Gå til innhold

The Crown


Marimba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og så har de vært veldig opptatt av å få moren til Kate Middleton til å være pådriver for forholdet. vet ikke om det stemmer.

Jeg synes det var fint å se hele serien og gøy at de trakk mange linjer. For eksempel fotograferingen med Philip som kjefter på fotografen som siterer noe (Shakespeare?) 

Men kvaliteten har gått ned og Imelda Staunton er litt svak som dronning føler jeg. Samtidig så er det fint at de får med at hun faktisk er gammel og redusert og i utakt med samfunnet rundt seg på en måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett alle episodene nå. Kvaliteten er litt opp og ned, synes jeg. Jeg er for det første ikke så glad i det fortellergrepet der dronningen "møter" en yngre utgave av seg selv.

Spoiler

Her skjer det i flere av episodene, og særlig i den siste.

For det andre er det for mye familiedrama og for lite om det britiske samfunnet. Det var nettopp formidlingen av historien gjennom de kongelige som gjorde at jeg elsket de tidligste sesongene. Denne gangen er det lite av samtid i Storbritannia å spore, kanskje med unntak av episode 6.  

Men akkurat det er jo kanskje et poeng i seg selv: da serien begynte hadde kongehuset en mye sterkere relevans i det britiske samfunnet. Den gangen hadde de, i alle fall delvis, en pådriverrolle. Folk hadde respekt for kongefamiliens medlemmer og kongehuset hadde høy popularitet. Jo mer tiden har gått, jo mindre er denne relevansen. Dermed er de egentlig mest relevante for seg selv og for hverandre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig avslutning med alle dronningene. Men jeg synes de burde fortsatt handlingen frem til dronningens død, tatt med blant annet da hun mistet Philip og satt alene i begravelsen. Og ikke minst William og Kates bryllup og barneflokk. Men kanskje greit vi slipper Harry og Meghan da. 

Anonymkode: e5675...55c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har sett siste episode nå, og jeg synes de avslutter serien godt. Spesielt dialogen mellom Philip og dronningen i siste episode om hvorfor hun endret talen sin, den opplevdes som veldig troverdig. Selv om store deler av serien er fiksjon er det spennende å tenke over hvor nære sannheten mye av dette muligens ligger.

Det er en fascinerende institusjon, og jeg er spent på fremtiden i virkelig liv for disse.

Anonymkode: 87ce9...15c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt ferdig med serien ennå. 
 

legger litt i spoiler her: 

Spoiler

Jeg synes det med William og Kate er drepende kjedelig og uinteressant. Var mora hennes virkelig så beregnende?! Nei, huff. 
Jeg likte bedre episoden hvor Margaret døde. Skuespilleren som spilte unge Elizabeth i den episoden var jo prikk lik hun som spilte i de første sesongene! Godt gjort. 

 

Anonymkode: 09610...e55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 15.44):

Nydelig avslutning med alle dronningene. Men jeg synes de burde fortsatt handlingen frem til dronningens død, tatt med blant annet da hun mistet Philip og satt alene i begravelsen. Og ikke minst William og Kates bryllup og barneflokk. Men kanskje greit vi slipper Harry og Meghan da. 

Anonymkode: e5675...55c

Huff ja, jeg er glad vi slipper Harry og Meghan! Det hadde nok blitt vanskelig å lage TV av, så mange meninger som det er om det, og så betent som det er…

Anonymkode: 09610...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte andre del, og særlig slutten, bedre enn starten av siste sesong. Heldigvis redda den seg inn for min del 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er ikke helt ferdig med serien ennå. 
 

legger litt i spoiler her: 

  Vis skjult innhold

Jeg synes det med William og Kate er drepende kjedelig og uinteressant. Var mora hennes virkelig så beregnende?! Nei, huff. 
Jeg likte bedre episoden hvor Margaret døde. Skuespilleren som spilte unge Elizabeth i den episoden var jo prikk lik hun som spilte i de første sesongene! Godt gjort. 

 

Anonymkode: 09610...e55

Som en kommentar på det som ligger i spoileren din - det er samme person som spilte ung Elisabeth her som i de første sesongene. 
 

Jeg er ferdig med serien og elsket de første sesongene men de siste, kanskje spesielt sesong 6 er svak altså! For mye ordinær dramaserie - jeg likte serien i starten pga at man fikk mer historie. Og han som spillet Charles i de siste sesongene er så langt unna Charles som det er mulig å få til, jeg fatter virkelig ikke den castingen!

Anonymkode: e69d0...b66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som en kommentar på det som ligger i spoileren din - det er samme person som spilte ung Elisabeth her som i de første sesongene. 
 

Jeg er ferdig med serien og elsket de første sesongene men de siste, kanskje spesielt sesong 6 er svak altså! For mye ordinær dramaserie - jeg likte serien i starten pga at man fikk mer historie. Og han som spillet Charles i de siste sesongene er så langt unna Charles som det er mulig å få til, jeg fatter virkelig ikke den castingen!

