Gå til innhold

Maser videre


Weebs

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

As we speak henger jeg med hodet i sprinkelsenga sånn at lillebror kan dra i håret mitt til han sovner. Kul vane :tongue:

Jeg har endelig fått ræva i gir, så nå selger jeg babyting. Får litt flashback, det er jo samme greiene som jeg solgte etter M :fnise: Denne gangen er vi ordentlig ferdige da! :jepp:

Det er fredag og Mesternes Mester står på planen. Egentlig har jeg veldig lyst til å dele en sjokolade med mannen, men hvis ikke han foreslår det så skal jeg ikke si noe :plystre:

Vi har smørefest morgen og kveld nå. Den stakkars huden til lillebror. En krem til rumpa (ved behov), en til atopisk eksem, en til noen røde flekker som legen ikke finner ut av (tredje kremen vi prøver nå), og en krem til resten av kroppen for å forebygge mer eksem. Han skinner som en stjerne etterpå :fnise: Huff. Håper han vokser det av seg. M har bra hud nå. Litt tørr på vinteren bare. 

Ånei, der kjørte mannen til Kiwi. Vel, vel :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Long time no see (til meg å være). 

Jeg har en heftig jobbuke på gang (bare én natt igjen heldigvis), og bortsett fra at jeg våknet med migrene i går så har jeg ingenting å klage på. Nettene går mye bedre enn ventet. Setter så stor pris på det! 

Jeg setter også stor pris på at mannen tar med ungene på besøk til diverse besteforeldre og oldeforeldre, så jeg er alene i huset når jeg står opp. En god frokost og en Monster gjør meg svært fornøyd. Akkurat nå er de på middagsbesøk, og jeg har brettet en haug med klær og håndklær :nigo:

Nå fortjener jeg måltid nummer to og litt sofachill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt fri for å snu døgnet tilbake til normalen. Det klarte jeg nesten for bra, for to morgener på rad har lillebror ment at klokka fire er det perfekte tidspunktet å stå opp. Eller egentlig ikke. Han er trøtt som ei fele, og slenger seg rundt i senga for å finne en god stilling. Etter en time med bare dårlige stillinger, vugging og synging, gav vi opp. 

Vi hadde kontroll på helsestasjonen før barnehagen. Alt vel og bra fysisk. Han ligger én millimeter over gjennomsnittet på lengde og vekt. Greit det vel :Nikke:

Hs kom med diverse tips for å gjøre nettene bedre. Hun mente at hvis jeg fikk orden på leggingen (hun var ikke fornøyd med at jeg står med hodet i sprinkelsenga til han sovner), så kom resten av seg selv. 

Eller så hadde hun erfart at når søsken delte rom så "fant de roen". Jeg vet ikke. Det er jo uansett planen etterhvert, men jeg vil ikke plage M med en våken lillebror når hun endelig sover sykt bra. Og han elsker jo henne over alt på jord, så jeg ser for meg at han bare vil leke og kose :vetikke:

Hun er fire og han halvannet. Hmm. Vet ikke. 

Jeg har lagt meg i tilfelle det er en like tullete start på dagen i morgen også. Jeg skal på jobb, så det er best å ikke være helt ubrukelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke våre to som deler rom har funnet roen hvertfall... 😂 Nå har vi begynt med at mannen legger lillesøster først. Jeg leser bok for storebror i vår seng. Så legger jeg og storebror oss på hans rom når lillesøster har sovnet. Med mindre vi begge sovner i vår seng da, som i kveld., 🙄 og hvis mannen skal legge begge må de legges i vår seng, ellers blir det bare kaos. 

Og fra ca 23 kommer lillesøster i vår seng, og fra kl 03 kommer storebror. Da flytter mannen over til lillesøster sin seng. 

Egentlig er det altså bare jeg som har fast sovested her i hus. 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (8 timer siden):

Syns ikke våre to som deler rom har funnet roen hvertfall... 😂 Nå har vi begynt med at mannen legger lillesøster først. Jeg leser bok for storebror i vår seng. Så legger jeg og storebror oss på hans rom når lillesøster har sovnet. Med mindre vi begge sovner i vår seng da, som i kveld., 🙄 og hvis mannen skal legge begge må de legges i vår seng, ellers blir det bare kaos. 

