Gå til innhold

ME nye folkesyken?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig på siden, men hvorfor ble du utredet uten symptomer?

Det kommer til et punkt der det handler mer om semantikk enn noe annet. Hva mener man egentlig med at noe er pga det psykiske

Anonymkode: c40a7...181

Nettopp, det er helt fjottete at folk anstrenger seg for å heller bli diagnostisert med ME enn en annen psykisk lidelse. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig på siden, men hvorfor ble du utredet uten symptomer?

Det kommer til et punkt der det handler mer om semantikk enn noe annet. Hva mener man egentlig med at noe er pga det psykiske

Jeg testet positivt etter å ha slitt med en infeksjon fastlegen ikke fant ut av. Hva det heter og når man tester for ulike ting vet jeg ikke, men leddgikt dukket opp på noen prøvesvar. Det var positivt.  De sendte meg så videre for å se om jeg trengte behandling for dette fremover. Det trengte jeg ikke. Infeksjonen var i et ledd btw. 

Det er over ti år siden, og kjenner det fortsatt ikke på gikta :PDiagnosen er i journalen min hos fastlegen. 

Skrevet

Essensiell tremor kan heller ikke bevises med prøver. Er det også tull? Hva med svimmelhet? Det kan heller ikke bevises.

Anonymkode: 2eb33...274

Skrevet
3 minutter siden, canacas skrev:

Jeg testet positivt etter å ha slitt med en infeksjon fastlegen ikke fant ut av. Hva det heter og når man tester for ulike ting vet jeg ikke, men leddgikt dukket opp på noen prøvesvar. Det var positivt.  De sendte meg så videre for å se om jeg trengte behandling for dette fremover. Det trengte jeg ikke. Infeksjonen var i et ledd btw. 

Det er over ti år siden, og kjenner det fortsatt ikke på gikta :PDiagnosen er i journalen min hos fastlegen. 

Ah, skjønner

Skrevet

Det er ikke noe tvil om at ME er en trendy diagnose, og at det er mange som bruker denne diagnosen for å forklare diffuse symptomer. Jeg har ikke noe problem med å tro på at det finnes reelle tilfeller av ME, men om dette gjelder majoriteten som slenger rundt med diagnosen? Neppe. Det er også disse som ødelegger for de som er reellt syke. 

Ja, det er mange som unnskylder latskap og lite vilje med ME. 

Ja, det er mange som heller skulle ha blitt diagnostisert med psykisk sykdom. 

Ja, det finnes også mennesker som ønsker å ha en slik diagnose av ulike årsaker. 

På grunn av at ME har så diffuse diagnosekriterier er det fritt frem for alle grupper som har lignende symptomer og ikke får utslag på andre prøver. Jeg sier det aldri høyt, men jeg må innrømme at jeg alltid blir litt skeptisk når noen forteller meg at de har ME.  Et familiemedlem av meg ble blant annet diagnostisert med ME, men ble tilsynelatende helt frisk etter hun tok initiativ til å dra på diverse toppturer. Nå er hun i utdanning og er frisk og rask. Det er jo åpenbart noe her som skurrer. Jeg håper virkelig at det er mulig å komme til et punkt der man kan diagnostisere mer målrettet.  

Anonymkode: 3aa94...cb2

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, amativeReflection skrev:

ME burde få et annet navn, og det burde gjøres 100% klart at det er en diagnose man bruker når ingenting annet passer og legene ikke har peiling på hva som feiler en person.

Dette er sant, og det gjelder en haug med andre sykdommer også. Fordi om man har et navn på en sykdom, så vet man ikke noe mere av den grunn. F.ex. så betyr astma "pusteproblemer", det blir ikke noe mere forklart fordi man har et ord man ikke forstår på det. Samme med migrene, det kunne like gjerne hett "vondt i hodet-sykdom", leddgikt kunne hett "vondt i leddene-sykdom", fibromyalgi "vondt i musklene" etc.

Man aner ikke hva som forårsaker disse sykdommene eller hvordan man skal behandle dem. Det samme gjedler ME, men det betyr ikke at det ikke eksisterer for det.

