Gå til innhold

The Crown


Marimba

Anbefalte innlegg

Vet ikke om folk fortsatt husker de første episoden av den første sesongen. Elizabeth gifter seg med mannen hun elsker og hennes far sier til prins Philip at hans viktigste oppgave er å støtte og elske Elizabeth. Virker som om til Elizabeth forstod hvor viktig det var å ha en partner å støtte seg på når man var monark. Dette virker det også som om Elizabeth tjente mye på. 

Virket derimot som om dronning Elizabeth hadde glemt alt dette da hun presset på Charles og Diana skulle gifte seg. Elizabeth visste at Charles og Diana ikke elsket hverandre, hun må ha visst at Diana som tenåring ikke visste hva hun gikk til. Elizabeth virker ikke å ha forstått at også hennes sønn ville trenge en partner som elsket henne og en som kunne støtte han i jobben når han blir monark(og også som tronarving og menneske) 

Sleng på at Elizabeth hadde sett hvor forferdelig det gikk da søsteren hennes giftet seg med en annen mann enn den hun egentlig elsket. 

Synes Elizabeth, Philip og dronningmoren virker overraskende korttenkte. 

Anonymkode: 96e0c...afa

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/17/2020 at 4:39 PM, padawan said:

Jeg synes også de hoppet litt fort over Falklandskrigen og attentatet på Lord Mountbatten. Selv om dronningen var hovedfokus var det ene drastisk for Storbritannia å være i krig mens det andre var drastisk for familien når en av deres egne blir henrettet i et attentat for å få frem et politisk poeng. 

Enig med deg. Er flere hendelser og karakterer jeg skulle ønske serien brukte mer tid på. Men fordelen med at serien er basert på virkeligheten er at vi kan slå opp ting i bøker og på internett. Så vi kan jo få vite mer om alt serien ikke klarer å få fortalt. 

Hadde foretrukket å få alt filmatisert, men det koster svært mye å lage hver episode når kvaliteten er så høy som den er. Serieskaperne må sikkert forholde seg til et gitt budsjett og da må de nok foreta harde prioriteringer. 

Endret av SVK
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tirben skrev:

Verken William eller Harry har et nært forhold til Charles. William er mer knyttet til sin svigerfamilie. Harry stakkars, har vel nå ingen andre enn Meghan.

Jeg mente ikke at de hadde et nært forhold,  men at han tok andre valgt med tanke på skole litt nærmere,  eller ikke den skolen Charles ble sendt på av farens mot sin vilje som han mistrivdes på. Selv om det var tradisjon. Han har også vært mer åpen for at de skal følge sine egne veier med tanke på kjærligheten og ikke styrt i like stor grad som han ble styrt. 

Men i forhold til "vanlig " far-sønn forhold er det jo ikke nært,  men i den familien og de man kan sammenlikne med. Han har jo fått to sønner som er mye mer sympatiske og virkelighetsorienterte enn han og hans søsken er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia skriver litt om historiske unøyaktigheter i serien. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Crown_(TV_series)#Season_4_2

Står også litt om Bowes-Lyon søstrene. Det handlet aldri om å beskytte kongefamilien. Trist å lese hvordan de ble behandlet og om holdningene og holdningene mot psykisk utviklingshemmede.  

The plot involving the Royal Family's relationship with the Bowes-Lyon sisters is largely inaccurate. Princess Margaret played no part in discovering the sisters' existence, nor did she confront her mother on the subject. The institutionalisation of the sisters also had nothing to do with the Crown. John "Jock" Bowes-Lyon died six years before Edward VIII's abdication, and they were placed in the Royal Earlswood Hospital by their mother Fenella in 1941, five years after King George VI ascended the throne. The Queen Mother believed her nieces to be dead until 1982 and, upon discovering that they were alive, sent money to buy them toys and sweets on their birthdays and Christmas. According to the Bowes-Lyon family, there was never any attempt at a coverup.

