Gå til innhold

The Crown


Marimba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er godt i gang med første sesongen for n`te gang, nettopp fordi jeg vil huske alt
når jeg tar fatt på siste sesongen. En fin type serie som jeg liker veldig, veldig godt! :hoppe: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
2 timer siden, Helgeline skrev:

Oppfatter ham ikke som mer usympatisk enn de andre medlemmene i kongefamilien. Litt hard og kynisk kanskje, preget av det han opplevde som ung gutt med familien og mora og alt. Han og Anne oppfører seg helt likt jo...

Ja, jeg skjønner jo hvordan de har blitt sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok ikke helt fatte hvordan det er og var å vokse opp i den familien, eller hva det kreves av folk som skal styre et land, men denne serien er godt spilt av levendegjørende skuespillere og jeg syns jeg får et innblikk i tingene slik som de var og er.

Jeg er evig glad for at jeg ikke ble født inn i en slik setting. Jeg hadde ikke passet inn i det hele tatt. Knallharde forventninger og press/krav passer ikke for meg. :sukk: Da hjelper det ikke med egne kokker og alle ting tatt hånd om av andre. Ikke en gang et privatliv har de. Jeg hadde ikke orket det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt rykter om at det er en del spyscener denne sesongen (da en viss karakter sliter med bulimi). Er det noen som har sett noen av episodene som kan gi et pekepinn om når disse scenene er? Ville blitt svært takknemlig isåfall. Har emetofobi og sliter veldig med å se spying.

Anonymkode: 4f545...b9e

Det er hvertfall en scene i episode 3. Diana forsyner seg fra et kjøleskap. Derfra kan du spole fort forbi, for en scene kommer etterpå.

Anonymkode: 839a0...7ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt rykter om at det er en del spyscener denne sesongen (da en viss karakter sliter med bulimi). Er det noen som har sett noen av episodene som kan gi et pekepinn om når disse scenene er? Ville blitt svært takknemlig isåfall. Har emetofobi og sliter veldig med å se spying.

Anonymkode: 4f545...b9e

Jeg tror det er 3 episoder som viser Dianas bulimi. I forkant av hver episode kommer det en advarsel om akkurat dette.

Anonymkode: 5b453...b18

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt rykter om at det er en del spyscener denne sesongen (da en viss karakter sliter med bulimi). Er det noen som har sett noen av episodene som kan gi et pekepinn om når disse scenene er? Ville blitt svært takknemlig isåfall. Har emetofobi og sliter veldig med å se spying.

Anonymkode: 4f545...b9e

Jeg har heftig emetofobi, og har sett hele sesongen nå. Tror det var tre (eller fire?) episoder der Dianas bulimi var framstilt, og som andre sier: alle episodene hvor det forekommer er merket på forhånd. Med meg gikk det bra, for det kom aldri veldig brått på. Man forstår når det kommer til å skje i de episodene som har disse scenene. Jeg holder for ørene og ser litt en annen vei mens det står på, og scenene er ikke veldig langvarige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er hvertfall en scene i episode 3. Diana forsyner seg fra et kjøleskap. Derfra kan du spole fort forbi, for en scene kommer etterpå.

Anonymkode: 839a0...7ae

 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det er 3 episoder som viser Dianas bulimi. I forkant av hver episode kommer det en advarsel om akkurat dette.

Anonymkode: 5b453...b18

 

1 hour ago, Ullvott said:

Jeg har heftig emetofobi, og har sett hele sesongen nå. Tror det var tre (eller fire?) episoder der Dianas bulimi var framstilt, og som andre sier: alle episodene hvor det forekommer er merket på forhånd. Med meg gikk det bra, for det kom aldri veldig brått på. Man forstår når det kommer til å skje i de episodene som har disse scenene. Jeg holder for ørene og ser litt en annen vei mens det står på, og scenene er ikke veldig langvarige. 

Tusen, tusen takk til dere alle! Setter stor pris på det.🥰

Anonymkode: 4f545...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet litt bakvendt, og så sesong 4 først, og så har jeg nettopp startet på sesong 1. Liker den godt, men har lurt litt på noe underveis. Har de fått "tillatelse" fra de det gjelder/ er det korrekt gjengitt, eller er det mye fri tolkning? Mye er jo veldig privat, og mange lever jo fortsatt.. 

Anonymkode: a8eb5...d45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg egentlig forbinder Gilian Anderson med er fra X-files da det gikk på midten av 90-tallet og jeg var litt skeptisk til at hun skulle spille i denne sesongen men jeg er ganske imponert over skuespillerprestasjonen hennes etter å ha sett ferdig sesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke når jeg har sett noen episoder inn i 4.sesong er: Stakkars Diana! Det var jo temmelig nitrist helt fra starten for henne, gående rundt alene i det store slottet. Så fikk hun de to flotte guttene sine, og så skulle hun dø så ung og så unødvendig. Tenk om hun hadde fått leve, hun var et godt menneske.

Anonymkode: 07472...650

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett hele sesong 4, og jeg elsker denne serien ❤️  Så utrolig bra skuespillere, og så utrolig bra skrevet! Synes de hopper fort over en del (Sarah Fergusson, f.eks) men må nok gjøre det sånn fordi serien skal handle om dronningen/kongemakten og ikke de andre rundt. Er nok også derfor vi får se mye av Charles og Diana, for er jo Charles som skal overta tronen... 

Dette med Charles og Diana er bare hjerteskjærende å se på! Hadde litt sympati med Charles fra forrige sesong, men den forsvant nå! For en drittsekk han er! Synes Olivia Colman har blitt bedre til å spille dronningen, var så stort sjokk fra den "rojale" Clare Foy til OC, men i denne sesongen tar hun seg opp og spiller mye bedre, synes jeg. 

