Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren så helene sjjekker inn med demens episoden i går, da vi mistenker den vil bli trukket

 

Anonymkode: 10054...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.5.2020 den 9.14, omno_guest skrev:

Idé til utvidelse av Helene sjekker inn, er å utvide det til andre land til at hun kan sjekke inn på for eksempel et barnehjem i Estland. Hvordan har barna det på barnehjemmet? Har de det bra eller ikke?

Det tror jeg hadde blitt litt altfor drøyt for Helene.. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vært en ny ide til programmet at Helen esjekker inn på et lignende sted som RIBO ? Bare at det er uten at arbeidstakerne bor på institusjonen.

Anonymkode: 88837...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2020 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det å ta hensyn til familien og la være å vise det? Kanskje er det bra å faktisk vise det? 

Anonymkode: 40fe3...468

Det bare føltes utrolig feil for meg, og jeg synes det var rart av dem å filme det. Veldig uverdig. Helene er en flink dame med gode antenner, så jeg synes det var rart, men hun tok sikkert ikke den avgjørelsen uansett.

Anonymkode: aed09...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er skrevet et i dagens Aftenposten. Legger ved link til innlegget på nett.

Debattinnlegg i Aftenposten

Anonymkode: 124bd...61c

Hvordankan de vite at de som er med ikke vil være med i programmet? Nok en gang gjør media påstander og konkluderer med noe, uten å ha forhørt seg med noen av de som blir intervjuet. Hva mener dem? Ikke snakk over hodet på dem.

Anonymkode: 88837...015

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2020 den 15.49, AnonymBruker skrev:

Syns det er akkurat sånn hun møter de, jeg. Hun utstråler en ovenfra-og-ned holdning når hun snakker til de. 

Anonymkode: 97a4a...aca

Jeg tror det har med den "jaaa stakkars deg ja.." tonen hun har, noe som jeg antar kommer fra at hun faktisk har masse omsorg og medfølelse med folka. 😂

Anonymkode: aed09...839

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordankan de vite at de som er med ikke vil være med i programmet? Nok en gang gjør media påstander og konkluderer med noe, uten å ha forhørt seg med noen av de som blir intervjuet. Hva mener dem? Ikke snakk over hodet på dem.

Anonymkode: 88837...015

Har du noe kunnskap om demens? Jeg jobber med demente selv. De er ikke i stand til å se konsekvenser eller tenke på sin egen autonomi. Du kan spørre dem om en ting i dag og de svarer noe helt annet i morgen. Det er ikke psykisk sykdom vi snakker om her, men en hjerne som ødelegges. Jeg synes episoden var kritikkverdig av svært mange grunner, det samme synes mine kolleger.

Anonymkode: 7f13c...590

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe kunnskap om demens? Jeg jobber med demente selv. De er ikke i stand til å se konsekvenser eller tenke på sin egen autonomi. Du kan spørre dem om en ting i dag og de svarer noe helt annet i morgen. Det er ikke psykisk sykdom vi snakker om her, men en hjerne som ødelegges. Jeg synes episoden var kritikkverdig av svært mange grunner, det samme synes mine kolleger.

Anonymkode: 7f13c...590

Enig, jeg jobber på en av institusjonene Helene var på hvor beboerne våre har svært begrenset forståelse av hva det vil si å være med på et slikt program ( jeg jobbet ikke på demensstedet :) ). Verken jeg eller mine kollegaer likte Helene eller opplegget hennes.

Anonymkode: d2bc5...ae2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har med den "jaaa stakkars deg ja.." tonen hun har, noe som jeg antar kommer fra at hun faktisk har masse omsorg og medfølelse med folka. 😂

Anonymkode: aed09...839

Syns Helene møter mennenskene med en genuin interesse, men mulig mine antenner er så som så. Jeg tror de aller fleste av oss lærer ett og annet av dette programmet, men jeg må også stille meg litt undrende til f.eks. demens episoden. Pårørende har nok gitt samtykka siden pasientene ikke er samtykkekompetente. Å bli vist på TV i en så sårbar situasjon ønsker nok de færreste av oss 😔

Anonymkode: f6561...f55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det har med den "jaaa stakkars deg ja.." tonen hun har, noe som jeg antar kommer fra at hun faktisk har masse omsorg og medfølelse med folka. 😂

Anonymkode: aed09...839

Jada, masse empati og omtanke, men likevel lite fintfølende, så da hjelper det ikke. 

