Gå til innhold

ME nye folkesyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Det var bare et eksempel som var satt på kanten. At 1 av si 1000 leger mener ME er reell sier meg at ME ikke er reell. Jeg stoler på ekte forskning og den sier ME ikke er en reell sykdom.

Så hva mener du da at de som har ME (eller hva du vil kalle det) sliter med da?

Anonymkode: 7d82d...e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser de X antall tidligere innleggene mine her i denne tråden vil du finne ut at jeg mener det er psykisk. Og før du hisser deg opp over min mening om det, les hva jeg har skrevet tidligere.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke noen gjør dette for moroskyld, men tvert imot tror jeg det skyldes psykisk lidelse. Avmakt, slappet, nedsatt allmenntilstand er jo vanlige symptom på bl.a. depresjon. 

Ser man på psykiatrien så sier den at ubehandlet psykiske lidelser eller dårlig psyke kan bryte ned kroppen fysisk. 

Det jeg ikke forstår er hvordan kan dere som mener å ha ME vite at det ikke skyldes underliggende, ubehandlet psykisk lidelse når dere er så låst at dere nekter å åpne muligheten for at det kan være noe psykisk. 

Er det fordi ME ikke har den samme "skammen" og fordømmende som det å ha en psykisk lidelse? Jeg undres.

Anonymkode: f9676...026

Jeg er helt enig med deg at psykiske underliggende traumer kan forårsake ME, akkurat som det også kan forårsake kreft og hjerteinfarkt. Noe som også er typisk for ME syke (jeg har selv erfart dette) er at man ikke kan trene seg frisk. Har man en psykisk eller fysisk sykdom så blir man ofte bedre av å trene eller være ute i naturen. En som har ME blir alltid verre av dette.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sansynligvis pasienter med psykisk sykdom som ikke er villig til å innrømme eller ta dette innover seg. Derfor blir det lettere å gjemme seg bak ME enn å innrømme at det muligens kan være psykisk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ME er reel for noen, og jeg tror disse er syke av en fysisk sykdom. Men jeg sliter med å forstå enkelte som hevder de har ME. 
Jeg synes det er vanskelig å tro på en jeg kjenner som ikke klarte å stå opp om morgenen for å dra på utprøving på NAV, og skylder på ME, når sannheten er at vedkommende sitter oppe hele natten hver natt og spiller/gamer på nett. Jeg som ikke har ME hadde heller ikke klart å jobbe på dagtid da.

Det er vanskelig å tro når vedkommende ikke klarer å komme seg til et møte 3 km unna på et navkontor, men samme dag drar 12 mil for å klippe seg hos en frisør.

Når vedkommende må trilles rundt i rullestol, eller ikke klarer å gå opp en trapp, plutselig er helt fin når det er fest i vennegjengen og danser og holder det gående hele kvelden og natten.

Hvis jeg sliter med å forstå, kan jeg tenke meg at NAV også gjør det, men det er alltid en unnskyldning for dette. 

I en annen diskusjon her inne forsvarte noen det med

1, Kanskje gaming er det eneste vedkommende orker å holde på med og det eneste som gir mening.

2. Kan godt forstå at det er vanskelig å mobilisere krefter til å dra på et NAV møte i forhold til det å dra til en frisør som er en positiv opplevelse.

3. Når en ME syk danser en hel natt eller drar på lange gåturer i fjellet, forklares det med at de har gode dager, og at ingen andre ser dem når de ligger rett ut. 

Hvis det er slik kan de ikke stilles krav til på noen som helst måte, og ikke ta ansvar for noe som helst. Og det er vanskelig å forstå. 

Anonymkode: a5c17...6f7

• Liker 7
Skrevet

ME er jo en ekskluderingsdiagnose. Det betyr at de vet ikke hva som forårsaker eller hva "ME" er. Det betyr også at det nok er pasienter med flere typer sykdom i denne gruppen, noen har psykisk lidelse og blir friske ved å dra på snu-tankegangen-kurs, mens andre er fysisk syke, dermed funker det ikke på dem. Har lagt merke til at en del av de som har blitt kurert på lightning-kurs, glemmer at ME er en ekskluderingsdiagnose, og at andre pasienter faktisk kan ha fysisk sykdom, selv om de ikke hadde det. At pasienter blir sauset sammen slik i en sekke-diagnose er uheldig og en belastning for de med alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 21199...d44

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg at psykiske underliggende traumer kan forårsake ME, akkurat som det også kan forårsake kreft og hjerteinfarkt. Noe som også er typisk for ME syke (jeg har selv erfart dette) er at man ikke kan trene seg frisk. Har man en psykisk eller fysisk sykdom så blir man ofte bedre av å trene eller være ute i naturen. En som har ME blir alltid verre av dette.

