Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet
12 timer siden, Inocybe skrev:

Det er da virkelig ingen som er opphengt i noe påskeegg.  En spurte et enkelt spørsmål og fikk svar. 

Ikke få det til å høres ut som om det diskuteres om hvor vidt et barn skal få påskeegget det har lyst på eller ikke :roll: Snakk om å dra ting ut av proporsjoner. 

Takk, @Inocybe ! :lillesky2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Emilie112 skrev:

Jeg lurer på hvorfor hun ikke merket treningsrommet med spons på snap? Siden hun er så flink med merkingen..🙀 

Jeg mener at her må man bruke litt skjønn. Hun reklamerer ikke for/er sponset av Eleiko/Casall/Reebok/produsentene av utstyret men av nettbutikken som har levert dette. Dermed blir det rimelig å forvente at hun merker med annonse når sponsor blir nevnt. I dagens innlegg derimot nevner hun leverandøren/sponsor i kommentarfeltet og det blir dermed mer naturlig å merke innlegget. Jeg forventer derimot ikke at hun merker alt av fremtidig trening som spons med mindre hun spesifikt fronter sponsoren (denne nettsiden). Altså, hvis man kun ser bilde av en Eleiko skive f.eks og ingenting annet har dette lite verdi for sponsoren da disse fås kjøpt mange plasser. 

Man bør ikke være mer katolsk enn paven og det kan man heller ikke forvente av Carolien. 

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, TraceBuster skrev:

Jeg mener at her må man bruke litt skjønn. Hun reklamerer ikke for/er sponset av Eleiko/Casall/Reebok/produsentene av utstyret men av nettbutikken som har levert dette. Dermed blir det rimelig å forvente at hun merker med annonse når sponsor blir nevnt. I dagens innlegg derimot nevner hun leverandøren/sponsor i kommentarfeltet og det blir dermed mer naturlig å merke innlegget. Jeg forventer derimot ikke at hun merker alt av fremtidig trening som spons med mindre hun spesifikt fronter sponsoren (denne nettsiden). Altså, hvis man kun ser bilde av en Eleiko skive f.eks og ingenting annet har dette lite verdi for sponsoren da disse fås kjøpt mange plasser. 

Man bør ikke være mer katolsk enn paven og det kan man heller ikke forvente av Carolien. 

Jeg er på en måte enig i resonnementet ditt, men jeg mener at en snap som kommer så nære annonsert sponsing ( altså dagen etter) bør det merkes reklame, men jeg er ingen ekspert på hvordan dette gjøres. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Emilie112 skrev:

Jeg er på en måte enig i resonnementet ditt, men jeg mener at en snap som kommer så nære annonsert sponsing ( altså dagen etter) bør det merkes reklame, men jeg er ingen ekspert på hvordan dette gjøres. 

Ja, litt enig i det egentlig. Ville helst få frem at det ikke er så svart/hvitt som enkelte vil ha det til, og at det definitivt er et tvilstilfelle. 

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, TraceBuster skrev:

Dette er ikke noe man trenger å bruke skjønn på. Slike avtaler er beskrevet i loven. Kommer an på hvordan avtalen er. Da hun hadde årskontrakt med f.eks Getinspired måtte hun merke alle innlegg som inneholdt sponset tøy. Selv når tøyet/butikken ikke ble omtalt.

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, neiognei skrev:

Dette er ikke noe man trenger å bruke skjønn på. Slike avtaler er beskrevet i loven. Kommer an på hvordan avtalen er. Da hun hadde årskontrakt med f.eks Getinspired måtte hun merke alle innlegg som inneholdt sponset tøy. Selv når tøyet/butikken ikke ble omtalt.

Når du refererer til loven bør du også si hvor i loven (loven er stor!), og dette kan jo like gjerne være en avtale som gjelder en engangsleveranse. 

Skrevet (endret)

Vedr. merking på snap:  Fra i dag:  https://imgur.com/a/jWjts  Det står at jakken er fra Gullkorn Design. Og at det er en gave.

Hvis dette er en gave fra Gullkorn Design:

Ifølge uttalelse fra Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektor for sosiale medier hos Forbrukerombudet, så holder det ikke å merke med gift/gave, slikt skal merkes med reklame, jfr.  lignende sak vedr. CBE som ble omtalt her  http://www.aftenposten.no/norge/Forbrukerombudet-vurderer-boter-for-bloggere-61204b.html :   "«.. og  gavepakken til datteren ... fra KappAhl? Der holder det ikke med hashtagen #gift, den skulle vært merket som reklame dersom hun har fått den av Kappahl.»

Endret av Asti
Korrigert for feil gjengivelse av tekst på snap
Skrevet (endret)
48 minutter siden, TraceBuster skrev:

Når du refererer til loven bør du også si hvor i loven (loven er stor!), og dette kan jo like gjerne være en avtale som gjelder en engangsleveranse. 

Loven var litt feil ord.:p Mente retningslinjene for merking, fra forbrukerombudet. (Som vel egentlig er en del av markedsføringsloven?)

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier#chapter-5-2

Dette jeg nevner er det fruen selv/hennes mann som har funnet ut, ved å spørre forbrukerombudet konkret om aktuelle tilfeller for hennes virksomhet. 

