Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her i huset har vi et stort alkoholproblem. 

Hovedproblemet er at vi ikke har plass til alt fordi vi drikker såpass lite og alkoholen går ut på dato før vi får drukket den. Dette fordi vi både får mye av venner og kjente, vinner i vinlotterier og kjøper på utenlandsreiser.

Ender ofte med at vi ved gjennomgang av barskapet ofte ender med at vi tømmer ut alkohol og det er jo direkte alkoholmisbruk :)

Vi drikker like mye i jula som i resten av året.. nesten ingenting, men har vi lyst på en øl så tar vi en øl. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vokst opp i et totalavholdshjem og har i dag et svært avslappet forhold til alkohol selv. Jeg drikker sjelden, men kan godt ta en skikkelig rotbløyte innimellom om stemninga er riktig. Til tross for alt dette, drikker jeg altså ikke en dråpe i jula eller i andre sammenhenger der det er unger til stede. Som barn av avholdsfolk burde jeg vel vært helt ødelagt av "usunt forhold til alkohol", men det jeg ser rundt meg i min omgangskrets, er at man ofte viderefører foreldrenes alkoholforhold. De av mine venninner som hadde foreldre som drakk oftere, drikker i dag myyye oftere enn jeg gjør, også fordi det oftere normaliseres. Det er så dagligdags nå for tiden med "rødt i glasset" at å kose seg med et glass vin må ha mistet litt av sjarmen fordi det skjer så ofte. Jeg ser stadig at folk reklamerer med at de må drikke foran ungene for at ungene skal få et sunt forhold til alkohol, men hva skjedde med å vise ungene at det går helt fint an å både kose seg og ha det gøy uten at det MÅ være alkohol? 

Anonymkode: d6cbd...3e7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike diskusjoner synes jeg alltid det blir veldig svart-hvitt. At man ikke skal være beruset rundt barn tror jeg alle kan enes om, alle barn fortjener en rusfri jul og alle andre dagene i året også. Så har vi de som drikker litt alkohol til maten og de som avstår helt. Det viktigste her må være å kjenne seg selv godt når det kommer til eget alkoholkonsum. Min mor f.eks tåler et glass- men ikke to. Selv tåler jeg to glass vin godt, men jeg begir meg ikke ut på det tredje. Det er heller ikke slik at jeg MÅ ha ditten og datten til maten, det kjenner jeg etter der og da hva jeg har lyst på. Kanskje blir det like gjerne farris eller brus. DET tror jeg er å vise barna et sunt forhold til alkohol. Jeg MÅ ikke ha, men jeg MÅ ikke avstå heller. 

Jeg tror ikke totalt avhold nødvendigvis er skadelig for barnas forhold til alkohol, det kommer helt an på hvordan dette formidles. Om hele familien nyter brus ellers annen alkoholfri drikke til maten reagerer vel ingen barn eller ungdommer på det, men om foreldre gjør et stort nummer ut av at alkohol er et farlig rusmiddel som man ikke skal ta et eneste glass av, så blir det en annen diskusjon. Jeg har venner av slike foreldre og de turde aldri ringe for å bli hentet f.eks (de fleste ungdommer drikker litt uansett hva slags hjem de kommer fra). 

I min familie har det alltid blitt servert litt alkohol til maten i juledagene for dem som vil ha, men ingen blir synlig beruset eller tar et glass for mye. Brus står også fremme og noen velger det i stedet. Jeg tenker jeg og min mann vil gjøre det samme. Jeg har et uanstrengt forhold til alkohol og kjenner godt min egen grense, jeg liker ikke å føle meg brisen med barn til stede og min viktigste jobb er alltid å være mamma. Skal jeg drikke mer blir det uten barn til stede :) 

Anonymkode: eb4af...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg tror ikke totalt avhold nødvendigvis er skadelig for barnas forhold til alkohol, det kommer helt an på hvordan dette formidles. Om hele familien nyter brus ellers annen alkoholfri drikke til maten reagerer vel ingen barn eller ungdommer på det, men om foreldre gjør et stort nummer ut av at alkohol er et farlig rusmiddel som man ikke skal ta et eneste glass av, så blir det en annen diskusjon. Jeg har venner av slike foreldre og de turde aldri ringe for å bli hentet f.eks (de fleste ungdommer drikker litt uansett hva slags hjem de kommer fra). 

