Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I episoden der de er på hospits, virker ikke legen helt begeistret for spørsmålet ''hvorfor skal vi hjelpe dem''.  Eller da hun spør ''får du ikke lyst å be de holde kjeft'' til hun ene miljøarbeideren. Greit hun skal stille dumme spørsmål, men er grenser hvor dumme spørsmålene kan være. 

Anonymkode: 93946...3d6

Det er jo slike ting folk lurer på ! 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo slike ting folk lurer på ! 

Anonymkode: 40fe3...468

Normale folk som er oppegående tenker ikke slik. Det er normalt å tenke at alle har krav på både hjelp og omsorg. Uten å måtte ha 10 grunner til hvorfor akkurat du har krav på et. 
Selv drapsmenn har rett på å bli behandlet som et menneske. Det er ikke normalt å gå rundt å lure på om noen fortjener omsorg og empati eller ei. Så er uenig i den der, de spørsmålene var totalt unødvendig. 

Det å spørre om fortiden til en tung rusmisbruker og kriminell, det er innafor. Det er vanskelige spørsmål å stille som "mannen i gata" og ting man oppriktig lurer på. For man blir ikke født en kriminell eller drapsmann. Det er en bitteliten promille, de som er født som "psykopat" (for mangel på ord). Man har jo en historie som har gjort at de er der de er, og det er noe mange blir både nysgjerrig og har lyst til å lære mer om. Det er jo det dette programmet vil lære oss. Men noen av de tingene og spørsmålene Helene har gitt er totalt unødvendig og hensynsløs. Den på spiseforstyrrelse klinikken var jo helt katastrofe! Det at hun kommenterte mat og alt det der (husker ikke alle detaljer, men var mye jeg reagerte på og også andre). Helene bommer veldig ofte og tråkker ofte i salaten og evner ikke alltid "å lese rommet". 

Anonymkode: b2a96...92e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

syntes han så deprimert ut.

Anonymkode: 5df37...edc

Det syns jeg også. Glimtet i øynene var borte, det var det jeg syns var så jævla trist. Jeg håper han har god livskvalitet og aksepterer sin situasjon. Skulle ønske det var en mer dyktig journalist som intervjuet han. 

Anonymkode: ba1a0...dce

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pipaluk said:

Da er gir det heller ikke noe  mening  å spørre Michael om det? Poenget mitt er at hvis man først spør den ene parten om det, og det sendes på tv, så er det fair å spørre den andre om hn også vil uttale seg. 
 

Det var stort fokus på kjærligheten i programmet på Sunnås. Da hadde det vært veldig rart å ikke komme innom spørsmålet ved gjensynet. Ønsker de å snakke om det selv, for også å gi råd til andre, så bør de ikke hindres i det 

 

Jo er delvis enig med deg.

Alikevel fant jeg det over grensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Normale folk som er oppegående tenker ikke slik. Det er normalt å tenke at alle har krav på både hjelp og omsorg. Uten å måtte ha 10 grunner til hvorfor akkurat du har krav på et. 
Selv drapsmenn har rett på å bli behandlet som et menneske. Det er ikke normalt å gå rundt å lure på om noen fortjener omsorg og empati eller ei. Så er uenig i den der, de spørsmålene var totalt unødvendig. 

Det å spørre om fortiden til en tung rusmisbruker og kriminell, det er innafor. Det er vanskelige spørsmål å stille som "mannen i gata" og ting man oppriktig lurer på. For man blir ikke født en kriminell eller drapsmann. Det er en bitteliten promille, de som er født som "psykopat" (for mangel på ord). Man har jo en historie som har gjort at de er der de er, og det er noe mange blir både nysgjerrig og har lyst til å lære mer om. Det er jo det dette programmet vil lære oss. Men noen av de tingene og spørsmålene Helene har gitt er totalt unødvendig og hensynsløs. Den på spiseforstyrrelse klinikken var jo helt katastrofe! Det at hun kommenterte mat og alt det der (husker ikke alle detaljer, men var mye jeg reagerte på og også andre). Helene bommer veldig ofte og tråkker ofte i salaten og evner ikke alltid "å lese rommet". 

