Lapper Skrevet 27. april 2016 #25001 Skrevet 27. april 2016 13 minutter siden, Francis skrev: Det er forøvrig ingen som mener at CBE.no ikke kan drive med reklame, det er jo jobben deres. Bloggen reklamerer for produkter, Treasures tjener pengene sine på dette. De skal bare merke det som reklame. All denne diskusjon siste timene er vel om denne sminket som ble vist i ett innlegg på bloggen. Men er det slik at en blogger ikke har lov til å snakke om noe personen liker? Om bloggeren snakker om en sminketype de liker,må dette da være ett reklameinlegg? Nå snakker jeg ikke bare om CBE,men om alle bloggere som lager innlegg om noe.
Gjest Bergensia Skrevet 27. april 2016 #25002 Skrevet 27. april 2016 Eneste forskjell på gårsdagens innlegg og lignende om sminkeprodukter er en merkelapp med "annonse" og gjerne en rabattkode. Utformingen og hvordan hun fullroser produktet er helt lik som i annonseinnlegg så det var ikke en unaturlig konklusjon at det var umerket. Stikkordet er igjen troverdighet og om det dukker opp et samarbeid med Kicks i nær framtid var det ikke helt skivebom.
Lapper Skrevet 27. april 2016 #25003 Skrevet 27. april 2016 14 minutter siden, Bergensia skrev: Eneste forskjell på gårsdagens innlegg og lignende om sminkeprodukter er en merkelapp med "annonse" og gjerne en rabattkode. Utformingen og hvordan hun fullroser produktet er helt lik som i annonseinnlegg så det var ikke en unaturlig konklusjon at det var umerket. Stikkordet er igjen troverdighet og om det dukker opp et samarbeid med Kicks i nær framtid var det ikke helt skivebom. Takk for greit svar. Regner med at en blogger har lov til å prate om en ting de liker uten at det må være annonse.
Gjest Bergensia Skrevet 27. april 2016 #25004 Skrevet 27. april 2016 13 minutter siden, Lapper skrev: Takk for greit svar. Regner med at en blogger har lov til å prate om en ting de liker uten at det må være annonse. Ja, men når bloggeren det er snakk om her i de fleste tilfeller vil at du skal kjøpe tingen hun liker og da tjener penger på, er det lov å være skeptisk. Ihvertfall når ene halvparten av bloggens eierskap sier dette om blogg og salg http://imgur.com/z697pey (skjermdump av kommentar)
jentefranorge Skrevet 27. april 2016 #25005 Skrevet 27. april 2016 (endret) Foreslår å ikke lese bloggen hvis dere ikke finner den troverdig, hva får dere ut av bloggere uansett? Jeg har vist og skjønt meg på reklameopplegget i mange år nå, og leser ikke en blogg for tips! De beste tipsene får dere fra venniner (reallife) eller søke opp produkter dere vurderer å kjøpe på makeupalley , der står vurderinger fra ekte mennesker. Hva Caroline anbefaler - passer nødvendigvis ikke deres hud eller vipper til og med. Bloggere tjener penger på reklame og markedsføring. Samme gjelder Instagram kontoer, har du 20/30.000 + følgere får du sponset produkter. Vanlige jenter med bra Instagram kontoer. Har dere virkelig ikke sett det? Anbefaler te, proteinshakes, treningsklær, bikinier, sminke, frisører osv. Tagger alltid bildene med produktene og roser produktene i skyene. De får det gratis mot at de skriver om det! Har du 100.000++ følgere på Instagram, får du betalt for innleggende. Aldri sett noen merke det som reklame, sjelden gang "spons" eller "ad" hvis det har vært tydelig reklame. Samme med Snapchat, får du et viss antall følgere der så blir du sponsa med produkter mot å legge ut bilder. Jeg har venniner som har store inspo kontoer på Instagram (interiør og makeup). De får masse produkter gratis! En populær kleskjede sponser Instagram kontoer med klær, de kommer til butikkene og plukker ut kler, for deretter å tagge butikken i bilder. Hvorfor tror du disse mennesker skriver