Anonymkode: 9c1ad...f06

• Liker 4
Skrevet

ME er ikke nødvendigvis en tulle(!)diagnose, det jeg dog tror det er er en psykisk sykdom. Vi vet nesten ingenting om hjernen og hva den er i stand til. ME er noe de aller fleste får når alt annet er utelukket. Jeg snakker av erfaring da jeg har noen i familien som har hatt diagnosen ME i mange mange år. Jeg er 100% sikker på at det er psykisk, men resten av familien min nekter på at det kan være psykisk, så da fortsetter livet slik da.. At han har "ME" og får ikke nødvendig hjelp(psykiatri) siden det er kun de rundt som faktisk kan hjelpe. En psykisk syk pasient vil veldig skjeldent søke hjelp selv når det kommer til psykiske lidelser. 

Hadde flere med diagnosen ME vært mer åpen for psykiatrisk behandling hadde nok langt flere vært frisk. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor psykiske lidelser er så stigmatisert? Det er da en sykdom på lik linje med fysiske sykdommer! 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av at ME har så diffuse diagnosekriterier er det fritt frem for alle grupper som har lignende symptomer og ikke får utslag på andre prøver. Jeg sier det aldri høyt, men jeg må innrømme at jeg alltid blir litt skeptisk når noen forteller meg at de har ME.  Et familiemedlem av meg ble blant annet diagnostisert med ME, men ble tilsynelatende helt frisk etter hun tok initiativ til å dra på diverse toppturer. Nå er hun i utdanning og er frisk og rask. Det er jo åpenbart noe her som skurrer. Jeg håper virkelig at det er mulig å komme til et punkt der man kan diagnostisere mer målrettet.  

Grunnen til dette er at ME forårsakes av et virus, og dette viruset slår til når immunforsvaret er nede, og så kan det trekke seg tilbake igjen, og komme tilbake senere. Mange opplever at de blir  helt utmattet etter flåttbitt f.ex., det er når man har fått en infeksjon av flåttbittet, og immunforsvaret er nede, da slår viruset til. Det slår også til under hormonelle forandringer, som f.ex. graviditet eller overgangsalder, og så kan man bli tilsynelatende frisk etterpå når viruset ikke får mere mat. Viruset heter Epstein Barr, og det finnes 50 forskjellige varianter av det. Det går under radaren fordi det flytter seg til organer som leveren og skjoldbrukskjertelen og bare venter på en anledning til å slå til.

Anonymkode: 9c1ad...f06

Gjest Overrasket
Skrevet
32 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det finnes ingen bevis for at ME ikke er en psykisk sykdom. Det finnes ingen kjente fysiske årsaker (akkurat som en horde andre psykiske sykdommer). Alle symptomene er psykisk, og du behandler det med psykofarma. 

At det er klassifisert som en nevrologisk sykdom gjør det ikke mindre psykisk. Heldigvis beveger vi oss bort fra denne fjottete distinksjonen. Alle sykdommer er fysiske, selv om noen har psykiske symptomer.

ME burde få et annet navn, og det burde gjøres 100% klart at det er en diagnose man bruker når ingenting annet passer og legene ikke har peiling på hva som feiler en person.

Jeg vet du bare prater tull om dette temaet og jeg lar det ikke forbli uimotsagt. Det et veldig lett å finne på masse fabrikkerte sammenhenger og få det til å fremstå logisk, men jeg gjennomskuer deg i denne tråden. Fridiktning hører hjemme i andre tråder. 

Skrevet
Akkurat nå, Overrasket skrev:

Jeg vet du bare prater tull om dette temaet og jeg lar det ikke forbli uimotsagt. Det et veldig lett å finne på masse fabrikkerte sammenhenger og få det til å fremstå logisk, men jeg gjennomskuer deg i denne tråden. Fridiktning hører hjemme i andre tråder. 

Du kan gjerne komme med kilder som bestrider en eneste av mine påstander.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Anonym2467 skrev:

ME er ikke nødvendigvis en tulle(!)diagnose, det jeg dog tror det er er en psykisk sykdom. Vi vet nesten ingenting om hjernen og hva den er i stand til. ME er noe de aller fleste får når alt annet er utelukket. Jeg snakker av erfaring da jeg har noen i familien som har hatt diagnosen ME i mange mange år. Jeg er 100% sikker på at det er psykisk, men resten av familien min nekter på at det kan være psykisk, så da fortsetter livet slik da.. At han har "ME" og får ikke nødvendig hjelp(psykiatri) siden det er kun de rundt som faktisk kan hjelpe. En psykisk syk pasient vil veldig skjeldent søke hjelp selv når det kommer til psykiske lidelser. 