Anonymkode: eb4af...42d

Dette er min erfaring også. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg hadde foreldre som gjerne tok seg et glass eller to øl eller vin både til jul og i helger, uten at det eskalerte eller ble ubehagelig av den grunn. Da vi barn ble tenåringer, så pratet foreldrene våre til oss en del om konsekvenser av å bli for full osv. Men kom vi hjem for fulle (noe som selvsagt skjedde da vi var tenåringer), så var det ikke kjeft og hysteri. Mor sa bare hun syntes vi var tåpelige som drakk så mye - og hun ville ikke høre noe sutring dagen derpå, for det var vår egen feil. 

Men hun understreket ALLTID viktigheten av at vi skulle komme oss hjem. Uansett hva som skjedde, hvor full vi ble - vi måtte alltid ringe og passe på at vi kom oss hjem. Det gjorde at vi aldri var redde for å komme hjem fulle. Jeg hadde venninner som hadde foreldre som laget stort hysteri om de kom hjem fulle - kjefting, krangling, husarrest, dårlig stemning osv. De turde ikke reise hjem etter en fest - DET synes jeg er mer skremmende enn om man tar en øl foran barna.

Anonymkode: 012fa...4d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste her må være å kjenne seg selv godt når det kommer til eget alkoholkonsum. 

Anonymkode: eb4af...42d

Problemet er at mange helt åpenbart ikke kjenner seg selv godt når det kommer til alkoholforbruk og påvirkning. Jeg kjenner opptil flere som påstår hardnakket at det ikke kan sees på dem at de har drukket et par glass vin, men som helt tydelig er brisne. Man er sjelden den rette til å bedømme egen atferd. 

Men det viktigste er det jeg tidligere har skrevet om dette med at mange ikke kan være i festlig lag uten å drikke alkohol. Det teller så lite at det "bare" er ett eller to glass vin. Poenget er at man formidler til barna at man trenger alkohol for å ha det hyggelig og viser at alkohol er til stede ved enhver festlig anledning selv om ikke alle nødvendigvis drikker av den hver gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Problemet er at mange helt åpenbart ikke kjenner seg selv godt når det kommer til alkoholforbruk og påvirkning. Jeg kjenner opptil flere som påstår hardnakket at det ikke kan sees på dem at de har drukket et par glass vin, men som helt tydelig er brisne. Man er sjelden den rette til å bedømme egen atferd. 

Men det viktigste er det jeg tidligere har skrevet om dette med at mange ikke kan være i festlig lag uten å drikke alkohol. Det teller så lite at det "bare" er ett eller to glass vin. Poenget er at man formidler til barna at man trenger alkohol for å ha det hyggelig og viser at alkohol er til stede ved enhver festlig anledning selv om ikke alle nødvendigvis drikker av den hver gang.

OK, det er din erfaring. Det er jo derfor jeg skriver at man må kjenne sin egen grense. Gjør man ikke det så er vi jo enige, da opptrer man beruset rundt barn, det har jeg aldri ment er greit. Jeg derimot kjenner mennesker som fint klarer begrense mengder og som stopper før de er brisne, at de fleste voksne mennesker ikke klarer bedømme dette selv er ikke min erfaring i alle fall. 

Dersom man ikke kan være i et festlig lag uten å drikke alkohol er jo det en helt annen diskusjon. Jeg tror ikke et glass vin til maten i seg selv formidler til barna at man må ha alkohol for å ha det gøy, det kommer helt an på MANGE andre faktorer. I vår familie har det blitt satt frem eller tilbudt forskjellige typer drikke, som barn tenkte jeg ikke engang over dette. 

