Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn lider ikke eller får skader på sjelen hvis foreldrene tar seg et par glass vin til maten. Det er faktisk helt normalt å gjøre det.

Anonymkode: 5a61b...176

Et par glass betyr vel at man begynner å bli påvirket? Det merker barn godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn merker endringer i oppførsel tidligere enn mange voksne tror, og derfor burde man drikke mindre enn det man selv vurderer er greit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til og drikke noe da vi feirer hos veninne jeg og mannen ingen av barna våres er hjemme denne jula . Mannens er flytta ut og min sønn er I fosterhjem og veninna sin sønn hos barnefar .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma og pappa drakk helt vanlig hele min oppvekst. Øl til kampen, vin på lørdag osv. Og vet dere hva? I dag har jeg et utrolig godt forhold til alkohol, da foreldrene mine alltid drakk moderate mengder og jeg aldri så dem fulle. De viste meg at det går an å drikke alkohol uten å gå helt over styr, og jeg har aldri blitt så full at jeg mistet bevisstheten eller kontroll over min egen kropp. Jeg syns dere kan drikke foran barna hvis dere klarer å styre dere, det er bare sunt å se voksne nyte alkohol på en ansvarlig måte. 

Anonymkode: 262c2...e49

TULL  ! Typisk misforstått liksom liberalt BS.

De fleste barn opplever alkoholpåvirkede (!)foreldre som ubehagelig og annerledes  MYE FØR ENN DET DE VOKSNE GJØR SELV !     Mener jeg leste at  nettopp barn AV DISSE ALKOHOL LIBERALE drikker mer og starter yngre enn andre. Gratulerer- skikkelig stas eller hva?

All applaus til de som  avstår og som ikke opplever  det som er offer å ikke tylle nedpå med barn tilstede!

Anonymkode: cf09b...9f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med at pappa tok seg en pils til maten hver lørdag og også gjerne julaften. Mens mamma aldri drakk alkohol foran meg før både jeg og lillebror var voksne. 

For noen år siden fant jeg ut at det er fordi mamma blir brisen av ett glass vin, der de fleste andre vi kjenner drikker 3-4 glass for å være på samme stadie. Jeg blir også brisen av ett glass. Dermed drikker ikke jeg foran barn. Det gjør heller ikke min mor. Men jeg har ingenting imot at pappa tar seg en øl foran barnet mitt - fordi jeg vet at han ikke endrer oppførsel av én øl.

Altså er jeg tilhenger av hensyn, ikke nulltoleranse. Vet man at man tåler alkohol dårlig så avstår man. Vet man at man ikke kjenner effekt eller endrer oppførsel av én enhet så kan man gjerne drikke den enheten. Jeg skulle ønske jeg tålte alkohol litt bedre, det hadde vært fint å kunne ta en liten likør eller en pils innimellom selv om vesla er her - det smaker så godt! 

Anonymkode: e3eec...fc5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TULL  ! Typisk misforstått liksom liberalt BS.

De fleste barn opplever alkoholpåvirkede (!)foreldre som ubehagelig og annerledes  MYE FØR ENN DET DE VOKSNE GJØR SELV !     Mener jeg leste at  nettopp barn AV DISSE ALKOHOL LIBERALE drikker mer og starter yngre enn andre. Gratulerer- skikkelig stas eller hva?

All applaus til de som  avstår og som ikke opplever  det som er offer å ikke tylle nedpå med barn tilstede!

Anonymkode: cf09b...9f7

Foreldrene mine delte en vinflaske hver lørdagskveld gjennom hele min oppvekst. Jeg så dem aldri fulle og hadde heller ingen ubehagelige opplevelser.  Definosjonen av "påvirket" er jo vag.  Det at de kanskje lo mer, var noe jeg aldri tenkte over som negativt.  Dessuten, hvordan kunne jeg vite at det var på grunn av alkoholen? Jeg husker også at de snakket åpent om hvor viktig det var at man skulle være forsiktig med alkohol og hvor trist det var med foreldre som var fulle forran barna osv. 

Anonymkode: 808e9...2c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt OK at man tar et glass øl eller vin til maten, eller drikker litt etter at barna er i seng. Her må det være den enkeltes ansvar hvor mye man tåler før barna vil merke en endring i oppførsel  

MEN jeg reagerer litt på retorikken her inne. Det argumenteres med at å drikke moderat foran barna gir dem et sunt forhold til alkohol - underforstått at de vil få et usunt forhold til alkohol dersom de aldri ser foreldrene drikke. Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at de med foreldre som drakk "fornuftig" foran dem, har et sunnere forhold til alkohol enn dem med foreldre som ikke drakk. Her tenker jeg ikke på innbitte avholdsfolk med aktiv motstand, men vanlige familier der alkohol bare ikke var et tema. 

Både mannen min og jeg er vokst opp med foreldre som drakk lite, og vi drikker lite selv også. Jeg vil påstå at vi begge har et såkalt sunt forhold til alkohol likevel. Vi velger å ikke drikke foran barna, men det handler like mye om at vi ikke ville drukket alkohol til maten uansett om det var barn til stede. Jeg sier ikke at dette er "sunnere" enn at barna får se foreldrene drikke et glass vin nå og da, men jeg går ikke med på at vi frarøver ungene muligheten til å få et greit forhold til alkohol. 

