Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har små barn, hvor mye alkohol drikker dere med barna til stede?

Jeg dømmer ingen, men vi har tatt et valg om å avstå fra alkohol hele julaften, 1. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Resten av jula og romjula drikker vi kun når ungene har lagt seg, men svært moderat, slik at vi ikke våkner i bakrus. Ofte så lar jeg være å drikke også disse dagene, da jeg aldri har hatt et voldsomt behov for å drikke. Men det kan hende det blir et glass vin sammen med mannen min på senkvelden et par dager i romjula.

Vi tenker at barna er små bare én gang, og vi ønsker ikke å risikere noe ubehag.

Som sagt, jeg dømmer ingen, men hadde vært interessant å høre hvordan andre her inne gjør det :) Folk tåler jo forskjellig også.

Anonymkode: aeb7c...0c1

Vi har hatt småbarn i huset i over 20 år så det sier seg selv at vi ikke har vært edru hele tiden.

Regelen her er at en av oss skal være kjørbar (vi bor langt fra alt) noe som som oftest blir meg siden jeg har minst lyst på alkohol. Selvfølgelig kunne vi fordelt det på de som har sertifikat men syns det er mest rett at det er en av oss foreldre som "får lide"

Selv er jeg vokst opp med at vin til maten er ok, og mine foreldre tok seg gjerne en dram imenst vi barna var små så ser egentlig ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drikker 1-2 glass øl i løpet av julemiddagen og i blant en liten Baileys til kaffen. På nyttårsaften drikker jeg samme til middag og et glass champagne ved midnatt. Kunne forsåvidt vært alkoholfritt øl for min del, men har ikke funnet noe alkoholfritt jeg liker så godt til maten. De andre voksne drikker stort sett det samme, ingen av oss drikker akevitt, noen tar en øl på kvelden i stedet for likør/cognac e.l.

Anonymkode: ff3f3...8c2

Prøvd erdinger? (Mener det er det jeg pleier å drikke når jeg er å spiser, og det er alkoholfritt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Taxi?

Anonymkode: c24f3...47a

Norge er ett langstrakt land og bor en litt ute i periferien så er det ikke bare bare å få tak i en drosjebil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har alltid tatt seg en øl, en akkevitt og kanskje en konjakk til kaffen uten at det har vært noe problem. Har aldri merket at de har forandret seg i væremåten, og det har aldri vært ubehagelig, så jeg ser ikke problemet? 

Anonymkode: 41909...000

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Norge er ett langstrakt land og bor en litt ute i periferien så er det ikke bare bare å få tak i en drosjebil.

...Sant, og da får man heller holde seg til godtesnop, og la alkoholen ligge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker vel en juleøl til maten, og så noe Baileys til kaffen. Ellers så går det i julebrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Purple Basil skrev:

Vi drikker vel en juleøl til maten, og så noe Baileys til kaffen. Ellers så går det i julebrus.

Ps. jeg har ikke barn, men vi feirer sammen med små barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Mannen min  kommer til å ta 1-2 øl til maten. Jeg kommer sikkert til ta par glass vin. Vi har aldri vært synlig beruset foran barna og de er vant med å se oss ta ett glass vin til lørdagspizzaen og ved bursdag. 

Vi har valgt nyte alkohol foran dem for å vise dem også at det skal nytes ikke misbrukes. Vi har også en onkel som kan bli litt høylytt når full så han kan ikke drikke i år når stor familien samles. Alt med måte altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker en øl til middagen i syden, i sol og varme. Men i jula, når det er kaldt og mørkt, da drikker jeg ikke noe alkohol.

Anonymkode: 04d10...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 glass vin drikker som regel jeg. På nyttårsaften noe mer. Men gutta har aldri sett hverken meg eller faren fulle. Nå begynner jeg å få store barn og neste jul kan eldste drikke vin sammen med oss om han ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det var små barn i hus drakk jeg kanskje tre enheter på en dag i jula om jeg husker riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Unika skrev:

...Sant, og da får man heller holde seg til godtesnop, og la alkoholen ligge.

:fnise: I SEE what you did there

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker meg drita full og velter juletreet. Om jeg ikke får veltet det på første forsøk, tar jeg tak i det, rister det og hiver det over matbordet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker veldig, veldig lite. Tar kanskje et glass vin til julematen og kanskje 2 øl på nyttårsaften når det er barn tilstede. Jeg kan lett la være også om jeg heller vil kjøre bil feks.

Det er andre anledninger som hytteturer o.l der jeg drikker mer, men aldri mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker vel et glass eller to til middagene i jula, og kanskje et vinglass til utpå kvelden eller en cognac (men da har som regel barna lagt seg). Tar et glass rødvin på vanlige lørdagskvelder også. Men er aldri brisen sammen med små barn, vi begrenser oss. Den typen moderat alkoholinntak hos foreldre er det jeg vokste opp med selv, og har ingen dårlige minner knyttet til det, så da tar jeg sjansen på å gjøre det samme med mine egne barn.

Det som er viktig for oss er at når vi drikker vin foran barna, så er det knyttet til måltider, noe sosialt og hyggelig. Alkohol skal ikke brukes på dårlige dager, for å døyve følelser eller for å roe ned angst, det skal utelukkende brukes når man har det bra og koser seg og har full kontroll.

Som oftest er den gyldne middelvei en grei leveregel, og det tror jeg gjelder for alkohol foran barn også :) 

Anonymkode: e6391...f94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til deg alene??

Anonymkode: ae225...f85

Blir da bare 2 glass dagen om man skal fordele det likt over alle dagene. Er det så hinsides mye? Kjenner ingen som blir litt brisen en gang av det.

Anonymkode: 15052...ffd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er greit å ta typ ett glass til maten om jeg er et sted med barn i nærheten med jul. Holder det. Syns ikke det er greit å bli brisen geller. Barna merker at man blir litt annerledes da. Tror det er nok til at de syns det er ekkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften tar jeg et- to glass øl eller vin til maten, og en baileys til kaffen. Samme mengde andre kvelder i romjulen synes jeg er ok. Barna ser meg aldri full. Hvis vi drar på noe samling med venner en kveld i romjulen, kan det vel bli et par øl til. Det er etter barnas leggetid og besteforeldre våker over dem. Om en av oss skulle råke utpå og ha hodepine neste dag, er ikke det verdens undergang. Vi drikker sjeldent, det er overhode ikke en utfordring hos oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva som defineres som "små barn". Hos oss har de som skal kjøre avstått fra alkohol, og de som ikke kjører drikker som de vil. Mao blir barnets far som oftest godt brisen, jeg er edru, barnets onkel godt brisen, tanten har tatt ca 2 glass vin, besteforeldre edru eller så har en av dem drukket 1-2 glass vin.

Helt vanlig å drikke alkohol hjemme hos oss. Kriteriet er vel at de som ikke klarer å begrense seg eller er "stygge" når de drikker - de må avstå.

Anonymkode: 0a207...3de

Hvis man blir godt brisen klarer man ikke å begrense seg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...