ikke for ingenting at feks VG også har begynt med content marketing for å kunne holde på annonsørene. 16
Gjest Loffeliten Skrevet 23. mai 2017 #33468 Skrevet 23. mai 2017 18 minutter siden, pøbelsara skrev: Det er jo hinsides tonedøvt og totalt selvopptatt. ...og dermed nøyaktig hva man kan forvente av CBE. Dessverre.
mamsi Skrevet 23. mai 2017 #33469 Skrevet 23. mai 2017 4 minutter siden, Aricia skrev: Jeg er uenig. Det er nettopp fordi reklame i SoMe lettere passerer som noe annet enn reklame, feks personlige anbefalinger, at den virker bedre enn tradisjonell reklame, og utkonkurrerer den. Moens leirbål handler jo om nettopp det. Og du kan ikke sammenlikne med tradisjonell reklame fra 60-tallet som bruker kjendiser. Hele konseptet her er å gjøre skillet mellom redaksjonelt stoff og reklame så utydelig som mulig, slik at det skal merkes minst mulig. Det er ikke for ingenting at feks VG også har begynt med content marketing for å kunne holde på annonsørene. Enig i at det nok er derfor reklamen kan treffe bedre. Tilsynelatende er det som om bloggeren gir oss sine tips av godt hjerte, mens det i realiteten er leserne som er produktet bloggeren selger til de som kjøper annonseplass. Jeg har likefullt tro på at dette vil bli bedre og at bedrifter ikke lenger vil assosieres med shady business. 9
Lapper Skrevet 23. mai 2017 #33470 Skrevet 23. mai 2017 26 minutter siden, pøbelsara skrev: Og jeg synes også det er så himmelropende feil å poste et innlegg om "hei, vakre tirsdag-du-akn-ikke-bli-bedre - se på meg og de pene klærne jeg har på solsikkene og sykkelen min på en morgen hvor nyheten om nok en hjerteskjærende og meningsløs terroraksjon har rammet, at jeg kan ikke få sagt det. Det er jo hinsides tonedøvt og totalt selvopptatt. Er det noen bloggere som har nevnt denne tragedien som skjedde i går kveld på blogg eller snapchat? De jeg har sett på har ikke nevnt dette med ett ord😠 1
Keaton Skrevet 23. mai 2017 #33471 Skrevet 23. mai 2017 Det er undersøkelser som viser at bloggere som knytter leserne tett til seg, klarer å utviske "reklamestempelet" en blogg kan få, særlig når bloggeren baker reklamen inn i hverdagslige innlegg som tilsynelatende ikke handler om reklame. (Content marketing som vi kaller det på godt norsk) Leseren - som har tillit til bloggeren - senker guarden for reklame, for helt klart har de fleste mellom 15-40 som leser blogger en godt utviklet kritisk sans som oppfatter reklame. Vanligvis. Hos den bloggeren de har tillit til, vil leseren altså være villig (ubevisst) til å få servert reklame, den naturlige kritiske sansen man har ervervet i en nokså digitalisert oppvekst, slutter altså å fungere. 10
Llise Skrevet 23. mai 2017 #33472 Skrevet 23. mai 2017 2 minutter siden, Lapper skrev: Er det noen bloggere som har nevnt denne tragedien som skjedde i går kveld på blogg eller snapchat? De jeg har sett på har ikke nevnt dette med ett ord😠 Erica Kvam (l0ve.blogg.no) har nevnt det. Eneste jeg har sett som har gjort det. 2
Meadow Skrevet 23. mai 2017 #33473 Skrevet 23. mai 2017 11 minutter siden, Lapper skrev: Er det noen bloggere som har nevnt denne tragedien som skjedde i går kveld på blogg eller snapchat? De jeg har sett på har ikke nevnt dette med ett ord😠 Sofie Nilsen har skrevet et innlegg. http://sofienils1.blogg.no/1495546391_dette_gjr_meg_forbanna.html 2
JJBU Skrevet 23. mai 2017 #33474 Skrevet 23. mai 2017 13 minutter siden, Lapper skrev: Er det noen bloggere som har nevnt denne tragedien som skjedde i går kveld på blogg eller snapchat? De jeg har sett på har ikke nevnt dette med ett ord😠 Ganske sikker på at Ida Wulff har skrevet om det.
Gjest CecilieX Skrevet 23. mai 2017 #33475 Skrevet 23. mai 2017 (endret) Fru Johansen har også skrevet om det. Endret 23. mai 2017 av CecilieX
Gjest Sobril Skrevet 23. mai 2017 #33476 Skrevet 23. mai 2017 12 minutter siden, JJBU skrev: Ganske sikker på at Ida Wulff har skrevet om det. Sjekket - og ja, hun har skrevet et innlegg om det. Sluttet å følge treningsfrue på face for 30 sekunder siden. Det er bare noe så usympatisk og narsissistisk å ikke nevne denne hendelsen med et ord.
Louiah Skrevet 23. mai 2017 #33477 Skrevet 23. mai 2017 Hun ønsket ikke å skrive om bomben fordi bloggen skal være lystbetont. Rammer bomben nesten frua selv, så gjelder selvsagt ikke dette. http://imgur.com/a/YL5a4 24
Hebbbbbe Skrevet 23. mai 2017 #33478 Skrevet 23. mai 2017 55 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg er enig i at CBE rent visuelt sett er den beste av bloggerne innenfor sitt segment. Men jeg er likefullt veldig kritisk til at hun bruker sine egne barn i den grad hun gjør. Jeg synes ikke det hjelper det spor at bildene er lekre og ungene er vakre - det er likevel helt, helt feil å selge reklameplass i barnedåp og barnebursdag. Det er et soleklart brudd på barnekonvensjonen, og da hjelper det for søren ikke at bildene er pene. Helt enig!!! En ting er at CBE og LKE "glemmer" i merke sponsede produkter nærmest daglig, og at de redigerer frua til det ugjenkjennelige. Dette er ille nok, og mange av oss lar oss nok lure... Men det som er virkelig ille med denne bloggen er utleveringen av mindreårige og alt det det innebærer. De (foreldrene) som liksom skal beskytte og verne på barnas privatliv, velger å bruke dem for å tjene masse penger på spons. Jeg tror absolutt at de er glad i barna sine som alle andre foreldre, men at de et sted på veien har mistet gangsynet fullstendig i jakten på mer og mer penger. Dette provoserer meg! 16
Gjest CecilieX Skrevet 23. mai 2017 #33479 Skrevet 23. mai 2017 4 minutter siden, Louiah skrev: Hun ønsket ikke å skrive om bomben fordi bloggen skal være lystbetont. Rammer bomben nesten frua selv, så gjelder selvsagt ikke dette. http://imgur.com/a/YL5a4 Dessuten sendte jo mange mail til henne etter 22.juli der de instendig ba om at hun skulle blogge som vanlig. Den er jo velkjent den der, at hun bare oppfyller lesernes ønsker. Egne tanker om hva som er rett og galt har hun jo ikke. MO er jo alltid å skylde på leserne når man tar gale valg
Populært innlegg Inocybe Skrevet 23. mai 2017 Populært innlegg #33480 Skrevet 23. mai 2017 Det som virkelig tar kaka er "ingenting kan bli bedre i dag"-formuleringen. Har jo skjønt at CBE har mindre empati og samfunnsengasjement enn det jeg anser som normalt hos voksne kvinner så forventer ikke så mye. Men å skryte av hvor strålende morgen man har mens andre mødre lurer på om barna deres er levende eller døde er - ja jeg vet faktisk ikke hvilket ord som beskriver godt nok. 56
Fremhevede innlegg