Anonymkode: e3daf...361

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker sjelden eller aldri så blir nok ikke noe i jula. Mulig mannen tar en øl en eller annen gang. Jeg skal ikke drikke noe. Er også gravid, men hadde nok ikke drukket noe likevel. 

Anonymkode: fa1d9...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ingenting. Ser ikke problemer med å ta en øl til maten, men for min del liker jeg ikke å drikke med barnet mitt tilstede uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i jula eller ellers. Hvis vi skal ut på no å ta ett glass har vi barnevakt og barna sover borte. Morsom skjer så å si aldri. 

Anonymkode: 879bd...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YourMan
12 timer siden, Arkana skrev:

Ingenting eller svært lite. Jeg drikker ikke alkohol overhodet. Mannen og evt voksne gjester drikker litt vin til julemiddagen. Jeg synes det er misforstått oppdragelse å mene at man må drikke alkohol foran barna for å gi dem et "naturlig" forhold til alkohol. Sannheten er vel heller at alkohol tar en stadig større plass i voksnes liv. Det finnes nesten ikke en arena hvor man ikke drikker. Det er ikke mange voksne som ikke kan ha festlig uten alkohol, enten det nå er fest en lørdag, jentekveld, julebord, fin middag på restaurant, fotballkamp eller hva det måtte være, Jeg synes ikke det er en sunn utvikling at så mange ser det som en nødvendighet å drikke alkohol for å kunne ha det hyggelig og festlig.

Dette er et godt innspill synes jeg. Jeg har også lurt på hva det som driver folk til at de absolutt MÅ ha alkohol i festlig lag. Klarer man ikke å ha det hyggelig i edru tilstand? Har selv hørt venner av meg si at de aldri hadde orket å dra på tilstelninger om det ikke hadde blitt servert alkohol. Man kan som sagt undres på hva det er som er så viktig med det? Jeg er enig med deg i at det ikke er en sunn utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YourMan
5 timer siden, jabx skrev:

Hvis man blir godt brisen klarer man ikke å begrense seg.

Nettopp, noe som også var mitt poeng i et annet innlegg. Intensjonene er gode om at man skal stanse i tide. Men som du sier, når man allerede har begynt å bli noe pårvirket forsvinner dømmekraften, og man kan fort ende opp med å bli godt brisen og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar meg som regel et glass vin til julemiddagen mens mannen min avstår. Det er helt grusomt å lese alle disse historiene om fulle foreldre og barn som gruer seg til jula. Hjertet mitt blør for dem.

Anonymkode: f9dbb...964

Men når vi leser denne tråden, ser det ut til at det faktisk ikke er slik likevel. :P

Anonymkode: 5ede3...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, YourMan skrev:

Dette er et godt innspill synes jeg. Jeg har også lurt på hva det som driver folk til at de absolutt MÅ ha alkohol i festlig lag. Klarer man ikke å ha det hyggelig i edru tilstand? Har selv hørt venner av meg si at de aldri hadde orket å dra på tilstelninger om det ikke hadde blitt servert alkohol. Man kan som sagt undres på hva det er som er så viktig med det? Jeg er enig med deg i at det ikke er en sunn utvikling.

Fryktelig kjedelig å være med andre mennesker. Drikker man litt så blir det tålelig.

Anonymkode: e3129...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YourMan
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelig kjedelig å være med andre mennesker. Drikker man litt så blir det tålelig.

Anonymkode: e3129...b2e

Hehe. Jeg tenker at hvis man ikke klarer å ha det fint sammen uten alkohol i blodet, så har man et problem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, jabx skrev:

Et par glass betyr vel at man begynner å bli påvirket? Det merker barn godt.

Nei 2 glass? Det blir man ikke påvirket av vel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Når vi har hatt små barn har vi aldri drukket alkohol. Nå er barna store, vi drikker nå heller. 

Det er trist at ikke alle barn får oppleve rusfrie foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jabx skrev:

Et par glass betyr vel at man begynner å bli påvirket? Det merker barn godt.

Bare hvis man drikker for fort. Jeg bruker omtrent en time per glass, det er ikke brus du drikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har små barn, hvor mye alkohol drikker dere med barna til stede?

Jeg dømmer ingen, men vi har tatt et valg om å avstå fra alkohol hele julaften, 1. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Resten av jula og romjula drikker vi kun når ungene har lagt seg, men svært moderat, slik at vi ikke våkner i bakrus. Ofte så lar jeg være å drikke også disse dagene, da jeg aldri har hatt et voldsomt behov for å drikke. Men det kan hende det blir et glass vin sammen med mannen min på senkvelden et par dager i romjula.

Vi tenker at barna er små bare én gang, og vi ønsker ikke å risikere noe ubehag.

Som sagt, jeg dømmer ingen, men hadde vært interessant å høre hvordan andre her inne gjør det :) Folk tåler jo forskjellig også.

Anonymkode: aeb7c...0c1

For en holdning! Vi drikker ALLTID moderat og å drikke seg så full at man har bakrus forbinder jeg med fyll og ikke julefeiring. Når du føler for å bruke ordene 'voldsomt behov' om drikking sykeliggjør du en helt vanlig atferd. Som om alle som drikker alkohol i julen gjør det fordi de har et 'voldsomt behov'. 

Vi drikker et glass eller to til maten og kan ta oss et glass til etter at barna er i seng. Ingen er fulle, ingen er i bakrus. Vi har et normalt forhold til alkohol og greier å moderere oss :)

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...