Gå til innhold

ME nye folkesyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så forbaska irritert over alle som skriker ME og selvdiagnosere seg med dette, når sannheten er at de er giddeløse og late. ME er blitt en farsott og den store folkesykdommen, hvor man stempler seg som ME syk for å bortforklare at man er udugelig og ikke har interesse for å gjøre en stor nok innsats slik som alle andre. 

Merker jeg blir kvalm av alle som pådrar seg ME, og unnskylder sin latskap med dette. Det finne ingen kliniske tester som kan påvise ME, og det er ikke stort annet enn en tullesykdom for å bortforklare seg. Selvsagt kan alle føle på prestasjonspress, bli slitne eller utbrent, men man skriker ikke ME fordet om. Har selv vært helt i kjelleren, utslitt og totalt utladet pga. eksamen og mye arbeid på skolen, men jeg har fremdeles ikke valgt å kaste inn håndkleet for så å skrike ME. At på til skal de  som mener å ha "ME" være så sinnsykt selvmedlidende og nærmest krever at alle skal si "stakkars deg" fordi de ikke orker eller gidder å ta seg sammen. Synes dette ME hysteriet er gått over stokk og stein. Var ingen som hadde denne liksom sykdommen i gamle dager, da bet man tenna sammen og kom seg gjennom den harde hverdagen.

Anonymkode: f9676...026

Vel. Når folk ligger i senga si i 5 år med lyset av så tror jeg ikke bare de er late.  Sorry. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En må utelukke psykisk sykdom før en kan få ME diagnosen. Så ditt familiemedlem har da altså fått utelukket psykisk sykdom. 

Anonymkode: 97f17...639

Vel... Han fikk diagnosen av fastlegen for over 10 år siden. Og når han har vært innlagt mange ganger i ettertid på sykehus kommer hele tiden psykiater på banen og mener det ikke feiler han noe og at det er psykisk. Jeg sier ikke alle detaljene her for da kunne jeg skrevet en bok om dette, alt jeg trenger å si er at i hans tilfelle er det uten tvil psykisk. Hos andre er det kanskje ikke psykisk, men de fleste burde være mer åpne for psykiatrisk behandling  slik at de kanskje kan bli frisk på den måten.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Boomonster skrev:

Vel. Når folk ligger i senga si i 5 år med lyset av så tror jeg ikke bare de er late.  Sorry. 

Nei da er de kanskje alvorlig psykisk syke og burde være mer åpne for psykiatrisk behandling.

• Liker 7
Skrevet
48 minutter siden, Insanomanical skrev:

Psykiske lidelser er jo noe man både har og er det ikke bare en sykdom men en del av personen. Ikke-psykiske lidelser er derimot noe kroppen til en person er rammet av og man kan skylde på at det er sykdommen som holder en tilbake. Ved psykiske sykdommer så er det å skylde på psykdommen det samme som å skylde på seg selv. Så det er ofte et sårt tema for den det angår.

Det er sant! Men psykiske sykdommer er veldig stigmatisert av de som ikke lider av det, og det er det jeg ikke skjønner meg på. Hvorfor ser folk ned på de med psykiske sykdommer?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Anonym2467 skrev:

Det er sant! Men psykiske sykdommer er veldig stigmatisert av de som ikke lider av det, og det er det jeg ikke skjønner meg på. Hvorfor ser folk ned på de med psykiske sykdommer?

Det er ganske enkelt fordi mennesker tenker at alle er som dem selv, dvs alt burde være like enkelt for alle andre som det er for dem selv. Folk flest er på en måte autister som ikke klarer sette seg inn i hvordan andre har det

Anonymkode: c40a7...181

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske enkelt fordi mennesker tenker at alle er som dem selv, dvs alt burde være like enkelt for alle andre som det er for dem selv. Folk flest er på en måte autister som ikke klarer sette seg inn i hvordan andre har det

Trist men sant..

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Boomonster skrev:

Du blir overrasket over å se hvor langt enkelte kan gå for å prøve å bevise at de er syke. Disse som låser seg inne på et mørkt rom har åpenbart dratt seg selv ned i en ond spiral hvor de har pådratt seg psykiske lidelser i sitt forsøk på å mane frem ME. 

Hadde disse vært mer åpne for psykiatrisk behandling hadde nok utfallet vært noe helt annet. At ME er en reell sykdom har vi null bevis for, men forskning som viser til at ME ikke er reelt er det derimot plenti av.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du blir overrasket over å se hvor langt enkelte kan gå for å prøve å bevise at de er syke. Disse som låser seg inne på et mørkt rom har åpenbart dratt seg selv ned i en ond spiral hvor de har pådratt seg psykiske lidelser i sitt forsøk på å mane frem ME. 

