Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Øl, akevitt og vin hører til julemat. Vi har ikke definert noen mengde vi kommer til å drikke, men det er selvsagt ikke snakk om å bli beruset mens vi har ansvar for barn. Forstår ikke poenget med å avstå totalt kun fordi det er barn til stede. 

Anonymkode: d1b2f...beb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

De eller fleste voksne mennesker drikker alkohol i festlig lag, jeg ser ikke noe galt i at barn ser det. 

Anonymkode: 56a87...a64

Det er nettopp dette som er så skremmende, at mange voksne må ha alkohol i festlige lag. At voksne ser dette som normalt betyr ikke at det er normalt og at du ikke ser problemet sier mest om deg. 

 

Og bare for å ha det på det rene. Jeg er ikke prinsipielt i mot å drikke alkohol (med måte) med barn til stede, men man trenger ikke formidle til barn at det ikke er mulig å feire julaften (eller annen festlighet) uten å hver eneste gang ha alkohol tilgjengelig.

Endret av Arkana
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som bartender i flere år, og er det noe jeg kan skrive under på, så er det at de aller færreste er i stand til å bedømme hvorvidt det merkes at de har drukket. Andre, og spesielt barn, merker det lenge før man selv plukker opp signalene. Det er interessant at i slike diskusjoner er det ingens barn som har merket at de har drukket, mens når du spør barna, er det altså over halvparten som oppgir å ha sett sine foreldre beruset. Dersom man tror at dette utelukkende er barn av alkoholikere og folk som "ikke kan drikke med måte", så tror jeg man lurer seg selv ganske bra. Realiteten er nok at det er mange av barna til debattantene i slike diskusjoner som også ville svart bekreftende på spørsmålet. 

Jeg er ikke bastant hverken for eller mot å ta et glass vin eller øl der det er unger, men tror det er viktig at det noen ganger velges alkoholfritt slik at ungene ser at det ikke er et must med alkohol i festlige lag.

Anonymkode: d6cbd...3e7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ten-åring.

Aldri drukket alkohol i hans nærvær før jeg tok meg en øl på en uteservering i Spania,(en varm sommerdag) da var han 14. Ingenting etter det.

Alkohol og barn hører ikke sammen, prinsippsak.

Anonymkode: 0fdb4...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

At "mange" ikke kjenner seg selv og egen alkoholpåvikrning syntes jeg er en merkelig påstand. De aller aller fleste har da et helt normalt og kontrollert forhold til alkohol? 

De eller fleste voksne mennesker drikker alkohol i festlig lag, jeg ser ikke noe galt i at barn ser det. 

Alle er enige om at barn og fyll ikke hører sammen, men du hørtes ut til å ha et anstrengt forhold til alkohol. 

Anonymkode: 56a87...a64

At man har et kontrollert forhold til alkohol betyr ikke at man faktisk klarer å bedømme egen beruselse selv. Altså bedømme om man viser tegn på beruselse. Folk tror som regel de tåler alkohol bedre enn de faktisk gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arkana skrev:

Det er nettopp dette som er så skremmende, at mange voksne må ha alkohol i festlige lag. At voksne ser dette som normalt betyr ikke at det er normalt og at du ikke ser problemet sier mest om deg. 

 

Og bare for å ha det på det rene. Jeg er ikke prinsipielt i mot å drikke alkohol (med måte) med barn til stede, men man trenger ikke formidle til barn at det ikke er mulig å feire julaften (eller annen festlighet) uten å hver eneste gang ha alkohol tilgjengelig.

Hvorfor i all verden skulle det være skremmende??? Jeg ser ingen verdens grunn til å gjemme for barn at voksne drikker alkohol til julemiddag. 

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, jabx skrev:

At man har et kontrollert forhold til alkohol betyr ikke at man faktisk klarer å bedømme egen beruselse selv. Altså bedømme om man viser tegn på beruselse. Folk tror som regel de tåler alkohol bedre enn de faktisk gjør.

Jo det gjør det faktisk. Hvis man ikke greier å bedømme egen rus så vil man heller ikke kunne kontrollere hvor mye man kan drikke. Folk flest greier dette veldig fint. Så er det selvsagt noen få som har et problem med alkoholinntak, men det er ikke de vi snakker om her...