Her er en wikipedia-artikkel om søstrene hvor det står litt mer:

Suggestions of a royal cover-up were rejected in the press by Lord Clinton in 1987, who suggested that his aunt Fenella (the mother of the two daughters) had completed the form for Burke's incorrectly due to Fenella being 'a vague person'; however, Burke's included specific dates of death for both sisters.[6] According to a 2011 television documentary about the sisters, "throughout their time at the hospital, there is no known record that the sisters were ever visited by any member of the Bowes-Lyon or royal families, despite their aunt, the Queen Mother, being a Patron of MENCAP" (the charity for people with learning disabilities). Nurses interviewed on the documentary said that, to their knowledge, the family never sent the sisters a birthday or Christmas gift or card. When Nerissa died in 1986, none of her family attended the funeral. She was buried at Redhill Cemetery. Her grave was marked with plastic tags and a serial number until her existence was revealed in the media, after which the family added a gravestone.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nerissa_and_Katherine_Bowes-Lyon

 

 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremstillingen av hvor kjipe de var mot Diana er vel litt ensidig? Hun var jo ikke lett å leve med hun heller. 

Anonymkode: 8fb85...140

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å være søt, hengiven og kjærlig når du skjønner at du er lurt og mannen din egentlig elsker en annen og ikke en gang gidder å skjule det særlig godt.

Anonymkode: 99683...2f3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å være søt, hengiven og kjærlig når du skjønner at du er lurt og mannen din egentlig elsker en annen og ikke en gang gidder å skjule det særlig godt.

Anonymkode: 99683...2f3

Det startet nok før det. 

Anonymkode: 8fb85...140

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia

Jeg syns det er dumt de fremstiller det som Diana ble syk pga forholdet til Charles. Problemene til Diana begynte lenge før Charles med forholdet foreldrene hennes hadde og når de gikk fra hverandre. Det er godt kjent. Det har vært spekulert i at hun slet med emosjonell ustabil personlighetforstyrrelse pga dette, og hun fikk trolig ikke behandling for dette. Det siste er kun spekulasjoner, men trenger ikke å være usant. Hun og Charles var nok svært like, like skadd, og burde begge ha vært med partnere som var mer stabil og trygg. Det var dømt til å mislykkes. Diana var en trygg mor og flink med ungene sine, og det er fint hun satt en ny standard i kongefamilien med å være mer til stedet. Derimot er det ikke så bra hvordan hun svarmalte Charles og familien offentlig på den måtes som hun gjorde, med tanke på barna som måtte ha lest dette. 

Jeg ser mange relaterer seg veldig til dette med utroskapen, men føler mange glemmer at Diana var ikke en ung pike fra et hjem som vårt. Hun var ung, men var aristokrat. Lady. Hun har nok fått det inn med morsmelka hvordan forhold i den verdenen fungerer, at det er arrangert, foretningsavtale mer eller mindre, og det er helt vanlig å ha forhold på si. Har og forstått at det i virkeligheten var en konkurranse blant flere unge kvinner for å finne den perfekte, og at møte mellom Charles og Diana ikke var så naturlig som det er fremstilt. Jeg tviler på at hun var så uviten om disse tingene som hun gir uttrykk for, men tviler ikke på hun var betatt og kanskje ønsket det var mer kjærlighet enn det det var. Tyder nok på hun var alt for ung. 

Jeg tror det var hennes psyke fra før av som gjorde det endte som det gjorde, og det hadde nok ikke hjulpet om Charles var trofast. Jeg tror lignende ting hadde skjedd uansett om det var kongefamilien eller en annen aristokrat-familie hun giftet seg inn i. Hun trengte behandling og å bli sterkere mentalt. Kanskje da hadde det gått bedre. 

Endret av Zodiackiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at Diana blir veldig glorifisert i denne sesongen, og resten av kongefamilien demonisert. Men kanskje de ikke tør annet på grunn av William og Harry?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forsto jo ikke hverandre i det hele tatt. Finkulturelle Charles syntes det var flaut at Diana dansa for ham i pausa på operaen. Det var barnslig av ham, men hadde hun hatt et lite grann kjennskap til ham hadde hun visst at dette ikke var noe sjakktrekk. Hun var umoden, stakkar.
I bilen etterpå klandrer han henne for dette, sier hun gjorde det fordi hun ønsket oppmerksomhet. 
Hun på sin side greide ikke å anerkjenne følelsen han hadde, at det var kleint...

Tenk hvor annerledes dette kunne vært om de hadde vist toleranse overfor hverandre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
19 minutter siden, Luka_S skrev:

Jeg synes også at Diana blir veldig glorifisert i denne sesongen, og resten av kongefamilien demonisert. Men kanskje de ikke tør annet på grunn av William og Harry?