Og fra ca 23 kommer lillesøster i vår seng, og fra kl 03 kommer storebror. Da flytter mannen over til lillesøster sin seng. 

Egentlig er det altså bare jeg som har fast sovested her i hus. 😂 

Dere har i det minste en rutine :vetikke::fnise:

Hvilke senger sover de i? Hver sin? M har jo dobbeltseng, så er alternativ er å dele seng. Men lillebror trives godt i sprinkelsenga, og dette går jo uansett ikke så lenge han fortsetter å våkne fire. Han gjorde det i dag også. Jesus, altså :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Weebs said:

Dere har i det minste en rutine :vetikke::fnise:

Hvilke senger sover de i? Hver sin? M har jo dobbeltseng, så er alternativ er å dele seng. Men lillebror trives godt i sprinkelsenga, og dette går jo uansett ikke så lenge han fortsetter å våkne fire. Han gjorde det i dag også. Jesus, altså :rolleyes:

De sover i køyeseng. Storebror sov øverst til å begynne med, men nå MÅ han sovne ved siden av en voksen fordi han er så redd, så nå sover han i skuffa som hører til nederst på senga. 🤭

Savner dobbeltsenga vi hadde til storebror. Hadde fint latt de sove sammen i den! Men den tok opp så mye av gulvplassen på rommet, så for å kunne bruke rommet til å leke i ble det køyeseng. 

4 er altså altfor drøyt tidlig. 😳 Når legger han seg, og hvor mye sover han på dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (15 timer siden):

De sover i køyeseng. Storebror sov øverst til å begynne med, men nå MÅ han sovne ved siden av en voksen fordi han er så redd, så nå sover han i skuffa som hører til nederst på senga. 🤭

Savner dobbeltsenga vi hadde til storebror. Hadde fint latt de sove sammen i den! Men den tok opp så mye av gulvplassen på rommet, så for å kunne bruke rommet til å leke i ble det køyeseng. 

4 er altså altfor drøyt tidlig. 😳 Når legger han seg, og hvor mye sover han på dagen? 

Skjønner! Jeg har også tenkt at køyeseng kan bli genialt senere. 

Pleier å legge seg cirka 19.30, og sover to timer på dagen. Så jeg skjønner ikke hvordan han kan sove så lite på natta. Føler ikke jeg kan be de vekke han tidligere i barnehagen heller... Stakkar :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme fra jobb 23:30. Klokka 00:00 våknet lillebror. Nå er klokka 02:30 og han er fremdeles våken. Hvis han har tenkt å stå opp 04:00 i tillegg så vet jeg ikke hva jeg gjør. 

Jeg har nettopp lagt han i vogna, for ingenting funker jo. Har byttet bleie, fikset den tette nesa hans, sunget, vugget... Nå står jeg her å kjører vogna frem og tilbake. Prøvde nettopp å legge meg, men da gav han beskjed om han faktisk ikke hadde sovnet enda. 

Å fytti faen. Hvor lite søvn trenger egentlig denne ungen? Hvorfor lager ikke jeg soveunger? Skal han også bli tre år før han gidder å sove natta gjennom? Jeg kommer til å ha så sinnsykt mye rynker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han sov til seks den morgenen. Det føltes ganske bra, selv om natta hadde vært ræv. Etterpå var vi tilbake på cirka fire flere dager på rad. Men denne uka har han sovet bra tre morgener på rad. Mellom halv seks og halv sju. Jeg hadde akkurat begynt å slappe litt av, så var det tilbake til fire i dag. Fuck, ass. 

Vel, vel. De tre dagene førte i hvert fall til tre ekstremt effektive dager her hjemme. Jeg har nemlig fri denne uka. Vanligvis må jeg hjem å sove en time eller to etter barnehagelevering, men nå har jeg vært helt gira etter så mye søvn. 

