Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2017


Småkjekset

Anbefalte innlegg

Jeg er så å si blitt vegetarianer :fnise: Spiser lite og ofte. Helst annenhver time... Det er litt slitsomt. Jeg får heller ikke lov å jobbe, og det er veldig greit siden stress også trigget kvalmen og spying. Spiser mye brød/knekkebrød, havrelapper og smoothies. Men må også passe på å få i meg protein og fett til måltidene. Men det er vanskelig. Cottage cheese, melk og egg gjemt inni mat er de proteinene jeg klarer å få i meg. Og smør og ost. Klarer ikke tanken på egg eller kjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff ikke noe godt :/ Jeg blir bilsyk av bil/buss fra før, så det gjør ikke hverdagen lettere. Men det er jo verdt det til slutt. Har en plastikkpose med i vesken sånn i tilfelle jeg ikke klarer å holde meg til neste bussbytte 🙊

Prøver også å spise ofte og liten, men har egentlig ikke lyst på noe. Tørre nekkebrød spiser jeg "mye". Men hva annet? Og hva kan jeg drikke? Blir kvalm av all drikke (cola, melk, vann). Forrige gang hjalp det med mye sjokomelk og veldig små mengder biola.. kanskje jeg må prøve det igjen.

Hvordan ser en typisk matdag ut for dere som er kvalm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: brødskive med enten cottage cheese og bringebær eller italiensk salat og en skive skinke godt gjemt under salaten. Klarer ikke se på/lukte den.

Mellommåltid: eple eller kiwi. Gulrot eller kålrot.

Lunsj: Havrelapper av en banan, 1 dl havre og 2 egg. Stekt i ganske mye smør for å prøve å få i meg noe fett. Med blåbærsyltetøy og et glass melk til. Eller en ny runde brødskive eller knekkebrød...

Spiser en liten neve mandler for å hemme halsbrannen. 

Middag : en liten porsjon av hva mannen min lager (jeg er så sliten) helst ikke noe kjøtt. Som oftest ligger det igjen en del på tallerken... Helst rå grønnsaker og ikke noe saus. Poteter og ris/speltkorn.

Knekkebrød eller kjeks med ost. Og smoothie av frukt og yoghurt.

+ veeeeldig mye vann/farris i løpet av dagen. Er sykt tørst.

Men dette er bare det jeg har klart å spise de to siste ukene. Før det gikk det i tørre knekkebrød, eple og popcorn. Og farris. Ble kvalm av all annen drikke. Klarte ikke få i meg noe særlig mat :( Men måtte spise annenhver time for å ikke spy.

Jeg kommer ihvertfall ikke til å bli tjukkas om det fortsetter slik! Tror ikke jeg får i meg nok mat enda. Derfor prøver jeg å få  i meg det jeg klarer av melkeprodukter for proteinet sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så grusomt det må være å slite med kvalme. Jeg er heldig også denne gangen. Sist merket jeg ingenting. Nå kjenner jeg det hvis jeg ikke spiser ofte nok. Må starte dagen med å spise noe, før jeg gjør noe som helst, men så lenge jeg småspiser regelmessig går det greit. Største utfordringen er egentlig at det er ubehagelig å spise siden jeg ikke har matlyst i det hele tatt.. 

Håper dere slipper unna kvalmen snart, de fleste er vel stort sett mest plaget i første trimester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg får vel komme meg inn i denne gruppa, jeg også! :vinke:

Er litt over 10 uker på vei med barn nummer to og har termin helt i slutten av mai en gang (håper det blir junibarn, for å være ærlig). 

Formen har vært mildt sagt jævlig fram til slutten av uke 9, men nå begynner jeg å føle meg sånn halvveis menneskelig igjen. Takk og pris! :daane:

 

Har fått konstatert et bankende hjerte ved hjelp av utvendig ultralyd hos fastlegen i begynnelsen av uke 9, og nå til helga skal vi på privat tidlig ultralyd. Er skikkelig spent, men jeg tror at det fortsatt er liv laga inni der :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper jeg begynner å bli bedre nå, endelig! Selvom jeg ikke greier å spise hva som helst, så klarer jeg i det minste å holde på det jeg har i meg. 