Tror mest det handler om at i resten av verden blir Diana veldig glorifisert. Har ei venninne som er fra en øystat som er i samveldet som var tenåring når Diana giftet seg og sier hun, familien og venner gråt når Diana døde. Hvis man leser om Diana på reddit og forum ser man at hun er et ufeilbart ikon for mange. På nesten hvert eneste instagrambilde av Camilla står det stygge kommentarer om Camilla og hvor dårlig hun og Charles behandlet Diana, (og selvfølgelig hvor stygg hun er i forhold). Det samme gjør det i intervjuer på youtube av begge. Jeg tror, med tanke på jeg var svært ung når Diana døde, at det er vanskelig å se for seg hvor stor hun var. Bare hvor relevant hun er den dag i dag 20 år etter sin død, og enda blir hun sammenlignet med svigerdøtrene sine. Meghan som ble mistenkt for å kopiere Diana for å lure Harry til giftemål, eller forlovelseskjolen og første møte etter fødsel-kjolene til Kate som har blitt sammenlignet med kjolene Diana brukte i samme setting. Det er nok ingen andre kongelige som har satt like dype spor.

Har hørt at hvis man viser et bilde av henne i nesten alle land i verden så vil mennesker vite hvem hun er og at hun var selve symbolet på godhet og empati. Med dette i tankene og hvor mye hat bøker og dokumentarer som har prøvd å være mer objektive eller i Charles favør har fått, så tror jeg det er et sjakktrekk av serien. Like vel syns jeg det er veldig feigt, og selv om denne sesongen er vanvittig bra er vel dette også sesongen med flest faktafeil?

Endret av Zodiackiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullstendig klar over hvor stor hun var da hun levde, og jeg husker godt akkurat hvor jeg var i det øyeblikket jeg fikk høre at hun var død. Så jeg levde gjennom hele den storhetsperioden hennes.

Men ettersom serieskaperne fokuserer på å dra fram skjeletter fra skapene til resten av kongefamilien, så synes jeg det er ganske tannløst at de er så ensidige i framstillingen av Diana som bare uskyldig, snill og god.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
19 minutter siden, Luka_S skrev:

Jeg er fullstendig klar over hvor stor hun var da hun levde, og jeg husker godt akkurat hvor jeg var i det øyeblikket jeg fikk høre at hun var død. Så jeg levde gjennom hele den storhetsperioden hennes.

Men ettersom serieskaperne fokuserer på å dra fram skjeletter fra skapene til resten av kongefamilien, så synes jeg det er ganske tannløst at de er så ensidige i framstillingen av Diana som bare uskyldig, snill og god.

Ja, jeg er enig med deg. De burde hatt baller til å fortelle historien som den var. Alle vet det er tre sider av sannheten, men per i dag lever kun Dianas versjon uten å bli motsagt. Tror The Crown er en av få som kunne fått omskrevet historien mer nøytralt. Synd de ikke gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Luka_S skrev:

Jeg er fullstendig klar over hvor stor hun var da hun levde, og jeg husker godt akkurat hvor jeg var i det øyeblikket jeg fikk høre at hun var død. Så jeg levde gjennom hele den storhetsperioden hennes.

Men ettersom serieskaperne fokuserer på å dra fram skjeletter fra skapene til resten av kongefamilien, så synes jeg det er ganske tannløst at de er så ensidige i framstillingen av Diana som bare uskyldig, snill og god.

Enig. Det er jo ikke tvil om at Charles ikke var en god ektemann for henne,  men hun var vel ikke lue uskyldig som det blir fremstilt. Har sett dokumentarer som har vist at det er flere sider. Jeg synes serien tidligere har vært god på å vise saker fra flere sider, så ble litt skuffet.

En annen ting jeg lurer på er, hvor populært er det i Stobritania at Charles skal bli konge? Kommer han til å bli tatt imot? Han er jo kontroversiell og uavhengig av hvem som var "verst" i ekteskapet , så har han jo sider som jeg vil tro er mislikt av mange. William og Kate fremstår jo mye mer jordnære og folkelige. Kanskje noen som vet mer om dette enn meg.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror stemningen er at de fleste hadde sett at Charles hadde abdisert slik at de kunne gått rett fra Elizabeth til William.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferdig med sesong 4. 😭 Når kommer neste? 😬

Anonymkode: 8fb85...140

November 2022 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ireko skrev:

November 2022 😭

Oh dear! 😱😱😱😱

Anonymkode: 8fb85...140

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...