AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #21 Skrevet 20. desember 2016 1 minutt siden, Honnikorn skrev: Eh, gikt er da en sykdom. Kan påvises ved blodprøver (forhøyet ANA) og røntgen og ultralyd av ledd. Og MS skader laget rundt nervetrådene og gir lesjoner på hjernen som kan ses på hjernescan. Anonymkode: 556b2...386 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #22 Skrevet 20. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg vet er at de to jeg kjenner som har ME har vært late hypokondere hele livet.Jeg har kjent hun ene siden barndommen, og husker at hun hadde en merkelig fascinasjon for sykdom allerede da. Hun brukte ekte og imaginære symptomer for å få oppmerksomhet fra voksne, feks hvis hun falt i lek så skrek hun ekstremt av smerte og måtte flere ganger hentes av ambulanse. Så vidt jeg vet så brakk hun aldri noe, og fikk ingen diagnose dengang, men når jeg ser tilbake så var dette ren Munchausen. Nå er hun voksen med "ME" og melker "sykdommen" for det der er verdt. Poster daglige oppdateringer om sin sviktende helse på sosiale medier, kaster vekk livet sitt på å ligge i sengen, kjempe mot NAV og reise rundt på forskjellige sykehus og behandlingssteder. Anonymkode: 556b2...386 Du er sikker på at hun har ME og ikke chronic fatigue syndrome? Den første har fysiske symptomer, som lett kan diagnostiseres av spesialister. Den andre er psykisk, og er basert på uforklarlig tretthet. Anonymkode: e864a...dc3 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #23 Skrevet 20. desember 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er sikker på at hun har ME og ikke chronic fatigue syndrome? Den første har fysiske symptomer, som lett kan diagnostiseres av spesialister. Den andre er psykisk, og er basert på uforklarlig tretthet. Anonymkode: e864a...dc3 Vet du hva du snakker om? Anonymkode: c1cf0...5da 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #24 Skrevet 20. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva du snakker om? Anonymkode: c1cf0...5da Jeg har ingen av sykdommene selv, og jeg kjenner ingen som har disse sykdommene. Eller jukseutgaven av disse sykdommene. Men det er forholdsvis lett og lese seg frem til hva nyere forskning har funnet ut. For eksempel: http://tidsskriftet.no/2004/09/kronikk/kroniskpostviralt-utmattelsessyndrom http://www.hfme.org/comparisonchart.htm Anonymkode: e864a...dc3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #25 Skrevet 20. desember 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen av sykdommene selv, og jeg kjenner ingen som har disse sykdommene. Eller jukseutgaven av disse sykdommene. Men det er forholdsvis lett og lese seg frem til hva nyere forskning har funnet ut. For eksempel: http://tidsskriftet.no/2004/09/kronikk/kroniskpostviralt-utmattelsessyndrom http://www.hfme.org/comparisonchart.htm Anonymkode: e864a...dc3 Jeg har IKKE ME, men kronisk utmattelsessyndrom/fatigue som senvirkning etter alvorlig sykdom. Psykisk er det ikke ihvertfall! Anonymkode: c1cf0...5da 7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #26 Skrevet 20. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir så forbaska irritert over alle som skriker ME og selvdiagnosere seg med dette, når sannheten er at de er giddeløse og late. ME er blitt en farsott og den store folkesykdommen, hvor man stempler seg som ME syk for å bortforklare at man er udugelig og ikke har interesse for å gjøre en stor nok innsats slik som alle andre. Merker jeg blir kvalm av alle som pådrar seg ME, og unnskylder sin latskap med dette. Det finne ingen kliniske tester som kan påvise ME, og det er ikke stort annet enn en tullesykdom for å bortforklare seg. Selvsagt kan alle føle på prestasjonspress, bli slitne eller utbrent, men man skriker ikke ME