Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest YourMan
7 timer siden, ViljaH skrev:

Hvis man er alkoholiker ja. Jeg synes ikke dette er noen utfordring, hvis jeg føler meg mer brisen enn ønsket så setter jeg unna alkohol og drikker vann istedet. Jeg styrter dog ikke, så har ikke blitt brisen rundt barna. Øl eller vin er mest for smakens skyld, gjør julemåltidet mer spesielt. Jeg har flere julemiddager drukket Clausthaler juleøl.

Vel, da er du jo allerede brisen, noe barna neppe setter pris på. Men som sagt, jeg dømmer ingen her, og orker ikke en hissig debatt om dette, registrerer at det er ganske sterke meninger her.

Avslutter mine bidrag i denne tråden med å si meg enig med "Kona til" :) God jul til dere alle, med eller uten alkohol!

http://www.vg.no/rampelys/blogg/kona-til-bloggeren-naar-ble-det-vanskelig-aa-kose-seg-uten-alkohol/a/23867469/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer neppe til å drikke noe. Ikke fordi vi er motstandere av all alkohol, men rett og slett fordi vi glemmer at vi egentlig hadde lyst på en pils til maten og en dram på kvelden.  Sist jeg tok meg alkohol i jula er for tre år siden, da jeg og svigerfar tok en pils til maten. 

Det gjelder forresten hele året, så vi har vinflasker, cognacflasker og vodka som har stått i åresvis og vi begge ble nesten glade da eldstedatter knuste en flaske under matlaging for et par år tilbake.  Har lyst til å kjøpe en god dessertvin, men vet ikke om jeg gidder, fordi den sikkert bare blir stående i åresvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, YourMan skrev:

Vel, da er du jo allerede brisen, noe barna neppe setter pris på. Men som sagt, jeg dømmer ingen her, og orker ikke en hissig debatt om dette, registrerer at det er ganske sterke meninger her.

Avslutter mine bidrag i denne tråden med å si meg enig med "Kona til" :) God jul til dere alle, med eller uten alkohol!

http://www.vg.no/rampelys/blogg/kona-til-bloggeren-naar-ble-det-vanskelig-aa-kose-seg-uten-alkohol/a/23867469/

Jeg blir ikke brisen av ett glass øl. Når barna er tilstede drikker jeg svært moderate mengder. Jeg mente generelt i festlig lag, så klarer jeg fint å regulere brisenhet med tempo og vann. Det er ikke slik at hvis man tar seg et glass alkohol så er det enveiskjøring til fyll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det alkoholfritt i julen. Ikke primært pga barna, men fordi vi har et familiemedlem som er tidligere alkoholiker. Ellers hadde det nok blitt en juleøl og en akevitt til maten for de som ønsket det. (Som regel bare foreldrene mine. Vi andre foretrekker brus.)

Anonymkode: c32a5...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år før jul begynner denne "avstå fra alkohol" kampanjen. Sett den flere plasser på nett alt. Veldig ofte er de som snakker om hvor lite barna tåler å se voksne drikke, tidligere barn av alkoholikere. Skjønner jo at de hadde en ubehagelig jul. Argumentene er jo ofte at barn tåler ikke å se mamma med to glass innabords, som om barn var en egen rase vi voksne ikke skjønner noe av. Eller vent litt, vi har jo alle vært barn:) mamma og pappa tok gjerne en øl og en aquavit til maten lørdager, samme til jul men da også litt vin når pakkene ble åpnet. Merket aldri på dem at de var påvirket på noen som helst måte. Å jeg drikker på samme måte som voksen nå. Behersket og kontrollert. 

Jeg hadde en onkel som jeg ikke likte å være i nærheten av når jeg var unge, men igjen - han var alkoholiker og dritings på en liter sprit :P 

Skjønner jo at de som drikker svært sjeldent og blir dritings av en dråpe vin må holde seg unna, og at de som foretrekker brus forran alkohol avstår, men utenom det har jeg aldri skjønt den voldsomme energien denne "totalt avhold i julen" kampanjen som kjøres hvert år. 

