Gå til innhold

Ok å offentliggjøre navnene til "frikjente" voldtektsmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du viser til, sier fortsatt ikke noe om denne saken. Hvis du mener noe annet, må du gjerne utdype det. 

Anonymkode: 26584...e7a

Igjen: En har ikke lov til å ta loven i sine egne hender allikevel. Å henge ut noen som er blitt frikjent fordi en er uenig i dommen, er å ta loven i egne hender. Som jeg har sagt før: Det er dette vi har rettssystemet til.

En har også ankemuligheter og det kan man bruke hvis man mener at det er opplysninger som ikke har kommet frem i rettssaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ikke snakk om ting du ikke har peiling, får politiet en slik telefon er de pliktig til å undersøke, de hadde spurt om legitimasjon og snakket med jenta, og med slik neddopet jente bevist eller ikke,hadde de tatt med seg jenta eller ringt sykebil, de hadde ikke forlatt henne-dette er ikke usa hvor man trenger ransakt tilatelse for å gi inn i ett hjem (camoingvogn) fra en dommer.

Her i Norge har politiet fult mulig til entre et hjem med eller uten tilatelse av eier ved mistanke om det er noe galt eller at det pågår noe ulovelig.

Politiet har full kapasitet til å gjøre dette, og det er stor del av jobben deres.

 

Anonymkode: 75c9f...3c0

Politiet har lov til å entre hjem uten tillatelse om det er over 50% sannsynlighet for at det skjer noe kriminelt. https://www.ung.no/oss/politi/97845.html Det er selvsagt ikke tilfelle når alt de har å gå på er at en kraftig beruset jente blir båret hjem av en eller flere menn.  Det er selvsagt ikke over 50% sjanse for at noen som har med seg en kraftig beruset jente hjem voldtar henne. Det mest nærliggende er at det er venner, familie eller kjæresten til jenta.

Nei, politiet har ikke kapasitet til å dra hjem til å passe på alle kraftig berusede jenter som blir med menn hjem. Det er utrolig mange på en kveld og det hadde vært kraftig inngrep i privatlivet om politiet kunne krevd å få entret hjemmet til alle som tar med seg sin fulle kjæreste hjem fra byen.

 

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Summers skrev:

Politiet har lov til å entre hjem uten tillatelse om det er over 50% sannsynlighet for at det skjer noe kriminelt. Det er selvsagt ikke tilfelle når alt de har å gå på er at en kraftig beruset jente blir båret hjem av en eller flere menn.  Det er selvsagt ikke over 50% sjanse for at noen som har med seg en kraftig beruset jente hjem voldtar henne. Det mest nærliggende er at det er venner, familie eller kjæresten til jenta.

 

Får politiet en slik telefon er de pliktig til å undersøke, de hadde spurt om legitimasjon og snakket med jenta, og med slik neddopet jente bevist eller ikke,hadde de tatt med seg jenta eller ringt sykebil, de hadde ikke forlatt henne-dette er ikke usa hvor man trenger ransakt tilatelse for å gi inn i ett hjem fra en dommer.

Her i Norge har politiet fult mulig til entre et hjem med eller uten tilatelse av eier ved mistanke om det er noe galt eller at det pågår noe ulovelig.

Politiet har full kapasitet til å gjøre dette, og det er stor del av jobben deres.

Anonymkode: 75c9f...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere Høyreordfører i Trondheim Anne Kathrine Slungård oppfordrer til vold mot de tre mennene.

«Jeg blir fysisk syk av dette, rett og slett spyklein og frustrerende forbanna! Jeg håper inderlig at noen tar disse tre jævlene, rundbaner og kjølhaler, gjerne hver gang de viser seg offentlig», skrev den tidligere ordføreren i en offentlig Facebook-tråd under et avisinnlegg, ifølge Dagsavisen.

https://www.nrk.no/trondelag/hoyre-politiker-oppfordret-til-vold-mot-voldtektsfrikjente-1.13074834

Forsvareren til de tre mennene sier hun vil bli anmeldt. 

 

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Summers skrev:

Tidligere Høyreordfører i Trondheim Anne Kathrine Slungård oppfordrer til vold mot de tre mennene.

«Jeg blir fysisk syk av dette, rett og slett spyklein og frustrerende forbanna! Jeg håper inderlig at noen tar disse tre jævlene, rundbaner og kjølhaler, gjerne hver gang de viser seg offentlig», skrev den tidligere ordføreren i en offentlig Facebook-tråd under et avisinnlegg, ifølge Dagsavisen.

https://www.nrk.no/trondelag/hoyre-politiker-oppfordret-til-vold-mot-voldtektsfrikjente-1.13074834

Forsvareren til de tre mennene sier hun vil bli anmeldt. 

 

Dette må da kunne oppfattes som berettiget harme og således være lovlig.

