Gå til innhold

The Crown


Marimba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

Jeg har nå sette episode 9 i sesong 3, og jeg får ikke helt karakteren Elizabeth til å stemme med virkelighetens Elizabeth. I virkeligheten ser Elizabeth ut som en person som har veldig lett for å smile og som har mye humor. I serien har de skrevet henne om til veldig streng og alvorlig. I E9 irettesetter hun sågar statsministeren under strømkrisen. Hvor sannsynlig er det at Elizabeth gjorde det i virkeligheten? Jeg vil tippe at hun som monark ikke legger seg opp i den poitikken regjeringen fører - Elizabeth fikk aldri noen god utdannelse - og at dersom det er saker hun likevel ønsker å gi noen råd til statsministeren om, så er jeg ganske sikker på at hun ville lagt dem frem med et smil om munnen. På en måte som ikke er til å misforstå, men likevel bare så det fremstår som et velmenende råd og ikke en krass kritikk!

På andre arenaer; i saker som f.eks. angår kongedømmets vandel og skjebne, er jeg derimot sikker på at hun er bestemt og myndig - dette er områder som er hennes soleklare ansvar.  

Anonymkode: d9561...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste sesong av The Crown så leser Mountbatten(spilt av Charles Dance) opp et dikt av Kipling. I 2015 leste Charles Dance opp det samme diktet i en markering for Japans overgivelse under 2. verdenskrig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 17.37, Helgeline skrev:

Det var hjerteskjærende å se behandlingen Charles og Camilla fikk av de øvrige i familien. Dronninga var ikke den verste (men det var nok ikke et sjakktrekk av prinsen av York å gi henne brevene). 
Sett i ettertid er det lett å se at jordnære Camilla var en mye bedre match for den keitete kunstnersjelen Charles enn tandre Diana. 
(Snakker nå ut fra det inntrykket man får etter å ha lest og sett henne i media, det blir uhyre spennende å følge hvordan de fremstiller henne etter hvert!)

Det med brevene skjedde aldri i virkeligheten 

Anonymkode: 816fc...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sett alle sesongene nå på ei uke. Håper det kommer flere sesonger 😊

Jeg liker serien veldig godt.

Eneste jeg la merke til var at Dronningen virket litt blidere da hun ble eldre. Jeg mener fra da de byttet skuespiller på dronningen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
13 minutter siden, EvaLena skrev:

Har sett alle sesongene nå på ei uke. Håper det kommer flere sesonger 

Husker jeg ikke helt feil er det planlagt 5 sesonger til sammen så det skal komme to til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, padawan skrev:

Husker jeg ikke helt feil er det planlagt 5 sesonger til sammen så det skal komme to til. 

Så bra 😊 Vet du når sesong 4 kommer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er 7 sesonger totalt. Etter 2-3sesonger vil skuespillerne igjen byttes ut..

Anonymkode: c981e...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Er på sesong 2, episode 1. Serien er interessant men litt... tung? Tar meg selv i å stadig bli sittende og tenke på andre ting mens den står på (slik som nå) og jeg får ikke "bare en episode til" følelsen, samtidig så vil jeg ikke droppe serien heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gleder meg! Har endelig fått sett ferdig sesong 2 og 3, og jeg likte mesteparten av sesong 3 jeg. Ser at det har vært delte meninger rundt om på nettet. Olivia Colman er veldig annerledes enn Claire Foy (som var virkelig enestående i denne rollen), men det gikk jo helt fint.

Min drøm til å ta over hadde nok vært Keeley Hawes. Hun ligner Claire Foy en del (de spilte søstre i Upstairs Downstairs), og de er ganske like i måten de er på på skjermen. Begge bruker kroppen og ansiktet, men med hensikt og veldig naturlig. Men hun blir nok litt for ung igjen. Det er bare noen år mellom Hawes og Colman, men Colman virker kanskje litt mer klar til å ta Dronningen inn i 50-årene. Så Colman var et kjempegodt valg, en av mine absolutt favorittskuespillere og jeg følte forandringen gikk helt greit. Det passet, selv om jeg syns de faktisk slapp henne litt lite til?

Helena Bonham Carter var strålende som Princess Margaret, Josh O'Connor som Prince Charles er like god som alltid (gleder meg til å se han få utfolde seg enda mer i sesong 4), og det er nesten skremmende hvor lik Erin Doherty er en ung Princess Anne.