Anonymkode: 142c3...476

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år før jul begynner denne "avstå fra alkohol" kampanjen. Sett den flere plasser på nett alt. Veldig ofte er de som snakker om hvor lite barna tåler å se voksne drikke, tidligere barn av alkoholikere. Skjønner jo at de hadde en ubehagelig jul. Argumentene er jo ofte at barn tåler ikke å se mamma med to glass innabords, som om barn var en egen rase vi voksne ikke skjønner noe av. Eller vent litt, vi har jo alle vært barn:) mamma og pappa tok gjerne en øl og en aquavit til maten lørdager, samme til jul men da også litt vin når pakkene ble åpnet. Merket aldri på dem at de var påvirket på noen som helst måte. Å jeg drikker på samme måte som voksen nå. Behersket og kontrollert. 

Jeg hadde en onkel som jeg ikke likte å være i nærheten av når jeg var unge, men igjen - han var alkoholiker og dritings på en liter sprit :P 

Skjønner jo at de som drikker svært sjeldent og blir dritings av en dråpe vin må holde seg unna, og at de som foretrekker brus forran alkohol avstår, men utenom det har jeg aldri skjønt den voldsomme energien denne "totalt avhold i julen" kampanjen som kjøres hvert år. 

Anonymkode: 142c3...476

🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎02‎.‎12‎.‎2016 den 19.38, AnonymBruker skrev:

En av oss er alltid edru/kjørbar (maks én enhet) når vi er i samme hus som ungene, det er en regel uten unntak her i gården. 

Ellers har jeg mistet "behovet" eller lysten på alkohol etter nesten fire år sammenhengende med graviditet og amming. Husker liksom ikke at muligheten finnes lenger :P 

Anonymkode: e3daf...361

Slik er det her også. Tror jeg har drukket tre glass vin siden 2011. Har ikke behov for å drikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, December 03, 2016 den 5.01, Arktis skrev:

Barn merker endringer i oppførsel tidligere enn mange voksne tror, og derfor burde man drikke mindre enn det man selv vurderer er greit. 

Nemlig.  Jeg merket fort i ung alder når foreldrene mine var påvirket  (spesielt pappa som kunne drikke seg full) hvis de hadde drukket. Et eller to glass kan gå, men det bør stoppe der. Jeg synes det var utrolig ubehagelig når de var påvirket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer jul sammen med mine foreldre. Til julemiddagen bruker mannen min og faren min å ta seg én øl og ett glass akevitt. Og det er det. Kanskje mannen min og jeg tar oss ett glass vin etter at barna har lagt seg på julaften.

Jeg har vokst opp med en far som kunne ta seg én øl til fotballkampen, eller foreldrene mine kunne ta seg ett glass vin til maten om vi var på ferie. Første gang jeg så dem beruset, var jeg 20 år. Dette har gitt meg et avslappet forhold til alkohol. Jeg drikker meg veldig sjelden beruset, og aldri mens barna er til stede. Da snakker vi selskaper hjemme hos venner f.eks, hvor barna er trgyt plassert hos foreldrene mine. Jeg mener ikke man trenger å avstå helt fra alkohol, selv om det er barn til stede. Mine barn skal i alle fall lære, slik jeg gjorde i min oppvekst, at alkohol er noe man kan drikke med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at for mange er alkoholen viktigere enn barnas trygghet.

Anonymkode: 3b68a...240

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer jul med mine foreldre, og hos oss er det kun Munkholm og Clasuthaler som er lovlig:) Har vært vant med at pappa , bror min og onkel tok seg en flaske Clausthaler eller Munkholm:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at for mange er alkoholen viktigere enn barnas trygghet.

Anonymkode: 3b68a...240

Det er tydelig for mange at de ikke kan skille mellom fyll og et til to glass vin til maten, og at mange av de som kommenterer her tydeligvis har vokst opp med foreldre med alkoholproblemer....

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol når barna er tilstede. 2. juledag er vi som regel på fest med venner, og da drikker jeg vin, og barna overnatter hos besteforeldrene. Mannen min kan ta seg en øl til maten. 

