Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idé til utvidelse av Helene sjekker inn, er å utvide det til andre land til at hun kan sjekke inn på for eksempel et barnehjem i Estland. Hvordan har barna det på barnehjemmet? Har de det bra eller ikke?

Dette kunne og tatt bort de fordommene mange nordmenn har om regjeringen som sendee mye penger ut av landet. 

Å utvide til andre land og nå som det muligens begynner å bli lite institusjoner igjen å sjekke inn på, kunne gitt serien et annet løft. Samt at vi alle da, får en utvidet forståelse utenfor landegrensene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, omno_guest said:

Idé til utvidelse av Helene sjekker inn, er å utvide det til andre land til at hun kan sjekke inn på for eksempel et barnehjem i Estland. Hvordan har barna det på barnehjemmet? Har de det bra eller ikke?

Dette kunne og tatt bort de fordommene mange nordmenn har om regjeringen som sendee mye penger ut av landet. 

Å utvide til andre land og nå som det muligens begynner å bli lite institusjoner igjen å sjekke inn på, kunne gitt serien et annet løft. Samt at vi alle da, får en utvidet forståelse utenfor landegrensene. 

Enig i at den kan utvides slik, men føler jo at det stadig er flere steder i Norge hun kunne dratt også, som barnehjem i Norge (hun har vært i et ungdomshjem).

Men, som mange andre her, så sliter jeg med personligheten hennes. Det har ikke noe med konseptet å gjøre (at hun skal være litt uvitende), det har med væremåte å gjøre.

Jeg synes ikke Helene møter intervjuobjektene sine på noe god måte, hun vekker ikke tillitt og får de egentlig ikke til å prate på noe god måte. Og når de prater om vonde ting for eksempel, så er reaksjonene til Helene usympatiske og merkelige.

Jeg har nevnt det tidligere og, men Louis Theroux mener jeg har "oppskriften" på hvordan man skal lage en serie med ca. samme konsept som dette.

Anonymkode: 20aa5...4c9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel litt annerledes på barnehjem i et utland, enn Norge. Hun har og vært på ungdomshjem. 

Jeg synes Helene møter intervjuobjektene bra. Hvordan skal hun ellers møte dem? Skulle hun møtt dem som om de er et barn og behandlet de med å snakke til dem som om de er barn med å "stryke over kinnet"? Noen må våge å spørre og få ballen til å gjøre. Hun spør jo om det er greit å intervju, om de vil, så sånn sett. Jeg synes Hun møter dem med respekt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2016 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere? 

Noen som reagerte på siste episode der hun besøkte sykehjemmet? 

 

Anonymkode: 87e64...66b

Jeg reagerte når de filmet at et gammelt menneske ble vasket. Det var unødvendig. Det gamle mennesket ville ikke bli vasket og ville sikkert ikke bli filmet om hun hadde visst hun ble filmet !!!

Anonymkode: aed09...839

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, omno_guest skrev:

Nå er det vel litt annerledes på barnehjem i et utland, enn Norge. Hun har og vært på ungdomshjem. 

Jeg synes Helene møter intervjuobjektene bra. Hvordan skal hun ellers møte dem? Skulle hun møtt dem som om de er et barn og behandlet de med å snakke til dem som om de er barn med å "stryke over kinnet"? Noen må våge å spørre og få ballen til å gjøre. Hun spør jo om det er greit å intervju, om de vil, så sånn sett. Jeg synes Hun møter dem med respekt. 

Det er jeg enig i, hun er et nydelig menneske. elsker serien men det ble feil å filme det gamle mennesket som ble vasket og ikke ville det. Da er det ok å gå ut, synes jeg. trenger ikke putte det på tv i tillegg. Dette kan de klippe ut med hensyn til familien. 

Anonymkode: aed09...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, omno_guest skrev:

Nå er det vel litt annerledes på barnehjem i et utland, enn Norge. Hun har og vært på ungdomshjem. 

Jeg synes Helene møter intervjuobjektene bra. Hvordan skal hun ellers møte dem? Skulle hun møtt dem som om de er et barn og behandlet de med å snakke til dem som om de er barn med å "stryke over kinnet"? Noen må våge å spørre og få ballen til å gjøre. Hun spør jo om det er greit å intervju, om de vil, så sånn sett. Jeg synes Hun møter dem med respekt. 

