Gå til innhold

Isabel Raad


Soeuh

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk Mads hadde gode poeng, men det drar ned sakligheten når han sier rumpa ser ut som desserten i en barnebursdag. Hva nå han mente om det

Hun er på en måte stuck med den rumpa. Hun har operert den to ganger og har ikke mer fett til å fylle på mer. Større implantater kan hun ikke ha, det vil ikke se bra ut. Vet ikke hvordan rumpa vil se ut hvis hun får implatene fjernet. Mest sannsynlig vil den henge

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, men de siste snappene hvor hun gråter og sier at hun skal ta pause pga fæle kommentarer... det får ingen sympati fra meg.

Når du er en offentlig person som nærmest melker alle situasjoner for alt det er verdt (trekantdramaet med Martine, Kristin/Dennis, Morten H, osv, listen er sikkert lang) så må du forstå at folk kommer til å få det med seg og reagere. I tillegg må du også forstå at når du er såpass åpen og FRONTER for plastiske operasjoner, så kommer du til å få tilbakemeldinger. Da er det opp til deg å velge å svelge ned de kritiske kommentarene (som hun aldri gjør) og faktisk også være forberedt på at 'haters' legger igjen stygge kommentarer, da dette er en negativ konsekvens av å være i rampelyset.

Grunnen til at jeg aldri klarer å sympatisere med IR er at hun ikke klarer å si ifra når hun har gjort noe feil, og også fordi hun i stor grad ikke forstår hvor stor påvirkningen hennes er. Sykt bra at noen har laget denne https://imgur.com/EcBy9WY, for den viser jo at hun nesten promoterer operasjonene sine. Jeg forstår ikke helt hvordan hun prøver å skylde operasjonene på at hun var utrolig usikker... for hvis hun var en ung, usikker jente, hvorfor driver hun da å trykker ned innlegg om operasjonene hennes på bloggen? Forstår hun virkelig ikke at det finnes andre usikre jenter der ute som sitter å leser innleggene hennes?

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MadameDeRosa skrev:

Hvorfor har denne tråden lov til å stå, KG? Er jo hets fra ende til annen. 

Ikke så gøy å se det som skjer nå, ref snap.

Hun provoserer IKKE! Respekter at folk velger plastisk kirurgi, det er et personlig valg som gir bedre livskvalitet blant annet. Vi bor i Norge i 2018. Det ER lov å være stolt av kroppen sin! Vi lever ikke i et land der man er underkastet mannen og må dekke seg til fra topp til tå. Hun er vakker, og bør få lov til å være glad for det! Mistenker at mange som kritiserer her, er både overvektige og mindre pene. Noe må det jo ligge bak alle denne ondsinnede kritikken mot EN person som ikke har gjort dere en dritt.

To av de største bloggerne i Norge har pratet ut om sine operasjoner og sagt at de faktisk følte seg dårligere etterpå, at det førte til enda dårligere selvtillit. Så hvordan gir det bedre livskvalitet? 

Flere tenåringer (spesielt jenter) i samfunnet vårt blir mer deprimerte og får dårligere selvtillit, spesielt over eget utseende. Greit nok hvis folk har lyst til å operere seg, men når du er et forbilde for tusenvis av unge, lett påvirkelige jenter, så får det være grenser på hva en skriver om og hvor åpen en er. Handler ikke om å respektere at folk velger plastisk kirurgi, det handler om at bloggere må ta ansvar.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir dette en sammenblanding av parallelle debatter.

Ingen fortjener å bli hetset. Selvsagt ikke. Uansett hva hetsen måtte gjelde og uavhengig av om man har lagt seg under kniven eller ikke. Ingen skal føle seg fritt vilt eller unntatt regler som gjelder for andre. Denne saken kan sikkert bevisstgjøre oss alle; kanskje spesielt i hvordan vi omtaler mennesker som har gjort utradisjonelle valg.