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som bartender i flere år, og er det noe jeg kan skrive under på, så er det at de aller færreste er i stand til å bedømme hvorvidt det merkes at de har drukket. Andre, og spesielt barn, merker det lenge før man selv plukker opp signalene. Det er interessant at i slike diskusjoner er det ingens barn som har merket at de har drukket, mens når du spør barna, er det altså over halvparten som oppgir å ha sett sine foreldre beruset. Dersom man tror at dette utelukkende er barn av alkoholikere og folk som "ikke kan drikke med måte", så tror jeg man lurer seg selv ganske bra. Realiteten er nok at det er mange av barna til debattantene i slike diskusjoner som også ville svart bekreftende på spørsmålet. 

Jeg er ikke bastant hverken for eller mot å ta et glass vin eller øl der det er unger, men tror det er viktig at det noen ganger velges alkoholfritt slik at ungene ser at det ikke er et must med alkohol i festlige lag.

Anonymkode: d6cbd...3e7

Du tror ikke de samme menneskene drikker forskjellig når de er ute på en bar og når de feirer jul med barna sine da?

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften tar en av oss ett glass øl eller to,  den andre er kjørbar. Kanskje en kaffe og baylies til riskremen. Nyttårsaften tar vi oss ei øl til kalkunen og litt musserende vin (typ 6%) når barnet er i seng.. (barnet vårt er 3 år..) 

Anonymkode: 819ec...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kun alkohol når jeg er ute med venninner. Aldri ellers. Det vil si aldri når jeg er med barnet mitt/ familien. Føler ikke behovet, og er ikke så glad i vin eller annen alkohol. Bruker det bare for å løsne litt i sosiale sammenhenger, og for å ha det litt ekstra gøy. Høres sikkert superteit ut, men. 

Anonymkode: 40109...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, December 06, 2016 den 18.50, Grinolas skrev:

Syntes det er viktig å påpeke at det er ikke bare små barn som kan ha en negativ reaksjon på alkoholkonsum. Både eldre barn og voksne kan reagere negativt ved å se nær familie endre atferd ved overstadig beruselse.

True that. Jeg synes det er kjempemorsomt å være sammen med pappa og min sprø onkel samt mennene til min mors kusiner når de har fått i seg akkurat passe mye alkohol (de blir ikke utidige eller på annen måte oppfører seg dårlig, det er bare at de vanlige gullkornene kommer oftere), men jeg ville virkelig følt det ubehagelig om de kom sjanglende inn døra og snublet i skygger... Og jeg er 35 år.

Anonymkode: e3eec...fc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 den 22.42, Unika skrev:

...Sant, og da får man heller holde seg til godtesnop, og la alkoholen ligge.

Jeg dauer hver gang jeg leser "godtesnop" :fnise: Det var en genial tråd...

Anonymkode: 84780...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør det faktisk. Hvis man ikke greier å bedømme egen rus så vil man heller ikke kunne kontrollere hvor mye man kan drikke. Folk flest greier dette veldig fint. Så er det selvsagt noen få som har et problem med alkoholinntak, men det er ikke de vi snakker om her...

Anonymkode: 56a87...a64

Nå er det ikke snakk om å ikke klare å merke at man er full. Det er snakk om å ikke merke når alkoholen akkurat begynner å påvirke en. Dette klarer ikke folk å vite selv fordi de ikke merker at de er påvirket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marillia

Mine barn er ikke små lengre, men da de var veldig små drakk jeg ikke alkohol til julematen. Jeg liker ikke øl, og fant aldri vin som passet til. Når de ble større har det blitt et lite glass vin til maten, bruker egentlig å spare plass til julematen så vin er egentlig bortkasta. 

Når ungene var små tok jeg meg heller et glass vin når de hadde lagt seg. Ingen i vår familie drikker mye alkohol på julaften, ei heller noen med alkoholproblem, så jeg har ikke noe problem med et glass til maten for de som ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke de samme menneskene drikker forskjellig når de er ute på en bar og når de feirer jul med barna sine da?

Anonymkode: 56a87...a64

Det gjør de helt sikkert, men beruselsesmekanismen er den samme. Alkohol påvirker dømmekraften, punktum. 

