Gå til innhold

Maser videre

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 7.6.2020 den 6.23, Albbas skrev:

Haha, kjenner igjen frustrasjonen. Selv om det egentlig ikke er så farlig at kveldskosen flytte til senga kan det der og da føles utrolig viktig og frustrerende og livet fremstår bare så vanskelig... 😤

Tror frustrasjonen kommer av at han var enkel i starten. Jeg fikk så store forhåpninger om at denne gangen skulle søvn bli bra. Men så har det jo bare gått én vei :tongue: Jeg må bare omstille hodet til at søvn er en utfordring, og sånn er det bare med våre unger tydeligvis :vetikke:

Det var like fælt å sove alene i går kveld også, så det endte på samme vis. Uten sjokolade, det er bare lov på lørdager :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet
9 minutter siden, Weebs said:

Tror frustrasjonen kommer av at han var enkel i starten. Jeg fikk så store forhåpninger om at denne gangen skulle søvn bli bra. Men så har det jo bare gått én vei :tongue: Jeg må bare omstille hodet til at søvn er en utfordring, og sånn er det bare med våre unger tydeligvis :vetikke:

Det var like fælt å sove alene i går kveld også, så det endte på samme vis. Uten sjokolade, det er bare lov på lørdager :grine:

Jeg sitter her og anstrenger meg såååå hardt for å ikke angripe sjokoladen i kjøleskapet. 😳 5 dager til lørdag... 🤯

Skrevet
17 timer siden, Albbas skrev:

Jeg sitter her og anstrenger meg såååå hardt for å ikke angripe sjokoladen i kjøleskapet. 😳 5 dager til lørdag... 🤯

Men kjære deg, har dere sjokolade hjemme midt i uka? Det fungerer ikke her :fnise:

I går hadde mannen fått en sjokolade på jobb, og vi sa "okei, vi tar én bit hver". I løpet av en halvtime hadde jeg tatt cirka halve sjokoladen. Har ikke sagt det til mannen, så han blir sikkert skuffa over meg :tronderbart:

Skrevet

Motherfucker. Jeg begynte på et innlegg tidligere i dag, men det er borte. Okei, prøver på nytt. 

Lillebror er allerede blitt 10 måneder, og det er vilt hvis du spør meg. Snart 1 år! :ohmy: 

Dagene er ganske like for tiden. Mest fordi jeg har bestemt meg for å slappe av før jobb begynner intenst og brutalt om mindre enn to uker. Så hver dag det passer legger vi oss sammen etter at M er levert i barnehagen. Da sover han ekstra lenge. Oftest halvannen time, men de to siste dagene har han faktisk sovet over to timer. Deilig :nigo:

Mens han er våken er det spising, leking, åling, bøker og bittelitt husarbeid det går i. Han liker godt å bli lest til. Klaffer er gøy, han ler og er engasjert. "Hvor er munnen til Gogo? Deeer er munnen til Gogo!" :fnise:

Han er glad i mat, og vil smake på alt. Sånn var ikke M, så dette må vi passe på å utnytte. M er fremdeles ganske kresen, og har ofte sine egne middager :rolleyes: Middagsglass/poser er helt fantastisk. Aller helst de for 6 mnd fordi klumper er ikke alltid digg :tongue: Brødskiver går ned på høykant. Leverpostei, makrell i tomat, kokt skinke... Og babygrøt :) Han må ofte ha underholdning til maten da. Leker han kan kaste på gulvet igjen og igjen og igjen.

Hvis han mener det er morgen når jeg mener det er morgen (klokka seks) så holder det med én lur på ettermiddagen. Siden jeg er på slanker'n, og han sover lengre i en vogn i bevegelse, så pleier jeg å trille tur. Cirka én time :vetikke: Med headset og podcast går det som en lek.
Siden jeg er "opptatt" med å enten sove selv eller trille de gangene han sover så får husarbeidet lide litt :plystre:

På kvelden er han våken i fire-fem timer før han legger seg. Etter at han fikk nytt "rom", og spesielt etter at vi senket sengebunnen, så har legging vært litt drit. Får han som regel til å sove i senga si på kvelden, men hvis han våkner igjen så er det verre. Jeg er ikke blitt noe bedre på å tåle gråt med baby nummer to, så skrikekur er fremdeles uaktuelt. Da blir det heller dobbeltseng :tongue:

Nettene er vanligvis greie. Må en sjelden gang opp å bysse litt, men amming er som regel godt nok :Nikke:

M sover bra på nettene. Hun er jo aldri syk lenger (etter corona og strenge hygieneregler), så refluksen er sjelden en plage virker det som. Når det blir aktuelt å dele rom tenker vi at en seng med underseng virker lurt. Denne for eksempel. 