Nå er det ikke alle med psykisk lidelse som blir bedre av å trene. Uten å utlevere venner kan jeg si at jeg kjenner bekjente med psykisk sykdom som blir dårligere og utmattet om de bruker for mye energi. Men disse har ingen ME diagnose, de har  en psykisk diagnose hvor psykiatrisk behandling er det eneste som har hjulpet dem med å bli friskere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ME er reel for noen, og jeg tror disse er syke av en fysisk sykdom. Men jeg sliter med å forstå enkelte som hevder de har ME. 
Jeg synes det er vanskelig å tro på en jeg kjenner som ikke klarte å stå opp om morgenen for å dra på utprøving på NAV, og skylder på ME, når sannheten er at vedkommende sitter oppe hele natten hver natt og spiller/gamer på nett. Jeg som ikke har ME hadde heller ikke klart å jobbe på dagtid da.

Det er vanskelig å tro når vedkommende ikke klarer å komme seg til et møte 3 km unna på et navkontor, men samme dag drar 12 mil for å klippe seg hos en frisør.

Når vedkommende må trilles rundt i rullestol, eller ikke klarer å gå opp en trapp, plutselig er helt fin når det er fest i vennegjengen og danser og holder det gående hele kvelden og natten.

Hvis jeg sliter med å forstå, kan jeg tenke meg at NAV også gjør det, men det er alltid en unnskyldning for dette. 

I en annen diskusjon her inne forsvarte noen det med

1, Kanskje gaming er det eneste vedkommende orker å holde på med og det eneste som gir mening.

2. Kan godt forstå at det er vanskelig å mobilisere krefter til å dra på et NAV møte i forhold til det å dra til en frisør som er en positiv opplevelse.

3. Når en ME syk danser en hel natt eller drar på lange gåturer i fjellet, forklares det med at de har gode dager, og at ingen andre ser dem når de ligger rett ut. 

Hvis det er slik kan de ikke stilles krav til på noen som helst måte, og ikke ta ansvar for noe som helst. Og det er vanskelig å forstå. 

Anonymkode: a5c17...6f7

Helt enig. Da tenker jeg heller at det er psyken det er noe galt med. At noen dager er den bra(når positive ting skjer), mens noen dager er den dårlig(når man må på NAV osv).

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du motsi meg så bør du som et minimum kunne litt om kroppen. Den linken du linker til er veldig lite troverdig, av flere grunnen. 

For det første er dette en 3 år gammel studie som ble avblåst fordi de beviselig ikke klarte å finne en klar link mellom b-celler og ME. Hadde det virkelig vært noe i denne artikkelen så hadde vi behandlet ME på en helt annen måte enn det vi gjør i dag. Det faktum at denne forskningen ble avlagt og ikke er praktisert som medisinsk behandling per i dag beviser at denne studien tok feil. 

Avlagt? Virker som om den fortsatt holder på å undersøke saken, men som med alt annet tar slike ting år å finne ut av

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/07/03/me-vedlikeholdsbehandling-forlenger-effekt-av-rituximab/

Det er heller ikke sikkert alle som får diagnosen har den samme sykdommen, for å si det sånn, og da ville man heller ikke sett en diabetes link. Akkurat slik ulike type mageproblemer blir dyttet under samme kategori, eller hvordan man bare veldig nylig begynner å oppdage at det finnes subtyper av depresjon https://www.extremetech.com/extreme/241222-groundbreaking-fmri-study-weill-cornell-finds-four-distinct-neurological-subtypes-depression

Anonymkode: c40a7...181

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Hvis du leser de X antall tidligere innleggene mine her i denne tråden vil du finne ut at jeg mener det er psykisk. Og før du hisser deg opp over min mening om det, les hva jeg har skrevet tidligere.

Jeg er ikke så mye her inne på Kvinneguiden, men denne overskriften fenget meg da jeg selv har en ME diagnose. Ja, det kan godt være psykiske ting som kan være årsaken til ME, og det kan være virussykdommer. Uansett så kommer man i en tilstand der hverken aktivitet eller hvile hjelper. Og jeg hisser meg ikke så veldig opp over mennesker som har meninger som du har, jeg kan faktisk forstå det. Jeg ser aldri syk ut på jobb (har en ledende og krevende stilling), men når jeg er hjemme kan jeg ligge hele dagen. Det er prisen man betaler for å være oppegående og i full jobb.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke alle med psykisk lidelse som blir bedre av å trene. Uten å utlevere venner kan jeg si at jeg kjenner bekjente med psykisk sykdom som blir dårligere og utmattet om de bruker for mye energi. Men disse har ingen ME diagnose, de har  en psykisk diagnose hvor psykiatrisk behandling er det eneste som har hjulpet dem med å bli friskere.

Problemet er jo at man ofte er "for frisk" til å få psykiatrisk behandling når man er rimelig oppegående....

