Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså er du seriøs? Tror du virkelig alt bli vist på tv? De klipper vel ut den lille delen som deltakerne tillater at kan vises og som passer i programmet. Helt utrolig at folk her tror hele behandlingstimer, legesamtaler og samtalene Helene har med folk bli vist i sin helhet. 

Anonymkode: a421e...8be

Nei, jeg tenkte jo at de nok har lengre behandlingstimer enn det som blir vist på TV, sånn egentlig. På skjermen virker det bare alltid som det er inn og ut, og derfor lurte jeg på om det var klipping. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg bare stusset.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Gorilla skrev:

Nei, jeg tenkte jo at de nok har lengre behandlingstimer enn det som blir vist på TV, sånn egentlig. På skjermen virker det bare alltid som det er inn og ut, og derfor lurte jeg på om det var klipping. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg bare stusset.

 

Ikke et dumt spørsmål, jeg tror det er flere som lurer på det i denne tråden. Det er klipping :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett episoden med de unge demente og ungdommene på RIBO, men jeg liker serien så langt. Helene virker ok, men hun kan være veldig overbærende og en smule nedlatende i væremåten sin noen ganger. Hun er så veldig mild, og synes så synd på de på en overbærende måte, om dere skjønner. 

Utrolig tøft av ungdommene å vise seg fram på tv slik, og utrolig at det finnes slike flotte steder som RIBO!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig imponert over Hurdalssjøen recovery! De kommer til å få massiv pågang så snart corona gir seg. 

Hva skal til for å få dekket et opphold der, av det offentlige? jeg leser at et opphold kan vare opp til 4 måneder. Og hva betaler man, hvis man ønsker opphold men, uten godkjennelse fra HELFO?

Noen som har erfaring derifra?


 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2020 den 15.32, Gorilla skrev:

Episoden i dag var både bra og interessant. Veldig trist å høre at en del av pasientene har blitt satt på så fryktelig mye medisiner. 33 forskjellige? Jeg ble helt sjokkert. Det kan da umulig være forsvarlig? Det er mange overtramp som har blitt gjort i psykiatrien med medisinering, og her ble noe av det avdekket. Det er mange som har blitt mye sykere av medisiner.

Dette er en viktig episode, tror jeg, og for mange som jobber i psykiatrien. Medisiner er ikke alltid løsningen, og det er viktig at dette temaet kommer frem i søkelyset slik at det kan lede til en endring i hele systemet. Veldig fint at det finnes institusjoner som dette. 

 

 

Ikke 33 forskjellige typer medisiner, men 33 tabletter hver dag. Fremdeles mange, men heldigvis ikke 33 forskjellige.

Anonymkode: 67230...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 33 forskjellige typer medisiner, men 33 tabletter hver dag. Fremdeles mange, men heldigvis ikke 33 forskjellige.

Anonymkode: 67230...976

Kunne sverget på at hun sa 33 medisiner og at antall tabletter hver dag var rundt 90. Men samme det, vilt mye er det uansett. 

Anonymkode: 09830...464

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 33 forskjellige typer medisiner, men 33 tabletter hver dag. Fremdeles mange, men heldigvis ikke 33 forskjellige.

Anonymkode: 67230...976

Hun sa 31 medisiner, opptil 80-90 om dagen siden de fleste medisinene måtte taes flere ganger om dagen. 

Anonymkode: 97a4a...aca

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke 33 forskjellige typer medisiner, men 33 tabletter hver dag. Fremdeles mange, men heldigvis ikke 33 forskjellige.

Anonymkode: 67230...976

Hvorfor svare når du ikke vet svaret? Dette er feil. 

Anonymkode: 67644...c74

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noen som la merke til at psykiateren sa til Åshild at det var 21 uker til 17.mai? Dvs at dette opptaket da er gjort rundt nyttår. Ingenting tyder på at dette var romjul/nyttår, det var verken lys, juletre, nisser eller andre ting som skulle tilsi at dette er filmet rundt årsskiftet. Ei heller er det mange folk på konferansehotell på Gardermoen i de tider. Helene sjekker vel ikke inn i en juleferie, der sikkert flere av pasientene har permisjon. 

Anonymkode: db22a...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det noen som la merke til at psykiateren sa til Åshild at det var 21 uker til 17.mai? Dvs at dette opptaket da er gjort rundt nyttår. Ingenting tyder på at dette var romjul/nyttår, det var verken lys, juletre, nisser eller andre ting som skulle tilsi at dette er filmet rundt årsskiftet. Ei heller er det mange folk på konferansehotell på Gardermoen i de tider. Helene sjekker vel ikke inn i en juleferie, der sikkert flere av pasientene har permisjon. 

Anonymkode: db22a...a6f

Det var jo ikke sikkert hun skulle begynne nedtrapping fra og med den dagen. Men at de satt opp en plan, og fra nedtrappingen startet til den var ferdig så var det 21 uker🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 97a4a...aca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2020 den 15.32, Gorilla skrev:

Episoden i dag var både bra og interessant. Veldig trist å høre at en del av pasientene har blitt satt på så fryktelig mye medisiner. 33 forskjellige? Jeg ble helt sjokkert. Det kan da umulig være forsvarlig? Det er mange overtramp som har blitt gjort i psykiatrien med medisinering, og her ble noe av det avdekket. Det er mange som har blitt mye sykere av medisiner.

