Gå til innhold

ME nye folkesyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er noen beviser for at de har en fysisk sykdom. Det er mye mer som taler for at det er psykisk. 

Anonymkode: 15363...5a0

Det er mange som har forsket og kommet frem til at det er fysisk. Flere linker i denne tråden.

Anonymkode: 09e55...c14

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig trist å lese enkelte svar her. 

Jeg har gått fra alvorlig grad til mild/middels ME. Med flere års hjelp fra profesjonelle. 

Jeg har lagt i mange år i et eget bygget rom, der ingen dagslys fikk komme inn og mat gjennom sonde. Helsepersonell har vært å stelt meg. 

Nå klarer jeg tilbringe dagen i stuen og ja. Jeg går på kino. Men ingen, da mener jeg ingen kan se mitt indre. Jeg har gått glipp av mye og mistet så og si alle vennene mine. Har 2 igjen. Jeg har aldri en dag der jeg kan stå oppreist og snakke med folk uten å være redd for å falle. Jeg bruker mange timer på å føle meg "normal" igjen etter jeg har feks vært på kino, eller gått meg en liten tur eller handlet middag. 

Det å kunne gå på kino eller gjør slike ting som er sosialt kan på overhode ikke sammenlignes med skole/jobb. På en skole/jobb skal man utføre oppgaver og forholde seg til masse på noen timer hver dag. Jeg er ufør og slik det er nå har jeg ikke sjans i havet å jobbe. Men er det noe jeg VIL så er det å jobbe og det vet jeg at jeg skal få til en vakker dag, om det bare er en dag i uken.

Anonymkode: 72737...046

• Liker 2
Skrevet

Det jeg ikke skjønner med de som er "ME" syke er at de nekter for at sykdommen kan skyldes annen fysisk eller psykisk sykdom. 

ME er en diagnose som ikke kan behandles eller helbredes. Burde det ikke være positivt om symptomene til de som har "ME" hadde skyldtes andre fysiske eller psykiske sykdommer. På den måten kunne man strebet etter å finne en annen fysisk eller psykisk årsak som KAN behandles. 

Når ME-pasienter blir aggressive over å høre at symptomene kan skyldes andre fysisk eller psykisk sykdom som kan behandles, så gir det meg et inntrykk over at disse menneske ønsker seg en diagnose som ikke kan behandlet. Noe som igjen kun styrker min skepsis til at ME faktisk er en reell sykdom.

Anonymkode: f9676...026

• Liker 6
Skrevet

Meg over. Ville bare legge til at jeg virkelig ikke håper noen av dere som tror vi er late, at dere møter veggen og aldri klarer å reise dere igjen. 

Men pass på; karma kan bite.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Meg over. Ville bare legge til at jeg virkelig ikke håper noen av dere som tror vi er late, at dere møter veggen og aldri klarer å reise dere igjen. 

Men pass på; karma kan bite.

Jeg skal gi meg på at "alle" med diagnosen

er late, enig i at jeg gikk litt for sterkt ut i hovedinnlegget (ts her). 

Jeg tviler ikke på at flere med ME diagnosen er reelt skikkelige syke, men jeg tror ikke dette skyldes en årsak som heter ME, men andre fysiske eller psykiske årsaker som ikke er avdekket hos pasienten. 

Men når jeg skrev at ME pasienter var late så var den mer myntet mot de som spiller syke, for de er det dessverre mange av. Jeg beklager om jeg tråkket noen på tærne, fordi jeg vet at det også finnes de som faktisk er ordentlig syke.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke skjønner med de som er "ME" syke er at de nekter for at sykdommen kan skyldes annen fysisk eller psykisk sykdom. 

ME er en diagnose som ikke kan behandles eller helbredes. Burde det ikke være positivt om symptomene til de som har "ME" hadde skyldtes andre fysiske eller psykiske sykdommer. På den måten kunne man strebet etter å finne en annen fysisk eller psykisk årsak som KAN behandles. 

Når ME-pasienter blir aggressive over å høre at symptomene kan skyldes andre fysisk eller psykisk sykdom som kan behandles, så gir det meg et inntrykk over at disse menneske ønsker seg en diagnose som ikke kan behandlet. Noe som igjen kun styrker min skepsis til at ME faktisk er en reell sykdom.

Jeg har skrevet i denne tråden. Først trodde de det var hjernesvulst, så håpte jeg det var stoffskiftet, så fikk jeg påvist Epstein-Barr. Ble selvfølgelig utredet hos psykolog også før jeg fikk diagnosen. Jeg kjenner absolutt ikke meg selv og andre ME-syke igjen i det du skriver.

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner det rart at de med diagnosen ME er så 100% sikre på at det ikke er psykisk og at de har en veldig(!) negativ holdning til psykiske sykdommer..

Endret av Sulosi
Slettet henvinsning til annet slettet innlegg.
  • Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Anonym2467 skrev:

Det er akkurat det jeg også prøver å få frem men blir bare angrepet med drapstrusler, at barna mine skal bli syk, at jeg er psykisk syk osv osv. 

Jeg finner det rart at de med diagnosen ME er så 100% sikre på at det ikke er psykisk og at de har en veldig(!) negativ holdning til psykiske sykdommer..