Det siste du sier her er jo ikke en sannhet i seg selv, det håper jeg du ser. Drikker foreldrene og andre voksne med måte, eller tror de at de gjør det? Har alkoholholdig drikke mye fokus eller er det bare et innhold i glasset til maten som ikke vies stor oppmerksomhet? Dette synes jeg er viktige elementer for hva man formidler til barna. 

Anonymkode: eb4af...42d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3. desember 2016 den 17.08, Tanuki skrev:

Nøyaktig hva er så farlig med å være litt brisen/påvirket forann barn? Om man bare er i  godt humør er det virkelig så skadelig?  Jeg spør siden så mange her nevner at barna ikke må se at en er brisen. Selv har jeg sett flere slektinger påvirket/brisene da jeg var liten, men kan ikke huske at det var negativt. Vi barna syns det var morsomt siden den personen bare kom i enda bedre humør. 

Når det er sagt skal vi ikke drikke noe særlig i år, vi feirer jul i samboers hjemland og vet at svigerfar ikke takler noe alkohol., så her blir det vel til at jeg og samboer koser oss med noe å drikke etter at svigers har dratt hjem til sitt.

Min far pleide å drikke en del. Han merket aldri selv at han ble brisen og mer tullete, men det gjorde alle andre. Disse gangene var han ikke voldelig eller skummel, men det var ubehagelig at vi merket endring i atferden hans, selv om han ikke gjorde det. At han var annerledes, uten at vi kunne forstå hvorfor. Noen barn synes det er morsomt når foreldrene/omsorgspersonene blir litt tullete, mens andre synes det er ubehagelig. Jeg ville ikke tatt sjansen på at mine barn ville opplevd det som ubehagelig. Å være brisen er noe jeg prioriterer når jeg er med voksne mennesker eller alene. Finnes masse drikker som passer godt til maten, som ikke inneholder alkohol. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Er det virkelig så viktig med alkohol når det er barn tilstede? Nå er jeg vokst opp med null alkohol i jula også da..Har ingenting imot å drikke til fest osv, men med barn tilstede synes jeg det er unødvendig. Feiret jul sammen med en annen familie enn min egen et år og der er de vandt til å drikke. Jeg som selv var edru observerte bare at mormor ble mer og mer snøvlete og jeg synes det var veldig kleint med barna som var der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Dere som har små barn, hvor mye alkohol drikker dere med barna til stede?

Jeg dømmer ingen, men vi har tatt et valg om å avstå fra alkohol hele julaften, 1. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Resten av jula og romjula drikker vi kun når ungene har lagt seg, men svært moderat, slik at vi ikke våkner i bakrus. Ofte så lar jeg være å drikke også disse dagene, da jeg aldri har hatt et voldsomt behov for å drikke. Men det kan hende det blir et glass vin sammen med mannen min på senkvelden et par dager i romjula.

Vi tenker at barna er små bare én gang, og vi ønsker ikke å risikere noe ubehag.

Som sagt, jeg dømmer ingen, men hadde vært interessant å høre hvordan andre her inne gjør det :) Folk tåler jo forskjellig også.

Anonymkode: aeb7c...0c1

Drikker bare cola :)
Jeg drikker maks en gang i året - om jeg drikker.... f.eks. julebord og vi har barnepass.
Om vi har julebord der hele familien reiser bort blir det null drikke :) Da er vi der som familie og koser oss, med bading og alt det som er gøyt.
Jeg ble litt irritert på en barnehagetante jeg møtte som mente at julebord = drikking... da jeg fortalte at vi skulle på julebord på et hotell i fb med jobben og hele familien skulle bli med,

og hun bare at man trengte jo ikke å drikke bla bla...

eh nei, vi hadde ikke tenkt å drikke og vi drikker faktisk aldri ellers... kun hvis det er slike julebord der vi har barnepass, og da maks 2 drinker :)

Og neida vi er ikke kjedelige for det da :)


Har tatt meg mange fester jeg, men er lei. Harikke behov for  å drikke, har det like gøyt uten.

