Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er do på rom på flere avdelinger på eldre sykehus, både på Aker og Ullevål f.eks. Og på smitterom er det alltid toalett på rommene, da disse pasientene ikke skal dele toalett med andre. 

Anonymkode: c4fce...d24

Åja, det tenkte jeg ikke på. Da er nok de smitterommene annerledes enn de vanlige rommene på Lovisenberg. Jeg har ligget på samme post som ble filmet og en annen post på Lovisenberg, og da måtte man ut i korridoren for å gå på do. 

Anonymkode: c6166...baa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg sitter igjen med følelsen at de er alt for slepphendt med smittevern på det sykehuset og at de bruker masker mye mindre enn hva jeg hadde trodd. De skiftet inne på pasientens rom, noen meter unna men fortsatt i samme luft til en korona-positiv dom hoster. 
 

Og hun som var positiv og hostet seg i hånden hele tiden. 
 

Portieren som trillet korona positiv pasient helt uten ansiktsmaske.

 

Når pasient skulle reise hjem og så ble hun innlagt igjen så hun var frisk nok men ikke frisk (ergo smittbar) og då følger Helene og legen hun ut uten noe som helst beskyttelse på seg selv. Kun pasienten med munnbind. 
 

Taxi sjåføren var det beste forbildet innenfor smittevern her. 

Anonymkode: 0d44f...98d

Slepphendt med smittevern på infeksjonsposten? Neida, de har bare mye mer kunnskap om hva som er nødvendig og hva som ikke er nødvendig enn folk flest. Sykepleierne på denne posten (og andre infeksjonsposter på andre sykehus) har mer kunnskap enn noen andre i landet på smittevernrutiner.

De skiftet i forrommet, som er inndelt i en ren og en uren sone. Covid-19 smitter ved dråpesmitte, ikke luftsmitte, så så lenge en holder avstand er det ufarlig (pasienter med luftsmittesykdommer isoleres på egne rom med lufttrykksforskjell).

Pasienten må gjerne hoste seg i hånden (selv om jeg hadde trodd de fleste hadde sluttet med det nå), for ingen skal ta henne i hånden uansett.

Portøren trenger ikke maske, han triller sengen mens han er bak pasienten (som ikke hoster ut bakhodet). Pasienten har munnbind, det er det viktigste.

Når pasienten skulle reise hjem var hun fremdeles smittsom, ja, men hun fikk rene klær, måtte vaske hendene før hun forlot rommet, og gikk med munnind. Helene gikk sammen med henne, hun holdt sikkert god nok avstand det meste av tiden.

Jeg vet at det har versert mange forskjellige råd og tiltak om smittevern det siste året, og jeg forstår godt at det er vanskelig å vite hva som egentlig er forsvarlig og hva som er nødvendig, men alt det du så sykepleierne og legene gjorde når de var i kontakt med pasientene i dette programmet var godt faglig forankret, og sånn som det skal gjøres.

Smittevern er ikke dramatisk, skummelt eller vanskelig når man vet hva man skal gjøre.

 

Anonymkode: 67230...976

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Slepphendt med smittevern på infeksjonsposten? Neida, de har bare mye mer kunnskap om hva som er nødvendig og hva som ikke er nødvendig enn folk flest. Sykepleierne på denne posten (og andre infeksjonsposter på andre sykehus) har mer kunnskap enn noen andre i landet på smittevernrutiner.

De skiftet i forrommet, som er inndelt i en ren og en uren sone. Covid-19 smitter ved dråpesmitte, ikke luftsmitte, så så lenge en holder avstand er det ufarlig (pasienter med luftsmittesykdommer isoleres på egne rom med lufttrykksforskjell).

Pasienten må gjerne hoste seg i hånden (selv om jeg hadde trodd de fleste hadde sluttet med det nå), for ingen skal ta henne i hånden uansett.

Portøren trenger ikke maske, han triller sengen mens han er bak pasienten (som ikke hoster ut bakhodet). Pasienten har munnbind, det er det viktigste.

Når pasienten skulle reise hjem var hun fremdeles smittsom, ja, men hun fikk rene klær, måtte vaske hendene før hun forlot rommet, og gikk med munnind. Helene gikk sammen med henne, hun holdt sikkert god nok avstand det meste av tiden.

Jeg vet at det har versert mange forskjellige råd og tiltak om smittevern det siste året, og jeg forstår godt at det er vanskelig å vite hva som egentlig er forsvarlig og hva som er nødvendig, men alt det du så sykepleierne og legene gjorde når de var i kontakt med pasientene i dette programmet var godt faglig forankret, og sånn som det skal gjøres.

