Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Arktis skrev:

 

Jeg har ikke vokst opp med foreldre med alkoholproblemer, ikke i det hele tatt. Men jeg har vokst opp med at de kunne servere et glass til maten og et glass til kaffen etterpå. Merket jeg forskjell? Ja, små endringer som de ikke selv merket. Det var ikke store forskjeller, ingenting jeg tok skade av, men det føltes likevel ekstra trygt at moren min alltid avstod fra alkohol, at hun alltid var nøyaktig så trygg og rolig slik som jeg kjente henne. Har hørt flere foreldre som har sagt "Noen få glass vin?? Nei, det merker ingen!", mens de nå voksne barna svarer "Joda, det merket vi selv om du ikke merket det". 

Poenget er, barn er veldig oppmerksomme på selv de minste endringer, og for noen barn vil selv de minste endringer være ubehagelige. De som velger å drikke med barn tilstede må være klar over at barn kommer til å merke endringer en god stund før du og andre voksne gjør det, og at det derfor kan være trygt at minst en voksen avstår fra alkohol når det er barn til stede. Selvfølgelig trenger man ikke å overdrive, det må ikke være slik at ett glass eller to på julaften er helt krise, det skjønner alle. Det kommer mer an på atferden enn konsumet. Problemet er bare et små endringer i atferden ikke oppfattes først hos den som drikker alkohol.

Kampanjene som kjøres før jul handler heller ikke om at voksne som tar et glass vin med barn til stede skal få dårlig samvittighet, men at barn fortjener at foreldrene er slik de pleier å være og at det er en trygg ramme rundt julefeiringen. Ja, det er mange som tar et glass vin og det er fremdeles trygge rammer, men det er og mange som tar tre glass vin (og enda mer) over relativ kort tid og skaper ubehag og utrygghet. Så har vi også de som endrer seg bra etter svært få enheter alkohol. For ikke å snakke om alle de som på død og liv skal servere alkohol i selskaper der det er barn tilstede, selv om man vet at enkelte av de voksne gjestene har vanskeligheter med å stoppe før de blir synlig beruset. For det skjer, og personlig synes jeg det er utrolig trasig at en av ti barn går rundt og gruer seg til jul pga. foreldre og andre voksne som ikke kan styre alkoholinntaket. Barn som blir redde, utrygge, og opplever å få ansvaret for å opprettholde en god stemning og late som ingenting. Ja, jeg er klar over at vi er mange som er enige at dette på ingen måter er greit, men når det i følge helsedirektoratet er ca. 150 000 barn som lever med foreldre som drikker for mye i julen, så vet vi også at det ikke kun er noen få dette gjelder, ei heller nødvendigvis voksne som ellers har et problem med alkohol, men at det er noe som skjer i svært mange familier, og ikke minst i alle type familier, i ulike sosiale lag. Da er det vel heller ikke noe annet enn positivt at dette blir snakket om hvert år, at det finnes kampanjer og at det er bevisstgjøring rundt temaet. Ikke bare for at alle skal kunne ta en runde i forhold til egne alkoholvaner og hva man serverer gjester man har på besøk, men at det også blir opplyst om hvor man kan ringe hvis man trenger noen å snakke med, uavhengig av om man er barn eller voksen som gruer seg til jul.    

Der har jeg helt motsatt erfaring. Min mor tok seg gjerne et glass eller to og var nøyaktig like trygg og rolig som jeg kjente henne. Man endrer ikke atferd av et til to glass vin som drikkes over en lengre periode. Barn er oppmerksomme på de minste endringer men et glass vin utgjør absolutt ingen endring om det drikkes gjennom en lang middag. Barn er ikke narkotikahunder som kan lukte spor av alkohol der ingen andre kan de er utstyrt med de samme sansene som oss.

 

Eh ja, hva har det med saken å gjøre? Det er da ikke de vi diskuterer her. ALLE er enige i at barn og fyll ikke hører sammen. Ikke en eneste person i tråden her argumenterer for at det er greit.