mailen sin på "Om meg" feltet? Dette har foregått i alle år, selv når jeg blogget. Bloggere som skriver genuine tips, er de som forsatt er ukjente. Med engang de vokser, kommer prodkukt anbefalinger som er sponset, selvfølgelig ikke alt. Men de meste. Også vil ikke de store bloggere etterhvert anbefale produkter hvis de ikke får betalt for det. Et annet triks i bloggverden er å skrive at du ønsker et produkt eller henvende deg direkte, produsenten vil da sende produktet til deg for reklame Hilsen en som har vært i bloggverden og har venner som driver med dette. Les gjerne produkt anbefalingene til disse bloggerne, men Google de før dere kjøper alt blindt.Og utenlandske nettsider har billigere produkter enn norske! Og jeg vil si, ikke utifra statistikk eller spekulajsoner - men fra personlig erfaring og kjennskap i denne "bransjen" bloggere, Instagram bloggere er IKKE troverdige. De skriver om det de får betalt/produkter for. Finn en ukjent blogger eller instagram konto med få følgere, så får dere genuine tips. Og det er heller ikke noe galt med at de legger ut reklame, folk får kanskje øyne opp for nye merker de ellers ikke ville prøvd. Disse bloggerne får så mye produkter at de skifter foundation og konturekit oftere enn vi skifter sokker. Endret 27. april 2016 av jentefranorge 1
Aricia Skrevet 27. april 2016 #25006 Skrevet 27. april 2016 25 minutter siden, jentefranorge skrev: Foreslår å ikke lese bloggen hvis dere ikke finner den troverdig, hva får dere ut av bloggere uansett? Jeg har vist og skjønt meg på reklameopplegget i mange år nå, og leser ikke en blogg for tips! De beste tipsene får dere fra venniner (reallife) eller søke opp produkter dere vurderer å kjøpe på makeupalley , der står vurderinger fra ekte mennesker. Hva Caroline anbefaler - passer nødvendigvis ikke deres hud eller vipper til og med. Bloggere tjener penger på reklame og markedsføring. Samme gjelder Instagram kontoer, har du 20/30.000 + følgere får du sponset produkter. Vanlige jenter med bra Instagram kontoer. Har dere virkelig ikke sett det? Anbefaler te, proteinshakes, treningsklær, bikinier, sminke, frisører osv. Tagger alltid bildene med produktene og roser produktene i skyene. De får det gratis mot at de skriver om det! Har du 100.000++ følgere på Instagram, får du betalt for innleggende. Aldri sett noen merke det som reklame, sjelden gang "spons" eller "ad" hvis det har vært tydelig reklame. Samme med Snapchat, får du et viss antall følgere der så blir du sponsa med produkter mot å legge ut bilder. Jeg har venniner som har store inspo kontoer på Instagram (interiør og makeup). De får masse produkter gratis! En populær kleskjede sponser Instagram kontoer med klær, de kommer til butikkene og plukker ut kler, for deretter å tagge butikken i bilder. Hvorfor tror du disse mennesker skriver mailen sin på "Om meg" feltet? Dette har foregått i alle år, selv når jeg blogget. Bloggere som skriver genuine tips, er de som forsatt er ukjente. Med engang de vokser, kommer prodkukt anbefalinger som er sponset, selvfølgelig ikke alt. Men de meste. Også vil ikke de store bloggere etterhvert anbefale produkter hvis de ikke får betalt for det. Et annet triks i bloggverden er å skrive at du ønsker et produkt eller henvende deg direkte, produsenten vil da sende produktet til deg for reklame Hilsen en som har vært i bloggverden og har venner som driver med dette. Les gjerne produkt anbefalingene til disse bloggerne, men Google de før dere kjøper alt blindt.Og utenlandske nettsider har billigere produkter enn norske! Og jeg vil si, ikke utifra statistikk eller spekulajsoner - men fra personlig erfaring og kjennskap i denne "bransjen" bloggere, Instagram bloggere er IKKE troverdige. De skriver om det de får betalt/produkter for. Finn en ukjent blogger eller instagram konto med få følgere, så får dere genuine tips. Og det er heller ikke noe galt med at de legger ut reklame, folk får kanskje øyne opp for nye merker de ellers ikke ville prøvd. Disse bloggerne får så mye produkter at de skifter foundation og konturekit oftere enn vi skifter sokker. Dette oppsummerer jo det de fleste av oss argumenterer for her, så ikke noe nytt i dette. 18