Mannens (og min) slanking går bra. Det er godt at han endelig er motivert. Og selv om jeg har 5 kg og han 30+ kg som skal vekk så er det jo samme prinsippet :Nikke: Egentlig har jeg 7,8 for å bli superfornøyd, men 5 går greit :fnise: Så lenge buksene passer. Magen er bra, lårene er det verre med :dry:

Det var vel nok for i dag, tenker jeg :fnise:

Skrevet

Klokka er mye, men lillebror har sovet siden  jeg la han for kvelden så jeg er nesten litt stressa. Har sjekket status flere ganger, og to ganger har jeg snudd han fordi han ligger på magen. Selv om han er såpass stor nå så trives jeg ikke i det hele tatt med mageligging. Fant nettopp ut at en tidligere kollega mistet dattera da hun var åtte måneder. Jeg fikk enda mer noia etter det. 

Over til noe annet, mens jeg likevel ligger her lys våken. Mensen har endelig takket for seg. Etter 13 dager! What the fuck. Det der gidder jeg ikke igjen. Jeg savner vanlige  p-piller og forutsigbar "syklus". Og mindre kviser :dry:

Min versjon av slanking er periodisk faste. Fancy uttrykk for å hoppe over frokost :vetikke: Det er som regel easy peasy. Jeg spiser frokosten min når jeg og lillebror har hatt den faste luren vår :nigo: Spiser dagens måltider i løpet av 8 timer, og faster i 16. Mange av de fastetimene er jo på natta, så de flyr avgårde :jepp:

I tillegg spiser vi mye mer grønt enn vi pleier. En haug med salat til middagen. Mannen får bare lov (av legen) å spise én porsjon, så han må trykke i seg grønnsaker for å ikke sulte ihjel :fnise:

I går hadde vi denne til middag, og det var godt! Byttet ut ruccola med babyspinat fordi jeg synes ruccola er boss :tongue: Men den anbefales. Til både slankere og ikke slankere :Nikke:

Nå skal jeg sjekke lillebror igjen, kanskje jeg klarer å sovne etterpå. 

Skrevet
På 22.5.2020 den 16.59, Albbas skrev:

Han er helt immun mot saklig informasjon på det området der! Han bryr seg ikke, for vi skal jo ikke kræsje... 🙄 

H maser heldigvis ikke om å sitte andre veien. Det er mest for vår egen del det hadde vært mest praktisk, det er litt tungvint å plassere han i den knotete twowayen. 

Send han på tur med ein lastebilsjåfør, ein sjåfør som forteller han om alle bilulykkene han ha sett på jobb og om all drittkjøringa som finnes der ute. Jeg var med ein kompis som e sjåfør og fikk høre alt dritten han hadde opplevd. Guttungen her skal ikke snues før det absolutt må gjøres. Kjøp max way du, den kan brukes opp til i alle fall 6 år meiner jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Etter tre deilige dager uten mensen er den søren meg tilbake igjen. What the fork, altså :pinar:

Jeg klaget meg til mannen. "Men sånn var det jo sist også." Aner ikke hva han snakker om. Med M hadde jeg aldri mensen! Begynner å lure på om det var fordi jeg var så tynn? Nei, du må vel være ekstremt undervektig for at det skal ha noe å si. 
Men han stod på sitt og mente at mensen tok helt av da jeg sluttet å amme. Ærlig talt. Jeg var allerede gravid med lillebror da jeg sluttet å amme M. Den mannen må slutte å blande seg. Bare høre på klagene mine og nikke :tongue:

Han eldste av de fire barna ropte fra rommet sitt i dag at han var kvalm og skjelven. Å herregud :ohmy: Jeg var i stua med de tre andre og fikk mild panikk. "Vi kan IKKE bli syke! Vi er SEKS STYKK!" Tenk seks mann med omgangssyke. 
Han fikk en bøtte og mat på rommet sitt, og følte seg heldigvis bedre. Håper virkelig det bare var ekstrem sult 🙏

M skal ha en uke ferie nå. Mannen er begynt på sin permisjon, og det kjenner jeg er godt. Hun er ekstra sint på meg for tiden. Det svinger selvsagt, men flere ganger til dagen er alt jeg gjør feil. Og tålmodigheten min er litt tynnslitt, så jobb om ei uke blir nok bra for oss alle :Nikke:

Lillebror har dårlige netter i denne varmen, så nå skal vi ta oss en lur :)

Skrevet

Jævla mensen :bond::raven:

Dette setter jeg ikke pris på i det hele tatt. Hvor faens mye går det an å blø, liksom? Som nevnt tidligere er "uniformen" min på jobb en lys bukse, og det gjør meg svært nervøs :tongue: Skal dette skje i tide og utide så passer jo det litt dårlig. 

