Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, a l'orange skrev:

Nei det gjorde jeg ikke. Jeg skrev at mennesker har ulike grenser, og "dersom jeg skal anta noe så...". Uansett, jeg oppfatter at de siste innleggene her egentlig dreier seg mer om å tvære på hva jeg kan ha sagt feil eller galt enn om å få til en fruktbar diskusjon, så jeg gir meg enn så lenge :)

Nei jeg prøver ikke å være tvære på hva du kan ha sagt feil. Jeg beklager om det oppfattes slik, det er ikke min intensjon. Jeg prøver ganske enkelt å forstå hva du mener så man ikke snakker over hodet på hverandre. Å forstå hverandre mener jeg er grunnsteinene i å ha en fruktbar diskusjon, og derfor har jeg ønsket å forstå hva du mener og skriver :) Hvis du ønsker å avslutte diskusjonen er det så klart helt greit :) 

Anonymkode: 47a4c...8a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, for en gjeng...

Om dere alle kunne trekke pusten i 2 minutter og forklare meg hva som er SÅ GRUNNLEGGENDE GALT med at noen puler noen andre? Hva er denne mekanismen som trigges, og får alt til å gå til helvete? Hvorfor er det slik at folk mister totalt evnen til å oppføre seg rasjonelt når dette inntreffer?

2 stk har sex. ikke verre enn det. Ingen blir skadet, ingen dør, ikke noe blir brent opp, ingenting blir stjålet, absolutt ingen verdens ting galt har skjedd.

Men folk for dette til å bli verdens undergang, der alt av hus, bil lån, barn og venner skal gis på båten. Det er helt bort i natta at rasjonelle skapninger skal lage så mye hysteri pga at noen har sex.

Om folk hadde tenkt litt selv og ikke vært så jævla påvirket av samfunn, norm og miljø, kunne jaggu mye vært reddet. Men neida. Man MÅ jo gå bananas fordi noen puler litt, ikke sant?

Er så vanvittig at jeg har ikke ord.

Anonymkode: aadd6...005

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, for en gjeng...

Om dere alle kunne trekke pusten i 2 minutter og forklare meg hva som er SÅ GRUNNLEGGENDE GALT med at noen puler noen andre? Hva er denne mekanismen som trigges, og får alt til å gå til helvete? Hvorfor er det slik at folk mister totalt evnen til å oppføre seg rasjonelt når dette inntreffer?

2 stk har sex. ikke verre enn det. Ingen blir skadet, ingen dør, ikke noe blir brent opp, ingenting blir stjålet, absolutt ingen verdens ting galt har skjedd.

Men folk for dette til å bli verdens undergang, der alt av hus, bil lån, barn og venner skal gis på båten. Det er helt bort i natta at rasjonelle skapninger skal lage så mye hysteri pga at noen har sex.

Om folk hadde tenkt litt selv og ikke vært så jævla påvirket av samfunn, norm og miljø, kunne jaggu mye vært reddet. Men neida. Man MÅ jo gå bananas fordi noen puler litt, ikke sant?

Nå må du slutte å tro vi føler det slik for samfunnet sier vi skal føle slik. Det er like dumt som jeg sier til deg at du føler det slik du gjør for du har lest om det. 

Dessutten er det ofte løgnen og tillitsbruddet som gjør at det oppleves galt med utroskap. 

Anonymkode: 8776a...644

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er forventet i samfunnet vel. Man tror jo selvsagt at man kommer til å være monogam når man gifter seg, men både person og ønsker endrer seg i løpet av 5,10, 20 år.

Anonymkode: 6232b...3d4

Vil man ikke være monogam så forlater man ektefellen/kjæresten. 

1 time siden, a l'orange skrev:

Nei, det er jeg enig i. Har vært flere ganger i denne tråden at jeg har lurt på om jeg bør spesifisere at jeg mener seksuelt utroskap, men jeg har tenkt at det er det vi alle snakker om her.

Men for å sammenligne;

Dersom man ansetter noen på en kontrakt, for å forvalte penger, og de forsyner seg av disse pengene selv, så er det for økonomisk utroskap å regne. Det forutsetter en kontrakt som man bryter.

Dersom man forsyner seg av penger uten at man har en kontrakt med noen, så regnes det simpelthen som tyveri og ikke som utroskap.

Dersom man gifter seg med noen, og lover å elske og ære hverandre, og den andre ikke gjør det, da har man brutt den avtalen, vært seksuelt eller emosjonelt utro, og det bør jo få konsekvenser? Viss ikke man har planer om å være trofast eller evnen til å være det, eller i det minste til å ta straffen som medfølger, kan man jo like godt la være å gifte seg.

@AnonymBrunkrem har forøvrig et godt poeng når han drar inn ekteskapelige plikter. Gifter man seg så forplikter man seg til å utføre noe, ikke bare til å avstå fra å være utro.