Anonymkode: e0b2e...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Epiphany skrev:

Min far pleide å drikke en del. Han merket aldri selv at han ble brisen og mer tullete, men det gjorde alle andre. Disse gangene var han ikke voldelig eller skummel, men det var ubehagelig at vi merket endring i atferden hans, selv om han ikke gjorde det. At han var annerledes, uten at vi kunne forstå hvorfor. Noen barn synes det er morsomt når foreldrene/omsorgspersonene blir litt tullete, mens andre synes det er ubehagelig. Jeg ville ikke tatt sjansen på at mine barn ville opplevd det som ubehagelig. Å være brisen er noe jeg prioriterer når jeg er med voksne mennesker eller alene. Finnes masse drikker som passer godt til maten, som ikke inneholder alkohol. 

Der er jeg ikke helt enig. For meg er en godt indrefilet, ikke det samme uten et glass rødvin, pinnekjøtt er ikke det samme uten øl, og skalldyr er ikke det samme uten hvitvin. Jeg har prøvd mye alkoholfri drikke, men jeg synes ikke noe av det passer til mat. Bortsett fra at cola er godt til taco eller pizza. Dersom jeg ikke har alkohol til mat, så er det vann, dette er selvfølgelig det jeg gjør oftest, men jeg synes det hadde vært trist om jeg alltid måtte drikke vann i disse festlige lag. Nå mener jeg selvsagt at man ikke skal drikke mye foran barn, men jeg er helt sikker på at ingen tar skade av å se foreldrene drikke et glass vin til maten. 

Anonymkode: 5ebb3...8a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri drukket alkohol til julematen. For meg hører ikke julemiddag og rødvin/øl sammen, slik som det gjør for mange andre. Nå er jeg i tillegg gravid, så alkohol er utelukket uansett. Mannen min hadde vanligvis tatt en øl eller to til middagen, men i år skal han kjøre så da utgår det. De andre gjestene kommer nok til å drikke flere enheter, uten at det betyr at det blir fyll ut av det. Aller helst skulle jeg ønske at alle stoppet på et par glass, men det er ikke opp til meg å bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er viktig å påpeke at det er ikke bare små barn som kan ha en negativ reaksjon på alkoholkonsum. Både eldre barn og voksne kan reagere negativt ved å se nær familie endre atferd ved overstadig beruselse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg ikke helt enig. For meg er en godt indrefilet, ikke det samme uten et glass rødvin, pinnekjøtt er ikke det samme uten øl, og skalldyr er ikke det samme uten hvitvin. Jeg har prøvd mye alkoholfri drikke, men jeg synes ikke noe av det passer til mat. Bortsett fra at cola er godt til taco eller pizza. Dersom jeg ikke har alkohol til mat, så er det vann, dette er selvfølgelig det jeg gjør oftest, men jeg synes det hadde vært trist om jeg alltid måtte drikke vann i disse festlige lag. Nå mener jeg selvsagt at man ikke skal drikke mye foran barn, men jeg er helt sikker på at ingen tar skade av å se foreldrene drikke et glass vin til maten. 

Anonymkode: 5ebb3...8a3

Enige i å være uenige da, og ingenting galt med det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker ingenting :) ikke fordi jeg nødvendigvis tror de hadde fått skader av det, men jeg syns det er vanskelig å vite hvor grensen går for hva som er "for mye". Altså, om andre voksne ikke opplever meg synlig beruset, så gjør barnet det mye raskere... de er utrolig kjappe på å ta inn over seg små endringer hos mamma og pappa... I tillegg føles det tryggest å være 100% tilstede, og kjørbar. Har selv vokst opp med foreldre som ikke drakk når jeg var der, og det er jeg glad for:) 

Anonymkode: 9f36f...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som totalt upassende å drikke seg "brisen" foran barn som enkelte her forteller om. Hvis jeg får barn selv, vil jeg ikke drikke foran barnet. Vi vet ikke hvordan barn reagerer på foreldres drikking, og da er det bedre å være føre var- hvis man er mer glad sine barn enn alkohol, da. 

