Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Jordbæra skrev:

Ser flere kun drikker etter barna har lagt seg, hva hvis det skulle skje noe på kvelden som gjør at dere må kjøre barn på legevakt etc? 

Både jeg og samboer har vokst opp med enten foreldre som drikker for mye eller annen rus. Så joda, et glass vin/øl til maten er ok hele julen. Etter det så kan man vel nyte et glass etter barna har lagt seg, men så fort man merker alkoholens virkning bør man stoppe

Hadde det skjedd noe her og vi hadde drukket hadde vi tatt taxi, bor nært nok til at det går fint. Er vi lenger unna er en av oss alltid edru. Og vi drikker aldri så mye at det ville vært problematisk å være med til lege/sykehus.

Anonymkode: ff3f3...8c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare takke dere som ikke drikker. Man merker det når mamma og pappa er brisen, man trenger ikke å være så full at man ikke klarer å gå for at det skal merkes. 

Takk

Anonymkode: 93548...b4f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma og pappa drakk helt vanlig hele min oppvekst. Øl til kampen, vin på lørdag osv. Og vet dere hva? I dag har jeg et utrolig godt forhold til alkohol, da foreldrene mine alltid drakk moderate mengder og jeg aldri så dem fulle. De viste meg at det går an å drikke alkohol uten å gå helt over styr, og jeg har aldri blitt så full at jeg mistet bevisstheten eller kontroll over min egen kropp. Jeg syns dere kan drikke foran barna hvis dere klarer å styre dere, det er bare sunt å se voksne nyte alkohol på en ansvarlig måte. 

Anonymkode: 262c2...e49

Signerer. Har vokst opp med det samme, og har et veldig avslappet forhold til alkohol.

Jeg selv tar gjerne et glas  vin eller øl til maten, i helgene og også i julen. Tenker barna har godt av å se voksene som har et sunt forhold til alkohol.

Ser ikke poenget med å være kjørbar. Skulle det være behov kan man ta taxi, og hva om du ikke har førerkort, gjør det deg som uegnet  som foreldre?

Anonymkode: a6f79...c1c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, les innlegget mitt igjen.

Hvor har jeg skrevet at jeg er anti-alkohol? Jeg og mannen min har tatt et valg om å avstå fra alkohol disse dagene, og det er noe vi begge er 100% enig i og trives godt med.

Anonymkode: aeb7c...0c1

Jeg mente ikke at du skrev det, men det var flere i svarene du fikk som tydeligvis mente det:)

Anonymkode: 5a61b...176

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke hysterisk når det gjelder alkohol og drikker titt og ofte alkohol når barna har lagt seg. Har relativt store barn og sjansen for at det skjer noe når helt friske barn legger seg er lik sjanse som at det skjer noe med oss voksne. I den teorien skulle vi aldri ha drukket alkohol. 

Men nå er jeg gravid og da har vi to blitt enige om at det er null alkohol på oss begge. Jeg har en veldig tøff graviditet og han må være kjørbar. Julaften har vi blitt enige om at er alkohol fri uansett da det er barnas dag. Det kravet stod jeg hardt på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jordbæra skrev:

Ser flere kun drikker etter barna har lagt seg, hva hvis det skulle skje noe på kvelden som gjør at dere må kjøre barn på legevakt etc? 

Har ikke bil så akkurat den problemstillingen har jeg aldri hatt :P 

Anonymkode: b00f6...7f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir fort veldig aggressivt i denne typen tråder. Skulle ønske det gikk an å bare ta ulike valg og respektere hverandre for det. 

Vi er blant dem som aldri drikker foran ungene, og svært lite etter at de er lagt. Hvorfor er det å "ha misforstått"? Vi drakk svært lite før ungene kom til også; burde vi ha drukket mer enn vi ønsker for å "gi dem et sunt og normalt forhold til alkohol"?

Anonymkode: e3daf...361

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Taxi?

Anonymkode: c24f3...47a

Jeg har vokst opp og bor såpass langt ut på landet. En taxi vil bruke utrolig lang tid, har også opplevd at politi og sykebil roter seg bort oppi her.

Anonymkode: ae225...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke. Mange grunner til det.

Først og fremst er jeg ikke så glad i rødvin, hvitvin eller øl.. Cider blir for klissete i lengden. Gidder ikke blande meg drinker.

Jeg vil samsove med baby (4mnd) om han våkner om natten. Syns ikke baby, søvn og alkohol hører sammen.

Er vokst opp med foreldre som har alltid drukket litt for mye til alle anledninger. Ikke så moro å stå opp på morran til masse tomflasker. Vil ikke at mine skal oppleve det.

Mannen min drikker litt. Han kan fint ta en øl til maten og en på kvelden, men det er heller ikke så mye.