Men. Vi må ennå kunne skille mellom hets og kritikk. Vi må ennå kunne kritisere bloggere for hvordan de forvalter sin plattform og posisjon. Vi må ennå kunne holde offentlige personer ansvarlige for det de forfekter.

Isabel Raad oppsøkte selv offentligheten for tre år siden og har siden jobbet hardt for å slå seg opp som influencer. Hun driver i dag en av landets største blogger og hennes nisje har i stor grad vært plastiske operasjoner. Det har nærmest vært en livedekning av diverse inngrep og injeksjoner, med all verdens spekulative overskrifter, der hun har drevet "swipe up" inn i det absurde. Hun har fremmet et ekstremt kroppsfokus og tjent store summer på dette.

Dette står hun naturligvis fritt til å gjøre og hun må gjerne fortsette, men da må hun også tåle kritikk for nettopp dette. Da må hun tåle å bli holdt ansvarlig for de idealer hun fremmer og se det som naturlig å bli nevnt i sammenhenger der kroppsfokus er tema. 1 + 1, liksom. Raad er nå 24 år og på alle måter å anse som et voksent menneske. Hun er i en sjeldent privilegert posisjon og må kunne håndtere kritikk for hvordan hun forvalter den.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke argumentet 'offentlige personer må tåle å få kritikk' når saken her ikke omhandler konstruktiv kritikk, men heller måten denne kritikken blir publisert i form av latterligjøring. Isabelle føler seg jo ikke mobbet fordi folk er uenig i hennes valg rundt operasjoner, men heller det at folk velger å vise sin misnøye ved å være direkte ekkel. 

I stedet for å presse sånn på at bloggere må tåle å bli hetset, kan ikke folk heller bare drite i å latterliggjøre folk på nett og heller komme med konstruktive argumenter for og i mot? 100% lov å være i mot Isabelles markedsføring av plastiske operasjoner, men det rettferdiggjør ikke å være ufin. Å hevde at hun føler seg mobbet fordi folk er uenige med henne er i min mening å bevist overse måten folk med intensjon prøver å gjøre henne vondt.

Endret av Alcudia
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, frykteligfrustrert skrev:

Men helt ærlig, har man dårlig selvtillit, og misliker man kroppen sin når man viser den frem på den måten Isabel velger? Jeg sliter med å tro at folk misliker seg selv når de viser seg så mye frem. 

Det er slett ikke uvanlig, det. Man higer etter positiv oppmerksomhet, og med SoMe’s inntog, har dette eksplodert. Også før man hadde SoMe var det jo sånn - en del med dårlig selvbilde kledde seg i en sekk og prøvde å bli usynlig, mens andre brukte utfordrende klær, perfekt sminke, perfekt hår, var høyrøstet, seksuelt utagerende etc.

Vedr. å dra andre ned i gjørma for å fremme egen sak, så er det helt unødvendig. Bare se på Ulrikke Falch eller Carina Elisabeth Carlsen (fetmenfattet/kroppspositivisme.no). De fremmer begge kroppspositivisme, og at man skal strebe etter å være fornøyd slik man er. Helt uten å trykke ned andre på veien.

Endret av Rosalie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest orfeus

Det er noe rart med det at bloggerne elsker å legge ut bilder av seg selv, samtidig som de tydeligvis ikke forventer at de blir en snakkis på godt og vondt. Jeg har oppriktig vondt av Isabel, som ikke takler drittslenging, men ved å bli med på for eksempel PH må hun jo forstå at hun ikke kan ha kontroll på alle bildene som blir lagt ut? Eller? Selvsagt blir hun misunt av mange som ønsker seg en rask vei til penger og kjendisstatus, og får sikkert masse drittkommentarer fra dem, men hun får også konstruktiv kritikk, som hun tolker som mobbing og hat. Videoen fra PH som ble lagt ut av Mads på Instagram, var unødvendig og litt ond, litt skadefro, om dere skjønner. På en annen side syns jeg Isabel drar hele kalabaliken alt for langt, og det er bare dumt av K & D å lage motsvarsvideo, den bare forsterker forestillingen om at de har mobbet henne. Jeg ble i alle fall sittende igjen med tanken om at «det var da voldsomt, her må det definitivt være noe» ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Max Potente
1 hour ago, Anonym2467 said:

Sjekk Instagrammen til Isabell feks... Trollene er svært til stede der og, med både profilbilde, navn og aktive kontoer.

