Gå til innhold

The Crown


Marimba

Anbefalte innlegg

clyde skrev (På 27.11.2020 den 22.30):

Jeg har flere engelske venner (som bor i England), og de er ikke fans av Charles. De ønsker at William skal ta over etter Elizabeth. 😛

Jeg også! 
Hun ene sa ganske overbevisende at Charles aldri kom til å bli konge men at det ville gå direkte til William, så jeg trodde faktisk det en lang periode men det ser ikke ut til at det stemmer. Mener jeg leste ett sted at Dronning Elisabeth hadde tenkt å trekke seg tilbake/abdisere neste år? Mulig det bare var rykter. Hun er jo i midten av 90 åra og Prins Phillip har jo alt pensjonert seg. 
 

Jeg så dronningen kjøre forbi meg og inn til Buckingham Palace for noen år siden da jeg var i London. Det var veldig mye turister utenfor slottet - også briter og britene mistet pusten helt når de så at det var dronningen som kjørte forbi. De var nesten på gråten "oh my god its The Queen!"

Helt klart at de har ett sterkt forhold til kongefamilien sin der borte, men Charles er og blir upopulær. William derimot, han elsker de! 

Anonymkode: e071c...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest padawan

Charles har begynt å bli ganske gammel selv så det kunne vært naturlig han abdiserte når Elizabeth en dag dør. Han rekker ikke mange årene som konge før han dør selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med sesong 4. Ble oppslukt av historien om Charles og Diana, mens storylinen med Margaret Thatcher engasjerte meg mindre. Hun virket så stiv og nesten som en karikatur. Hun fremsto jo egentlig sånn i virkeligheten også, så ingenting feil med skuespillet forsåvidt. Men klarer ikke engasjere meg i Falklandskrigen og denslags så lenge etterpå. Det som gjør serien spennende er at man kan spekulere i hva som skjer med de kongelige på privaten, bak kulissene. 

Anonymkode: e5675...55c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst fryktelig seint ute, og har begynt å se The Crown først nå. I kveldens episode fikk vi se dronningen sin fødsel, og jeg lurer veldig på hvordan det egentlig foregikk. Det virka som om legene gav henne så sterke smertestillende at hun ikke var bevisst, og så dro de ut babyen med tang. Kan dette virkelig stemme? Man må jo bli helt ødelagt nedentil hvis man gjør det sånn?😬

Anonymkode: f4c77...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 20.59):

Vet ikke med deg og Charles. Men hvis jeg virkelig elsker en person, så ligger man ikke med noen andre og får barn. Dette gjelder både Charles og Camilla. Hvorfor valgte Camilla å gifte seg før Charles fant seg dame(Diana)? Camilla hadde to store barn da Charles og Diana giftet seg. Hadde jeg vært Camilla så hadde jeg ikke gitt opp Charles og fått barn med en annen type og redusert sjansen for å gifte meg med han jeg virkelig elsker. Romeo og juliet gjorde det riktige. Charles ville mest bli konge, og ville ikke ha Camilla fordi hun ikke var jomfru. 
 

har lite tro på den ‘ekte’ kjærligheten mellom de to😂 det virker så tullete. Begge lå med sine partnere og fikk barn med de, samtidig som de holdt kontakt sammen. 

Anonymkode: 32c92...7b0

Camilla valgte å gifte seg da hun ikke ville passere nåløyet hos kongeparet uansett. She moved on og Parker Bowles var kjekk - men ikke trofast. 

Du kan ikke sammenlikne Charles og deg selv; han hadde en forventning og en plikt overfor sin mor og nasjonen til å skaffe arvinger. Det blir som de sa til kvinnene før bryllupsnatten; shut your eyes and think og England. 

Anonymkode: 99a7d...df2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med sesong 4. Jeg har sett en og en episode for å kose med ekstra lenge med serien!! Spesielt siden det er så lenge mellom hver gang. 
Jeg synes historien om Charles og Diana er interessant. Det er jo ikke godt å vite om det var akkurat som det blir fremstilt i serien, eller om det var verre eller bedre. Uansett synes jeg at historien er trist! Charles var mye eldre enn Diana og hun var nok veldig ensom og alene. Jeg er veldig spent på neste sesong og hvordan historien fortsetter! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/7/2020 at 11:40 PM, AnonymBruker said:

Jeg er visst fryktelig seint ute, og har begynt å se The Crown først nå. I kveldens episode fikk vi se dronningen sin fødsel, og jeg lurer veldig på hvordan det egentlig foregikk. Det virka som om legene gav henne så sterke smertestillende at hun ikke var bevisst, og så dro de ut babyen med tang. Kan dette virkelig stemme? Man må jo bli helt ødelagt nedentil hvis man gjør det sånn?😬

Anonymkode: f4c77...851

Det er en utdatert og farlig praksis som ble kalt "Twilight sleep" https://www.medicinenet.com/twilight_sleep_in_obstetrics/ask.htm 

Neste fødsel vi ser er naturlig. 