For min egen del tåler jeg ett glass vin uten å bli påvirket i det hele tatt, altså bedømmer likt som om jeg var edru. Men mer enn det, så virker alkoholen på meg enten jeg liker det eller ikke. Det betyr selvsagt ikke at tar jeg to glass vin blir jeg kanakkas eller stopper ikke før flaska er tom, men jeg ser selv at det ikke er bare min egen rasjonalitet som styrer lenger. Jeg klarer utmerket godt å stoppe etter både to og tre glass vin og oppfører meg ordentlig rundt både barn og voksne, men jeg er jo rent faktisk ikke edru lenger. Det betyr igjen at jeg ikke nødvendigvis kan stole på min egen oppfatning om at "jeg er akkurat som vanlig" eller "barna merker ingen forskjell". Mulig jeg er litt mer hysterisk på dette enn andre, siden min far (som var langt fra noen alkoholiker og bare skulle "kose seg") ofte endte opp med å drikke litt for mye. Han mente nok selv at alt var i sin skjønneste orden, det mente ikke jeg og søsknene mine (og til tider min mor).

Anonymkode: deacf...bb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, December 03, 2016 den 9.55, YourMan skrev:

Nettopp, noe som også var mitt poeng i et annet innlegg. Intensjonene er gode om at man skal stanse i tide. Men som du sier, når man allerede har begynt å bli noe pårvirket forsvinner dømmekraften, og man kan fort ende opp med å bli godt brisen og vel så det.

Hvis man er alkoholiker ja. Jeg synes ikke dette er noen utfordring, hvis jeg føler meg mer brisen enn ønsket så setter jeg unna alkohol og drikker vann istedet. Jeg styrter dog ikke, så har ikke blitt brisen rundt barna. Øl eller vin er mest for smakens skyld, gjør julemåltidet mer spesielt. Jeg har flere julemiddager drukket Clausthaler juleøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, jabx skrev:

Nå er det ikke snakk om å ikke klare å merke at man er full. Det er snakk om å ikke merke når alkoholen akkurat begynner å påvirke en. Dette klarer ikke folk å vite selv fordi de ikke merker at de er påvirket.

for en påstand! Jo de aller fleste merker det godt. Det å føle at rusen virker er en av måtene man regulerer inntaket sitt på. 

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de helt sikkert, men beruselsesmekanismen er den samme. Alkohol påvirker dømmekraften, punktum. 

For min egen del tåler jeg ett glass vin uten å bli påvirket i det hele tatt, altså bedømmer likt som om jeg var edru. Men mer enn det, så virker alkoholen på meg enten jeg liker det eller ikke. Det betyr selvsagt ikke at tar jeg to glass vin blir jeg kanakkas eller stopper ikke før flaska er tom, men jeg ser selv at det ikke er bare min egen rasjonalitet som styrer lenger. Jeg klarer utmerket godt å stoppe etter både to og tre glass vin og oppfører meg ordentlig rundt både barn og voksne, men jeg er jo rent faktisk ikke edru lenger. Det betyr igjen at jeg ikke nødvendigvis kan stole på min egen oppfatning om at "jeg er akkurat som vanlig" eller "barna merker ingen forskjell". Mulig jeg er litt mer hysterisk på dette enn andre, siden min far (som var langt fra noen alkoholiker og bare skulle "kose seg") ofte endte opp med å drikke litt for mye. Han mente nok selv at alt var i sin skjønneste orden, det mente ikke jeg og søsknene mine (og til tider min mor).

Anonymkode: deacf...bb3

Det spørs jo på mengden alkohol! Verden er ikke så svart hvitt. For å ta et eksempel: La oss si en kvinne på 65 kilo drikker to glass vin i løpet av en julekveld fra kl 20 til 23. Da er hun faktisk edru nok til å sette seg i bilen og kjøre hjem. Hennes toppromille ville være snaue 0.22, altså nesten kjørbar hele kvelden. http://www.promille.no/promille-kalkulator/ Altså staten Norge ille ansett denne personen som så ansvarlig at hun kunne operert en bil, men å spise middag med familien ville vært uansvarlig?

 

Ja du sier noe der.... For de aller fleste småbarnsforeldre holder ikke på slik. 

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke noe alkohol i jula. Ikke i mine villeste fantasier ville jeg forbundet jul og alkohol, det gir ingen sammenheng for meg.

VI kjøper alkoholfri cider eller lignende og så deler vi med ungene, både på nyttårsaften og ellers til jul. Syns det er koselig jeg:) 

Ellers så kan mannen ta seg en øl på kveldstid som kos, men en av oss er alltid edru. 

Anonymkode: c09f0...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...