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss. Hvor bor alle dere på de siste 9 sidene som nesten ikke drikker/drikker.

I min omgangskrets, inkludert oss, drikkes det julaften. Ett glass champagne når alle kommer, og 1-2 glass vin til maten. Etter maten er det litt mer vin mens vi voksne pakker opp presanger. Vanlig oppførsel på alle vil jeg si, og barna har det bra.

HELT vanlig i våre kretser, og sånn var våre foreldre også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ett glass rødvin til maten, mannen min tar en øl eller to. Når datteren vår har lagt seg blir det kanskje ett glass rødvin til mens vi sitter oppe og prater. Fungerer veldig fint for oss, og ingen av de andre voksne drikker noe mer heller.

Synes det er viktig at ingen blir påvirket og endrer noe personlighet. Kan være veldig ubehagelig for barna selvom man ikke blir full. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 den 19.53, AnonymBruker skrev:

TS her, les innlegget mitt igjen.

Hvor har jeg skrevet at jeg er anti-alkohol? Jeg og mannen min har tatt et valg om å avstå fra alkohol disse dagene, og det er noe vi begge er 100% enig i og trives godt med.

Anonymkode: aeb7c...0c1

Du har ikke skrevet det, men du er så redd for å tråkke noen på tærne at det omtrent lyser motsatt av det jeg tror du mener

Anonymkode: b980c...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jens skrev:

Jøss. Hvor bor alle dere på de siste 9 sidene som nesten ikke drikker/drikker.

I min omgangskrets, inkludert oss, drikkes det julaften. Ett glass champagne når alle kommer, og 1-2 glass vin til maten. Etter maten er det litt mer vin mens vi voksne pakker opp presanger. Vanlig oppførsel på alle vil jeg si, og barna har det bra.

HELT vanlig i våre kretser, og sånn var våre foreldre også.

Hvor bor du? Aldri hørt om noen som driker sjampis til jul? Har jeg gått glipp av noe?

Anonymkode: b980c...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du? Aldri hørt om noen som driker sjampis til jul? Har jeg gått glipp av noe?

Anonymkode: b980c...25a

Som velkomstdrink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jens skrev:

Som velkomstdrink?

Aldri hørt om til jul nei. 

Anonymkode: b980c...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En juleøl til middag. En cognac til kaffen. Aldri på nyttårsaften.aldri romjulen. Når de Var små.  Nå er de større,og nå tar vi cognac når de er oppe.

Anonymkode: e5347...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol, så det er ikke noen sak for meg. Siden vi skal feire med flere så ser jeg helst at de bare tar seg 1 glass eller to, hvis de blir synlig berusa eller det blir snøvling, skråling osv. så går ev. den personen på hue og ræva UT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke dette at de små atferdsendringene (om noen) etter et-par glass vin skal være så skadelige. Barn opplever jo mye verre enn det. 

Min mann er lege, og jobber natt. Jeg kan love at han ikke er seg selv når han kommer hjem... Du får svar på noe helt annet enn du spør om, og han glemmer navn og ting. Det er normalt for barna, pappa er likevel en trygg omsorgsperson, og vi ler litt av hvor distre han kan være dagen etter en vakt. 

Og de har sett både meg og mannen slått ut av sykdom flere ganger. Omgangssyke der vi ligger rett ut hele dagen, og så slått ut av influensa at vi ikke klarer å svare på det de spør om. 

Poenget - trygge barn er vant til at foreldres form og humør går litt opp og ned. Men har man opplevd alkoholisme i nær familie forstår jeg selvfølgelig at begrepet "atferdsendringer" lett overføres til et-par glass. 

Anonymkode: 5fc2a...316

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/14/2016 den 14.54, Jens skrev:

Som velkomstdrink?