At Isabell, stort sett i kontrast til Sophie Elise, har fått mye motbør på grunn av den plastiske kirurgien er jeg klar over. Det ble tilogmed funnet frem til et filmklipp av noe som ble hevdet å være fra en av operasjonene hennes, og tonen til enkelte som harselerte over den bedøvede kroppen som ble skåret i var rett og slett avskyelig og skremmende. Så at dette er sårt er jeg orientert om og har full forståelse for. 

Generelt så synes jeg ikke man skal kommentere andres kropper og utseende, og når spesielt menn kommenterer kvinners utseende som om de var objekter så reagerer jeg på det og synes det kun slår negativt tilbake på avsender av budskapet. Dessuten vil mange kunne hevde at slik kirurgi nesten blir en fysisk manifestasjon av usikkerhet, og at slike nedrige kommentarer derfor virker ekstra usympatiske.

Grunnen til at jeg ville dele mine tanker om blogg-beefing i denne tråden og i denne sammenhengen er fordi jeg synes det er lurt å beholde perspektivet i en opphetet diskusjon og prøve å ha en viss kildekritisk sans. Svært ofte legger bloggerne opp til denne diskursen selv, og selv om jeg ikke tror at akkurat denne bloggeren ønsker slike negative tilbakemeldinger så kan det være lurt å iblant løfte fokus fra mikronivå til makro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, frykteligfrustrert skrev:

Men helt ærlig, har man dårlig selvtillit, og misliker man kroppen sin når man viser den frem på den måten Isabel velger? Jeg sliter med å tro at folk misliker seg selv når de viser seg så mye frem. 

Godt poeng. Samme gjelder en annen blogger som hele tiden skal legge ut bilder av kroppen sin. Gjerne daglig

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun hånet Martine ved å antyde at hun lignet på sid i istid, og at hun har hengt ut de hun misliker på sin egen blogg er helt greit og absolutt ikke mobbing. Men når hun blir kritisert er det selvsagt mobbing. Den offerrollen der sanker ikke min sympati hvertfall. Virker som at hun kun ønsker klikk og oppmerksomhet. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Comfortable_Fox skrev:

Jeg har ikke fulgt denne tråden, eller lest bloggen, så dette var litt interessant lesing for min sin del; 

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/9mMBRr/Pa-topp-i-krenkehysteri

You beat me to it!

Eg er heller ikkje så frykteleg oppdatert på Raad, men med tenåringsgutar i huset som ser PH får eg med meg litt i alle fall. Syns og det var ein interessant og reflektert kommentar.

Endret av decker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, orfeus skrev:

? Den lenken går til noen andre enn Mads H ...

Er en engelsk Facebook-profil av henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
2 timer siden, Breakeven skrev:

Enig! Her er det tydlig at man får pil opp om man skriver noe kritisk, men om man forsvarer Isabel så er det ingen likes og få. Det har liksom blitt så akseptert og vanlig og snakke ned om jenta nå så alt er uansett hennes skyld. For og sette det litt på spissen, det blir som og skylde på voldtektsofferet fordi de har på seg kort skjørt, for da "ber" de om det. BER Isabel om og bli hetset fordi hun har operert seg da og fordi hun poster bilder på sosiale medier av kroppen sin? Tenk dere litt om.

Nettopp det jeg tenkte også! For en tankegang! 

Plastiske operasjoner er så mangt. Hvis overvektige folk blogger og legger ut om slankeoperasjonene sine, og trening/vektnedgang så blir de hyllet... 