Sandin Skrevet 27. april 2016 #25007 Skrevet 27. april 2016 Ved å ha kvittering kan hun utgiftsføre det i regnskapet. Kan godt hende det er lurere rent økonomiske enn å måtte skatte av sponsede produkter. Uansett er ikke jeg i tvile om at det er en eller annen deal mellom Treasures og Kicks. All tidligere erfaring tilsier det. 17
Ultiva Skrevet 27. april 2016 Forfatter #25008 Skrevet 27. april 2016 (endret) CBE.no har mistet 60 % av leserne sine de siste to årene. Antallet unge bloggere (under 30 år) er halvert. På blogglisten er det svært få bloggere som har over ti tusen daglige lesere. De store bloggene har blitt rene markedsføringskanaler som folk i stadig større grad skygger unna: http://www.nrk.no/kultur/verdens-yngste-sjefredaktor_-bloggen-dor-ut-1.12909505 "Bloggene er blitt en plattform for å tjene sinnssykt mye penger. Vi er mange som har gjennomskuet kommersialismen og retusjeringen i bloggverdenen, sier den unge redaktøren, Elise By Olsen." "Professor i digital kultur, Jill Walker Rettberg sier til NRK at folk skjønner at bloggene er blitt kommersialisert, og skygger banen. - Blogging har endret seg enormt. Internett generelt har endret seg, og aktivitetene bloggerne drev på med tidligere er tatt over av mer kommersielle aktører som Facebook, Instagram og Twitter. Det er langt færre som kommenterer og leser blogger enn tidligere, trafikken er nå å finne på andre steder, mener hun." CBE.no og kommersielle blogger generelt blir stadig mindre relevant. Denne tråden var pulserende og vill for noen år siden, som et slags flaggskip for CBE.no sin suksess med enorme mengder aktivitet og likes. Nå er det langt mer labert her inne og helt dødt i perioder. Tradisjonelle medier har forøvrig tatt opp tråden med content marketing for å få sponsorene til å vende tilbake og FO har beveget søkelyset vekk fra bloggersfæren. Alt dette tyder på at storhetstiden allerede er forbi for kommersielle blogger, kun noen få år etter oppstarten. Endret 27. april 2016 av Ultiva 10
SusieDerkins Skrevet 27. april 2016 #25009 Skrevet 27. april 2016 2 timer siden, jentefranorge skrev: Foreslår å ikke lese bloggen hvis dere ikke finner den troverdig, hva får dere ut av bloggere uansett? Jeg har vist og skjønt meg på reklameopplegget i mange år nå, og leser ikke en blogg for tips! De beste tipsene får dere fra venniner (reallife) eller søke opp produkter dere vurderer å kjøpe på makeupalley , der står vurderinger fra ekte mennesker. Hva Caroline anbefaler - passer nødvendigvis ikke deres hud eller vipper til og med. Bloggere tjener penger på reklame og markedsføring. Samme gjelder Instagram kontoer, har du 20/30.000 + følgere får du sponset produkter. Vanlige jenter med bra Instagram kontoer. Har dere virkelig ikke sett det? Anbefaler te, proteinshakes, treningsklær, bikinier, sminke, frisører osv. Tagger alltid bildene med produktene og roser produktene i skyene. De får det gratis mot at de skriver om det! Har du 100.000++ følgere på Instagram, får du betalt for innleggende. Aldri sett noen merke det som reklame, sjelden gang "spons" eller "ad" hvis det har vært tydelig reklame. Samme med Snapchat, får du et viss antall følgere der