Anonymkode: 961f5...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jula er jeg gravid, så da blir det ikke noe alkohol på meg, men jeg pleier normalt å ta en øl/et glass vin til middag - jul eller ikke. Jeg og mamma har også en liten "ting" med å ta en kaffe og en Baileys sent på juleaften hvis vi feirer sammen (det er snakk om 4 cl). Drikker alltid alkoholfri musserende på nyttårsaften med mindre vi er på skikkelig fest, hvilket begynner å bli noen år siden nå. Vi har barna oppe til etter 00.00 og skyter opp raketter så vi synes ikke det passer seg å ha alkohol innabords akkurat da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg ser stadig at folk reklamerer med at de må drikke foran ungene for at ungene skal få et sunt forhold til alkohol, men hva skjedde med å vise ungene at det går helt fint an å både kose seg og ha det gøy uten at det MÅ være alkohol? 

Anonymkode: d6cbd...3e7

Folk ble voksne og skjønte at vi lever i en kynisk verden der folk rævkjører hverandre over penger og makt

Anonymkode: e3129...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arkana skrev:

Problemet er at mange helt åpenbart ikke kjenner seg selv godt når det kommer til alkoholforbruk og påvirkning. Jeg kjenner opptil flere som påstår hardnakket at det ikke kan sees på dem at de har drukket et par glass vin, men som helt tydelig er brisne. Man er sjelden den rette til å bedømme egen atferd. 

Men det viktigste er det jeg tidligere har skrevet om dette med at mange ikke kan være i festlig lag uten å drikke alkohol. Det teller så lite at det "bare" er ett eller to glass vin. Poenget er at man formidler til barna at man trenger alkohol for å ha det hyggelig og viser at alkohol er til stede ved enhver festlig anledning selv om ikke alle nødvendigvis drikker av den hver gang.

At "mange" ikke kjenner seg selv og egen alkoholpåvikrning syntes jeg er en merkelig påstand. De aller aller fleste har da et helt normalt og kontrollert forhold til alkohol? 

De eller fleste voksne mennesker drikker alkohol i festlig lag, jeg ser ikke noe galt i at barn ser det. 

Alle er enige om at barn og fyll ikke hører sammen, men du hørtes ut til å ha et anstrengt forhold til alkohol. 

Anonymkode: 56a87...a64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn har ikke behov for å lære "drikkekultur", de har behov for trygge, forutsigbare foreldre. 

"Alle" er enige om at man ikke drikker seg synlig beruset foran barn. likevel har over 60 % av norske ungdommer sett foreldrene synlig beruset. Barn oppdager at du er beruset før du merker det selv. 

Hvis man ikke greier å la være å drikke alkohol med små barn til stede, har man et problem. 

Anonymkode: 3b68a...240

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp i et totalavholdshjem og har i dag et svært avslappet forhold til alkohol selv. Jeg drikker sjelden, men kan godt ta en skikkelig rotbløyte innimellom om stemninga er riktig. Til tross for alt dette, drikker jeg altså ikke en dråpe i jula eller i andre sammenhenger der det er unger til stede. Som barn av avholdsfolk burde jeg vel vært helt ødelagt av "usunt forhold til alkohol", men det jeg ser rundt meg i min omgangskrets, er at man ofte viderefører foreldrenes alkoholforhold. De av mine venninner som hadde foreldre som drakk oftere, drikker i dag myyye oftere enn jeg gjør, også fordi det oftere normaliseres. Det er så dagligdags nå for tiden med "rødt i glasset" at å kose seg med et glass vin må ha mistet litt av sjarmen fordi det skjer så ofte. Jeg ser stadig at folk reklamerer med at de må drikke foran ungene for at ungene skal få et sunt forhold til alkohol, men hva skjedde med å vise ungene at det går helt fint an å både kose seg og ha det gøy uten at det MÅ være alkohol? 

Anonymkode: d6cbd...3e7

Enig med deg i dette!! Det er vel også forsket endel på dette med alkoholvaner og arv, og det viser seg at barn ikke lærer å drikke med måte, de lærer kun å drikke... Og ungdommer som får lov av sine foreldre å drikke alkohol, drikker både oftere og mer enn de som ikke får lov... Så jeg tenker det handler litt om holdninger hos foreldre:) 

Anonymkode: 9f36f...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...