Vurderer nesten å kutte ut amming og begynne på vanlige p-piller. Djis :rolleyes:

Gjest Albbas
Skrevet

Du kan amme på vanlige p-piller men kan risikere at melkeproduksjonen faller. :)

Skrevet
3 timer siden, Albbas skrev:

Du kan amme på vanlige p-piller men kan risikere at melkeproduksjonen faller. :)

Det hadde jeg også hørt, men på Relis (og i pakningsvedlegget til Yasminelle) står det:

Kan innvirke på mengden og endre sammensetningen av morsmelken. Små mengder antikonsepsjonssteroider og/eller metabolitter kan utskilles med melken. Disse mengdene kan påvirke barnet. Bør ikke brukes under amming.

Så da droppet jeg det :rolleyes:

Gjest Albbas
Skrevet
30 minutter siden, Weebs said:

Det hadde jeg også hørt, men på Relis (og i pakningsvedlegget til Yasminelle) står det:

Kan innvirke på mengden og endre sammensetningen av morsmelken. Små mengder antikonsepsjonssteroider og/eller metabolitter kan utskilles med melken. Disse mengdene kan påvirke barnet. Bør ikke brukes under amming.

Så da droppet jeg det :rolleyes:

Men kan du ikke prøve noen andre p-piller da, hvis det er noe som gjelder Yasminelle spesifikt? 

P-piller kan være et alternativ for ammende som ikke kan bruke rene gestagenpreparater. Ulike kilder gir imidlertid forskjellige anbefalinger om hvor raskt etter fødsel ammende kvinner kan begynne med vanlige p-piller. Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler å vente til seks måneder etter fødsel. 

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/6-6578

Overgang av perorale antikonsepsjonsmidler til morsmelk er liten, og det er ingen holdepunkter for at maternal bruk av gestagener og østrogener i normale doser medfører skadelige effekter på diebarn. Både minipiller og kombinasjonspreparater anses derfor som trygt for diebarnet.

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/5-2157

Skrevet
56 minutter siden, Albbas skrev:

Men kan du ikke prøve noen andre p-piller da, hvis det er noe som gjelder Yasminelle spesifikt? 

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/6-6578

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/5-2157

Takk for linkene! Nå googlet jeg og fant flere damer på forum som hadde blødd i månedsvis (hun ene i 11 måneder!) og de hadde funnet ut at det var fordi de hadde takket ja til billigversjonen av Cerazette som liksom skal være helt lik. Og det har jeg også gjort denne gangen! Tror jeg må på apoteket i morgen og prøve den originale :ohmy:

Skrevet

Lurt å holde seg til den originale! Det sies at det skal være helt likt uavhengig av produsent, men det er definitivt ikke sant! Hjelpestoffene kan være ulike og det er i blant nok til at kroppen responderer forskjellig. Been there 😳

Skrevet
8 minutter siden, Leviora skrev:

Lurt å holde seg til den originale! Det sies at det skal være helt likt uavhengig av produsent, men det er definitivt ikke sant! Hjelpestoffene kan være ulike og det er i blant nok til at kroppen responderer forskjellig. Been there 😳

Jeg vet mange sier det om medisinene M tar for refluks også, men jeg koblet ikke i det hele tatt at det kunne være tilfellet her :tongue:

Nå ble jeg overbevist av linkene til Albbas, så jeg har herved begynt på vanlige p-piller :fnise: Håper de virker ASAP fordi, TMI, i dag tenkte jeg "det skulle ikke forundre meg om dette er en spontanabort". Det er intenst akkurat nå! :sjokkbla:

Skrevet

Cerazette er min (og mannens) verste fiende. Opplevde det samme som deg! Mannen sa at det er den beste prevensjonen som noen gang er oppfunnet. Det var jo konstant rødt lys der nede :rolleyes: Satser på at det ordner seg nå :jepp: 

Skrevet
På 15.6.2020 den 23.19, Leviora skrev:

Cerazette er min (og mannens) verste fiende. Opplevde det samme som deg! Mannen sa at det er den beste prevensjonen som noen gang er oppfunnet. Det var jo konstant rødt lys der nede :rolleyes: Satser på at det ordner seg nå :jepp: 

Det er helt sant :fnise:

Fremdeles ingen endring på dag 3, men jeg er positiv :jepp:

Skrevet

Dag 5, fremdeles ingen endring :klo: Vel, vel.