så blir du sponsa med produkter mot å legge ut bilder. Jeg har venniner som har store inspo kontoer på Instagram (interiør og makeup). De får masse produkter gratis! En populær kleskjede sponser Instagram kontoer med klær, de kommer til butikkene og plukker ut kler, for deretter å tagge butikken i bilder. Hvorfor tror du disse mennesker skriver mailen sin på "Om meg" feltet? Dette har foregått i alle år, selv når jeg blogget. Bloggere som skriver genuine tips, er de som forsatt er ukjente. Med engang de vokser, kommer prodkukt anbefalinger som er sponset, selvfølgelig ikke alt. Men de meste. Også vil ikke de store bloggere etterhvert anbefale produkter hvis de ikke får betalt for det. Et annet triks i bloggverden er å skrive at du ønsker et produkt eller henvende deg direkte, produsenten vil da sende produktet til deg for reklame Hilsen en som har vært i bloggverden og har venner som driver med dette. Les gjerne produkt anbefalingene til disse bloggerne, men Google de før dere kjøper alt blindt.Og utenlandske nettsider har billigere produkter enn norske! Og jeg vil si, ikke utifra statistikk eller spekulajsoner - men fra personlig erfaring og kjennskap i denne "bransjen" bloggere, Instagram bloggere er IKKE troverdige. De skriver om det de får betalt/produkter for. Finn en ukjent blogger eller instagram konto med få følgere, så får dere genuine tips. Og det er heller ikke noe galt med at de legger ut reklame, folk får kanskje øyne opp for nye merker de ellers ikke ville prøvd. Disse bloggerne får så mye produkter at de skifter foundation og konturekit oftere enn vi skifter sokker. wow! du har satt ny rekord i å forstå absolutt ingenting av debatten her! Det du skriver, vet vi. Ikke nytt. Men vi problematiserer det. Foreslår at du leser debatten en gang til. og bare for å være tydelig: Det er ingen her som leser fotballfrue for å få tips. Stor misforståelse. 21
Gjest Cement Skrevet 27. april 2016 #25010 Skrevet 27. april 2016 Gode poeng @Ultiva Selv orker jeg ikke å lese CBE.no, men ut fra kritikk og beskrivelser i denne tråden, virker CBE.no forutsigbar. Det er greit nok, det. Det er tross alt ikke lett å fornye en blogg som ikke inneholder annet enn reklame og kommersielle tema, pent pakket inn i et ganske vanlig hverdagsliv. Det er vel ikke stort annet de tilbyr av innhold?
Inocybe Skrevet 27. april 2016 #25011 Skrevet 27. april 2016 Om CBE forteller sannheten når hun i kommentarfeltet sitt sier at hun ikke har fått noen kommentar fra JaneDoe er vanskelig å bevise/motbevise. Det vet bare @Amafalathiel og CBE.no selv. Det jeg tenker er på alle de gangene CBE.no har løyet. De løy om bilderedigering, men tilsto når de ikke hadde noe annet valg. De løy om å skrive under beskyttete titler i kommentarfeltet, men tilsto når de ikke hadde noe annet valg. Vi vet de ofte har unnlatt å godkjenne kommentarer på bloggen som ikke har passet inn i narativet dems. Generelt har de hatt et slepphendt forhold til sannheten. Så selv om CBE.no kanskje sier sannheten her så hjelper det ikke. Tilliten til CBE.no er så tynnslitt jeg ikke lengre tar deres ord for god vare. Trist at det går an å ødelegge så mye for seg selv som eierene av CBE.no har gjort 17
pøbelsara Skrevet 27. april 2016 #25012 Skrevet 27. april 2016 Det er jo interessant at den debatten som ble ført her i går, blir betegnet som trolling. Det sier meg noe om at det har vært et paradigmeskifte i forhold til hva folk tåler, rett og slett. Jeg tenker at argumentasjonen for hvorfor man mener at CBE.no ikke er troverdig, er helt saklig. At hun synes det er ubehagelig, er en ting. Å hevde at det er trolling, er jo ganske spesielt. AT noen velger å betrakte henne som en venn etter lt som har skjedd, er jo veldig spesielt. 10