Hadde disse vært mer åpne for psykiatrisk behandling hadde nok utfallet vært noe helt annet. At ME er en reell sykdom har vi null bevis for, men forskning som viser til at ME ikke er reelt er det derimot plenti av.

Det stemmer ikke. Les linken jeg linket øverst på side 4. Det tyder på at ME er en autoimmun sykdom.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! At ME er en reell sykdom kommer som regel fra en eller annen tulling av en professor i et land ingen har hørt om. Mens resten av verdens leger/professorer viser til at ME ikke er en reell sykdom. Hvem skal jeg tro på? Hmmmmm...

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ME, dog i en mild grad. Jeg jobber fullt, men siden jeg gjør det så må jeg ta det veldig med ro resten av dagen. Helgene går ofte med til å hvile. Dersom jeg f.eks er på ferie hvor det blir mye gåing, så går det greit når jeg er der. Når jeg derimot kommer hjem så må jeg betale med å være dårlig og mye sengeliggende i en ukes tid. Tror du virkelig at dette er gøy og noe jeg gjør for moro skyld? Ikke har jeg psykiske problemer heller..... Skulle ha gjort mye for å ha like mye energi som andre (friske) har.

Anonymkode: 7d82d...e68

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ME, dog i en mild grad. Jeg jobber fullt, men siden jeg gjør det så må jeg ta det veldig med ro resten av dagen. Helgene går ofte med til å hvile. Dersom jeg f.eks er på ferie hvor det blir mye gåing, så går det greit når jeg er der. Når jeg derimot kommer hjem så må jeg betale med å være dårlig og mye sengeliggende i en ukes tid. Tror du virkelig at dette er gøy og noe jeg gjør for moro skyld? Ikke har jeg psykiske problemer heller..... Skulle ha gjort mye for å ha like mye energi som andre (friske) har.

Men hvordan kan du være så sikker på at det ikke er psykisk? Min mor hadde hjerteinfarkt for 3 år siden og jeg har ikke lenger telling på hvor mange ganger jeg har trodd jeg selv har fått det i etterkant. Jeg har alle symptomene til et hjerteinfarkt(smerter i venstre arm, kvalm, som om noen står på brystet mitt osv), og ble lagt inn på sykehuset noen ganger før jeg selv tenkte at dette kunne være psykisk. Jeg klarer nå å puste meg gjennom disse "hjerteinfarktene" som helt tydelig sitter i hodet mitt.. De fleste tror nok ikke du gjør det for moro skyld(ikke jeg ihvertfall), men mange tror nok det sitter i hodet ditt og med en mer positiv holdning til psykiatrisk behandling vil du bli bedre og kanskje helt frisk.

Endret av Anonym2467
  • Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har blitt sjekket for stoffskifteproblemer? Jeg har alle symptomene du nevner, og jeg er "bare" stoffskiftesyk. 

Anonymkode: 4655f...282

Ja stoffskiftet ble sjekket først under utredningen og jeg har normale verdier. Har mast meg til å ta blodprøvene to ganger til fordi jeg var så desperat for en diagnose det fins medisiner for men fortsatt normal. Epstein-Barr var det eneste de fant "positive" spor av i kroppen så jeg hadde antagelig kyssesyke når det startet.

Håper stoffskiftemedisinene virker for deg. Det er ikke artig å ha det sånn :klemmer:

Anonymkode: 09e55...c14

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Helt enig! At ME er en reell sykdom kommer som regel fra en eller annen tulling av en professor i et land ingen har hørt om.

Sånn som de nordmennene i den linken øverst på side 4....

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Helt enig! At ME er en reell sykdom kommer som regel fra en eller annen tulling av en professor i et land ingen har hørt om. Mens resten av verdens leger/professorer viser til at ME ikke er en reell sykdom. Hvem skal jeg tro på? Hmmmmm...

https://www.nrk.no/telemark/ny-forskning-gir-hap-om-me-kur-1.12955004

Anonymkode: 09e55...c14

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som de nordmennene i den linken øverst på side 4....

Det var bare et eksempel som var satt på kanten. At 1 av si 1000 leger mener ME er reell sier meg at ME ikke er reell. Jeg stoler på ekte forskning og den sier ME ikke er en reell sykdom.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Men hvordan kan du være så sikker på at det ikke er psykisk? Min mor hadde hjerteinfarkt for 3 år siden og jeg har ikke lenger telling på hvor mange ganger jeg har trodd jeg selv har fått det i etterkant. Jeg har alle symptomene til et hjerteinfarkt(smerter i venstre arm, kvalm, som om noen står på brystet mitt osv), og ble lagt inn på sykehuset noen ganger før jeg selv tenkte at dette kunne være psykisk. Jeg klarer nå å puste meg gjennom disse "hjerteinfarktene" som helt tydelig sitter i hodet mitt.. De fleste tror nok ikke du gjør det for moro skyld(ikke jeg ihvertfall), men mange tror nok det sitter i hodet ditt og med en mer positiv holdning til psykiatrisk behandling vil du bli bedre og kanskje helt frisk.