Hvis venninna mi hadde ME og ble frisk av lightening prosess nektet på det var psykisk, og jeg som er bipolar tar medisiner som også brukes ved epilepsi...hvem var mest PSYKISK vs fysisk

Anonymkode: f0501...093

• Liker 1
Skrevet

Jeg har skrevet i denne tråden. Først trodde de det var hjernesvulst, så håpte jeg det var stoffskiftet, så fikk jeg påvist Epstein-Barr. Ble selvfølgelig utredet hos psykolog også før jeg fikk diagnosen. Jeg kjenner absolutt ikke meg selv og andre ME-syke igjen i det du skriver.

Men Epstein-Barre er utmattelse syndrom så vidt jeg vet, og om du fikk påvist det så skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha det til at du har ME?

Og hva er det med min beskrivelse av ME syke du ikke kjenner igjen? ME er en diagnose legene gir når de ikke klarer å finne noen svar på symptomene. Selv en hypokonder vil få diagnosen ME, og da har vi veldig mange ulike og sprikende utfall av ME. Så blir feil å sammenligne alle med ME og gi dem en generell beskrivelse som passer alle med ME, det vil ikke være mulig.

• Liker 3
Skrevet

Hvis venninna mi hadde ME og ble frisk av lightening prosess nektet på det var psykisk, og jeg som er bipolar tar medisiner som også brukes ved epilepsi...hvem var mest PSYKISK vs fysisk

Anonymkode: f0501...093

Both...

Anonymkode: 7df50...ebf

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym2467 skrev:

Jeg har ME selv, og dette kan like gjerne ha blitt utløst av psykiske traumer som av en fysisk sykdom. Poenget er jo at det ikke alltid hjelper å gå til psykolog når du tilsynelatende er frisk...

Anonymkode: 7d82d...e68

Endret av Sulosi
Red. sitat
Skrevet

Jada og forskere mener at du kan dø av å spise gulrøtter, egg osv.. Slutt å les svada artikler og ta de for god fisk.

Anonymkode: 7df50...ebf

Ingenting i denne artikkelen er svada

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym2467 skrev:

Enig. Merker en veldig negativ holdning hos flere som skal motbevise at ME ikke kan skyldes andre sykdommer. 

Jeg nekter å tro at slike negative holdninger, desktruktivitet, drapstrussler og angrep hvor de ønsker syke barn kan komme fra personer som har en sunn og god psykisk helse. Beklager om dette tråkker på noen, men drapstrusler og så destruktiv argumentasjon er ikke vanlig.

Endret av Sulosi
Red. sitat
  • Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har undersøkt det som er å undersøkes når man får ME diagnosen, vanlig utredningstid er to år. Det er også mange karakteristiske symptomer på ME. Det er ikke sånn at de ikke aner hva som feiler pasienten og setter ME diagnosen, man passer som regel inn for hva ME er og går derfor ut fra å utelukke alle andre sykdommer som kan gi samme symptomer. 

Anonymkode: 97f17...639

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Epstein-Barre er utmattelse syndrom så vidt jeg vet, og om du fikk påvist det så skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha det til at du har ME?

Og hva er det med min beskrivelse av ME syke du ikke kjenner igjen? ME er en diagnose legene gir når de ikke klarer å finne noen svar på symptomene. Selv en hypokonder vil få diagnosen ME, og da har vi veldig mange ulike og sprikende utfall av ME. Så blir feil å sammenligne alle med ME og gi dem en generell beskrivelse som passer alle med ME, det vil ikke være mulig.

Diagnosen min er ME utløst av Epstein-Barr.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at ME-syke nekter å vurdere at det kan ligge noe annet fysisk eller psykisk i bunnen.

• Liker 2
Skrevet

Diagnosen min er ME utløst av Epstein-Barr.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at ME-syke nekter å vurdere at det kan ligge noe annet fysisk eller psykisk i bunnen.

Om jeg husker rett er Epstein-Barr en kronisk sykdom. Hvis du har fått denne påvist, hvorfor skal du da vri det til ME, når sykdomsbildet til Epstein-Barr er likt med de som mener å ha ME. 

Jeg mener ikke å kverulere, men har ikke tanken slått deg at de symptomene, og den sykdommen du har faktisk er Epstein-Barr? 

Jeg kan ikke mye om Epstein-Barr, men såvidt jeg husker er dette en kronisk sykdom som gir utmattelse. Hvorfor skal man da dra inn ME, når Epstein-Barr kan forklare sykdomsbildet ditt?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Hva er det med folk som ikke leser det jeg har skrevet?? Begynne å bli mektig lei av det da jeg har sagt x antall ganger at psykisk sykdom er ingenting å skamme seg over og at jeg ikke skjønner meg på folk som stigmatiserer psykiske sykdommer! 

Hvorfor har du et sykelig behov for å sette et likhetstegn mellom ME og psykisk sykdom? At noen kan ha utnyttet sårbarheten i diagnosen kan jeg være med på, men da sliter de pyskisk, de har ikke ME.

Anonymkode: 97f17...639

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg har to venner som har/har hatt ME. Sover bare hele døgnet, har ikke energi til å prate engang. Hun ene har gått glipp av all skolegang etter barneskolen og er fortsatt syk... Begge er svært ordentlige, intelligente og hardtarbeidende. Det er ikke latskap.

Husk at "late" mennesker sikkert har sitt og slite med, og og alle er forskjellige. Dette er noe jeg må minne meg selv på også. Jeg tror det er bra at vi i dag har mer kunnskap om sykdommer og allergier. Sparer de det gjelder for mye smerte. Men det kan selvfølgelig overdrives.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...