Han har et poeng med det, men det er grunnen som gjør det greit å forlate ektefellen. Det er ingen ansvarsfraskrivelse på utroskap og at det plutselig er OK. 

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Hva da med swingers, åpne forhold, Poly amorøse osv?

Ikke alle som har A4 forhold

Men de er heller ikke utro, da er jo dette noe man har blitt enige om på forhånd som regel at man ønsker å leve slik. 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man er i et forhold hvor den du er sammen med prioriterer alt annet foran deg, og du vet at det ikke kommer til endre seg, men du velger å bli for barnas skyld og man er utro, så er man en drittsekk osv...?? 

Anonymkode: 4c87a...de6

Utroskap skal ikke skje, da bør man si fra til partnere hva man føler og prøve å ordne opp i det. 

Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Skrevet

Utroskap handler om private anliggender, og det er ikke en sak for norsk straffelov. Det er reaksjoner for straffbare forhold, dvs. forhold som er forbudt i følge norsk lov. Når det gjelder ekteskapsloven er det fortsatt sånn at man kan få skilmisse ved dom, dvs. uten å være separert først, og det er bl.a. etter utroskap fra ektefellen. Så sånn sett er det noe i ekteskapsloven som omhandler dette. Men at dette skal overføres til straffeloven er en helt absurd påstand. Et sånt samfunn ville ikke fungere. Vi ville ende opp i fullstendig kaos, og en mengde problemer med å håndheve en lov som ikke kan håndheves på en riktig måte. Og da undergraver man den respekten folk skal ha for rettsstaten. Dessverre fungerer jo ikke rettsstaten alltid sånn mange skulle ønske, men alternativet er å ikke ha en rettsstat, og det er garantert verre. Et annet poeng i denne sammenhengen er det står enhver fritt å engasjere advokat under en skilsmisse og kreve erstatning for det man mener er tapt. F.eks. kan utroskap være et argument i en sånn sammenheng, selv om det i seg selv ikke vil gi nødvendigvis mer penger i bidrag eller lignende. Men det er noe en advokat kan bruke i forbindelse med en skilsmisse, som et argument for at den ektefellen som ble bedratt er mer skadelidende enn hvis det ikke var tilfelle av utroskap. Men da blir det behandlet som et privat anliggende, og ikke et offentlig anliggende, da det er en privatsak om man oppsøker advokat i denne sammenhengen. 

Anonymkode: 1823e...569

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil man ikke være monogam så forlater man ektefellen/kjæresten. 

Han har et poeng med det, men det er grunnen som gjør det greit å forlate ektefellen. Det er ingen ansvarsfraskrivelse på utroskap og at det plutselig er OK. 

Men de er heller ikke utro, da er jo dette noe man har blitt enige om på forhånd som regel at man ønsker å leve slik. 

Utroskap skal ikke skje, da bør man si fra til partnere hva man føler og prøve å ordne opp i det. 

Man har prøvd å ordne opp i det, 1 mill ganger. Man bllir så drittlei at man driter i den emosjonelle avstumpa drittsekken man er sammen med. Sexen er ræva fordi du avskyr fyren, og da er utroskap en ålreit måte å overleve på. 

Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
  • Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, a l'orange skrev:

"Man har forsøkt så mange ganger, men man får ikke jobb, så da er tyveri og ran en ålreit måte å overleve på."

Nei, man velger først NAV også sosialen for å beholde huset (les: unger).

Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Skrevet (endret)
2 timer siden, a l'orange skrev:

Nei, det er jeg enig i. Har vært flere ganger i denne tråden at jeg har lurt på om jeg bør spesifisere at jeg mener seksuelt utroskap, men jeg har tenkt at det er det vi alle snakker om her.

Men for å sammenligne;

Dersom man ansetter noen på en kontrakt, for å forvalte penger, og de forsyner seg av disse pengene selv, så er det for økonomisk utroskap å regne. Det forutsetter en kontrakt som man bryter.

Dersom man forsyner seg av penger uten at man har en kontrakt med noen, så regnes det simpelthen som tyveri og ikke som utroskap.

Dersom man gifter seg med noen, og lover å elske og ære hverandre, og den andre ikke gjør det, da har man brutt den avtalen, vært seksuelt eller emosjonelt utro, og det bør jo få konsekvenser? Viss ikke man har planer om å være trofast eller evnen til å være det, eller i det minste til å ta straffen som medfølger, kan man jo like godt la være å gifte seg.

@AnonymBrunkrem har forøvrig et godt poeng når han drar inn ekteskapelige plikter. Gifter man seg så forplikter man seg til å utføre noe, ikke bare til å avstå fra å være utro.

