Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva som defineres som "små barn". Hos oss har de som skal kjøre avstått fra alkohol, og de som ikke kjører drikker som de vil. Mao blir barnets far som oftest godt brisen, jeg er edru, barnets onkel godt brisen, tanten har tatt ca 2 glass vin, besteforeldre edru eller så har en av dem drukket 1-2 glass vin.

Helt vanlig å drikke alkohol hjemme hos oss. Kriteriet er vel at de som ikke klarer å begrense seg eller er "stygge" når de drikker - de må avstå.

Anonymkode: 0a207...3de

Kunne ikke falt meg inn å la barn være i nærheten av noen som er brisne!! Far her burde virkelig tenke seg om, det er gedigen forskjell på et par glass til maten og å drikke seg "godt brisen". 

Selv drakk jeg ingenting de første årene med barn, men det er fordi jeg bodde alene langt inne i skogen, og derfor måtte være kjørbar. 

Nå når barnet er 12 år gammelt kan jeg fint ta meg et glass vin når som helst både i uken og julen (og har gjort det i flere år, vi flyttet fra skogen da barnet var fem år). Ved venninnebesøk har jeg til tider tatt to små glass, men der går grensen, da jeg raskt blir brisen. 

Ingen forskjell på jul og hverdag, maxgrensen er der uansett. Forskjellen er at man gjerne tar et glass hver dag i julen, men aldri mer enn jeg ville gjort en tirsdagskveld hjemme. 

Anonymkode: bb9ec...07d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøyaktig hva er så farlig med å være litt brisen/påvirket forann barn? Om man bare er i  godt humør er det virkelig så skadelig?  Jeg spør siden så mange her nevner at barna ikke må se at en er brisen. Selv har jeg sett flere slektinger påvirket/brisene da jeg var liten, men kan ikke huske at det var negativt. Vi barna syns det var morsomt siden den personen bare kom i enda bedre humør. 

Når det er sagt skal vi ikke drikke noe særlig i år, vi feirer jul i samboers hjemland og vet at svigerfar ikke takler noe alkohol., så her blir det vel til at jeg og samboer koser oss med noe å drikke etter at svigers har dratt hjem til sitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tanuki skrev:

Nøyaktig hva er så farlig med å være litt brisen/påvirket forann barn? Om man bare er i  godt humør er det virkelig så skadelig?  Jeg spør siden så mange her nevner at barna ikke må se at en er brisen. Selv har jeg sett flere slektinger påvirket/brisene da jeg var liten, men kan ikke huske at det var negativt. Vi barna syns det var morsomt siden den personen bare kom i enda bedre humør. 

Når det er sagt skal vi ikke drikke noe særlig i år, vi feirer jul i samboers hjemland og vet at svigerfar ikke takler noe alkohol., så her blir det vel til at jeg og samboer koser oss med noe å drikke etter at svigers har dratt hjem til sitt.

Barn finner det ubehagelig at man ikke er seg selv. At man er fjasete og mindre voksen

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke moren min hadde syns at det var så veldig festlig om jeg bodde i et land hvor cannabis er lovlig og jeg satt og røyka og lo meg ihjel/sovnet. Men da kan jeg vel bare fortelle at jeg er voksen og bestemmer selv? Det er ekstremt ubehagelig å se mamma og pappa beruset, selv om det bare er litt. Men man er jo voksen og bestemmer selv. Når det er sagt, så er alle forskjellige. 

Anonymkode: 93548...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det ikke alkohol på meg siden vi har en baby som er seks uker i jula. Hadde jeg ikke ammet hadde jeg tatt en øl eller to til maten på julaften, mannen det samme (pluss en akevitt). Hadde antakelig tatt en øl etter at barna var lagt, mannen hadde tatt en cognac i tillegg. På nyttårsaften hadde vi nok delt en flaske vin i løpet sv kvelden, hadde vel tatt ett glass før barna var i seng. 