Dette er en viktig episode, tror jeg, og for mange som jobber i psykiatrien. Medisiner er ikke alltid løsningen, og det er viktig at dette temaet kommer frem i søkelyset slik at det kan lede til en endring i hele systemet. Veldig fint at det finnes institusjoner som dette. 

 

 

Synes selv den var utrolig flott. Er selv bipolar. Og har ofte fått følelsen at mange tror vi er "gale" Se da at andre er like normale som meg er jo flott. Og at alle kan se det. Nå må nok jeg gå på medisiner, da jeg ikke funerer uten, men fungerer jo 100% med medisiner, jobber og lever som alle andre ( tror jeg). 

Ja har vært mye feilmedisinering gjennom tidene. Spesielt innen mitt arbeidsfelt (utvklingshemmede) Dette er jo noe man alltid bør tenke over. Men ofte og sikkert også i Åshild sitt liv, var nok medisin nødvendig for å komme ut av "galskapen" for å kunne jobbe med saken. Noen får jo kun 1 epiode og kan da leve godt uten medisiner, mens andre ikke kan leve godt, selv på medisiner. Så viktig å se mennesket, ikke diagnosen. Som jo også kom frem der.

Er nok mye mer restriksjoner på medisiner nå enn for få år siden. Men om fastleger burde medisinere psykiske sykdommer/lidelser fordi det ikke er nok psykologer er jo egentlig ikke greit.

 

Anonymkode: 01f58...bc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/3/2020 at 10:28 AM, AnonymBruker said:

Slike innfall handler bare om hvilke deler av hjernen som er affisert. Det er altså et sykdomstegn. Jeg er helt uenig i at personer med demens er "døde på en måte", og argumentert med at det er OK å vise demente på TV. 

Anonymkode: 3f498...f34

Ok, men du har ingen argumenter. Om du mister hele hjernen din og kroppen din puster med maskin, da er du død? Hva om mesteparten av hjernen din dør og du har bare den delen som rykker i hånde din av og til, men du kan ikke snakke eller tenke? Er du død da? Hva om halve hjernen din er død? Er du deg? Hvor slutter du å være deg? Jeg mener man slutter veldig raskt med å være "seg selv". 

Anonymkode: 7a8e1...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.5.2020 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Var det noen som la merke til at psykiateren sa til Åshild at det var 21 uker til 17.mai? Dvs at dette opptaket da er gjort rundt nyttår. Ingenting tyder på at dette var romjul/nyttår, det var verken lys, juletre, nisser eller andre ting som skulle tilsi at dette er filmet rundt årsskiftet. Ei heller er det mange folk på konferansehotell på Gardermoen i de tider. Helene sjekker vel ikke inn i en juleferie, der sikkert flere av pasientene har permisjon. 

Anonymkode: db22a...a6f

Jeg stusset også over dette. Når ble det spilt inn?

Nei det så ikke ut som vinter men høst. 
 

edit

dette står på NRK 

Opptakene på Villa Enerhaugen ble gjort i august 2019, og de to siste episodene ble tatt opp i januar i år.

Så var det en mild vinter i Romerike 

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere stilt opp som pasienter i noen av disse programmene? 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene prøver å ta en "Louis Theroux", men det går bare ikke. Hun feiler jo hardt, hun virker ikke oppriktig interessert, det er som om hun prøver å bry seg, men hun gjør det jo egentlig ikke. Synes hun verken er flink til å intervjue eller vise følelser på en god måte som egner seg på TV-en.

Men, programsjangeren, tematikken osv. er såpass god at det er verdt å se det, selv om jeg hadde elsket det om Helene ble byttet med for eks. Thomas Seltzer.

Anonymkode: 20aa5...4c9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/5/2020 at 6:27 PM, AnonymBruker said:

Var det noen som la merke til at psykiateren sa til Åshild at det var 21 uker til 17.mai? Dvs at dette opptaket da er gjort rundt nyttår. Ingenting tyder på at dette var romjul/nyttår, det var verken lys, juletre, nisser eller andre ting som skulle tilsi at dette er filmet rundt årsskiftet. Ei heller er det mange folk på konferansehotell på Gardermoen i de tider. Helene sjekker vel ikke inn i en juleferie, der sikkert flere av pasientene har permisjon. 

Anonymkode: db22a...a6f

Jeg merket meg at de ble opplyst om at det var snakk om januar en eller annen gang i løpet av episoden. Så det er vel bare gjort etter at julen er pakket bort, og denne vinteren har ikke vært av de heftigste.

Anonymkode: 20aa5...4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

byttet med for eks. Thomas Seltzer.

lol

Anonymkode: 94152...422

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 7.5.2020 den 14.53):

Ville dere stilt opp som pasienter i noen av disse programmene? 
 

Det kommer litt an på hvilken av institusjonene det var snakk om.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2020 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Hadde blitt en lang film da om alt skulle vært med  😛😛

Anonymkode: 40fe3...468

Og ikke minst, veldig kjedelig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...