fordet om. Har selv vært helt i kjelleren, utslitt og totalt utladet pga. eksamen og mye arbeid på skolen, men jeg har fremdeles ikke valgt å kaste inn håndkleet for så å skrike ME. At på til skal de som mener å ha "ME" være så sinnsykt selvmedlidende og nærmest krever at alle skal si "stakkars deg" fordi de ikke orker eller gidder å ta seg sammen. Synes dette ME hysteriet er gått over stokk og stein. Var ingen som hadde denne liksom sykdommen i gamle dager, da bet man tenna sammen og kom seg gjennom den harde hverdagen. Anonymkode: f9676...026 Skjønner frustrasjonen din. Opplever det dog som at du skjærer alle over en kam. De jeg kjenner som er/har vært ME-syke oppfører seg overhode ikke sånn. Synd at noen driver med selvdiagnostisering, men det vil ikke si at ME-diagnosen generelt er noen tullediagnose. Anonymkode: 91249...4ef 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #27 Skrevet 20. desember 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har IKKE ME, men kronisk utmattelsessyndrom/fatigue som senvirkning etter alvorlig sykdom. Psykisk er det ikke ihvertfall! Anonymkode: c1cf0...5da Akkurat det der skjønner jeg ikke. At man går så til de grader i forsvarsposisjon? Veldig mange ME/CFS pasienter er utrolig hårsåre. Svært få ME-pasienter blir utredet ved en nevrologisk avdeling. Ofte er det fastlegen som setter diagnosen, gjerne ved å utelukke alle andre sykdommer som fører til symptomene. Av de som faktisk BLIR utredet har mindre enn 2 av 10 sykdommen. Nesten halvparten hadde i stedet en psykisk sykdom. Jeg regner med at du er utredet av en spesialist, siden du er så skråsikker. Og du har min medfølelse, for det er ingen hyggelig sykdom! Anonymkode: e864a...dc3 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #28 Skrevet 20. desember 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner frustrasjonen din. Opplever det dog som at du skjærer alle over en kam. De jeg kjenner som er/har vært ME-syke oppfører seg overhode ikke sånn. Synd at noen driver med selvdiagnostisering, men det vil ikke si at ME-diagnosen generelt er noen tullediagnose. Anonymkode: 91249...4ef Det sier jo alt, når folk skal ha det til at de har "vært" ME syke, men så for å bli frisk er det bevis nok for at dette bare er en unnskyldning når livet blir vanskelig. ME skal liksom være en kronisk sykdom, men når livet blir lysere og alt ansvar er blitt fraskrivet så er man plutselig på mirakuløst vis blitt frisk? Si meg, hvilke andre kroniske sykdommer blir man plutselig frisk av? Ingen, det heter kronisk sykdom for en grunn, fordi det er noe man da drar med seg hele livet. Så når noen mener at de plutselig er blitt helbredet fra ME, som liksom skal være en kronisk sykdom så beviser det vare hvor stor bløff denne sykdommen egentlig er. For å juge enda mer, så har ME pasienter ofte en tendens til å orke ting de har lyst til. Blir de bedt med på kino med venner har de plutselig overskudd, noe som var totalt mangelvare når de skulle på skolen bare noen timer før. Dette forsvarer de med at det finnes ulike grader av ME, hvor de forklarer det med at de kun har det i en lett grad når det er noe de virkelig har lyst til, men så fort noe kreves av de har de plutselig gått alvorlig grad av ME. Anonymkode: f9676...026 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #29 Skrevet 20. desember 2016 Her kommer det noen ord fra en ME syk. Ja det er mange som leser om ulike sykdommer og mener at de har det, og det er mange som leser seg til symptomene og da lar de forme seg om dere forstår hva jeg mener. Veien til en diagnose som ME er for mange lang og tung. Jeg holdt på i 5 år, har tatt alle prøver som kan tas, og jeg har vært til utredning for psykisk lidelse, hvorfor? Fordi ME er en diagnose man kan få etter