Kjøkkenskuffer er ryddige, klær til både barn og voksne er gitt bort, jeg har trent, og i dag har jeg gjort noe jeg har utsatt i flere år - nemlig å rydde garderoben i entreen. Gurimalla, der var det mange single hansker! En hel bossekk med kåper, skibukser, skjerf og buffer ble gitt bort. Hvorfor hadde vi 478 buffer? Ingen vet. 

I morgen er det fredag, og hvem vet når dagen starter. Fire? Seks? Planen er uansett å levere i barnehagen, se den nye episoden av WandaVision :hjerte:, kanskje sove, og så angripe bokhylla. Den er svær, og in the old days hadde jeg stålkontroll på hvor hver eneste bok var plassert. Nå er det kaos, og i tillegg er det blitt sånn "hvor skal jeg legge dette takkekortet/brevet/whatever inntil videre? På toppen av disse bøkene kanskje? Ja, dritsmart." Nå er det ikke lenger en lekker hylle med bøker sortert etter farge. Nå er det masse random shit, pluss bøker. Takker nei :pisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber natt, og det er litt hardt. Men om noen få timer skal jeg hjem, levere ungene i barnehagen, si "halla" til vaskehjelpen, og legge meg til å sove mens hun gjør huset rent og pent :fnise: Gleder meg! 

En logoped kommer i barnehagen og skal observere M i dag. Hun er nå på sin tredje periode med stamming, så det er kanskje på tide med tiltak. Det går litt opp og ned. Noen dager er det mye, andre dager merker vi det nesten ikke. Det var en helg som var skikkelig heftig. Hun ville ikke snakke, bare peke og vise. Klarte ikke å si navnet til lillebror, eller fortelle at hun ville ha vann, eller si at hun ville ut og leke. Huffameg, det var dritt :icon_frown: Det hun gjør nå er å forandre på setningene for å unngå å stamme. Ofte blir det da feil. "Sulten er jeg." Hun vet at det egentlig heter "jeg er sulten", men ordet "jeg" er vanskelig i starten av en setning. Jeg legger veldig godt merke til det selv siden jeg er en recovering stammer :tongue: Mannen visste ikke at jeg egentlig stammer før jeg sa det til han da M begynte. Men jeg kan fortsatt ha dårlige snakkedager, og merker på forhånd hvilke ord som er dritt. Så det å endre på setningene er et veldig kjent fenomen. Jeg har også andre hjelpemidler, som å fokusere på å snakke på utpust, eller endre stemmeleie. 

Spent på hva denne logopeden sier. Jeg hadde en elendig logoped på barneskolen. Han fortalte meg blant annet at han gikk til en gutt som skammet seg så fælt over stammingen at han nektet å få hjelp på skolen i tilfelle de andre elevene så at han forlot timen. Så han måtte komme hjem til han etter skoletid. "Men du er ikke flau! :jepp:" Okeeei, burde jeg være det? 

Merkelig fyr :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pedagogisk leder ringte meg i går og sa at selvsagt hadde det vært null stamming. Verken under lek eller felles samling. Logopeden hadde kommentert at hun virket som en avslappet jente, og "tips" til oss var å ha forutsigbare dager å fortsette å holde henne chill, ikke stresse henne under aktiviteter, tralala. PL sa at det trodde hun vi allerede hadde, for vi har jo vært oppmerksomme på dette i over ett år nå. Husker ikke når den første perioden startet, men nummer to var da barnehagen åpnet igjen etter lockdown i fjor.

Så det ble liksom avsluttet før det fikk begynt. Men hvis vi lurte på noe kunne vi ringe henne direkte, og ta kontakt igjen hvis det tok seg opp. 