Synes det er helt greit å ta en eller to øl/vinglass før ungene legger seg, men vi drikker oss aldri brisne verken når vi har våkne eller sovende barn i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tanuki skrev:

Nøyaktig hva er så farlig med å være litt brisen/påvirket forann barn? Om man bare er i  godt humør er det virkelig så skadelig?  Jeg spør siden så mange her nevner at barna ikke må se at en er brisen. Selv har jeg sett flere slektinger påvirket/brisene da jeg var liten, men kan ikke huske at det var negativt. Vi barna syns det var morsomt siden den personen bare kom i enda bedre humør. 

Det er særlig de primære omsorgspersonene det er snakk om. Når de forandrer seg så skaper det utrygghet. Hvis slektninger blir rare så kan barna fortsatt søke til foreldrene. Hvis foreldrene blir rare har barna ingen å søke trygghet hos.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12/2/2016 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har barn på 4 og 6, og tar sikkert litt vin eller øl til maten i jula. Men aldri snakk om å "hive innpå" med ungene til stede, det er bare for kosens skyld og i ganske forsiktige mengder. 

Anonymkode: 713df...711

Kan man ikke kose seg uten alkohol? Spesielt i julen, når man allerede koser seg med mat, desserter, familie, gaver, julegodt etc. Trenger man virkelig alkohol oppå det hele for "kosen skyld"?

Anonymkode: 947fb...c0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/2/2016 den 21.24, Arkana skrev:

Ingenting eller svært lite. Jeg drikker ikke alkohol overhodet. Mannen og evt voksne gjester drikker litt vin til julemiddagen. Jeg synes det er misforstått oppdragelse å mene at man må drikke alkohol foran barna for å gi dem et "naturlig" forhold til alkohol. Sannheten er vel heller at alkohol tar en stadig større plass i voksnes liv. Det finnes nesten ikke en arena hvor man ikke drikker. Det er ikke mange voksne som ikke kan ha festlig uten alkohol, enten det nå er fest en lørdag, jentekveld, julebord, fin middag på restaurant, fotballkamp eller hva det måtte være, Jeg synes ikke det er en sunn utvikling at så mange ser det som en nødvendighet å drikke alkohol for å kunne ha det hyggelig og festlig.

Jeg er helt enig. Jeg skjønner ikke helt dette her med å "kose seg med alkohol" når man allerede koser seg med så mye annet (i julen) - familien, venner, god mat, gaver og alt annet som hører julen til. Men også ellers virker det som om man må ha alkohol for å "kose seg". Personlig drikker jeg ikke, og skjønner ikke helt hva greia er liksom.

Anonymkode: 947fb...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel et glass vin eller en likør på meg og Mannen når vi har kommet hjem og ungen er I seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎12‎.‎2016 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Spørs hva som defineres som "små barn". Hos oss har de som skal kjøre avstått fra alkohol, og de som ikke kjører drikker som de vil. Mao blir barnets far som oftest godt brisen, jeg er edru, barnets onkel godt brisen, tanten har tatt ca 2 glass vin, besteforeldre edru eller så har en av dem drukket 1-2 glass vin.
 

Anonymkode: 0a207...3de

TS' spør jo spesifikt de som har småbarn, og det har jeg inntrykk av er en vanlig holdning. Man skal ikke drikke foran småbarn, men når de er større er det ikke så farlig (sier ikke at TS mener dette, men det er jo det som blir konsekvensen av en slik tankegang).

Jeg har ikke småbarn lenger, de er i starten av tenårene, og hvis det er en tid i livet hvor de virkelig suger til seg hva voksenpersoner i nærheten gjør, så er det jo nå! Hvis det ikke er skikkelig jul uten juleøl og dram, eller vin til maten, så er det det signalet jeg sender ut, og som de sannsynligvis vil kopiere. Høytid = kose seg med alkohol.

Hvis verden hadde vært sånn at alle drakk fornuftig, inkludert mine barn når de blir store, ville jo ikke det vært noe problem. På KG, for eksempel, er det visst bare folk som ikke drikker eller drikker fornuftig. Derimot er det ganske mange som forteller at andre ikke kan begrense seg, for eksempel foreldre i egen barndom eller slekt. Jeg mener virkelig ikke å si at de som påstår de drikker fornuftig ikke gjør det, men hvordan henger dette sammen, særlig koblet opp mot statistikk som viser at nesten hundre tusen barn lider under foreldrenes alkoholbruk? Alkohol er av natur en sneaky substans, der noe av poenget er at dømmekraften blir dårligere etter inntak, og det er nok slik at mange bommer mer på inntaket enn de tror. For jeg tviler på at det finnes så mange foreldre som bevisst gir totalt F og drikker seg fulle i barnas nærvær med viten og vilje. Det er nok mer vanlig med gode intensjoner og etter vinglass nummer tre eller fire, så flyr alle gode intensjoner ut av vinduet.