Anonymkode: b2a96...92e

Jeg tror ganske mange har holdninger og tanker om at rusmisbruk er et valg, ansvar for eget liv osv. Holdninger som at man kan takke seg selv er ikke ukjent. 

Så jeg tenker det er innafor å spørre om noe sannsynligvis mange mennesker tenker innerst inne. For folk flest er tungt heroinavhengige mennesker noe de bare ser i bybildet. Og folk er dømmende. Folk flest har ikke personlige relasjoner til denne gruppen. 

Endret av Ludovica-
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Normale folk som er oppegående tenker ikke slik. Det er normalt å tenke at alle har krav på både hjelp og omsorg. Uten å måtte ha 10 grunner til hvorfor akkurat du har krav på et. 
Selv drapsmenn har rett på å bli behandlet som et menneske. Det er ikke normalt å gå rundt å lure på om noen fortjener omsorg og empati eller ei. Så er uenig i den der, de spørsmålene var totalt unødvendig. 

Det å spørre om fortiden til en tung rusmisbruker og kriminell, det er innafor. Det er vanskelige spørsmål å stille som "mannen i gata" og ting man oppriktig lurer på. For man blir ikke født en kriminell eller drapsmann. Det er en bitteliten promille, de som er født som "psykopat" (for mangel på ord). Man har jo en historie som har gjort at de er der de er, og det er noe mange blir både nysgjerrig og har lyst til å lære mer om. Det er jo det dette programmet vil lære oss. Men noen av de tingene og spørsmålene Helene har gitt er totalt unødvendig og hensynsløs. Den på spiseforstyrrelse klinikken var jo helt katastrofe! Det at hun kommenterte mat og alt det der (husker ikke alle detaljer, men var mye jeg reagerte på og også andre). Helene bommer veldig ofte og tråkker ofte i salaten og evner ikke alltid "å lese rommet". 

Anonymkode: b2a96...92e

Hvor mange er det ikke som ønske AB (eller hva han nå heter) død? Hvor mange er det ikke som ønsker dødsstraff i Norge? Jeg har hørt flere si om folk at de ikke fortjener det de får i Norge.. Nei her er jeg uenig. 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludovica- skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ganske mange har holdninger og tanker om at rusmisbruk er et valg, ansvar for eget liv osv. Holdninger som at man kan takek seg selv er ikke ukjent. 

Så jeg tenker det er innafor å spørre om noe sannsynligvis mange mennesker tenker innerst inne. For folk flest er tungt heroinavhengige mennesker noe de bare ser i bybildet. Ikke noe de har personlig kjennskap til. Og folk er dømmende. Folk flest har ikke personlige relasjoner til denne gruppen. 

det er jo det jeg sier da, at det er innafor å spørre om fortid og hvordan de kom seg dit de er. 
Men det er ikke "normalt" å spørre behandler om ''hvorfor skal vi hjelpe dem''. Altså upassende spørsmål ingen normale, oppegående mennesker går å bærer på eller har behov for å få et svar på. For en oppegående person forstår jo at alle har rett på helsehjelp. 

Anonymkode: b2a96...92e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor mange er det ikke som ønske AB (eller hva han nå heter) død? Hvor mange er det ikke som ønsker dødsstraff i Norge? Jeg har hørt flere si om folk at de ikke fortjener det de får i Norge.. Nei her er jeg uenig. 

Anonymkode: 40fe3...468

Det handler da om personers verdier og holdninger. Det er da mange som mener mye om masse. At f.eks pedofile bør tvangssteriliseres. Rusmisbrukere burde plasseres på en øy langt unna folk. At drapsmenn burde drepes osv. 
Men det er ikke normalt å spørre en lege som behandler rusmisbrukere om de mener brukerne/pasientene har rett på hjelp. For da hadde de jo ikke vært i den jobben. 