Sier ikke at dette gjelder vektskivene, har ikke peiling på hvor de kommer fra. Sier bare at dette du sier om å vise skjønn ikke er aktuelt, da det finnes retningslinjer fra forbrukerombudet. Lurer man på noe angående sine avtaler sender man en forespørsel til forbrukerombudet og får svar.

Man finner ikke bare på noe som passer fordi at man synes og føler.

Endret av neiognei
  • Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, Asti skrev:

Vedr. merking på snap:  Fra i dag:  https://imgur.com/a/jWjts  Det står kun at jakken er en gave fra Gullkorn Design.  

Det står faktisk ikke at de fikk den i gave av Gullkorn Design.

Det står at den er fra Gullkorn, og at de fikk den i gave. Den kan fint ha vært fra besteforeldrene feks. ;)

Endret av *Emma*
  • Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, *Emma* skrev:

Det står at den er fra Gullkorn, og at de fikk den i gave. Den kan fint ha vært fra besteforeldrene feks. ;)

Selvfølgelig. Men litt tilfeldig, de har tross alt samarbeidet med gullkorn design i flere år. 

(Kan finne link senere)

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, *Emma* skrev:

Det vi vet er at  CBE har samarbeidet med Gullkorn Design, jfr. 

Selvfølgelig kan det være at de har fått plagget i gave av privatpersoner, men i den settingen, der de tidligere har mottatt plagg derfra, så virker det mer ut som et reklameinnlegg. Husk at hovedformålet til CBE er å selge oss produkter. 

Gjest Loffeliten
Skrevet

Mm kan ha vært fra besteforeldre eller noe, men kjenner jeg fruen rett hadde hun ikke nevnt produsent da. Hun pleier vel ikke akkurat å dele ut gratisreklame. Nevnes et firma ved navn vedder jeg nesetippen min på at det er noe spons inne i bildet (med mindre det handler om noe dyrt og fancy hun syns det er verd å skryte av). 

Skrevet
På 02/04/2017 den 11.07, Ultiva skrev:

https://imgur.com/a/mzC7U

Siste innlegget. Så bra at det blir slik de vil ha det. Pesonlig så syns jeg det har blitt dunkelt og glorete, og at det ser ut som om det bor et ektepar i 50/60-årene der. Men da er det jo fint at det ikke er jeg som skal bo der! :tommelsmil: 

Forøvrig så syns jeg det er veldig korttenkt å rive ned og få opp ny tapet for å matche barnemøblene på barnerommene. Ikke mange årene til barna har vokst ut av de møblene uansett, skal de pusse opp rommene hver gang de skifter møblement? 

Jeg får litt Dracula-vibber av de møblene, men liker veldig godt lysekronen og fargen på veggen.

Skrevet

Siste innlegget... om vindfanget...

Malerarbeidet ser da utrolig slett ut! Om man zoomer inn ser man hvor stygt det er.

• Liker 12
Gjest Trudealutt
Skrevet

Vindfanget er veldig fint, men malerarbeidet er helt utrolig slett utført. Det ser ut som om de har klæsjet malingen på uten å sparkle i det hele tatt.

Jeg hadde som huseier aldri godtatt det.,

Skrevet (endret)

Grusomt. Så mye for perfeksjonist fruen. Bare et spill. Bra reklame for firma, vet hvilket firma man ikke leier inn.

Endret av miagunda
  • Liker 9
Skrevet (endret)
10 timer siden, Asti skrev:

Det vi vet er at  CBE har samarbeidet med Gullkorn Design, jfr. 

Selvfølgelig kan det være at de har fått plagget i gave av privatpersoner, men i den settingen, der de tidligere har mottatt plagg derfra, så virker det mer ut som et reklameinnlegg. Husk at hovedformålet til CBE er å selge oss produkter. 

10 timer siden, Femilie skrev:

Selvfølgelig. Men litt tilfeldig, de har tross alt samarbeidet med gullkorn design i flere år. 

(Kan finne link senere)

Enig i det. Det virker sannsynlig - gitt forhistorien.
Og det er jo akkurat det som skaper ett probleme med spons/ikke spons/gaver også, at de av og til er merket og andre ikke. Og når de da vises fram uten merking.....er det da fordi de har "glemt" å merke eller er det rett og slett bare en gave fra en venn ;) 

MEN i innlegget mitt presiserte jeg bare at det faktisk ikke sto at det var en gave fra Gullkorndesign slik Asti skrev. For det var ikke det CBE skrev. Og skal man "ta noen" for mangel på merking så bør man være "korrekt" selv også ;)

Endret av *Emma*
  • Liker 3
Skrevet

Ryddet for bilde med opphavsrett.

Edie, mod.

Skrevet
8 timer siden, Trudealutt skrev:

Vindfanget er veldig fint, men malerarbeidet er helt utrolig slett utført. Det ser ut som om de har klæsjet malingen på uten å sparkle i det hele tatt.

Jeg hadde som huseier aldri godtatt det.,

Zoom f.eks. inn på dørkarmen mellom vindfang og gang. Elendig arbeid!

• Liker 2
Skrevet

Det var sinnsykt hvitt! Ble helt blendet av å se på de veggene og flisene har altfor voldsomt mønster. Dørkarmen var ikke pent malt heller.

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...