Mener ikke å si at å drikke i nærheten av barna er fy og skam, selvsagt avhenger det av måten man gjør det på. Men jeg synes det er verdt å problematisere litt utover den vanlige "det er sunt å se foreldrene drikke" "nei det er det ikke"-debatten.

Til TS, så skal jeg ikke drikke på julaften, selv om jeg er glad i vin og ikke har småbarn. Mulig mannen og svigerfar tar seg en juleøl. Svigerfar kan jeg ikke svare for, men for mannens del vet jeg at det bare blir en. Derimot skal barna til besteforeldrene to dager i romjula, og da er det mulig vi drikker oss litt brisne og fnisete sammen, det er nesten et år siden sist vi var alene. Men jeg kjenner såpass sterkt at mine "store" barn er så klar over alkohol og så nysgjerrige på hva vi voksne gjør, at jeg avstår på julaften og nyttårsaften som en ren markering av at det går an å kose seg uten.

 

Anonymkode: deacf...bb3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Maleficenta skrev:

Nei 2 glass? Det blir man ikke påvirket av vel.

Jeg blir. Nesten samme hvor sakte jeg drikker, så blir jeg det. Derfor drikker jeg over hodet ikke alkohol når barn er tilstede. 

Anonymkode: e3eec...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe. 

 

På julebordene har vi besteforeldre som sover over, så de er barnevakter. Ellers drikker vi ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men vokste opp med foreldre som ofte tok seg noen glass vin eller øl uten at jeg har tatt noen som helst skade av det. Husker jeg synes det var koselig å se at de koste seg. 

Anonymkode: 534c1...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp med foreldre som hadde det jeg vil anse som et sunt forhold til alkohol. Far hadde en øl eller to lørdagene, mor av og til et glass vin eller en konjakk. Men de kunne også fint la være å drikke en lørdag, det var ikke et must, men noe de koste seg med når de ville.

Samme ved jul. En øl eller et glass vin eller to til maten, en konjakk til kaffen. Noen ganger også faktisk mer enn det når de hadde besøk. 

Jeg syntes faktisk bare det var koselig når mor og far hadde besøk og de hadde noen øl/vin utover kvelden. Fordi det ble aldri ubehagelig, bare god stemning. Men som oftest når de hadde besøk så var det uten alkohol, så de hadde et avslappet forhold til det.  

Jeg har dermed også vokst opp med et avslappet forhold til alkohol, hvor jeg kan drikke noen glass når jeg har lyst for å kose meg. Alkohol er ikke tabu som mine foreldre følte de måtte skjule for meg fordi alkohol = fyll. 

Anonymkode: 012fa...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de var små, så drakk jeg ingenting. Mannen tok kanskje ett glass til maten, men det var alt. Nå tar jeg kanskje ett glass pils, men når ungene blir eldre så kommer jeg til å holde meg klink edru om de er ute. 

Anonymkode: a7cb1...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i alle år drukket et glass rødvin til juleribba. Både før og etter vi fikk barn. Barna har aldri tatt skade av dette, de er nå for voksne å regne. Synes mye av gnålet om alkohol i jula grenser til hysteri. Det er ingenting i veien for et glass rødvin til ribba. Så lenge det blir med det ene glasset. De aller fleste klarer nemlig å stanse etter det ene glasset med øl/vin/akevitt. 

Men som alt annet er det desverre noen som IKKE klarer det, og får de av oss som kan kose oss med et eneste glass føler oss som rene barnemishandlere som går på polet og ber om en rødvin som passer til ribbe.