Syns det er akkurat sånn hun møter de, jeg. Hun utstråler en ovenfra-og-ned holdning når hun snakker til de. 

Anonymkode: 97a4a...aca

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dere blir aldri fornøyde.

Helene gjør en fantastisk jobb, hun spør det vi alle lurer på og viser mye forståelse samtidig som hun er profesjonell. Hun er er for å vise oss hva som skjer

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man trenger ikke lage underholdning av alt. 

Anonymkode: 9288c...270

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man trenger ikke lage underholdning av alt. 

Anonymkode: 9288c...270

Jeg tenker det motsatte. Man trenger å være åpen og øke forståelsen hos folk. 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i, hun er et nydelig menneske. elsker serien men det ble feil å filme det gamle mennesket som ble vasket og ikke ville det. Da er det ok å gå ut, synes jeg. trenger ikke putte det på tv i tillegg. Dette kan de klippe ut med hensyn til familien. 

Anonymkode: aed09...839

Familien har da godkjent det! 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i, hun er et nydelig menneske. elsker serien men det ble feil å filme det gamle mennesket som ble vasket og ikke ville det. Da er det ok å gå ut, synes jeg. trenger ikke putte det på tv i tillegg. Dette kan de klippe ut med hensyn til familien. 

Anonymkode: aed09...839

Og hvorfor er det å ta hensyn til familien og la være å vise det? Kanskje er det bra å faktisk vise det? 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerte når de filmet at et gammelt menneske ble vasket. Det var unødvendig. Det gamle mennesket ville ikke bli vasket og ville sikkert ikke bli filmet om hun hadde visst hun ble filmet !!!

Anonymkode: aed09...839

Og det jeg reagerte mest på var da hun gikk ut på gangen og sa "stakkars" med det fjeset sitt. Uverdig i utgangspunktet hele denne scenen.

Anonymkode: c3fb7...236

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.5.2020 den 10.41, Nightcrawler00 skrev:

Helene minner meg veldig om ei venninne jeg hadde. Denne venninna studerte selvfølgelig psykologi, noe ingen av oss forstod noe av, da hun virket å ha veldig vanskelig for å forstå andres opplevelser/ta hensyn til dem/interessere seg nevneverdig for dem. Husker spesielt godt en gang vi satt på en kafé, og hun hadde tatt med ei venninne jeg ikke kjente fra før, med den hensikt at jeg og denne nye jenta skulle prate om en vond erfaring vi delte, da denne jenta visst nok hadde behov for å møte en likesinnet. Jeg gikk med på det, selv om det selvfølgelig føltes litt merkelig å skulle gjøre det på en kafé, og med venninna mi. Det var selvfølgelig et rart møte, da det er personlige greier det er snakk om, og vi ikke kjente hverandre fra før. Det tok lang tid å komme i gang med samtalen, den nye var sjenert og forsiktig, men til slutt begynte hun å fortelle meg noe veldig privat. Det var tydelig at hun ikke hadde snakket noe særlig om dette før. Venninna mi hadde så langt sittet litt i bakgrunnen, som seg hør og bør i en slik situasjon, men plutselig utbrøt hun, høyt, sånn at de andre kafégjestene snudde seg mot oss: "Dette er så utrolig gøy! Det er akkurat sånn her det blir når jeg er ferdig utdanna og har gruppeterapi! Dere sitter liksom sånn triste og trauste... Nei, dette var gøy. Føler jeg får en forsmak på hvordan det blir å jobbe."

Jeg og den nye kikket på hverandre. Selvfølgelig var samtalen over nå. Hele tiden mens vi hadde sittet der; den nye som hadde det vanskelig nok med bare å få ut ordene, og jeg som jobbet for å vise meg som en tillitsfull person hun kunne fortelle dette til, på en KAFÉ, og "fremskrittet" vi endelig gjorde. Venninna mi som satt stille i bakgrunnen, og det at jeg faktisk hadde blitt imponert over hvor sympatisk det fikk henne til å virke. Nå var det hele ødelagt. Ikke fordi venninna mi er ond, for det tror jeg ikke. Hun er bare ufattelig dum når det kommer til hva som passer seg. Hvilke tanker hun bør dele i hvilken setting, og hvilke ansiktsuttrykk og hvilket tonefall som sømmer seg i den gitte situasjon - det er som at antennene hennes er vridd innover. 