Anonymkode: 2f039...132

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 1-åring og en 3,5-åring og jeg drikker ingenting, fordi jeg stort sett ikke tåler ingrediensene i annen drikke enn melk og vann :( (Kunne tenkt meg en dram, liksom). 

Mannen drikker kanskje 1 øl pr dag. Ikke hver dag :P men han er ingen dranker, og hvis han skal ha seg litt alkohol tar han seg 1 øl. 

Anonymkode: cc1f5...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke, dessuten er jeg gravid. Mannen tar seg en øl til maten, samme med brødrene mine, pappa og bestemor. Mamma tar seg sikkert ett glass vin. Ingen blir synlig beruset.

Anonymkode: 06c12...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YourMan
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir fort veldig aggressivt i denne typen tråder. Skulle ønske det gikk an å bare ta ulike valg og respektere hverandre for det. 

Vi er blant dem som aldri drikker foran ungene, og svært lite etter at de er lagt. Hvorfor er det å "ha misforstått"? Vi drakk svært lite før ungene kom til også; burde vi ha drukket mer enn vi ønsker for å "gi dem et sunt og normalt forhold til alkohol"?

Anonymkode: e3daf...361

Dette er jeg helt enig i!

Det virker nesten som enkelte mener man bør drikke alkohol foran barna fordi de skal få et "normalt forhold til alkohol". Jeg tror det store flertallet har et sunt forhold til alkohol og at barna ikke tar skade av det. Men det er en kjennsgjerning at en del TROR de har kontroll på inntaket, og at barna ikke merker noe som helst. Vel, nå viser jo alle undersøkelser at barn merker det svært raskt, og mindre barn blir fort utrygge når adferden til foreldrene endrer seg. Og den kan endre seg uten at de selv er klar over det.

Jeg er ikke mot alkohol, og er ikke i mot folk som drikker mer enn oss, men jeg forventer faktisk respekt for mine valg. Kan ikke begripe at det skal være galt å la være å drikke foran barna.

Endret av YourMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar et glass vin til maten. Har ett barn på 2,5 år. Sover over hos mine foreldre så trenger ikke ut å kjøre. 

Anonymkode: ec64a...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har barn på 4 og 6, og tar sikkert litt vin eller øl til maten i jula. Men aldri snakk om å "hive innpå" med ungene til stede, det er bare for kosens skyld og i ganske forsiktige mengder.

Jeg syns det er helt greit at noen ikke rører alkohol med barna til stede, ingen problem med at folk velger forskjellig. Men om man likevel skal ta et glass vin, så tror jeg ikke det er noe verre å gjøre det mens ungene er våkne en gang i blant! Om man skal drive å "smugdrikke" og ungene skal aldri se noe som helst, syns jeg det blir veldig rart og kunstig. 

Anonymkode: 713df...711

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting eller svært lite. Jeg drikker ikke alkohol overhodet. Mannen og evt voksne gjester drikker litt vin til julemiddagen. Jeg synes det er misforstått oppdragelse å mene at man må drikke alkohol foran barna for å gi dem et "naturlig" forhold til alkohol. Sannheten er vel heller at alkohol tar en stadig større plass i voksnes liv. Det finnes nesten ikke en arena hvor man ikke drikker. Det er ikke mange voksne som ikke kan ha festlig uten alkohol, enten det nå er fest en lørdag, jentekveld, julebord, fin middag på restaurant, fotballkamp eller hva det måtte være, Jeg synes ikke det er en sunn utvikling at så mange ser det som en nødvendighet å drikke alkohol for å kunne ha det hyggelig og festlig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke barn, men føler alltid for å bidra i slike tråder da jeg føler man kun hører fra ytterpunktene. De som avstår helt, eller de som har opplevd fyll i oppveksten. 

Jeg har vokst opp med foreldre som hadde et sunt forhold til alkohol. De likte god vin til maten, et glass øl i sola, en cognac til kaffen, eller et glass vin over en god samtale. Jeg har vokst opp med at det var null-toleranse når man kjørte bil, eller hvis andre omstendigheter i livet krevde det. Men at alkohol var en naturlig del av hverdag og feiring. 

Jeg hadde en trygg og god oppvekst, der jeg aldri følte meg usikker og redd sammen med mine foreldre, og alltid hadde tryggheten i at de tok vare på meg. Selv etter at de hadde delt en flaske vin kan jeg ikke huske noen usikkerhet, eller adferdsendringer. Jeg og min bror ble godt tatt vare på, uansett. 

Jeg opplever at venninner som ikke har vokst opp med foreldre som har vært et godt forbilde når det kommer til fornuftig alkoholinntak oftere ikke har et fornuftig forhold til alkohol i voksen alder. For dem handler alkohol om avhold eller fyll. Og slik behøver det ikke å være. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2-3 Flasker vin og litt baylies :) 

Anonymkode: 15052...ffd

Til deg alene??

Anonymkode: ae225...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...