• Liker 1
Skrevet

Avlagt? Virker som om den fortsatt holder på å undersøke saken, men som med alt annet tar slike ting år å finne ut av

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/07/03/me-vedlikeholdsbehandling-forlenger-effekt-av-rituximab/

Det er heller ikke sikkert alle som får diagnosen har den samme sykdommen, for å si det sånn, og da ville man heller ikke sett en diabetes link. Akkurat slik ulike type mageproblemer blir dyttet under samme kategori, eller hvordan man bare veldig nylig begynner å oppdage at det finnes subtyper av depresjon https://www.extremetech.com/extreme/241222-groundbreaking-fmri-study-weill-cornell-finds-four-distinct-neurological-subtypes-depression

Anonymkode: c40a7...181

Artiklen du linker til er her nesten 1.5 år, forskningen ble avlagt, vi er i slutten av 2016 ikke midten av 2015.

Og at har man en diagnose er det sikkert at man også har samme sykdom. F.eks en person med diabetes type 1 diagnosen har sykdommen diabetes type 1, man kan ikke ha en annen sykdom enn hva diagnosen tilsier. 

Men ga et ganske tydelig og konsist svar på hvorfor ME ikkesant være autoimmunt og hvorfor det ikke kan linkes til b-celler.

Men i stede for å bare bruke barnehagementalitet som "du tar feil, jeg har rett", kan du ikke heller prøve forklare hvorfor jeg tar feil. For så langt er du kun kverulerende og prøver å motsi meg uten å bruke et fnugg av fakta.

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Det var bare et eksempel som var satt på kanten. At 1 av si 1000 leger mener ME er reell sier meg at ME ikke er reell. Jeg stoler på ekte forskning og den sier ME ikke er en reell sykdom.

Forskningen viser tydelig at me er en reell sykdommen men me er ikke en utdypende del av legestudiet som så utrolig mange andre sjeldne sykdommer så da er det.jo åpenbart kun spesialistene som kan Oh forstår sykdommen og.ikke de som ikke har utdypet seg.i den!!  

Anonymkode: 76c02...fbc

• Liker 4
Skrevet

Hva med de som blir friske av lightning prosess da? Selvsagt er ME en psykisk sykdom, hvis ikke hadde jo ikke disse menneskene blitt friske av et slikt opplegg. 

Og kom ikke å si at de som blir friske av LP ikke egentlig har ME. Så lenge ingenting kan vises på prøver, har vel de like mye ME som de som nekter å prøve LP fordi de hardnakket hevder at ME ikke er psykisk. 

Anonymkode: 15363...5a0

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Det karakteristiske bildet ved ME er preget av at sentralnervesystem og muskulatur raskt blir utmattet og at pasienten opplever influensafølelse, energisvikt og generell symptomøkning etter anstrengelse. I tillegg foreligger det en unormal, langsom restitusjonsperiode – vanligvis på 24 timer eller mer (fra en uke til flere måneder).

Utmattelsen, som kan utløses ved minimal aktivitet, kan ikke sammenlignes med vanlig tretthet som friske mennesker opplever etter anstrengelse, men er beskrevet som en nevroimmunologisk energisvikt. 

Andre symptomer er smerter, svekket konsentrasjonsevne og korttidsminne, vanskeligheter med å bearbeide informasjon, regnevansker, problemer med å finne ord, dårlig balanse og koordinasjon, muskelsvakhet, muskelrykninger og overfølsomhet for sanseinntrykk (lys, lyd, trykk/berøring, dufter).

Anonymkode: 8faf1...32d

Kjenner meg igjen, men jeg har bipolar, ikke ME

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som blir friske av lightning prosess da? Selvsagt er ME en psykisk sykdom, hvis ikke hadde jo ikke disse menneskene blitt friske av et slikt opplegg. 

Og kom ikke å si at de som blir friske av LP ikke egentlig har ME. Så lenge ingenting kan vises på prøver, har vel de like mye ME som de som nekter å prøve LP fordi de hardnakket hevder at ME ikke er psykisk. 

Overlegen på nevrologisk utredning hvor jeg ble utredet mente at de antagelig var utbrente og hadde blitt feildiagnostisert. Det er helt sikkert mange som får feil diagnose men hvorfor tror du ikke på alle forskerne, professorene og legene som mener at mange har den fysiske sykdommen ME?

Anonymkode: 09e55...c14

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overlegen på nevrologisk utredning hvor jeg ble utredet mente at de antagelig var utbrente og hadde blitt feildiagnostisert. Det er helt sikkert mange som får feil diagnose men hvorfor tror du ikke på alle forskerne, professorene og legene som mener at mange har den fysiske sykdommen ME?

Nevrologisk avdeling mente jeg :)

Skrevet

Psykiske sykdommer er ikke psykiske de heller, men fysiske sykdommer i hjernen

Skrevet

Fordi det ikke er noen beviser for at de har en fysisk sykdom. Det er mye mer som taler for at det er psykisk. 

• Liker 2
Skrevet

Forskning har også vist at både ME, kreft og andre sykdommer kan komme av psykiske påkjenninger (nei, jeg har ikke dokumentasjon). Likevel blir det respektert mye mer når man får kreft el. Ingen som stiller spørsmålstegn ved disse diagnosene og kommer med påstander om at "dette har du fått pga psykisk underliggende sykdom.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...