Endret av Mollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker aldri rundt datteren min på 5 år. Dette er rett og slett fordi jeg ikke synes noe om at folk skal være beruset rundt barn. De merker veldig fort atferdsendringer hos voksne, og de kan oppfatte det som skummelt (særlig hvis det er snakk om noen de står nær).

Nå er det jo sånn at foreldrene mine (som vi skal til på julaften) tar seg et glass vin eller to til maten og en akevitt etter maten. Hadde alt vært slik jeg ønsker så hadde de droppet det også når det er barn der, men hele verden kan ikke innrette seg etter meg og mine ønsker, så det hadde jeg aldri funnet på å be de om. Jeg synes ikke det burde være alkohol rundt barn i det hele tatt, men vi lever nå en gang i det samfunnet vi gjør, og det er ikke til å unngå i lengden. Foreldrene mine blir uansett ikke synlig beruset, så da er det jo ikke "livsviktig" at de lar være å drikke. Hadde de drukket så de ble synlig beruset, ville jeg bare latt være å komme.

Når det er sagt så får hver enkelt gjøre som de vil. Jeg sier jo ingenting på mine venninner som tar et glass eller to med barna til stede, selv om jeg selv ikke gjør det. Det får være hver enkelt sitt valg, og jeg innser at jeg nok er litt vel "streng". Men hadde noen drukket seg full foran barn, så hadde jeg selvfølgelig sagt min mening.

Anonymkode: 60752...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke med ungene tilstede, men x pleide å ta seg et par øl/akevitt etc. Ikke sånn at han ble merkbart beruset. Syntes det gikk greit siden jeg alltid var helt edru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteMannen
På 12/2/2016 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Dere som har små barn, hvor mye alkohol drikker dere med barna til stede?

Jeg dømmer ingen, men vi har tatt et valg om å avstå fra alkohol hele julaften, 1. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Resten av jula og romjula drikker vi kun når ungene har lagt seg, men svært moderat, slik at vi ikke våkner i bakrus. Ofte så lar jeg være å drikke også disse dagene, da jeg aldri har hatt et voldsomt behov for å drikke. Men det kan hende det blir et glass vin sammen med mannen min på senkvelden et par dager i romjula.

Vi tenker at barna er små bare én gang, og vi ønsker ikke å risikere noe ubehag.

Som sagt, jeg dømmer ingen, men hadde vært interessant å høre hvordan andre her inne gjør det :) Folk tåler jo forskjellig også.

Anonymkode: aeb7c...0c1

Vi drikker aldri på "arrangement" med barn til stedet. Det gjelder julaften, bursdager, nyttår etc. Til julemiddagen drikker jeg alkoholfritt øl. Til vanlig tar vi  oss av og til et glass vin eller to når ungene har lagt seg, men blir aldri fulle. Samtidig er vi åpne med ungene om alkohol, slik at de vet at vi av og til drikker litt.

 

Årsaken til at vi ikke drikker på julaften er rett og slett at det er barnas tid. Det er en stor dag for de, som de gleder jeg til i lang tid fremover. Jeg tror ikke barna får en bedre julaften hvis vi drikker, derfor gjør vi det ikke. Jeg har aldri helt forstått de voksne som oppfører seg som at det er drikkingen som er målet. Uten alkohol kan det liksom være det samme med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.12.2016 den 9.02, AnonymBruker skrev:

for en påstand! Jo de aller fleste merker det godt. Det å føle at rusen virker er en av måtene man regulerer inntaket sitt på. 

Anonymkode: 56a87...a64

Nå dukker rusen opp en viss tid etter inntak, og det å regulere på større og merkbare nivåer er noe annet enn nyansene mellom de større utslagene. Jeg snakker altså om de små mengdene som skal til før f.eks. et barn vil merke at mor eller far har forandret seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2016 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig for mange at de ikke kan skille mellom fyll og et til to glass vin til maten, og at mange av de som kommenterer her tydeligvis har vokst opp med foreldre med alkoholproblemer....