Hvorfor tråkke på en enkeltperson på denne måten? Og hva tror denne hetsen gjør med et menneske? Tenk dere om! Eller lærer dere barna deres å bli mobbere - av holdningene dere viser her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Saade skrev:

At hun hånet Martine ved å antyde at hun lignet på sid i istid, og at hun har hengt ut de hun misliker på sin egen blogg er helt greit og absolutt ikke mobbing. Men når hun blir kritisert er det selvsagt mobbing. Den offerrollen der sanker ikke min sympati hvertfall. Virker som at hun kun ønsker klikk og oppmerksomhet. 


Ja, jeg reagerer også på dette. Har fulgt bloggen til Isabell i korte perioder og der skriver hun jo dritt om andre bloggere, og andre personer hun har jobbet med eller festet med i Ayia Napa (eller hvor det var hun jobba i bar). Altså skikkelig fjortiss-drama-dritt og baksnakking, skjellsord og angrep av utseende og persona.

Jeg har ikke sett navnet hennes nevnt i en eneste artikkel eller blogginnlegg som tar for seg kroppshystieret og hvor man går inn på å ta opp det moralske aspektet og ansvaret man har som såkalt influencer og kjent skikkelse. Først etter at hun gikk ut å sa hun følte seg mobbet av slike innlegg, har jo navnet hennes komme på banen.
Temaet gjelder jo ikke bare Isabell, eller Isabell som privatperson og menneske, men hvordan det hun og andre velger å fremstille på bloggen sin og sosiale medier påvirker til en svært negativ utvikling og avler mere komplekser hos unge, og at de som influencere har et ansvar og bør rette fokus på mer oppbyggelige ting enn opererte kropper og usunt utseendepress/ideal.

Syntes det blir helt feil av Isabell å ta dette som mobbing, når alle, inkludert hun selv ville hatt mye mer nytte av om hun reflekterte litt rundt det som faktisk er poenget i debatten og modererte hvor mye hun fremmet et sånt skjønnhetshysteri og unaturlig kroppspress, og trådde inn i rollen til å bruke sin platform til å påvirke samfunnet og unge jenter positivt og sunt i stedet. Man har helt klart et ansvar når man har en så stor platform som hun har.

Endret av letanglia
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Saade skrev:

At hun hånet Martine ved å antyde at hun lignet på sid i istid, og at hun har hengt ut de hun misliker på sin egen blogg er helt greit og absolutt ikke mobbing. Men når hun blir kritisert er det selvsagt mobbing. Den offerrollen der sanker ikke min sympati hvertfall. Virker som at hun kun ønsker klikk og oppmerksomhet. 

Ja hun er rask å angripe andre når de sier noe imot henne, men å tenke over hva hun selv skriver og sier, er ikke visst ikke så nøye. 

 

Ja hun er et dårlig forbilde. Hadde hun skjønt alvoret i dette, så hadde hun endret bloggen sin. 

Men hva skal hun skrive om da? Bloggen hennes handler om kropp, reise og alt hun handler. 

Og hvis hun ikke kan lage clickbaits ang kroppen sin, og andre mennesker som hun hetser, hadde ikke bloggen blitt noe. 

Og er man misfornøyd med kroppen sin, så legger man ikke ut bilder og videoer av den, i alle vinkler. 

Ja hun er nok misfornøyd og lei seg for at så mange er imot henne og måten hun er i sosiale media, men hun kommer til å utnytte det som best hun kan. 

Lite sympati å hente her også. Isabel har vært en farlig blogger, og dårlig forbilde, helt siden hun startet med å endre på utseende sitt. 

24 år i dag, så får håpe at hun snart skjønner alvoret i dette, og hvordan hun påvirker ungdommene i dette landet. 

Skremmende at det enda ikke har gått inn.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Saade skrev:

At hun hånet Martine ved å antyde at hun lignet på sid i istid, og at hun har hengt ut de hun misliker på sin egen blogg er helt greit og absolutt ikke mobbing. Men når hun blir kritisert er det selvsagt mobbing. Den offerrollen der sanker ikke min sympati hvertfall. Virker som at hun kun ønsker klikk og oppmerksomhet. 