Prince Phillip blir igjen som den karakteren jeg bare ikke liker. Likte ikke han under Matt Smith, og likte han ikke nå heller. Menzies er jo god (strålende i enkelte episoder av Outlander!), men... månelandings-episoden var den kjedeligste i sesongen, og det hadde en grunn for min del. Likte ikke dronningmoren heller denne sesongen, selv om hun ser jo KLISS lik ut, men så likte jeg forrige skikkelig godt. Hun hadde sånn... royal, selvklar arroganse som passet så godt.

Blir spennende å se Diana komme inn i serien, og rollelisten de har annonsert for sesong 5 og 6 er jo rå! Imelda Staunton, Jonathan Pryce, Lesley Manville og Elisabeth Debicki? Skikkelig gode skuespillere, det lover godt. Har mine ønsker til resten av casten, men det blir spennende å se.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Scherbatsky said:

Gleder meg! Har endelig fått sett ferdig sesong 2 og 3, og jeg likte mesteparten av sesong 3 jeg. Ser at det har vært delte meninger rundt om på nettet. Olivia Colman er veldig annerledes enn Claire Foy (som var virkelig enestående i denne rollen), men det gikk jo helt fint.

Min drøm til å ta over hadde nok vært Keeley Hawes. Hun ligner Claire Foy en del (de spilte søstre i Upstairs Downstairs), og de er ganske like i måten de er på på skjermen. Begge bruker kroppen og ansiktet, men med hensikt og veldig naturlig. Men hun blir nok litt for ung igjen. Det er bare noen år mellom Hawes og Colman, men Colman virker kanskje litt mer klar til å ta Dronningen inn i 50-årene. Så Colman var et kjempegodt valg, en av mine absolutt favorittskuespillere og jeg følte forandringen gikk helt greit. Det passet, selv om jeg syns de faktisk slapp henne litt lite til?

Helena Bonham Carter var strålende som Princess Margaret, Josh O'Connor som Prince Charles er like god som alltid (gleder meg til å se han få utfolde seg enda mer i sesong 4), og det er nesten skremmende hvor lik Erin Doherty er en ung Princess Anne.

Prince Phillip blir igjen som den karakteren jeg bare ikke liker. Likte ikke han under Matt Smith, og likte han ikke nå heller. Menzies er jo god (strålende i enkelte episoder av Outlander!), men... månelandings-episoden var den kjedeligste i sesongen, og det hadde en grunn for min del. Likte ikke dronningmoren heller denne sesongen, selv om hun ser jo KLISS lik ut, men så likte jeg forrige skikkelig godt. Hun hadde sånn... royal, selvklar arroganse som passet så godt.

Blir spennende å se Diana komme inn i serien, og rollelisten de har annonsert for sesong 5 og 6 er jo rå! Imelda Staunton, Jonathan Pryce, Lesley Manville og Elisabeth Debicki? Skikkelig gode skuespillere, det lover godt. Har mine ønsker til resten av casten, men det blir spennende å se.

og Gillian Anerson som Margaret Thatcher! Gleeeeder meg!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Scherbatsky said:

Blir spennende å se Diana komme inn i serien, og rollelisten de har annonsert for sesong 5 og 6 er jo rå! Imelda Staunton, Jonathan Pryce, Lesley Manville og Elisabeth Debicki? Skikkelig gode skuespillere, det lover godt. Har mine ønsker til resten av casten, men det blir spennende å se.

Det blir kun 5 sesonger.  Så siste rollebesetning får kun 1 sesong. 

Leit at de dropper siste sesong, men kvalitet over kvantitet. Kan være bedre å avslutte mens folk ønsker mer enn når folk er lei. 

Endret av SVK
Det blir visst 6 sesonger likevel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SVK skrev:

Det blir kun 5 sesonger.  Så siste rollebesetning får kun 1 sesong. 

Leit at de dropper siste sesong, men kvalitet over kvantitet. Kan være bedre å avslutte mens folk ønsker mer enn når folk er lei. 

De har ombestemt seg på den, så det er avklart at det blir en sjette sesong. 

https://www.google.com/amp/s/www.townandcountrymag.com/leisure/arts-and-culture/amp33262690/the-crown-season-6/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tanuki skrev:

og Gillian Anerson som Margaret Thatcher! Gleeeeder meg!

Hadde foretrukket ei som kan snakke britisk engelsk.

Anonymkode: 09208...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...