at man har sjekket ut alt annet. Det stemmer at det frem til nå har vært ikke mulig å finne funn som beviser at det er en ME sykdom, og dere aner ikke hvor mange som har stemplet meg som at jeg er lat. Men man ser nå at det er et dobbeltblindet studium på ME syke og bruk av Rituximab ( kreftmedisin) hvor man etter perioden er over vil se hvem som har fått hva. Dette har og vært gitt til gruppe før dette og der er det mesteparten er symptomfri. Dessverre er det mye stigmatisering av syke og man ser at det er enkelt å mene noe om det men jeg skulle heller ha ofret en kroppsdel eller noe for å slippe å ha denne sykdommen Anonymkode: e4354...173 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #30 Skrevet 20. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det der skjønner jeg ikke. At man går så til de grader i forsvarsposisjon? Veldig mange ME/CFS pasienter er utrolig hårsåre. Svært få ME-pasienter blir utredet ved en nevrologisk avdeling. Ofte er det fastlegen som setter diagnosen, gjerne ved å utelukke alle andre sykdommer som fører til symptomene. Av de som faktisk BLIR utredet har mindre enn 2 av 10 sykdommen. Nesten halvparten hadde i stedet en psykisk sykdom. Jeg regner med at du er utredet av en spesialist, siden du er så skråsikker. Og du har min medfølelse, for det er ingen hyggelig sykdom! Anonymkode: e864a...dc3 Jeg har ME og ble utredet ved nevrologisk avdeling. Først mistenkte de hjernesvulst pga symptomene som var dårlig balanse, svimmelhet, mistet delvis språket (forsto ikke når andre pratet fort, forsto ikke når jeg leste, fant ikke ordene når jeg pratet) og ekstrem utmattelse men MR viste at det ikke var svulst så da ble det utredning på nevrologisk. I løpet av utredningen fikk jeg flere symptomer. Leddsmerter, muskelsmerter, søvnvansker. Jeg har mistet 90% av vennene mine. Jeg elsker å reise men har ikke klart det siden jeg ble syk. Nå er det endelig håp for meg fordi rituximab virker. Jeg er bestemt på å få livet mitt tilbake. Men KG-ekspertene har sikkert rett. Jeg er sikkert bare lat. Anonymkode: 09e55...c14 18
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #31 Skrevet 20. desember 2016 Jeg har nevrologisk ME. Har jeg føler meg max sliten hele tiden og sover dårlig. Har konsentrasjons, koordinasjon, hukommelse og balanse-problemer. Disse problemene forverrer seg drastisk ved aktivitet til jeg ikke greier å fullføre aktiviteten lenger. Enten som følge at jeg glemmer hva jeg holder på med eller at jeg mister balansen og faller i bakken. Har lært meg å nyte livet med tilstanden ved aktivitetsavpassning. Latskap er min overlevelsesmekanisme, før jeg aksepterte svakheten min gikk jeg rundt som noe som kun kan beskrives som en psykotisk alzheimer pasient som følge av overanstrengelse. Er mange pinlige situasjoner jeg har vært i som blant annet har ført til tvangsinnleggelse etter å ha blitt observert av psykiatere og psykologer fant de ut at jeg hadde en atferd som ikke matchet noen psykiske lidelser og de mistenket først at jeg faket psykdom. Men etterhvert falt konklusjonen at det er noe hjerneorganisk feil med meg og ble henvist til nevrologisk og vidre til en me poliklinkk. Anonymkode: 484bd...d58 2
Gjest Overrasket Skrevet 20. desember 2016 #32 Skrevet 20. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er sikker på at hun har ME og ikke chronic fatigue syndrome? Den første har fysiske symptomer, som lett kan diagnostiseres av spesialister. Den andre er psykisk, og er basert på uforklarlig tretthet. Anonymkode: e864a...dc3 Noen internasjonale miljøer har faktisk slått sammen diagnosene og har ingen bastante skiller slik du antyder. 14 timer siden, amativeReflection skrev: ME er jo en psykisk sykdom... Dette er bare tull, og det tror jeg du egentlig vet.