Hun kunne gjerne observert under henting, for da tok det helt av når hun skulle fortelle om dagen sin. Hun var litt gira og det gikk i stå flere ganger. Hun reagerer veldig fysisk når det skjer, vrir hele kroppen når hun prøver å få ut det forbarka ordet. Vondt å se på :dry:

Men det er jo bra at det er lengre perioder uten noe som helst stamming nå. Kanskje det snart gir seg helt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søndag. Jeg og lillebror har akkurat kommet hjem fra hytta til foreldrene mine. Der har vi ordentlig ferie :hjerte: Mannen, de andre tre ungene pluss svigerfar er på fjellet. Tok ikke sjansen på en tre timers skrikekur helt enda.

Men nå har lillebror faktisk sovnet i bilen to ganger, så kanskje vi blir med neste gang :Nikke: Ikke at jeg har så lyst men :plystre::fnise:

Han sover i bilen as we speak, så jeg sitter her og venter. 

I går våknet han, no surprise, klokka fem. Mamma stod opp seks og pappa stod opp sju :tongue: Jeg er glad jeg ikke har sånne syvsoverforeldre. Svigerfar sover til 10, liksom :fnise: Etter frokost osv. så sa mamma at de kunne ta han med seg ut, og jeg kunne sove. OMG, ja takk. Jeg sov to deilige timer. 

Det var fint vær, så vi var ute hele dagen. Han sovnet på tolv sekund i går, og sov til sju! :sjokkbla: Ikke i ett strekk selvsagt, vi er ikke helt crazy. Men det var deeeilig. Føler meg som et nytt menneske. 

Resten av familien kommer hjem i morgen, så i kveld blir det kun oss to :)

I morgen jobber jeg kveld. Gleder meg til å levere i barnehagen sånn at jeg kan få ryddet i fred. Forrige uke (eller denne da...) var han kun i barnehagen mandag og tirsdag før han ble syk. Bare litt tullesyk, så det var full gang i heimen. 

Jeg ser ryddeserier på Netflix og blir skikkelig inspirert. Boden er neste rom på lista :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg bestilt time for parterapi på Familievernkontoret. Så nå er vi der :sjenert:

Vi sliter fremdeles med kommunikasjon. Det er helst mannen som har det dritt. Han driver som sagt å tolker ting jeg sier, leser mellom linjene og finner ting som ikke er der. Akkurat nå har jeg det ganske bra. Det er ingenting som plager meg, jeg er ikke sur eller lei i all hemmelighet. Så jeg sier bare akkurat hva jeg mener, og det er sjelden noe negativt. Men det hjelper jo ikke når han tror det. 

Så en tolk er nok lurt. 

Vi tar opp de samme utfordringene våre igjen og igjen, og trenger tips til å endre ting og tang. 

Det var over en måned ventetid, så nå kan vi gå å grue/glede oss lenge :tongue:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Oida! Så bra at dere gjør det, det er nok lurt. Er mannen enig i å gå, eller nølende? Du får dele av triksene dere lærer. 🤭

Men såå bra å ta tak i det i stedetfor å bare la det humpe og gå med masse uenighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å få litt hjelp til kommunikasjon, og ikke minst tror jeg det er viktig å gjøre det før man er på "nå må det bli bedre asap ellers blir det slutt" -skrittet. Håper dere lærer noen tips og triks!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Oida! Så bra at dere gjør det, det er nok lurt. Er mannen enig i å gå, eller nølende? Du får dele av triksene dere lærer. 🤭

Men såå bra å ta tak i det i stedetfor å bare la det humpe og gå med masse uenighet. 

Han er helt enig. Først trodde han det var det samme som mekling. Og det hadde han ikke så god erfaring med :ninja: Men nå er han helt klar for å dele alle våre innerste hemmeligheter :fnise:

Pottah skrev (1 time siden):

Veldig lurt å få litt hjelp til kommunikasjon, og ikke minst tror jeg det er viktig å gjøre det før man er på "nå må det bli bedre asap ellers blir det slutt" -skrittet. Håper dere lærer noen tips og triks!

Vi vil helst unngå skilsmisse, så jepp! :Nikke: Jeg var ikke helt komfortabel med å ringe. Måtte fortelle hva vi ville ha hjelp med og sånne ting. Men godt med det som er gjort. Nå er det bare resten igjen :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...