Anonymkode: d69f5...656

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 23.40):

Jeg er visst fryktelig seint ute, og har begynt å se The Crown først nå. I kveldens episode fikk vi se dronningen sin fødsel, og jeg lurer veldig på hvordan det egentlig foregikk. Det virka som om legene gav henne så sterke smertestillende at hun ikke var bevisst, og så dro de ut babyen med tang. Kan dette virkelig stemme? Man må jo bli helt ødelagt nedentil hvis man gjør det sånn?😬

Anonymkode: f4c77...851

Tror det stemmer dette. Vet ikke det med tang, men i England og USA var det vanlig at damene ble dopa under fødsel. Etter krigen. 
Har sett det i et par andre serier fra tidsepoken også (mad men og Outlander).


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2020 den 23.25):

Pussig. Alt frem til nå har vært europeisk og politisk historie for meg. Men Charles og Diana føles det som Se og Hør. Bare fordi jeg husker det og vokste opp med det. 

Anonymkode: 8fb85...140

Jeg har sett til S4:e2 nå, og de første sesongene var "tunge", spesielt siden jeg er dårlig i historie og måtte google og lese litt for å forstå. Men desto mer lærerikt! Likte Claire Foy som dronningen! Skjønner jo selvsagt at de må bytte skuespillere når de blir eldre. 

Elsker han som spiller Charles også, ante ikke at charles var så kunstnerisk. Og Diana! Herregud!Diana!! Fantastisk.  Nå er serien kommet frem til den tiden jeg husker, og det er lettere å følge med.

Slutten på E2, med paparazzier allerede rundt seg. Det var trist å se, når vi alle vet hvordan dette endte.

Det må være utfordrende å være født inn i en sånn familie, når en egentlig vil noen annet, eller forellsker seg i noen som ikke passer. .. 

Anonymkode: c4aba...694

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (På 6.12.2020 den 21.06):

Charles har begynt å bli ganske gammel selv så det kunne vært naturlig han abdiserte når Elizabeth en dag dør. Han rekker ikke mange årene som konge før han dør selv.

Godt forslag. 

Hadde vært mye hyggeligere med en ung kongefamilie! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Margareth Thatcher var med i den siste sesongen kan denne videoen være relevant.

 

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 23.40):

Jeg er visst fryktelig seint ute, og har begynt å se The Crown først nå. I kveldens episode fikk vi se dronningen sin fødsel, og jeg lurer veldig på hvordan det egentlig foregikk. Det virka som om legene gav henne så sterke smertestillende at hun ikke var bevisst, og så dro de ut babyen med tang. Kan dette virkelig stemme? Man må jo bli helt ødelagt nedentil hvis man gjør det sånn?😬

Anonymkode: f4c77...851

Ja! Det heter twilight sleep/birth. Superfasinerende greier. Jeg hørte en podcast om det en gang. Det var visst ikke egentlig smertestillende, men noe som gjorde at du glemte hele greia etterpå. Altså hadde de vanlig vondt under fødselen, men husket ikke smertene(eller noe annet ved fødselen) i etterkant. 
 

Podcasten heter: the longest shorted time. Episode 155, hvis du er interessert. 

Endret av cattleya
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 23.40):

Jeg er visst fryktelig seint ute, og har begynt å se The Crown først nå. I kveldens episode fikk vi se dronningen sin fødsel, og jeg lurer veldig på hvordan det egentlig foregikk. Det virka som om legene gav henne så sterke smertestillende at hun ikke var bevisst, og så dro de ut babyen med tang. Kan dette virkelig stemme? Man må jo bli helt ødelagt nedentil hvis man gjør det sånn?😬

Anonymkode: f4c77...851

Hvilken episode er det? Er det Dronning  Elisabeth som føder Charles? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BLOMSTERKVAST skrev (29 minutter siden):

Hvilken episode er det? Er det Dronning  Elisabeth som føder Charles? 

🤔

Hvem andre skulle født ham...? #enkelmatte 

Anonymkode: c5527...b71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

🤔

Hvem andre skulle født ham...? #enkelmatte 

Anonymkode: c5527...b71

Elizabeth fikk jo flere barn enn Charles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLOMSTERKVAST skrev (1 time siden):

Hvilken episode er det? Er det Dronning  Elisabeth som føder Charles? 

Jeg husker ikke hvilken episode, men det var Charles, ja. 

Anonymkode: f4c77...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

🤔

Hvem andre skulle født ham...? #enkelmatte 

Anonymkode: c5527...b71

Lurte bare på om det var Dronningen som fødte Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg husker ikke hvilken episode, men det var Charles, ja. 

Anonymkode: f4c77...851

Nei, det var ikke Charles. Det var enten 3 eller 4 barn. 

Anonymkode: 40629...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det var ikke Charles. Det var enten 3 eller 4 barn. 

Anonymkode: 40629...598

Å. Okei, da husker jeg feil 😊

Anonymkode: f4c77...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kongefamilien bidro til Dianas død. Det er ikke tvil om det. Ikke fader om kongefamilien ville tillatt at en mørk, muslim mann skulle bli stefar til landets fremtidige konge. 

Harry gjorde riktig i å skjerme kona si fra den samme sjebnen. 

Anonymkode: c0279...1b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...