Litt sånn synes jeg Helene virker. Jeg har sett alle episodene, fordi temaene interesserer meg, men Helene gjør det vanskelig å slappe av. Jeg synes ikke hun gjør noe så kritikkverdig at jeg anser henne som slem, men jeg synes hele tiden hun er litt "off", som da hun kommenterte matmengden til de innlagte under et fellesmåltid på et senter for SPISEFORSTYRRELSER (…). Generelt synes jeg hun sier hei på en merkelig måte, ha det på en merkelig måte, vi snakkes senere på en merkelig måte. Som at hun ikke skjønner hvor hun er, og at hun ikke klarer å tilpasse seg miljøet i det hele tatt. Jeg synes hun stiller en del nedlatende spørsmål ("var det så lurt da?"), og at hun har noe grunnleggende hensynsløst over vesenet sitt; buser inn heller enn å nærme seg forsiktig, ler i situasjoner hvor hun heller burde være alvorlig, samtidig som at hun anstrenger seg for å fremstå som hjertelig og medfølende ("jeg lurer på hvordan det er å bo her?" mens hun myser tankefullt ut av vinduet og sukker). 

PS. Den nevnte venninna sluttet på psykologi for noen år siden, og ble heller lærer :) 

Jeg lurer på om de her inne som IKKE reagerer på oppførselen til Helene er litt samme type som venninna di. Med vridde antenner. Noen mennesker er jo sånn, lite fintfølende og dårlige til å lese andre mennesker. De som ikke reagerer må jo være sånne typer selv, for Helene tråkker ofte i salaten. 

Anonymkode: fdb0b...d25

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om de her inne som IKKE reagerer på oppførselen til Helene er litt samme type som venninna di. Med vridde antenner. Noen mennesker er jo sånn, lite fintfølende og dårlige til å lese andre mennesker. De som ikke reagerer må jo være sånne typer selv, for Helene tråkker ofte i salaten. 

Anonymkode: fdb0b...d25

Jeg tror ikke det er hensiktsmessig å spekulere i de sosiale antennene til andre forumbrukere. Programmet har gått over flere sesonger, så jeg vil anta en god del seere ikke reagerer på Helenes oppførsel.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om de her inne som IKKE reagerer på oppførselen til Helene er litt samme type som venninna di. Med vridde antenner. Noen mennesker er jo sånn, lite fintfølende og dårlige til å lese andre mennesker. De som ikke reagerer må jo være sånne typer selv, for Helene tråkker ofte i salaten. 

Anonymkode: fdb0b...d25

For en utrolig nedlatende kommentar om de som ikke er enige med deg😠

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker Helenes oppførsel er helt grei - faktisk speiler den majoriteten i befolkningen. Hvor ofte tror du ikke en person med demens er blitt stilt uhensiktsmessige spørsmål? Psykisk syke blir møtt med fordommer? - eller innsatte møtt med ulike spørsmål (som majoriteten faktisk lurer på)? 
 

Helene er ikke et fagpersonell. Hun representerer hvermannsen - og hvermannsens oppførsel. Hennes spørsmål lurer hvermannsen på. Og til dere som reagerer - flott - da øker programmet refleksjonsevnen i befolkningen, kanskje får det oss til å møte mennesker på en bedre måte? Og kanskje hjelper det oss i å bryte ned fordommer - som faktisk er programmets formål?    

Anonymkode: 8592d...779

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om de her inne som IKKE reagerer på oppførselen til Helene er litt samme type som venninna di. Med vridde antenner. Noen mennesker er jo sånn, lite fintfølende og dårlige til å lese andre mennesker. De som ikke reagerer må jo være sånne typer selv, for Helene tråkker ofte i salaten. 

Anonymkode: fdb0b...d25

Du selv har jo en ålreit måte og møte andres meninger på. 🤭Gud forby å være uenig i noe. 

Anonymkode: 40fe3...468

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I episoden med unge dropouts så var det ei jente med tvang der som drev med eksponering. Vel så bra det, men stusset på at en av øvelsene var å gni hendene i ansiktet uten å vaske dem først? Det er jo oppskriften på å få uren hud..

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...