Anonymkode: 8736e...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må da kunne oppfattes som berettiget harme og således være lovlig.

Anonymkode: 8736e...225

Jeg er ikke jurist, men skulle tro det skal litt mer til for at noe faller innunder berettiget harme enn at man har lest om en sak i mediene som provoserer.  Om det ikke er tilfellet så er jo omtrent alt berettighet harme når det gjelder oppfordring til vold. 

Når selv ikke jenta som har blitt voldtatt oppfordrer til vold virker det spesielt at man ikke kan forvente mer av noen som kun har lest om saken i mediene.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det ikke var en voldtekt, ifølge dommen, så må hun jo få lov til å fortelle verden hvem hun har ligget med?

Anonymkode: f8f7d...6ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til for å bevise at de forsto det?

Holder det forresten ikke at de burde ha forstått?

Anonymkode: 0e445...855

Jo. Og uansett skulle de vært dømt for uaktsom. 

1 time siden, Honey Dew skrev:

Det norske lovverket

 

1 time siden, Honey Dew skrev:

Denne loven har ingenting med denne saken å gjøre. Jenta har lov til å fortelle hvem hun selv har hatt sex med, siden det er det mennene påstår at har skjedd. 

1 time siden, Honey Dew skrev:

Igjen: En har ikke lov til å ta loven i sine egne hender allikevel. Å henge ut noen som er blitt frikjent fordi en er uenig i dommen, er å ta loven i egne hender. Som jeg har sagt før: Det er dette vi har rettssystemet til.

En har også ankemuligheter og det kan man bruke hvis man mener at det er opplysninger som ikke har kommet frem i rettssaken.

Det er ikke å henge ut noen. Hun informerte om hvem hun hadde vært i vogna med. Det blir like latterlig som å påstå at hvis VG hadde laget intervju med mennene i ettertid vinklet som "Disse tre ble uskyldig anmeldt for voldtekt, endelig frikjent" med fullt navn, ville de ha gjort noe ulovlig. 

Jenta oppgav navnene på de hun hadde "hatt sex" med, hva andre folk gjør som følge av det er ikke hennes ansvar. Trusler er uansett ulovlig. Å dele navnene er ikke ulovlig, uansett hva du mener. Da ville det flydd anmeldelser rundt omkring i hele Norge hver gang noen sladret om hvem som har pult hvem på hvilke fester. 

Å ta loven i egne hender ville vært å bruke vold mot de. 

Anonymkode: af588...7cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Og uansett skulle de vært dømt for uaktsom. 

 

Denne loven har ingenting med denne saken å gjøre. Jenta har lov til å fortelle hvem hun selv har hatt sex med, siden det er det mennene påstår at har skjedd. 

Det er ikke å henge ut noen. Hun informerte om hvem hun hadde vært i vogna med. Det blir like latterlig som å påstå at hvis VG hadde laget intervju med mennene i ettertid vinklet som "Disse tre ble uskyldig anmeldt for voldtekt, endelig frikjent" med fullt navn, ville de ha gjort noe ulovlig. 

Jenta oppgav navnene på de hun hadde "hatt sex" med, hva andre folk gjør som følge av det er ikke hennes ansvar. Trusler er uansett ulovlig. Å dele navnene er ikke ulovlig, uansett hva du mener. Da ville det flydd anmeldelser rundt omkring i hele Norge hver gang noen sladret om hvem som har pult hvem på hvilke fester. 

Å ta loven i egne hender ville vært å bruke vold mot de. 

Anonymkode: af588...7cd

Ikke nødvendigvis. Ta en tur på politikontoret og fortell politiet om at du har tenkt å offentliggjøre navnene på disse mennene. Tror du kommer til å få en ganske streng beskjed om hva som skjer hvis du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Igjen: En har ikke lov til å ta loven i sine egne hender allikevel. Å henge ut noen som er blitt frikjent fordi en er uenig i dommen, er å ta loven i egne hender. Som jeg har sagt før: Det er dette vi har rettssystemet til.

En har også ankemuligheter og det kan man bruke hvis man mener at det er opplysninger som ikke har kommet frem i rettssaken.

Bare for å klaregjøre, du mener altså at jenta har gjort noe ulovlig? For hvis det er de som kommer med trusler, er jeg helt enig. Der finner man selvfølgelig lovhjemler for å anmelde disse. 

Jenta har linket til dommen og sagt hvem disse tre er, dette er offentlig informasjon i Norge. Som noen viste til tidligere, man kan gå inn og lese dommen med fullt navn, så lenge navnene ikke er unntatt offentligheten, noe de ikke er i denne saken. 