Men det er jo litt sort hvitt det du skriver. Sex og kjærlighet går ikke alltid sammen. Om man har lovet å elske noen sp betyr ikke det at kjærligheten har opphørt om den ene er utro. Det er jo forskjrll på utroskap. Det kan være en tabbe en gsng som man angrer på og den andre typen der man forelsker seg og har et forhold på si. Den første har mange par kommet igjennom og tilgitt. Den andre er langt verre.

Er forresten uenig i at sex er en ekteskapelig plikt. Sex skal aldri være en plikt. Å tvinge noen til sex er voldtekt

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, a l'orange skrev:

Og det var da også mitt poeng!

(Skjønner nå at ironi-flagget MÅ brukes, @Rainstorm ;) )

Jada, men mitt poeng er at elskeren er mitt NAV/sosialen for å beholde familien. Når man er sammen med noen som ikke er intressert i deg men ønsker familien så er det eneste løsning. 

Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Skrevet
2 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg er helt enig med deg. Og det er nettopp fordi mange antar at romantisk forelskelse er det samme som evigvarende kjærlighet, at jeg har noe i mot ekteskapsloven. Alle disse gråtonene er jo de som gjør det problematisk å skulle love å elske og ære noen for resten av livet. Så lenge man forplikter seg juridisk til å føle noe, blir det krøll. 

Handlinger derimot, de kan man styre.

Handlinger er forøvrig også det som i min verden er kjærlighet :) 

Det er det aldeles ikke det, det er en like dårlig unnskyldning som det jeg kom med om å stjele og rane.

Men så er det jo og den da at vi er bare mennesker. Mennesker gjør feil og galt mange ganger. Det ligger i vår natur. Vi er ikke perfekte. I et svakt øyeblikk kan man bli revet med. Blir vanskelig å forby dumme ting fordi mennedker gjør veldig mange dumme ting.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Skrevet
2 minutter siden, a l'orange skrev:

Joda, mennesker gjør feil. Men det er jo nettopp derfor at man har en lov og en tanke om at straff har funksjon i første omgang. Hadde vi vært perfekte så hadde vi ikke behøvd loven eller å inngå kontrakter.

Hva om jeg ringte jobben en eag og sa at jeg ikke følte for å komme. Og når lederen min svarte at det var ok, men at jeg måtte ta med sykmelding, så svarte jeg bare at nei, jeg var ikke syk, jeg bare ønsket ikke å jobbe og da ville det å bli påtvunget jobb føles sol en krenkelse av min kropp. Det ville jo ikke gått så bra i lengden dersom det var en gyldig grunn for å ikke møte på jobb?

Samme med ekteskapet. Viss man egentlig ikke har noe ønske om å forplikte seg, hvorfor gjøre det? Og viss ikke loven har noen praktisk nytte, hvorfor ikke omgjøre hele greia til det religiøse sakramentet som det har sitt opphav fra?

Niks. Ingen av de narkomane bostedsløse jeg har truffet synes det å stjele og rane er en ålreit måte å leve på.

Argumentene dine gir mening rent rasjonelt, men det kjennes allikevel som om det ikke har det minste feste i virkeligheten. Dette blir en veeeeeldig hypotetisk diskusjon. Bare det å forenkle noe så rotete, personlig og variert som utroskap til en svart-hvitt problemstilling gjør at jeg ikke klarer å ta noen av argumentene dine seriøst. Det er lett å stå på utsiden og si at folk heller får skille seg brått og brutalt i stedet for å være utro, for da er de onde. Eller at de bare får bli i ekteskapet når de først har sagt ja. Et ekteskap er ikke en kontrakt som kan sammenlignes med et business-forhold. Og det finnes ikke noe NAV for de som sitter og sliter med vanskelige forhold. Hva skal man gjøre? Gå og søke om en "dagkvote" med nærhet?

Anonymkode: 2f744...69f

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBrunkrem skrev:

Da må man i så fall straffe den parten som blir bedratt også, siden det som oftest er like mye deres egen feil. Er du av dem som har opplevd mye utroskap, så er du sannsynligvis en dårlig partner. Sorry mac, men det er sannheten. Det finnes grunner til at menn eller kvinner er utro mot akkurat deg. Bedriver du sexnekt? Da har du deg selv å takke. Er du en dårlig lytter? Da har du deg selv å takke. Er du en kontrollfreak? Da har du deg selv å takke. Og lista går videre og videre.

Nei

Da, bryter en ut av forholdet 

Ingen av grunnene du oppga er gode nok grunner til å drive med utroskap.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, for en gjeng...

Tja, mannen til venninna mi var utro og vet du hvordan hun fant ut av det? Hun fikk beskjed etter noen blodprøver at hun hadde fått kjønnssykdommer. Hun måtte også teste seg for hiv. Så nei du, det er ikke bare to stykker som har sex som om ingenting har skjedd. 

Anonymkode: 948c0...83b

Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av a l'orange

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...