Helene skal ikke være "alt og alle" i serien, representere oss. Være "Vår stemme". Hun skal vise oss hvordan det er på forskjellige institusjoner rundt om kring i landet. og hun har sagt og oppført seg ganske upassende flere ganger. Og du kan ikke skylde på at "mannen i gata" ønsker å få svar på de dumme spørsmålene hun kommer med. Hun stiller jo en del spørsmål som er tøffe spørsmål som folk oppriktig talt lurer på også. Det er ikke det. problemet er jo de upassende og unødvendige tingene hun har gjort iløpet av alle sesongene. 

Anonymkode: b2a96...92e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er jo det jeg sier da, at det er innafor å spørre om fortid og hvordan de kom seg dit de er. 
Men det er ikke "normalt" å spørre behandler om ''hvorfor skal vi hjelpe dem''. Altså upassende spørsmål ingen normale, oppegående mennesker går å bærer på eller har behov for å få et svar på. For en oppegående person forstår jo at alle har rett på helsehjelp. 

Anonymkode: b2a96...92e

Da er vi uenige. Jeg tror mange tenker på den måten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (6 minutter siden):

Da er vi uenige. Jeg tror mange tenker på den måten. 

Det gjør de absolutt. Det er mye skulte holdninger og verdier ute å går, mange ser på rusmisbrukere, kriminelle m.m som «mindreverd», da de har valgt elendigheten selv (noe de forøvrig ikke har - mye skyldes dårlige oppvekstvilkår, skjulte lidelser, lav sosial kompetanse m.m). Men dog, mange «oppegående» og «mindre oppegående» mener skattepengene ikke bør gå til «slikt». Så helt innafor at hun spør. Kanskje det får både en og to til å tenke seg om. 

Anonymkode: 8592d...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (19 timer siden):

Det blir jo ikke sagt noe dårlig om henne. Michael sa han hadde kommunisert dårlig og at han hadde forandret seg mye fra før ulykken. Hvorfor trengte vi hennes versjon

Hennes versjon var viktig fordi hun var en del av det første programmet om Michael. Frieriet ble omtalt der. Da hadde det blitt veldig merkelig av programlederen å ikke komme inn på dette temaet når hun besøker mannen i hans hjem. Det er jo veldig tydelig at han ikke har samboer/kone. Det er også en selvfølge at kvinnen skal få komme med sine synspunkter om hun ønsker det.

Endret av Oida
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun fremstår veldig ufølsomt i episoden med Michael. Totalt unødvendig å dra opp filmklippet om Jeanin, når han allerede har sagt det er slutt. Kunne latt det ligge der. Ler til upassende tider feks når han blir "lempet" inn i bilen. Stakkars. 

Anonymkode: 8788e...344

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene spør de spørsmålene som vi alle tenker, men ikke har mulighet til å spørre uten å virke idiot/ufølsom. Jeg setter veldig pris på Helene, hun lager et godt program, hun skal ikke snakke babyspråk og være nikkedokke, hun skal gå under huden.

Hun skal se hva som skjuler seg bak masken. Jeg lurer og på hvorfor man skal hjelpe hjernedøde/sterkt utviklingshemmede mennesker, som ikke har muighet til et liv, de er kun en kropp uten tanke. De har kun instinkter, kanskje ikke det engang. Det er ikke humant.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så ikke problemet med at hun sa «kom så går vi», jeg tipper hun ikke tenkte på det sånn, og opplevde det vel egentlig som humor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Oida said:

Hennes versjon var viktig fordi hun var en del av det første programmet om Michael. Frieriet ble omtalt der. Da hadde det blitt veldig merkelig av programlederen å ikke komme inn på dette temaet når hun besøker mannen i hans hjem. Det er jo veldig tydelig at han ikke har samboer/kone. Det er også en selvfølge at kvinnen skal få komme med sine synspunkter om hun ønsker det.

Ok. Jeg synes ikke det ga programmet noe mer. Det var jo Michael vi ville se hvordan det går med. Skjønte jo de ikke var sammen, skulle ønske de fokuserte mer på bil feks. Der så han ut til å stortrives. 