Smittevern er ikke dramatisk, skummelt eller vanskelig når man vet hva man skal gjøre.

 

Anonymkode: 67230...976

Amen

Anonymkode: 64513...8e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sitter igjen med følelsen at de er alt for slepphendt med smittevern på det sykehuset og at de bruker masker mye mindre enn hva jeg hadde trodd. De skiftet inne på pasientens rom, noen meter unna men fortsatt i samme luft til en korona-positiv dom hoster. 
 

Og hun som var positiv og hostet seg i hånden hele tiden. 
 

Portieren som trillet korona positiv pasient helt uten ansiktsmaske.

 

Når pasient skulle reise hjem og så ble hun innlagt igjen så hun var frisk nok men ikke frisk (ergo smittbar) og då følger Helene og legen hun ut uten noe som helst beskyttelse på seg selv. Kun pasienten med munnbind. 
 

Taxi sjåføren var det beste forbildet innenfor smittevern her. 

Anonymkode: 0d44f...98d

Og likevel så hører det til sjeldenhetene at sykepleiere, leger, portører og annet helsepersonell blir smittet. Hva forteller det montro?

Anonymkode: 20aa5...4c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Slepphendt med smittevern på infeksjonsposten? Neida, de har bare mye mer kunnskap om hva som er nødvendig og hva som ikke er nødvendig enn folk flest. Sykepleierne på denne posten (og andre infeksjonsposter på andre sykehus) har mer kunnskap enn noen andre i landet på smittevernrutiner.

De skiftet i forrommet, som er inndelt i en ren og en uren sone. Covid-19 smitter ved dråpesmitte, ikke luftsmitte, så så lenge en holder avstand er det ufarlig (pasienter med luftsmittesykdommer isoleres på egne rom med lufttrykksforskjell).

Pasienten må gjerne hoste seg i hånden (selv om jeg hadde trodd de fleste hadde sluttet med det nå), for ingen skal ta henne i hånden uansett.

Portøren trenger ikke maske, han triller sengen mens han er bak pasienten (som ikke hoster ut bakhodet). Pasienten har munnbind, det er det viktigste.

Når pasienten skulle reise hjem var hun fremdeles smittsom, ja, men hun fikk rene klær, måtte vaske hendene før hun forlot rommet, og gikk med munnind. Helene gikk sammen med henne, hun holdt sikkert god nok avstand det meste av tiden.

Jeg vet at det har versert mange forskjellige råd og tiltak om smittevern det siste året, og jeg forstår godt at det er vanskelig å vite hva som egentlig er forsvarlig og hva som er nødvendig, men alt det du så sykepleierne og legene gjorde når de var i kontakt med pasientene i dette programmet var godt faglig forankret, og sånn som det skal gjøres.

Smittevern er ikke dramatisk, skummelt eller vanskelig når man vet hva man skal gjøre.

 

Anonymkode: 67230...976

Amen til dette!
 Noen er blitt helt hysteriske. Andre er igjen gir faen dessverre, men ingen grunn til gassmaske og romdrakt folkens! 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vanlig å skifte i en mellomgang("sluse"). Det er ofte 2-3 meter inn til pasienten.  Det er ikke luftsmitte, men dråpesmitte.  Så dette er inne for det forsvarlige. 

Pasienten er aldri ute i slusen.

Det er strenge rutiner for rekkefølge for av/påkledning av verneutstyr, det kom ikke helt fram. 

 

Det jeg reagerte på var hvor tett de ansatte satt inne på pauserommet.  MEN Det kan jo være de har inndelt de ansatte i vaktlag, som fungerer som en kohort.  Det er nødvendig å jobbe tett sammen på sykehus, det er trangt, og stell av pasienter krever ofte 2-3 pleiere samtidig rundt sengene.

 

All ære til helsevesenet, som jeg selv er en del av. Håper denne dokumentaren viser hvor forferdelig dette viruset rammer. 

Anonymkode: 0020e...de5

Denne slusen var jo døren/inngangen inn på rommet. Jeg har alltid trofast sluse var en adskilt gang før rommet, dette var en del/hjørne av rommet. Pasienten må jo gå der for å feks vaske hendene sine i vasken på rommet. 

Anonymkode: 0d44f...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne slusen var jo døren/inngangen inn på rommet. Jeg har alltid trofast sluse var en adskilt gang før rommet, dette var en del/hjørne av rommet. Pasienten må jo gå der for å feks vaske hendene sine i vasken på rommet. 