Hadde flere med diagnosen ME vært mer åpen for psykiatrisk behandling hadde nok langt flere vært frisk. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor psykiske lidelser er så stigmatisert? Det er da en sykdom på lik linje med fysiske sykdommer! 

Psykiske lidelser er jo noe man både har og er det ikke bare en sykdom men en del av personen. Ikke-psykiske lidelser er derimot noe kroppen til en person er rammet av og man kan skylde på at det er sykdommen som holder en tilbake. Ved psykiske sykdommer så er det å skylde på psykdommen det samme som å skylde på seg selv. Så det er ofte et sårt tema for den det angår.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Anonym2467 skrev:

En må utelukke psykisk sykdom før en kan få ME diagnosen. Så ditt familiemedlem har da altså fått utelukket psykisk sykdom. 

Anonymkode: 97f17...639

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Du kan gjerne komme med kilder som bestrider en eneste av mine påstander.

Det er av samme grunn som hvorfor jeg ikke bruker tid på å vitenskapelig motbevise Donald Duck. 

Endret av Overrasket
Skrevet

ME er nok ikke en psykisk lidelse fordi den har ikke psykiske symptomer. Psykiske lidelser er hjerneorganisle lidelser i hjernen, altså også fysisk! Bare at det gir psykiske symptomer som hallusinasjoner, mani og angst osv . Er jo en grunn til at man får medisiner mot det spm virker i hjernen, hjernen kan bli syk den og som alle andre organer i kroppen!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, aiba skrev:

ME er nok ikke en psykisk lidelse fordi den har ikke psykiske symptomer. Psykiske lidelser er hjerneorganisle lidelser i hjernen, altså også fysisk! Bare at det gir psykiske symptomer som hallusinasjoner, mani og angst osv . Er jo en grunn til at man får medisiner mot det spm virker i hjernen, hjernen kan bli syk den og som alle andre organer i kroppen!

http://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes/G00-G99/G89-G99/G93-/G93.3

Nevn et symptom der som ikke er psykisk. 

Å være slapp er et psykisk symptom. Smerte er psykisk. Alle symptomene der er psykiske, mild feber kan være psykisk.

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, amativeReflection skrev:

ME er jo en psykisk sykdom...

Det er nok ikke diagnostisert som det nei. 

Anonymkode: 90f5e...206

Skrevet
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

http://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes/G00-G99/G89-G99/G93-/G93.3

Nevn et symptom der som ikke er psykisk. 

Å være slapp er et psykisk symptom. Smerte er psykisk. Alle symptomene der er psykiske, mild feber kan være psykisk.

Så bra da så kanskje det vil komme medisin mot Me slik som for bipolar lidelse og schizofreni

Skrevet
6 minutter siden, aiba skrev:

Det er veldig vanskelig å påvise psykiske lidelser ved hjelp av fysiske tester, og det finnes ingen medisiner som kun virker på hjernen!

Anonymkode: e864a...dc3

Skrevet

Er jo noen studier norske forskere har drevet med som tyder på at ME er en autoimmun sykdom som har med b-cellene å gjøre. Mer her:

In 2011, two Norwegian oncologists, Oystein Fluge and Olav Mella of Haukeland University Hospital in Bergen, along with colleagues, studied 30 people diagnosed with chronic fatigue immune dysfunction syndrome (CFIDS). Each received either a placebo or a highly specialized chemotherapy drug called rituximab, which rapidly and selectively depletes B-cells. After 12 months, 10 of 15 patients on the drug significantly improved; only two of 15 on the placebo improved. 

http://discovermagazine.com/2013/may/01-are-b-cells-to-blame-for-chronic-fatigue-syndrome

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å påvise psykiske lidelser ved hjelp av fysiske tester, og det finnes ingen medisiner som kun virker på hjernen!

Anonymkode: e864a...dc3

OCD vet de tilogmed hvor i hjernen sitter og kan operere det i ekstreme tilfeller:) hvor tror du feilen som gir hallusinasjoner sitter da? I nyren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...