Keaton Skrevet 27. april 2016 #25013 Skrevet 27. april 2016 (endret) Artig at det står å lese på bloggen som har fostret ett av de virkelig største nett-trollene. ☺️ http://www.vgtv.no/#!/video/106589/fotballfrues-mann-er-et-nett-troll http://m.imgur.com/vEYy3Jp (fra hans egen blogg) http://postimg.org/image/jrpsfyzg7/full/ (fra CBE-bloggen, LKE har tatt ansvar for å ha skrevet disse falske kommentarene) Endret 27. april 2016 av Francis 7
Gjest Atheena Skrevet 27. april 2016 #25014 Skrevet 27. april 2016 Jeg husker det var utallige spørsmål om hun redigerte bilder i kommentarfeltet hennes i flere år før hun ble tatt for det. Svaret var som kjent at nei, bare lys og deretter ble personene som spurte mottatt med hvordan våger du å spørre om noe så latterlig og nærmest angrepet tilbake. Når jeg leste svar på disse spørsmålene fra CBE og LKE så satt man igjen med et inntrykk at de angrep den som spurte. Når man ser tilbake med henblikk på at de faktisk drev med uttalt redigering så syns jeg de svarene de ga personer som spurte faktisk er verre enn selve redigeringen på mange måter. Det viser i ettertid at man ikke kan stole på hva som skrives og dermed får man jo så klart et tillitsproblem.
Keaton Skrevet 27. april 2016 #25015 Skrevet 27. april 2016 Nei, de fleste har vel skjønt at det er en tilpasset narrativ. 5
Aricia Skrevet 27. april 2016 #25016 Skrevet 27. april 2016 Da hun stilte på Senkveld etter kommentarjuksavsløringene uttalte hun jo også at mannen hadde gjort dette for å beskytte henne mot nettrollene. For det første bruker hun (i likhet med mange i norsk offentlighet for tiden) begrepet feil - det hun mener å si er vel "haters". Og for det andre er det heller ikke hater-oppførsel eller netthets som bedrives i denne tråden, og i hvert fall ikke i går kveld. Å få kritikk underbygget med etterprøvbare og falsifiserbare argumenter for at man ser grunn til å tro at bloggen fremdeles slurver med reklamemerking, er ikke å bli utsatt av hets fra haters. Det er å bli tatt seriøst og stilt rimelige krav til som en stor og seriøs aktør i norske SoMe. Å reagere med formuleringer som snarere hører hjemme i en krangel med de andre jentene i skolegården på ungdomsskolen er litt spesielt. 8
Aricia Skrevet 27. april 2016 #25017 Skrevet 27. april 2016 PS: Og som Francis påpeker, hvis noen skulle lure på hva som kvalifiserer til å kalles nettroll i klassisk forstand, så er LKEs kommentarer postet under falske alias i fruens kommentarfelt et glitrende klassisk eksempel. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Internet+Troll 6
Keaton Skrevet 27. april 2016 #25018 Skrevet 27. april 2016 Jeg liker denne godt (fotballfrue i 2014, glemmer å logge seg ut, noen tok bilde, deretter ble brukernavnet endret til Tonje): http://stoppapressarna.se/svenskabloggare/Norsk%20bloggare%20p%C3%A5%20spotlife%20dissar%20Blondinbella Nei, de burde ikke snakke FOR høyt de bloggeierne i Siljan. 15
Gjest Tekola Skrevet 28. april 2016 #25019 Skrevet 28. april 2016 Ryddet for: Brukerdebatt Skjermdump fra sosiale medier Sitat fra kommentarfelt uten link Og svar til overnevnte punkter. Tekola, admin.
Gjest Asti Skrevet 28. april 2016 #25020 Skrevet 28. april 2016 Den 26.4.2016 at 22.01, Amafalathiel skrev: Grunnløst? Glad for at du at spør: 1. CBE reklamerer ikke for noe gratis... Den 26.4.2016 at 22.12, metrogull skrev: Her fant jeg ingen beviser... 1. Link? Vær så god, her blir cbe.no sitert på at de ikke driver med gratis markedsføring: https://web.archive.org/web/20110210220623/http://e24.no/media/bloggkjendis-ville-ta-betalt-for-bokomtale/3908968
Fremhevede innlegg