Enig og det irriterer meg. Hun kan henge folk ut på bloggen, men gjør noen det mot henne, så er det mobbing og så fælt. Dobbelmoral. Derfor har jeg problemer å få kjempe mye sympati for henne. Kanskje jeg er ufølsom, men hun har vist flere ganger hun kan være ganske ufyselig. Bare å se de to første ukene av Paradise Hotel det

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men veldig bra diskusjon i denne tråden i dag! Jeg synes stort sett alle har poeng.

Selv er jeg ambivalent til Sraad og tar meg selv i å klikke liker på argumenter både for og imot. Den litt komplekse greia med henne er at ja, hun har dårlig selvtillit og i tillegg er hun spesielt sårbar pga. BVT-bakgrunnen, så man bør faktisk tenke seg om både en og to ganger før man er altfor krass mot henne. Men samtidig så spiller hun jo ikke bare på kroppen fordi hun har dårlig selvtillit - hun har jo innrømt mange ganger at hun er mer fornøyd etter operasjonene og at hun synes bl a rumpa er fin. Og når hun viser frem en operert kropp fordi den er fin og lokker folk med clickbaits som illustrert helt utmerket over her, så er hun faktisk med på å skape kroppspress.

Samtidig synes jeg Gjelsvik og Hegseth er helt latterlig dobbeltmoralske med den småsnipete "kritikken" sin. For det første synes jeg Sofie Elise er 1000 ganger verre (hun lyver om operasjonene og spiller konsekvent på sex hver dag) og de kritiserer ikke henne, for hun er blant de kule og Sraad er utenfor i det gode selskapet. Og for det andre: Sraad har et poeng med at hvis kampsaken din er å beskytte sårbare jenter, hvorfor da gå til utseendemessig angrep på den kanskje aller mest sårbare toppbloggeren ut fra objektive kriterier? I mobbedommen fra 2012 uttaler Høyesterett at skolevesenet har et særskilt ansvar for å være på utkikk etter spesielt sårbare barn og følge dem opp. Barnevernsbarn er i denne gruppen. Sraad forteller aldri om barndommen sin, men som kjent skal det en god del til for å bli tatt ut av hjemmet på permanent basis, slik hun ble. Da skal det ikke være håp om bedring eller mulighet til å kompensere for omsorgssvikten ved tiltak i hjemmet. Jeg mistenker at hvis hun noen gang går ut offentlig med hva hun har opplevd, så er det mange som vil spakne og kanskje angre på at de har vært så tøffe mot henne. Hun spiller tøff, men er åpenbart veldig sårbar, og det bør alle skjønne. Burde ikke godt voksne Gjelsviken, Dennisen og Hegseth tenkt seg om en gang eller to til?

Samtidig har Sraad selv søkt offentligheten, har en provoserende og eplekjekk form og kan være ganske så stygg mot andre, så hun må på en måte finne seg i kritikk også. Men nettopp det at hun går rett i offerrollen og oppfatter all kritikk som mobbing, er ikke det et tegn på at det egentlig ikke står så bra til med psyken? Såeh, vanskelig sak det der, altså, og det er vel derfor det er mange gode argumenter på begge (alle) sider.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Christy89 skrev:

Enig og det irriterer meg. Hun kan henge folk ut på bloggen, men gjør noen det mot henne, så er det mobbing og så fælt. Dobbelmoral. Derfor har jeg problemer å få kjempe mye sympati for henne. Kanskje jeg er ufølsom, men hun har vist flere ganger hun kan være ganske ufyselig. Bare å se de to første ukene av Paradise Hotel det

Ja, helt enig. Hun fremstår ganske så usympatisk. Synes i tillegg den normaliseringen av plastisk kirurgi som hun bidrar til er direkte kvalm. 

Synes det er rart at ikke Isabell ønsker å fremstå mer sympatisk. Virker jo som at hun er uvenn med alle, og det er vel heller ikke slik at hun har så mange samarbeidspartnere? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...