Det gjør vi også, og flere vi kjenner. Visste ikke at det er uvanlig. Mye jeg lærer av KG:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kun alkohol-fritt - Elsker smaken av øl men kan ikke fordra å bli påvirket så her i heimen er det ikke noe problem. De andre voksne nøyer seg med 1 øl til maten, ellers går det i brus og vann :)

Anonymkode: 7edd2...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker et glass vin eller to fordelt utover julekvelden. Jeg koser meg gjerne med et glass vin om kvelden i helgene, men det er ingen nødvendighet. Mannen min tar seg 2-3 øl, ingen er synlig beruset hoss oss. 

jeg har aldri forstått de som mener at alkohol er en viktig del av julen!!!! Julen er en familiehøytid, det er familien, maten og de gode samtalene som skaper den god stemningen💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lalunaa skrev:

Jeg drikker et glass vin eller to fordelt utover julekvelden. Jeg koser meg gjerne med et glass vin om kvelden i helgene, men det er ingen nødvendighet. Mannen min tar seg 2-3 øl, ingen er synlig beruset hoss oss. 

jeg har aldri forstått de som mener at alkohol er en viktig del av julen!!!! Julen er en familiehøytid, det er familien, maten og de gode samtalene som skaper den god stemningen💕

Ikke jeg heller. Vet om noen som heller vil på fylla på julaften enn å være hjemme med familien. Kunne ikke falt meg inn å fly på byen på julaften. 

Anonymkode: d67d7...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2016 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dette at de små atferdsendringene (om noen) etter et-par glass vin skal være så skadelige. Barn opplever jo mye verre enn det. 

Min mann er lege, og jobber natt. Jeg kan love at han ikke er seg selv når han kommer hjem... Du får svar på noe helt annet enn du spør om, og han glemmer navn og ting. Det er normalt for barna, pappa er likevel en trygg omsorgsperson, og vi ler litt av hvor distre han kan være dagen etter en vakt. 

Og de har sett både meg og mannen slått ut av sykdom flere ganger. Omgangssyke der vi ligger rett ut hele dagen, og så slått ut av influensa at vi ikke klarer å svare på det de spør om. 

Poenget - trygge barn er vant til at foreldres form og humør går litt opp og ned. Men har man opplevd alkoholisme i nær familie forstår jeg selvfølgelig at begrepet "atferdsendringer" lett overføres til et-par glass. 

Anonymkode: 5fc2a...316

Du ser virkelig ikke forskjell på å si til barna "Pappa er litt sliten og rar fordi han har jobbet i natt." og "Pappa er litt rar fordi han har drukket for mye øl."? Du fordummer barn hvis du tror at de synes småfull er like naturlig som sliten etter jobb. 

Anonymkode: eb697...b04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig jeg tar et glass vin på julaften. Etter at hun har lagt seg. 

Og kanskje et glass champagne på nyttårsaften. 

Ellers tror jeg det blir lite drikking i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.12.2016 den 20.56, YourMan skrev:

Dette er jeg helt enig i!

Det virker nesten som enkelte mener man bør drikke alkohol foran barna fordi de skal få et "normalt forhold til alkohol". Jeg tror det store flertallet har et sunt forhold til alkohol og at barna ikke tar skade av det. Men det er en kjennsgjerning at en del TROR de har kontroll på inntaket, og at barna ikke merker noe som helst. Vel, nå viser jo alle undersøkelser at barn merker det svært raskt, og mindre barn blir fort utrygge når adferden til foreldrene endrer seg. Og den kan endre seg uten at de selv er klar over det.

Jeg er ikke mot alkohol, og er ikke i mot folk som drikker mer enn oss, men jeg forventer faktisk respekt for mine valg. Kan ikke begripe at det skal være galt å la være å drikke foran barna.

Er litt uenig. Så lenge det er snakk om ett glass vin eller en øl, vil jeg kalle det for overbeskyttelse å ikke vise barn at man drikker.

 

Å være full og beruset fremfor barn, vil gjøre dem utrygg. Så der er jeg enig.

Anonymkode: a5650...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...