Det er fredag, og mannen er ute en tur. M pleier jo å sove natta gjennom for tiden, men i går hadde hun det faktisk ikke så bra. Håper det er bedre i natt siden mannen skal sove i kjelleren :ninja:

Det har vært drepen varmt i mange dager nå, og i natt var det helt ræv til tross for alle vinduer oppe og vifte som blåser rett mot senga :rolleyes: Så klokka sju i morges kjørte mannen og kjøpte en sånn bærbar AC på Jula :jepp: Den bråker som en motherfucker og det henger en svær slange ut vinduet. Men da jeg og lillebror tok oss en hvil på formiddagen sov han i tre timer! Needless to say, det har aldri skjedd før. Det må jo ha vært top notch white noise :tommelsmil: 

Jeg leser i dagboken fra da M var på samme alder som lillebror, og det er absolutt visse forskjeller. Hun både krabbet og reiste seg opp. Søvn var utfordrende. Mannen måtte helst legge henne på kvelden, fordi med meg bare tullet hun. Og det var vanligvis amming hver time natta gjennom. Jeg skreiv mye om at jeg sikkert kom til å gå på en smell på grunn av søvnmangel, men den kom heldigvis aldri. Jeg ble stadig tynnere til tross for at jeg trykket i meg mat. Ganske sikker på at all ammingen var skyld i det. 

På en optimal natt med lillebror ammer jeg bare to ganger, så det er jo ingenting i forhold. Det er nok derfor jeg faktisk må jobbe med å gå ned i vekt denne gangen. Siden jeg sa "skjerpings" til meg selv i speilet har jeg faktisk gått ned 4 kg :jepp: Da hadde vekta stått bom stille i flere måneder. Det var kjedelig :daane: Men den rare pæreformede kroppen min altså! Helt flat mage, men hofter og lår fra helvete. Jeg savner de gamle buksene mine :opplyser:

Lillebror er urolig i kveld, så jeg stikker bare å legger meg. 

Skrevet

Alle lurer nok fælt på hvordan det gikk den natta :fnise:

Siden soverommet til M er et godt stykke fra vårt så hadde jeg babycall inne hos henne. Og siden AC-en bråker som et uvær måtte min babycall stå helt inntil hodeputen for at jeg skulle høre noe som helst :tongue:

Hun våknet bare halvveis én gang :jepp: Jeg gikk inn til henne, og da la hun seg bare til å sove igjen uten å si noe. Så det var jo lett :vetikke:

Litt utpå natta fikk jeg melding av mannen at han var kommet hjem, og at han ikke hadde drukket noe særlig (sikkert med vilje siden vi hadde planer neste morgen), så jeg måtte bare vekke han ved behov. Og det gjorde jeg klokka seks da M listet seg inn til oss. Det var nemlig altfor tidlig for lillebror som la seg seint som søren, og i tillegg var en del våken rundt fem. Så mannen kom å hentet henne sånn at jeg og lillebror sov til halv åtte! Det har vel ikke skjedd før, tror jeg. Var såvidt vi rakk avtalen vår :tongue:

Nå er det søndags kveld og jeg har i hele dag hatt fokus på det dette er min siste dag i permisjon. Ever. Nå står jeg og vugger på lillebror som sover og kom nettopp på at dette er siste kveld jeg legger han på en hel uke. Veldig blandede følelser angående jobb i morgen. Spent, nervøs, glad, redd :sjokkbla: Mest positiv, altså. Men fytti, disse månedene har gått fort :ohmy: Lille lillebror som vokser så fort :rodmer:

Gjest Albbas
Skrevet
On 6/14/2020 at 9:17 PM, Weebs said:

Oi, lykke til i morgen da! Det er litt vemodig når man vet det er siste gang noen sinne man er i permisjon. Jeg syns hvertfall det. Mye tristere enn at jeg skulle være borte fra vesla en hel arbeidsdag. 😂 

Skrevet
1 time siden, Albbas skrev:

Oi, lykke til i morgen da! Det er litt vemodig når man vet det er siste gang noen sinne man er i permisjon. Jeg syns hvertfall det. Mye tristere enn at jeg skulle være borte fra vesla en hel arbeidsdag. 😂 

Takk! 

Det er akkurat det! Nå skal jeg bare jobbe og jobbe og jobbe... 

Akkurat det å prøve ut nattskift for første gang på fire år ser jeg nesten litt frem til. Men ja :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...