Anonymkode: e69d0...b66

Er det det?? Seriøst, hvordan klarte de å få henne til å se SÅ ung ut? Det var godt gjort! 

Anonymkode: 09610...e55

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg HELT enig i at Charles i de to siste sesongene var helt feilkastet. Veldig synd, særlig siden Camilla og Diana var castet så bra.

Den siste Harry’en likte jeg heller ikke. 

Anonymkode: 09610...e55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som en kommentar på det som ligger i spoileren din - det er samme person som spilte ung Elisabeth her som i de første sesongene. 
 

Jeg er ferdig med serien og elsket de første sesongene men de siste, kanskje spesielt sesong 6 er svak altså! For mye ordinær dramaserie - jeg likte serien i starten pga at man fikk mer historie. Og han som spillet Charles i de siste sesongene er så langt unna Charles som det er mulig å få til, jeg fatter virkelig ikke den castingen!

Anonymkode: e69d0...b66

Det er ikke samme skuespiller, hvis du mener det er Claire Foy. Men hun er skremmende lik, jeg måtte Google for å se om de hadde brukt AI for å forynge henne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (3 minutter siden):

Det er ikke samme skuespiller, hvis du mener det er Claire Foy. Men hun er skremmende lik, jeg måtte Google for å se om de hadde brukt AI for å forynge henne. 

Javel, da tolket jeg rollelisten i imdb feil

Anonymkode: e69d0...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Javel, da tolket jeg rollelisten i imdb feil

Anonymkode: e69d0...b66

Claire Foy var med i siste sesong, men i episoden Ritz var i tillegg den yngre dobbeltgjengeren med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (2 timer siden):

Det er ikke samme skuespiller, hvis du mener det er Claire Foy. Men hun er skremmende lik, jeg måtte Google for å se om de hadde brukt AI for å forynge henne. 

Ja, jeg begynte å lure. De var virkelig utrolig like! 

Anonymkode: 09610...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Huff ja, jeg er glad vi slipper Harry og Meghan! Det hadde nok blitt vanskelig å lage TV av, så mange meninger som det er om det, og så betent som det er…

Anonymkode: 09610...e55

I tillegg hadde Meghan og Harry en avtale med Netflix med en dokumentar om dem. Kan være at i den avtalen så har det vært klausuler om at Netflix ikke hadde lov å sette dem i dårlig lys i The Crown.  Den "dokumentaren" var det jo Mehan og Harry som hadde kontroll på hva som skulle bli sagt og ikke sagt. 

Anonymkode: 17490...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

I tillegg hadde Meghan og Harry en avtale med Netflix med en dokumentar om dem. Kan være at i den avtalen så har det vært klausuler om at Netflix ikke hadde lov å sette dem i dårlig lys i The Crown.  Den "dokumentaren" var det jo Mehan og Harry som hadde kontroll på hva som skulle bli sagt og ikke sagt. 

Anonymkode: 17490...c9f

Edit: Så da var kanskje det enkleste å gjøre minst mulig ut av Meghan og Harry i The Crown slik at man unngikk å måtte gi Meghan og Harry kreativ kontroll over hva som skulle skje i The Crown. 

Og selv om det ikke skulle vært en slik eksplisitt avtale så ville jeg tro det lå i bakhodet på Netflix siden de allerede hadde betalt 100 millioner dollar til Harry og Meghan og at Harry og Meghan er de eneste de kan forvente å kunne gjøre kommersielle avtaler med. 

Anonymkode: 17490...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I tillegg hadde Meghan og Harry en avtale med Netflix med en dokumentar om dem. Kan være at i den avtalen så har det vært klausuler om at Netflix ikke hadde lov å sette dem i dårlig lys i The Crown.  Den "dokumentaren" var det jo Mehan og Harry som hadde kontroll på hva som skulle bli sagt og ikke sagt. 

Anonymkode: 17490...c9f

Det skulle ikke forundre meg et sekund om de har det i kontrakten! Den «dokumentaren» var utrolig pinlig.

Anonymkode: 09610...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2024 den 20.49):

Er ikke helt ferdig med serien ennå. 
 

legger litt i spoiler her: 

  Skjul innhold

Jeg synes det med William og Kate er drepende kjedelig og uinteressant. Var mora hennes virkelig så beregnende?! Nei, huff. 
Jeg likte bedre episoden hvor Margaret døde. Skuespilleren som spilte unge Elizabeth i den episoden var jo prikk lik hun som spilte i de første sesongene! Godt gjort. 

 

Anonymkode: 09610...e55

Enig i det med Kate og William. Likte godt episoden med Margareth og dronningmoren, og når Elisabeth dansa Jitterburg (vet ikke om det har skjedd da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...