For min del hadde det holdt at det sto på slutten et sitat fra Jeanine. Men hvis andre synes det var greit sånn, så var det sikkert greit 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MalloryK said:

Helene spør de spørsmålene som vi alle tenker, men ikke har mulighet til å spørre uten å virke idiot/ufølsom. Jeg setter veldig pris på Helene, hun lager et godt program, hun skal ikke snakke babyspråk og være nikkedokke, hun skal gå under huden.

Hun skal se hva som skjuler seg bak masken. Jeg lurer og på hvorfor man skal hjelpe hjernedøde/sterkt utviklingshemmede mennesker, som ikke har muighet til et liv, de er kun en kropp uten tanke. De har kun instinkter, kanskje ikke det engang. Det er ikke humant.

Jeg er enig i at flere av programmene har vært bra og at hun spør rett ut. Men noen ganger får jeg helt feil følelse av måten hun spør på. Eller jeg vet ikke, er noe. Men er jo en grunn til at jeg har sett alle. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ser dere i det hele tatt på dette programmet egentlig? Dere analyserer jo alt i fillebiter. Måten hun ordlegger seg på, måten hun stiller spørsmål på. Mimikken hennes. Måten hun smiler/ikke smiler på. Dumme spørsmål, og spørsmål hun ikke burde stille. Hun virker uvitende. Hun har ikke sosiale antenner. Herregud, hvorfor ikke se på noe annet, når alt bare er ræva? 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det handler da om personers verdier og holdninger. Det er da mange som mener mye om masse. At f.eks pedofile bør tvangssteriliseres. Rusmisbrukere burde plasseres på en øy langt unna folk. At drapsmenn burde drepes osv. 
Men det er ikke normalt å spørre en lege som behandler rusmisbrukere om de mener brukerne/pasientene har rett på hjelp. For da hadde de jo ikke vært i den jobben. 

Helene skal ikke være "alt og alle" i serien, representere oss. Være "Vår stemme". Hun skal vise oss hvordan det er på forskjellige institusjoner rundt om kring i landet. og hun har sagt og oppført seg ganske upassende flere ganger. Og du kan ikke skylde på at "mannen i gata" ønsker å få svar på de dumme spørsmålene hun kommer med. Hun stiller jo en del spørsmål som er tøffe spørsmål som folk oppriktig talt lurer på også. Det er ikke det. problemet er jo de upassende og unødvendige tingene hun har gjort iløpet av alle sesongene. 

Anonymkode: b2a96...92e

Mens jeg tenker ikke at det er noen unødvendige ting. Hun har fått tillatelse fra alle som er med i programmene. 

At hun sa kom så går vi inn ...  Det er en helt normal ting å si. Han kommenterte det som humor. Slike ting kan en nesten ikke bli krenka for. Det blir som å si skal vi se... og så er det en blind person der. Altså det får være grenser for hvor krenka man skal bli for alt. Da blir livet fryktelig vanskelig. 

og siden folk har slike holdninger hvorfor ikke spørre den som jobber med mennesker om hvorfor de mener at slike pasienter har rett på hjelp. Hva som driver dem liksom til å fortsette i jobben sin..  Normalt? Hva er normalt? 

 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (39 minutter siden):

Hvorfor ser dere i det hele tatt på dette programmet egentlig? Dere analyserer jo alt i fillebiter. Måten hun ordlegger seg på, måten hun stiller spørsmål på. Mimikken hennes. Måten hun smiler/ikke smiler på. Dumme spørsmål, og spørsmål hun ikke burde stille. Hun virker uvitende. Hun har ikke sosiale antenner. Herregud, hvorfor ikke se på noe annet, når alt bare er ræva? 

Totalt enig med deg! 

Her inne er det tydeligvis en agenda på å krangle og være i krenk for alt og alle, hvordan  er det mulig! Helt oppgitt! 
 

Og heia Helene, sier nå jeg 👍🏻

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trultemor15 skrev (7 minutter siden):

Totalt enig med deg! 

Her inne er det tydeligvis en agenda på å krangle og være i krenk for alt og alle, hvordan  er det mulig! Helt oppgitt! 
 

Og heia Helene, sier nå jeg 👍🏻

Ja jøss. Dra krenkakortet. Alltid greit det. 

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...