Anonymkode: 56a87...a64

 

Jeg har ikke vokst opp med foreldre med alkoholproblemer, ikke i det hele tatt. Men jeg har vokst opp med at de kunne servere et glass til maten og et glass til kaffen etterpå. Merket jeg forskjell? Ja, små endringer som de ikke selv merket. Det var ikke store forskjeller, ingenting jeg tok skade av, men det føltes likevel ekstra trygt at moren min alltid avstod fra alkohol, at hun alltid var nøyaktig så trygg og rolig slik som jeg kjente henne. Har hørt flere foreldre som har sagt "Noen få glass vin?? Nei, det merker ingen!", mens de nå voksne barna svarer "Joda, det merket vi selv om du ikke merket det". 

Poenget er, barn er veldig oppmerksomme på selv de minste endringer, og for noen barn vil selv de minste endringer være ubehagelige. De som velger å drikke med barn tilstede må være klar over at barn kommer til å merke endringer en god stund før du og andre voksne gjør det, og at det derfor kan være trygt at minst en voksen avstår fra alkohol når det er barn til stede. Selvfølgelig trenger man ikke å overdrive, det må ikke være slik at ett glass eller to på julaften er helt krise, det skjønner alle. Det kommer mer an på atferden enn konsumet. Problemet er bare et små endringer i atferden ikke oppfattes først hos den som drikker alkohol.

Kampanjene som kjøres før jul handler heller ikke om at voksne som tar et glass vin med barn til stede skal få dårlig samvittighet, men at barn fortjener at foreldrene er slik de pleier å være og at det er en trygg ramme rundt julefeiringen. Ja, det er mange som tar et glass vin og det er fremdeles trygge rammer, men det er og mange som tar tre glass vin (og enda mer) over relativ kort tid og skaper ubehag og utrygghet. Så har vi også de som endrer seg bra etter svært få enheter alkohol. For ikke å snakke om alle de som på død og liv skal servere alkohol i selskaper der det er barn tilstede, selv om man vet at enkelte av de voksne gjestene har vanskeligheter med å stoppe før de blir synlig beruset. For det skjer, og personlig synes jeg det er utrolig trasig at en av ti barn går rundt og gruer seg til jul pga. foreldre og andre voksne som ikke kan styre alkoholinntaket. Barn som blir redde, utrygge, og opplever å få ansvaret for å opprettholde en god stemning og late som ingenting. Ja, jeg er klar over at vi er mange som er enige at dette på ingen måter er greit, men når det i følge helsedirektoratet er ca. 150 000 barn som lever med foreldre som drikker for mye i julen, så vet vi også at det ikke kun er noen få dette gjelder, ei heller nødvendigvis voksne som ellers har et problem med alkohol, men at det er noe som skjer i svært mange familier, og ikke minst i alle type familier, i ulike sosiale lag. Da er det vel heller ikke noe annet enn positivt at dette blir snakket om hvert år, at det finnes kampanjer og at det er bevisstgjøring rundt temaet. Ikke bare for at alle skal kunne ta en runde i forhold til egne alkoholvaner og hva man serverer gjester man har på besøk, men at det også blir opplyst om hvor man kan ringe hvis man trenger noen å snakke med, uavhengig av om man er barn eller voksen som gruer seg til jul.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2016 den 15.12, Selfie skrev:

Jeg er i dag 33 år. Foreldrene mine har aldri skydd unna å drikke alkohol i mitt nærvær, og de forstår fortsatt ikke hva "problemet" er den dag i dag når jeg prøver å ta det opp. For dem er jeg bare litt sær, og "fin" på det. Men de har i det minste gått med på å drikke mindre når de er rundt mine barn, og jeg serverer ikke akevitt til julematen. Mine barn skal aldri få se meg det minste beruset, i hvert fall ikke før de blir voksne selv.  

Hva med å ikke utsette barna dine for de uansvarlige foreldrene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jabx skrev:

Nå dukker rusen opp en viss tid etter inntak, og det å regulere på større og merkbare nivåer er noe annet enn nyansene mellom de større utslagene. Jeg snakker altså om de små mengdene som skal til før f.eks. et barn vil merke at mor eller far har forandret seg.

Nettopp derfor man drikker sakte og rolig et til to glass over fler timer, en lang julekveld.

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...