Jenta har videre aldri oppfordret til at noen av disse skal tas, men vil advare andre unge jenter mot dem. Siden hun ble tilkjent erstatning for skader hun ble påført av disse tre, så må hun kunne sies å ha sitt på det tørre der, og jeg har vanskeligheter for å se for meg at noen skal kunne argumentere for at dette er injurierende. I så fall måtte domstolen dømmes for det samme. 

Så jeg spør igjen, hvilken helt konkret lovtekst mener du hun kan dømmes etter? 

Anonymkode: 26584...e7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jentas og guttenes advokat har også sagt at hun ikke har gjort noe galt i å si navnene til dem hun hadde sex med. Så tror vi avslutter den diskusjonen der.

Når det gjelder "lynsjemobb", er vi en samling enkeltindivider med vår egen mening om hva som er moralsk rett og galt. Vi må få lov til å diskutere og mislike akkurat dem vi ønsker. Ellers hadde samfunnet blitt veldig rart, om kun et par advokater skulle styrt alles mening og diskusjoner.
De som kommer med voldstrusler har derimot gjort noe ulovlig.
Vi som diskuterer her, er ikke en lynsjemobb. Jeg er et enkeltindivid som mener disse guttene er forjævlige. Punktum.

Og min mening er at det å dope ned folk med en dødelig dose MDMA, kidnappe dem, gi dem mulig dødsangst da mange voldtektsofre faktisk også blir drept, tvinge dem (i mine øyne) til å gjøre seksuelle handlinger og så slippe unna er veldig jævlig.
Det gjør meg ikke til en del av en lynsjemobb. Det er min private mening. Det er bare at vi er mange som deler den... Inkludert flertallet av dommerne.

Endret av blæddi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Ikke nødvendigvis. Ta en tur på politikontoret og fortell politiet om at du har tenkt å offentliggjøre navnene på disse mennene. Tror du kommer til å få en ganske streng beskjed om hva som skjer hvis du gjør det.

JEG kan ikke offentliggjøre navnene, jeg er jo ikke med i saken. Men jeg har lov til å offentliggjøre hvem jeg har ligget med. Mennene mener jo bare at de har hatt sex. Så hva mener du er ulovlig med det? Tåpelig å diskutere det når flere her sier mot deg, OG forsvarsadvokatene har sagt det ikke er ulovlig. Tror du ikke de hadde ropt ganske høyt om hun brøt loven med dette?

Anonymkode: af588...7cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt sikkert en god grunn til at de ble frikjent, så å offentliggjøre navnene er ikke OK. Det er det ikke uansett, det kan jo egentlig bare føre til en ting og det er trusler.

Anonymkode: 0b753...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sikkert en god grunn til at de ble frikjent, så å offentliggjøre navnene er ikke OK. Det er det ikke uansett, det kan jo egentlig bare føre til en ting og det er trusler.

Anonymkode: 0b753...d84

Ikke kommenter om saker du ikke har satt deg inn i. Les dommen, så kan du si din mening. 

Anonymkode: af588...7cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er offentlig, men like fullt er det blitt en heksejakt på disse tre enkelte steder, og det er ikke en rettsstat verdig.

Anonymkode: 3ac2d...79e

Det er ikke en rettsstat verdig å la voldtektsmenn gå fri. Det er ikke første gangen dette har skjedd. Kan du forestille deg hvor mange voldtektsmenn som løper fritt rundt i samfunnet vårt akkurat nå? Det er ikke få skal jeg si deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du googler litt finner du fetteren til Birgitte Tengs også. Det er ikke vanskelig om du virkelig prøver. Men å offentliggjøre voldtektsmenn er litt annet da. De vil nok ha familie/venner på nakken som snur dem ryggen, muligens ruinerer hele livet deres. Men om de har et forhold til noen andre(to av dem er forlovet) og voldtok denne jenta så er det jo deres feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sikkert en god grunn til at de ble frikjent, så å offentliggjøre navnene er ikke OK. Det er det ikke uansett, det kan jo egentlig bare føre til en ting og det er trusler.

Anonymkode: 0b753...d84

De ble dømt til 6 års fengsel i tingretten. 19 uavhengige vitner har fortalt om lignende /like hendelser som denne jenta. Dette er predatorer som har gjort dette flere ganger. 

Denne frifinnelsen er en skam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
9 timer siden, Honey Dew skrev:

Allikevel har vi ingen rett til å ta loven i egne hender. Beklager, men slik er det bare

 

Beklage kan du bare gjøre, men disse mennene ble dømt til 6 års fengsel i tingretten. 

19  kvinner uavhengig av hverandre har vitnet mot mennene. De er predatorer som aldri skulle blitt frikjent. Til tross for frikjennelesen må de betale erstatning til offeret. 

Offeret er dessverre blitt rammet av systemsvikt gjennomført av det norske rettsvesen som i tillegg gjør at hun ikke kan anke til høyesterett.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...