Men når det sto på som verst gikk det mye i "friske" matvarer. Frukt, salat, fruktsalat 🤗, juice etc. Kanskje en og annen kapteinkjeks med smør og ost. Fant også ut at den grønne doc'en lindret kvalmen en hel del.

Også, et tips jeg fikk av legen! Jeg har hatt så behov for iskald drikke. Vann eller farris med masssse isbiter. Så fortalte legen meg at man IKKE må drikke for varm eller for kald drikke når man er kvalm/kaster opp. Dette fordi kroppen bruker lengre tid og mer energi på å temperere det før det går videre i systemet, og dermed blir det i magesekken og "ulmer" lenger enn nødvendig. For meg har det hjulpet å være bevisst på dette.

Men herregud, som jeg savner isvannet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, fridr skrev:

Hvorfor håper du det blir junibarn, @Leopanter? Mange som har bursdag i mai?

Fordi førstemann har bursdag 17. mai, og det hadde vært greit å ha bursdagene til ungene så langt fra hverandre som mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leopanter skrev:

Fordi førstemann har bursdag 17. mai, og det hadde vært greit å ha bursdagene til ungene så langt fra hverandre som mulig ;)

Vi er i samme båt ser jeg. Mensterminen min er dagen før/samme dag som bursdagen til førstemann. Ser gjerne at vi bikker juni før hen i magen melder sin ankomst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært kvalm omtrent fra starten, men nå begynner det heldigvis å lette litt. Jeg har hatt god nytte av å åpne vinduet i bilen så jeg får luft i ansiktet mens jeg kjører. Men det er jo selvsagt en annen sak når man sitter på buss... Kan det hjelpe å sitte framme og se på veien? Kanskje det bare er en myte...? 

Jeg har ikke egentlig funnet noe som hjelper noe særlig mot kvalmen, men har måttet ligge langt unna fet mat, mat som er en blanding av mange ingredienser og har ikke kunnet fylle opp magen. Det blir en del frukt og fruktjuice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har leamus i magen? :fnise: hatt det på morgenen endel de siste dagene, mens jeg ennå ligger i sengen og mentalt forbereder meg på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Askmeagain89 skrev:

Noen flere med risikosvangerskap her?  Hvordan er oppfølgingen? 

Jepp. Risikosvangerskap x2, da jeg har mistet to ganger dør og jeg har en muskelsykdom. Ikke at jeg skjønner hva muskelsykdommen har med risiko å gjøre...

Jeg har vært på en UL og skal igjen om ei uke. Har fått vrinone og blodfortynnende. Men vet ikke hva mer oppfølging jeg kan forvente så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, fridr skrev:

Jepp. Risikosvangerskap x2, da jeg har mistet to ganger dør og jeg har en muskelsykdom. Ikke at jeg skjønner hva muskelsykdommen har med risiko å gjøre...

Jeg har vært på en UL og skal igjen om ei uke. Har fått vrinone og blodfortynnende. Men vet ikke hva mer oppfølging jeg kan forvente så tidlig?

Huff :( Nei, ikke så mye så tidlig tror jeg. Her også har det vært ul, men også blitt satt opp på ekstra samtale på sykehuset og flere ul. Tatt en del ekstra prøver.  

Oppfølgingen forrige gang var ganske bra. Hadde tett oppfølging. Har flyttet nå,  og det virker som de har mindre oppfølging denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til jordmor i morgen da. Får høre hva hun sier.

Jeg får heller ikke lov å jobbe, da de mener at jeg må minimere stress der det går an... Kjeder meg litt, men kjenner og at det er greit siden jeg har vært og er ganske dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går fikk vi se et lite bankende hjerte på TUL :nigo: Ikke rare greiene å se egentlig, men helt spesielt for oss. 

Jeg er kvalm om morgenen og kvelden. Det som hjelper best er å ligge, samt å ikke ha noe som presser mot halsen. Også å spise jevnt da. Jeg får heldigvis i meg nok, da jeg ikke er kvalm på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...