Anonymkode: 0d44f...98d

Slusen er en mellomgang med dør som kan lukkes inn til pas og dør ut til korridor. Pasienten har egen vask inne på rommet og inne på sitt egen wc. Og benytter IKKE samme vask som sykepleierne.

Anonymkode: 9b895...20e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne slusen var jo døren/inngangen inn på rommet. Jeg har alltid trofast sluse var en adskilt gang før rommet, dette var en del/hjørne av rommet. Pasienten må jo gå der for å feks vaske hendene sine i vasken på rommet. 

Anonymkode: 0d44f...98d

Nei, pasienten har egen vask på rommet.

Anonymkode: 67230...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slusen er en mellomgang med dør som kan lukkes inn til pas og dør ut til korridor. Pasienten har egen vask inne på rommet og inne på sitt egen wc. Og benytter IKKE samme vask som sykepleierne.

Anonymkode: 9b895...20e

Har du sett TV episoden? Det er ingen dør mellom slusen og pasient. 

Anonymkode: 0d44f...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg reagerte på vedr smittevern var hun overlegen som gikk inn til covid pasient med hijab. Satt rett foran pasienten mens han hostet rett på henne, og så går hun med den samme hijaben ut til resten av sykehuset. 
 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Åja, det tenkte jeg ikke på. Da er nok de smitterommene annerledes enn de vanlige rommene på Lovisenberg. Jeg har ligget på samme post som ble filmet og en annen post på Lovisenberg, og da måtte man ut i korridoren for å gå på do. 

Anonymkode: c6166...baa

Finnes smitterom uten toalett også, men da må man bruke dostol med engangsbekken, inne på rommet. 

Anonymkode: 14acd...830

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt rolig etter episoden, synes det virka langt mindre dramatisk enn det jeg hadde sett for meg. Trodde man lå "døden nær", jeg har flere ganger ligget hjemme ute av stand til å verken snakke, reise meg, bevege meg eller spise men feberen herjer og sykdommsfølelsen og allmenntilstanden er på minus 1000.

Dette av helt andre vanlige virus. 

 

Anonymkode: e9113...554

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ble litt rolig etter episoden, synes det virka langt mindre dramatisk enn det jeg hadde sett for meg. Trodde man lå "døden nær", jeg har flere ganger ligget hjemme ute av stand til å verken snakke, reise meg, bevege meg eller spise men feberen herjer og sykdommsfølelsen og allmenntilstanden er på minus 1000.

Dette av helt andre vanlige virus. 

 

Anonymkode: e9113...554

Samme her. Og vi vet jo at gjennomsnittsalderen på døde i Norge er 84 år. 
 

Helene overdramatiserte som vanlig. Men de fornuftige legene klarte heldigvis å balansere det hele.

Anonymkode: c3fb7...236

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble litt rolig etter episoden, synes det virka langt mindre dramatisk enn det jeg hadde sett for meg. Trodde man lå "døden nær", jeg har flere ganger ligget hjemme ute av stand til å verken snakke, reise meg, bevege meg eller spise men feberen herjer og sykdommsfølelsen og allmenntilstanden er på minus 1000.

Dette av helt andre vanlige virus. 

 

Anonymkode: e9113...554

De som er døden nær ligger på intensiven. 

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De som er døden nær ligger på intensiven. 

Anonymkode: 9288c...270

Ja. Og gjennomsittsalderen på døde er 84 år. Synes ikke vi skal glemme det.

Anonymkode: c3fb7...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De som er døden nær ligger på intensiven. 

Anonymkode: 9288c...270

Ja, og der lå det lang flere med andre sykdommer en covid. 

Anonymkode: e9113...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han utenlandske mannen hadde jo bare en liten man flu. :ironi:

Anonymkode: 09830...464

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, og der lå det lang flere med andre sykdommer en covid. 

Anonymkode: e9113...554

Hva så?

Anonymkode: 9288c...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Og gjennomsittsalderen på døde er 84 år. Synes ikke vi skal glemme det.

Anonymkode: c3fb7...236

Corona er mer en dødsfall. At set skal være så forbanna vanskelig å fatte det

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Corona er mer en dødsfall. At set skal være så forbanna vanskelig å fatte det

Anonymkode: 9288c...270

Alle sykdommer er mer enn dødsfall.

Anonymkode: e9113...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva så?

Anonymkode: 9288c...270

Du skjønner ikke hvilken relevans det har?

Anonymkode: e9113...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...