Anonymkode: 262c6...d76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke barn selv, men foreldrene mine har så lenge jeg kan huske drukket 1-2 glass juleøl til middagen flere dager i løpet av jula. På nyttårsaften var det aldri noen som drakk, så vidt jeg kan huske. Jeg har aldri sett mine foreldre synlig beruset (tror kanskje aldri de har vært det). Jeg har i dag det samme avslappede forholdet til alkohol, og kommer sannsynligvis til å løse det på samme måte :)

Anonymkode: 2a0e1...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i et hjem der det var vanlig med en øl til søndagsmiddagen og gjerne vin til lørdagskosen. Jeg husker ikke om det var vanlig med alkohol på julaften, men jeg vil tro det var et glass øl og en akevitt da også.
Jeg kan ikke si jeg noen gang tenkte at det var feil eller ubehagelig på noe måte, så jeg regner med at foreldrene mine klarte seg greit med det ene glasset.
Jeg husker derimot en jul vi var hos besteforeldrene mine der bestefar og en tante ble ganske så fulle. Jeg husker det som veldig ubehagelig og jeg vet jeg la meg tidlig fordi jeg ikke syns det var noe koselig å sitte oppe. Tror jeg var omtrent 10-12 år, så ikke akkurat veldig liten heller.

Selv er vi ikke så veldig glade i noe alkohol her hjemme, men tar oss kanskje et glass rødvin til maten en gang i blant. På julaften i år blir vi 5 voksne som skal dele en flaske rødvin. Tror kanskje jeg kommer til å ha et glass Cognac på lur til pappa også.
Ser ikke helt det store behovet for å tylle nedpå alkohol ved enhver festlig anledning og klarer fint å reise i sosiale sammenhenger uten å drikke noe, men skjønner at det for enkelte er slik at alkohol hører med i enkelte sammenhenger.
er sikkert naiv og tror de aller fleste kjenner sine egne begrensninger og ikke ønsker å være full sammen med barna sine, men jeg ser jo i media at jeg kanskje er for godtroende.

Jeg tror derimot at de fleste som drikker seg litt for full i jula har en tendens til å drikke litt for mye ellers i året også og at det dermed ikke er jula som er et problem i utgangspunktet. At fokuset settes på jula er vel for at dette er å anse som barnas høytid og at man skal skåne dem for alkohol denne ene dagen i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset velger vi og holde oss helt unna alkohol hele året, ikke bare i julen. Vi kan ta oss et par fester i året sammen med venner, men da er barnet vårt (snart 3) på overnatting hos besteforeldrene.

Jeg vet hvordan det er å være barn i et selskap der de voksne er mer brisne/fulle enn de selv tror. Det er fort gjort og oppføre seg annerledes med 2-3 glass i kroppen når andre også er påvirket. Det er ikke noe jeg ønsker at mitt barn skal oppleve! Og det hjelper ikke om foreldrene/en av de er kjørbar om bestemor, bestefar og tante er brisne/godt brisne. Det er skremmende og ekkelt for et barn uansett. 

Vi velger å være ekstremt strenge når det gjelder alkohol rundt vårt barn og det må alle respektere. Vi velger og hjelpe han og få et godt forhold til alkohol gjennom god kommunikasjon og åpenhet når han blir eldre. 

Aldri hørt at et barn tar skade av at foreldrene (og resten av de vokse) velger å "kose seg" med et glass brus istedenfor alkohol. Heller omvendt. 

 

Hilsen ei anti-alkohol mamma som er gift med en anti-alkohol pappa.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, December 02, 2016 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Dere som har små barn, hvor mye alkohol drikker dere med barna til stede?

Jeg dømmer ingen, men vi har tatt et valg om å avstå fra alkohol hele julaften, 1. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Resten av jula og romjula drikker vi kun når ungene har lagt seg, men svært moderat, slik at vi ikke våkner i bakrus. Ofte så lar jeg være å drikke også disse dagene, da jeg aldri har hatt et voldsomt behov for å drikke. Men det kan hende det blir et glass vin sammen med mannen min på senkvelden et par dager i romjula.

Vi tenker at barna er små bare én gang, og vi ønsker ikke å risikere noe ubehag.

Som sagt, jeg dømmer ingen, men hadde vært interessant å høre hvordan andre her inne gjør det :) Folk tåler jo forskjellig også.

Anonymkode: aeb7c...0c1

Ingenting, akurat som I hverdagen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...