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker Helenes oppførsel er helt grei - faktisk speiler den majoriteten i befolkningen. Hvor ofte tror du ikke en person med demens er blitt stilt uhensiktsmessige spørsmål? Psykisk syke blir møtt med fordommer? - eller innsatte møtt med ulike spørsmål (som majoriteten faktisk lurer på)? 
 

Helene er ikke et fagpersonell. Hun representerer hvermannsen - og hvermannsens oppførsel. Hennes spørsmål lurer hvermannsen på. Og til dere som reagerer - flott - da øker programmet refleksjonsevnen i befolkningen, kanskje får det oss til å møte mennesker på en bedre måte? Og kanskje hjelper det oss i å bryte ned fordommer - som faktisk er programmets formål?    

Anonymkode: 8592d...779

Louis Theroux er også hvermannsen. Men han møter folk på en mye bedre og mer respektfull måte 

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2020 at 11:38 PM, AnonymBruker said:

Den dama virker fjern. Som en rikmannsjente som skal utforske verden med den alt for overbærende og "jeg-forstår" holdningen. blææ

Anonymkode: 4b2da...56c

Stacey Dooley er det motsatte av rikmannsjente. Helene derimot virker som hun kommer fra en overbeskyttet boble i Ullevål Hageby. Vet folk vil svare at hun vokste opp med en kreftsyk mamma, men hun virker som en naiv øvre middelklassedame for det.

Anonymkode: 67a37...68e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jada, masse empati og omtanke, men likevel lite fintfølende, så da hjelper det ikke. 

Anonymkode: 9288c...270

Ja, bingo. Og hun tenker på de hyn møter som "de andre". Hun skaper veldig avstand. Sånn sett lite medmenneskelig av seg. 

Anonymkode: 67a37...68e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet på en barneskole, og det var en lærer der som "alle" barna med vanskeligheter hjemme tilstod til. Hun fikk vite om overgrep, vold, misbruk av rus, mobbing.. Det hendte ganske ofte. Og vi var flere som stusset over det, for hun var faktisk ikke den mest "sympatiske" eller "varme" voksne på skolen. Sosiallæreren sa en gang "Det er mange barn som forteller XXX ting, fordi hun tåler det." Og det har jeg tenkt på mange ganger. At vedkommende voksen hadde et slags rolig, mildt steinansikt. Man fikk følelsen av at hun ikke lot seg vippe av pinnen. Hun ble ikke veldig glad eller veldig lei seg. Hun var jevn og forutsigbar. Barn med vanskelige hjemmeforhold tester ofte at de voksne "tåler" det de bærer på.

Helene trenger å jobbe med dette for å få bedre kvalitet på dokumentarene og få menneskene til å åpne seg mer. Hun har veldig mye ansiktsuttrykk, uffing og overraskede reaksjoner (oi, hva, åkeeei,, med hevede øyenbryn osv) og hun virker ille til mote og til dels sjokkert. Dette kombinert med veldig mye smil ved andre anledninger. Jeg synes ikke hun er trygg nok og stødig nok til å møte mennesker i krise på ålreit måte. 

Anonymkode: da1ba...463

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når det kommer flere episoder? De har sendt tre, og så stoppet det bare opp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nevian skrev:

Noen som vet når det kommer flere episoder? De har sendt tre, og så stoppet det bare opp...

Siste var jo fra rett over nyttår, så mulig det har stoppet opp pga situasjonen landet er i.. 

Anonymkode: 97a4a...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer fler. Jeg vet om et sted hun skal være i to dager, men det er ikke filmet ennå..

Dere som jobber på institusjoner hun har vært på tidligere, har hun vært der en uke (man-fre) eller later hun som bare? 

Anonymkode: 0ffe7...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt så har dere klart å stoppe programmet, dere som ser på bare for å ha noe å klage på

Anonymkode: e8fa5...fc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt så har dere klart å stoppe programmet, dere som ser på bare for å ha noe å klage på

Anonymkode: e8fa5...fc7

Ja, for det er jo veldig sannsynlig at en så populært serie stopper pga noen kommentarer på KG🤪🤪

Anonymkode: 97a4a...aca

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2020 den 1.05, Uatskillelig skrev:

I episoden med unge dropouts så var det ei jente med tvang der som drev med eksponering. Vel så bra det, men stusset på at en av øvelsene var å gni hendene i ansiktet uten å vaske dem først? Det er jo oppskriften på å få uren hud..

 

 

Behandler var ikke tilstede under opptaket, så da sier det seg selv at det blir vanskelig å få gjort det helt riktig😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...