Er rimelig sikker på at dette ikke er psykisk ja, da jeg selvsagt har vært innom psykolog på veien etter å finne noe som kan hjelpe. Har ikke latt noe vært uprøvd. Og det er ikke når man "står på" at disse periodene kommer, det er etterpå. For mitt vedkommende så begynner symptomene med hodepine og sår hals (omtrent som forkjølelse) - så kommer utmattelsen.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Les linken jeg linket øverst på side 4. Det tyder på at ME er en autoimmun sykdom.

Skal du motsi meg så bør du som et minimum kunne litt om kroppen. Den linken du linker til er veldig lite troverdig, av flere grunnen. 

For det første er dette en 3 år gammel studie som ble avblåst fordi de beviselig ikke klarte å finne en klar link mellom b-celler og ME. Hadde det virkelig vært noe i denne artikkelen så hadde vi behandlet ME på en helt annen måte enn det vi gjør i dag. Det faktum at denne forskningen ble avlagt og ikke er praktisert som medisinsk behandling per i dag beviser at denne studien tok feil. 

For det andre, b-celler eller beta celler som det kalles er de cellene som produserer insulin. Så hvis b-celler hadde vært linket til ME så hadde også diabetes type 1 vært et kjent fenomen med ME-pasienter, noe det ikke er.

For det tredje er b-celler målbart på kliniske tester, men ME derimot er ikke visbart på noen kliniske tester. Dersom denne artikkelen hadde vært korrekt så ville ME vært synlig på kliniske tester, noe det ikke er.

Så med enkel fysiologi kan man se at den artikkelen du linket til ikke er fakta. ME er ikke en autoimmun sykdom, hadde det vært det kunne man funnet tegn på ME ved test av anti-stoffer. Påpeker igjen, ME viser ikke på tester, så da kan den heller ikke være autoimmun og knyttet til antistoffer.

• Liker 5
Skrevet
Betegnelsen ME (Myalgisk encefalomyelitt/encefalopati) oppstod i 1956 og betyr at det foreligger muskelsmerter og inflammasjon/sykdom i hjerne- og ryggmarg.

Sykdommen ble klassifisert av WHO som en nevrologisk sykdom i 1969 med diagnosekoden ICD-10 G93.3

Epidemiologiske studier tyder på at ME rammer 0.2 – 0.4% av befolkningen.
Det utgjør 10.000 – 20.000 tilfeller i Norge. 

Anonymkode: 8faf1...32d

• Liker 3
Skrevet
Det karakteristiske bildet ved ME er preget av at sentralnervesystem og muskulatur raskt blir utmattet og at pasienten opplever influensafølelse, energisvikt og generell symptomøkning etter anstrengelse. I tillegg foreligger det en unormal, langsom restitusjonsperiode – vanligvis på 24 timer eller mer (fra en uke til flere måneder).

Utmattelsen, som kan utløses ved minimal aktivitet, kan ikke sammenlignes med vanlig tretthet som friske mennesker opplever etter anstrengelse, men er beskrevet som en nevroimmunologisk energisvikt. 

Andre symptomer er smerter, svekket konsentrasjonsevne og korttidsminne, vanskeligheter med å bearbeide informasjon, regnevansker, problemer med å finne ord, dårlig balanse og koordinasjon, muskelsvakhet, muskelrykninger og overfølsomhet for sanseinntrykk (lys, lyd, trykk/berøring, dufter).

Videre er det problemer med å opprettholde blodtrykk i oppreist stilling, ørhet, ekstrem blekhet, hodepine, søvnforstyrrelser, kvalme og irritabel tarm syndrom, hyppig vannlating og blæreforstyrrelser, hjertebank med eller uten hjerterytmeforstyrrelser, anstrengelsesutløst åndenød (luftmangel), temperaturforstyrrelser, vektendringer og nedsatt toleranse for alkohol og medisiner.

Anonymkode: 8faf1...32d

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke noen gjør dette for moroskyld, men tvert imot tror jeg det skyldes psykisk lidelse. Avmakt, slappet, nedsatt allmenntilstand er jo vanlige symptom på bl.a. depresjon. 

Ser man på psykiatrien så sier den at ubehandlet psykiske lidelser eller dårlig psyke kan bryte ned kroppen fysisk. 

Det jeg ikke forstår er hvordan kan dere som mener å ha ME vite at det ikke skyldes underliggende, ubehandlet psykisk lidelse når dere er så låst at dere nekter å åpne muligheten for at det kan være noe psykisk. 

Er det fordi ME ikke har den samme "skammen" og fordømmende som det å ha en psykisk lidelse? Jeg undres.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...