Man har jo litt mer sympati med de nå enn før serien, det kan ikke være lett å være født inn i ett sånt liv! 0 privatliv, forventninger og press, og en familie som setter plikten foran mennesket.. 

Anonymkode: f6b27...063

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også de hoppet litt fort over Falklandskrigen og attentatet på Lord Mountbatten. Selv om dronningen var hovedfokus var det ene drastisk for Storbritannia å være i krig mens det andre var drastisk for familien når en av deres egne blir henrettet i et attentat for å få frem et politisk poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, padawan skrev:

Eneste jeg egentlig forbinder Gilian Anderson med er fra X-files da det gikk på midten av 90-tallet og jeg var litt skeptisk til at hun skulle spille i denne sesongen men jeg er ganske imponert over skuespillerprestasjonen hennes etter å ha sett ferdig sesongen. 

Hun var fantastisk som Lady Dedlock i Bleak House (2005, tror jeg). Det var den  første rollen jeg så henne i etter X-files og hun overrasket meg veldig. 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette med Charles og Diana er bare hjerteskjærende å se på! Hadde litt sympati med Charles fra forrige sesong, men den forsvant nå! For en drittsekk han er! 

 

Anonymkode: f6b27...063

Jeg har bare sett halve fjerdesesong hittil, men jeg har mistet sympatien for Charles jeg også. Han vet akkurat hvor tungt presset fra kongefamilien er, hvor viktig kjærlighet er og hvor viktig det er å kunne være seg selv. Likevel så gjør han alt mot Diana han har klaget over kongefamilien gjør mot han. Carles ønsket ikke å gå inn i ekteskapet, men han hadde ingen problemer med å narre Diana inn i ekteskapet. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:


Man har jo litt mer sympati med de nå enn før serien, det kan ikke være lett å være født inn i ett sånt liv! 0 privatliv, forventninger og press, og en familie som setter plikten foran mennesket.. 

Anonymkode: f6b27...063

I tillegg blir de jo oppdratt i en boble hvor de mangler forståelsen for samfunnet rundt dem. Tror ikke det er sunt å vokse opp i en familie med slike privilegier og plikter. 

Anonymkode: 96e0c...afa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Har nå sett hele sesong 4, og jeg elsker denne serien ❤️  Så utrolig bra skuespillere, og så utrolig bra skrevet! Synes de hopper fort over en del (Sarah Fergusson, f.eks) men må nok gjøre det sånn fordi serien skal handle om dronningen/kongemakten og ikke de andre rundt. Er nok også derfor vi får se mye av Charles og Diana, for er jo Charles som skal overta tronen... 

Dette med Charles og Diana er bare hjerteskjærende å se på! Hadde litt sympati med Charles fra forrige sesong, men den forsvant nå! For en drittsekk han er! Synes Olivia Colman har blitt bedre til å spille dronningen, var så stort sjokk fra den "rojale" Clare Foy til OC, men i denne sesongen tar hun seg opp og spiller mye bedre, synes jeg. 

Man har jo litt mer sympati med de nå enn før serien, det kan ikke være lett å være født inn i ett sånt liv! 0 privatliv, forventninger og press, og en familie som setter plikten foran mennesket.. 

Anonymkode: f6b27...063

Det handler kanskje også litt om at Prince Andrew (og Sarah Ferguson) har hatt søkelys på seg og er grovt anklaget for å ha vært dypt involvert i Jeffrey Epstein-skandalen. Sarah Ferguson har også uttalt sin støtte til han (og dermed anklages for å unnskylde problematisk adferd), så jeg blir ikke overrasket hvis de i stor del ignorerer Andrew og Sarah gjennom sesong 5 og 6 også.

Anonymkode: 5fed3...cfd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/18/2020 at 6:51 AM, AnonymBruker said:

Det handler kanskje også litt om at Prince Andrew (og Sarah Ferguson) har hatt søkelys på seg og er grovt anklaget for å ha vært dypt involvert i Jeffrey Epstein-skandalen. Sarah Ferguson har også uttalt sin støtte til han (og dermed anklages for å unnskylde problematisk adferd), så jeg blir ikke overrasket hvis de i stor del ignorerer Andrew og Sarah gjennom sesong 5 og 6 også.

Anonymkode: 5fed3...cfd

Advarsel om spoiler til de som ikke har sett episode 4 av denne sesongen. 

Spoiler

Serien kom jo allerede i episode 4 med klare hint til Epstein-skandalen da Andrew hadde den ekle samtalen under lunsjen med dronningen. Etter lunsjen så sier dronningen til prins Philip at hun var sjokkert over samtalen og at hun er bekymret for hva som vil skje om han ikke endrer seg. 

 

Endret av SVK
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting skal Charles ha,  han har gjort bedre valg for barna, og hatt en bedre oppdragelse og nærhet til barna sine enn hans foreldre hadde til han eller noen av søskene. 

Endret av Prelunia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Prelunia skrev:

En ting skal Charles ha,  han har gjort bedre valg for barna, og hatt en bedre oppdragelse og nærhet til barna sine enn hans foreldre hadde til han eller noen av søskene. 

Har han? I serien eller etter Dianas død? For hva jeg ser i serien er det en fraværende pappa som kun bryr seg om sitt eget kjærlighetsliv og ikke en døyt om kjernefamilien.

Anonymkode: 839a0...7ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Prelunia skrev:

En ting skal Charles ha,  han har gjort bedre valg for barna, og hatt en bedre oppdragelse og nærhet til barna sine enn hans foreldre hadde til han eller noen av søskene. 

Verken William eller Harry har et nært forhold til Charles. William er mer knyttet til sin svigerfamilie. Harry stakkars, har vel nå ingen andre enn Meghan.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...