Spiteful Skrevet 20. desember 2016 #33 Skrevet 20. desember 2016 Dere som mener ME bare er tull, mener dere det samme om depresjon og angst også?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #34 Skrevet 20. desember 2016 2 minutter siden, Spiteful skrev: Dere som mener ME bare er tull, mener dere det samme om depresjon og angst også? Nei Anonymkode: f9676...026 4
aiba Skrevet 20. desember 2016 #35 Skrevet 20. desember 2016 Jeg er ekstremt utmattet , har bipolar lidelse, det vil si det er noe hjerneorganisk, ikke psykisk. Sover gjerne 18 timer i døgnet 1
Gjest canacas Skrevet 20. desember 2016 #36 Skrevet 20. desember 2016 Jeg tror ikke ME er tull, men jeg tror ikke på alle som påstår de har det. Desverre. For meg er det en del likhetstrekk med allergier (som jeg har ekstremt mange av og stadig får flere av), og trenden med glutenfritt, laktosefritt osv. Det blir en ulv ulv greie, som sikkert de med sykdommen ser seg lei av, fordi de ikke blir trodd når sykdommen er så trendy at "alle" vil gjemme seg bak den. Slenger med at jeg har leddgikt (noen nevnte gikt) påvist av blodprøver og vært utredet på sykehus. Jeg har dog ingen symptomer, så det er vel mulig med ulike nivåer av disse sykdommene.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #37 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ME og ble utredet ved nevrologisk avdeling. Først mistenkte de hjernesvulst pga symptomene som var dårlig balanse, svimmelhet, mistet delvis språket (forsto ikke når andre pratet fort, forsto ikke når jeg leste, fant ikke ordene når jeg pratet) og ekstrem utmattelse men MR viste at det ikke var svulst så da ble det utredning på nevrologisk. I løpet av utredningen fikk jeg flere symptomer. Leddsmerter, muskelsmerter, søvnvansker. Jeg har mistet 90% av vennene mine. Jeg elsker å reise men har ikke klart det siden jeg ble syk. Nå er det endelig håp for meg fordi rituximab virker. Jeg er bestemt på å få livet mitt tilbake. Men KG-ekspertene har sikkert rett. Jeg er sikkert bare lat. Anonymkode: 09e55...c14 Du har blitt sjekket for stoffskifteproblemer? Jeg har alle symptomene du nevner, og jeg er "bare" stoffskiftesyk. Anonymkode: 4655f...282 6
ajarRun Skrevet 20. desember 2016 #38 Skrevet 20. desember 2016 18 minutter siden, Overrasket skrev: Noen internasjonale miljøer har faktisk slått sammen diagnosene og har ingen bastante skiller slik du antyder. Dette er bare tull, og det tror jeg du egentlig vet. Det finnes ingen bevis for at ME ikke er en psykisk sykdom. Det finnes ingen kjente fysiske årsaker (akkurat som en horde andre psykiske sykdommer). Alle symptomene er psykisk, og du behandler det med psykofarma. At det er klassifisert som en nevrologisk sykdom gjør det ikke mindre psykisk. Heldigvis beveger vi oss bort fra denne fjottete distinksjonen. Alle sykdommer er fysiske, selv om noen har psykiske symptomer. 13 minutter siden, Spiteful skrev: Dere som mener ME bare er tull, mener dere det samme om depresjon og angst også? ME burde få et annet navn, og det burde gjøres 100% klart at det er en diagnose man bruker når ingenting annet passer og legene ikke har peiling på hva som feiler en person. 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #39 Skrevet 20. desember 2016 Nevrologen min mistenkte MS, men ettersom de forandringene man så på MR av hjernen min ikke pekte entydig på MS fikk jeg istedet diagnosen ME. Jeg ble også utredet hos nevropsykolog og psykolog, som utelukket psykisk sykdom. Noen av mine symptomer er besvimmelse, skjelver på hendene, muskelspasmer, stadige betennelser på synsnerven og ustø gange. Anonymkode: 0d4a9...487 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #40 Skrevet 20. desember 2016 9 minutter siden, canacas skrev: Slenger med at jeg har leddgikt (noen nevnte gikt) påvist av blodprøver og vært utredet på sykehus. Jeg har dog ingen symptomer, så det er vel mulig med ulike nivåer av disse sykdommene. Veldig på siden, men hvorfor ble du utredet uten symptomer? 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Det finnes ingen bevis for at ME ikke er en psykisk sykdom. Det finnes ingen kjente fysiske årsaker (akkurat som en horde andre psykiske sykdommer). Alle symptomene er psykisk, og du behandler det med psykofarma. At det er klassifisert som en nevrologisk sykdom gjør det ikke mindre psykisk. Heldigvis beveger vi oss bort fra denne fjottete distinksjonen. Alle sykdommer er fysiske, selv om noen har psykiske symptomer. ME burde få et annet navn, og det burde gjøres 100% klart at det er en diagnose man bruker når ingenting annet passer og legene ikke har peiling på hva som feiler en person. Det kommer til et punkt der det handler mer om semantikk enn noe annet. Hva mener man egentlig med at noe er pga det psykiske Anonymkode: c40a7...181
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå